Abroncscímke korrepetálás – nem vehetünk akármit
Miért örülünk az abroncscímkének?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
2012 őszétől sokkal könnyebb dolgunk lesz új gumiabroncs vásárlásakor, mert november 1-jén egész Európában útjára indítják a kötelező abroncscímkézési rendszert.
[kepallojobb=409084]Az intézkedés célja, hogy ilyen mosolygós, elégedett ügyfelek hagyják el a gumikereskedők lerakatait[/kepallojobb]
A tények: 2012. november 1-től minden gumigyártó számára kötelező lesz a 2012. július 1. után gyártott abroncsokra a három fontos értékelési szempontot – gördülési ellenállás/takarékosság, nedves tapadás, külső gördülési zaj – feltüntető címke elhelyezése. Az első két kategóriában A-tól G-ig terjed az osztályzati skála ("A" a legjobb, "G" a legrosszabb), a gördülési zajt pedig három fokozatban jelzik. Utóbbi esetében a kevesebb csík jelenti a csendesebb gumit. Az értékelés alól nincs kibúvó, az összes személyautóhoz, könnyű és nehéz teherjárműhöz gyártott abroncsra kötelező lesz rátenni.
Felmentést csak a következő esetekben lehet kapni:
- Futózott abroncsok
- Professzionális terepabroncsok
- Először 1990. október 1. előtt regisztrált autókhoz gyártott abroncsok
- T-típusú, ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsok
- 80 km/h-nál alacsonyabb sebességi besorolású abroncsok
- A 254 mm-es és annál kisebb, illetve a 635 mm-es és annál nagyobb névleges felniátmérőjű abroncsok
- A tapadási jellemzőket javító további eszközökkel felszerelt abroncsok (például szegecselt abroncsok)
- A kizárólag versenycélú használatra szánt járművekhez tervezett abroncsok
A gumigyártók számára elég nagy terhet jelent a címkézés bevezetése mind anyagi, mind humán erőforrás szempontból, a több tízmilliós (dollárban értendő) beruházást igénylő újdonság bevezetésén jelenleg összesen 250 dolgozó munkálkodik a különféle rendű, rangú és méretű gumik címkéinek meghatározásával. Ugyanakkor olyan hírek is érkeztek, hogy egyes ázsiai gyártók komoly lemaradásban vannak a kategorizálással és címkézéssel kapcsolatban. Ha nem sikerül felülkerekedniük a megoldásra váró feladatokon, akkor az télre komoly változásokat eredményezhet az autógumi-piacon: ennek az európai és amerikai gyártók nyilván örülnének, de igazából valószínűtlennek tűnik, hogy bármelyik jelentős gumis cég bevállaljon ekkora blamázst és piaci térvesztést.
Ami viszont lényeges a címkékkel kapcsolatban. Novembertől egyszerűbb lesz a választás, ugyanakkor önmagában a címkén található három mutatóból még nem derül ki, hogy ténylegesen mit tud az adott gumi, milyen egyéb, a kötelező jelzések között nem látható erősségekkel, gyengeségekkel rendelkezik. Továbbra sem érdemes tehát elhanyagolni a gumissal, sőt, inkább gumisokkal való párbeszédet, a gumitesztek elolvasását, további tájékozódást. És ami nagyon fontos, sőt, szinte elhanyagolhatatlan, de talán mégsem mondjuk elégszer: havonta legalább egyszer tessenek ellenőriz(tet)ni a nyomást mind a négy keréken, mert a megadottól eltérő értékek nemcsak pénztárcánkat terhelhetik meg tankolásnál vagy az idő előtti cserénél, de kifejezetten balesetveszélyes a helytelen guminyomással való közlekedés!
Abszolúte egyetértek veled Mester!
Nagyon jó ! Mire is jó ? Okot ,indokot ad,az utóbbi pár évben egyébként is eszement abroncsárak további emelésére ! Tudni illik, 2007-ben pl 175/65R14 ,gyártó megnevezése nélkül ! Felszerelve tudtam adni 38-ezerért ! Ma ugyan az az abroncs,majdnem 60 ezer. És ebben még én mint kereskedő,és gumi szervíz ,nem is vagyok benne ! Tökéletesen elég lenne az interneten, és esetleg a kereskedőnél, gumisnál ezeket az információkat közzé tenni ! Aki kiváncsi ilyen adatokra , biztosan szét fogja túrni a netet ! A cikkben említett jelölést ,pedig nem hiszem,hogy egyszerű vásárló értelmezni tudja majd. Mint ahogy a jelenlegi kódolást sem. Pl: sebesség , terhelési.,hőmérsékleti, stb indexek. A legtöbb vásárló a gyártási időt sem tudja ki silabizálni ,annak ellenére ,hogy ezek az adatokat köteles a gyártó az abroncson feltüntetni ,és rajta is van. Néhány kínai importból származó terméktől eltekintve! Sokkal nagyobb probléma,hogy az utcáról be eső ,vagy az interneten rendelő ügyfelet ,ugyan azon az áron,sőt néha olcsóbban szolgálja ki a nagyker ,mint a viszonteladókat ! Tapasztalatból tudom,hogy az ügyfél nem egyszer vásárol ,akár néhány ezer forinttal olcsóbban abroncsot ,mint én ! A nagyker és a viszont eldók szabályait , leginkább a nagykerek,magas ívből ,,,,. Ez egyre jobban jellemző a hazai kereskedelem szinte minden területére ! A listaárak, és a szerződések ,már nem jelentenek semmit ! Nem beszélve arról a szomorú tényről,hogy a nagykerek rendszeresen adnak árút a multiknak, mélyen a piaci ár alatt. A kiskerek, betárolását,és előrendelését jó előre lefixálva. Magyarul, én mint kikereskedő berendelek, X mennyiséget Y áron , szerződéssel,stb. Majd ugyan azt a terméket eladja pl az Auchannak, Y-20% áron ! Az ügyfél olcsóbban veszi ugyan azt az abroncsot a multiban,mint amennyiért én kapom ! (KÖSZÖNJÜK) Rettentő nehéz helyzetbe hozva ezzel a kiskereskedőket az egész országban !
Szal szerény véleményem szerint, nem a vásárló által ki bogozhatatlan cimkézés a lényeg ! Ha már cimkéznek lehetne egyértelműen,földi halandó által is érthető formátumban !
Üdv , egy még működő (ki tudja meddig)Autó,és Gumiszervíz üzemeltetője.
Tényleg, miért örülünk az abroncs címkének?
majd ezzel is úgy járunk, mint teszkó a nagyi tésztájával! 🙂
ez a guminyomás ellenőrizgetés elég hülyeség. ha jó gumid van akkor érdemesebb gázzal feltöltetni az változatlan nyomás hidegben melegben. nézni meg lehet a guminyomás ellenőrzőn a műszerfalon
Épp megvettem a nyári szettet, kíváncsi vagyok, hogy milyen energiacímkéje lesz…