Tavaly a Toyota Corolla volt hazánk legkelendőbb zöld autója, igaz, nem a képen látható ötajtós, hanem sokkal inkább a szedán és a kombi
Nem csak divat, az EU-ban az emissziós szabályzás által és a levegőminőséget nézve is elvárt, hogy az autók zöldüljenek, még akkor is, ha a légminőség kapcsán az autózás 10 százalékos súllyal sem bír. Ugyanakkor tény, hogy egyre több a zöld autó, a gyártók sorra hozzák ki hibrid modelljeiket, amelyek kapcsán persze erősen meg kell különböztetni a motorra csak rásegítő, leginkább gyors stop-startot jelentő mild, vagy magyar szóval lágy hibrid és a full hybrid, azaz teljes értékű hibrid modelleket, amelyek elindulni, mozogni is tudnak benzinégetés nélkül, csupán villanymotorral.
A hazai és a globális zöld autó eladások első négy helyezettje egyaránt Toyota
A Toyota immár több mint 20 éve, az első Prius 1997-es megjelenése óta a full hybrid modellekre szavaz, s a hibridek körében mintegy 15 millió példányos eladással toronymagasan listavezető. A tavaly csoportszinten általuk eladott 10 742 122 autóból 1 921 314 darabot tettek ki a hibridek, ami azt jelenti, hogy a vállalat világszintű eladásait 17,9 százalékban a hibridek adták. Hazánkban is övék az elsőség: a mértékadó JATO statisztikájából kiderül, hogy a 2019-es magyarországi újautó értékesítések minden korábbinál magasabb részarányát, mintegy 6,9%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók eladásai: 11 166 darab ilyen autó talált gazdára hazánkban az elmúlt évben. Ezek közül messze a legnépszerűbb a tavalyi évben debütált, és mindjárt három karosszériaváltozatban és rögtön kétféle hibridrendszerrel érkezett Toyota Corolla Hybrid volt, 1672 darabbal. Jól mutatja a Toyota jelentőségét a hibridek terén, hogy a lista első négy helyén csakis Toyota szerepelt (a Corollát a RAV4, a C-HR és a Yaris követte a sorban), a TOP10-be pedig, a kilencedik helyen még egy Lexus modell (az NX) is befért.
A második és a harmadik hely a Toyota RAV4-é és a C-HR-é
Érdekes adat, hogy míg az alsó-középkategóriás Corolla, mint a legnépszerűbb hibrid eladásainak 46,5 százalékát vásárolták hazánkban hibridként, a RAV4 SUV esetén 82,2 százalékos, a C-HR-nél 72,8 százalékos volt a hibridek aránya. A Toyotánál a legszerényebb hibrid arány legkisebb hibridjüknél, Yarisnál mutatkozott, ott 100 vevőből 27 választott hibridet, de esetében is változást hozhat a már idén piacra lépő új generáció. A Lexus NX (9. hely) és a Toyota Camry (11. hely) csakis hibridként fogyott - utóbbinál mondjuk nem meglepő, hiszen nem is kínálnak belőle mást, Lexus NX viszont van benzinesként, ám a vásárlók kivétel nélkül inkább a hibridre szavaztak.
Villanyautó az ötödik helyre fért, a Nissan Leaf, 544 példányos eladással
Mivel a zöld autók hazai piacán a tavaly eladott 11 166 részint vagy teljesen elektromos motorral hajtott autóból 6950 (62,24%) volt öntöltő hibrid, 1934 (17,32%) tisztán elektromos és 1187 darab (10,63%) konnektorról tölthető hibrid, valamint 1093 (9,81%) lágy hibrid, jól látható, hogy a vevők egyelőre a kellő hatótávot és kedvező fogyasztást és emissziót egyszerre adó full hybrid/öntöltő hibrid modelleket tartják a leginkább élhetőnek. Idén persze több változást is hozhat a piac, egyre több a mild hybrid modell, ami az eladásokon is bizonyára meg fog látszani, kérdés, hogy nevezhetjük-e őket valóban zöld autónak. Ugyanakkor egyre több konnektoros hibrid is érkezik, körükben a Toyota is indít egy versenyzőt, a
RAV4 Plug-in Hybrid által.
hát én itt 1 db zőőőőőd autót sem látok, csak olyanokat, amiknek a legyártása komoly co2 terheléssel jár még mindig. Na a lovaskocsi az szinte már majdnem zőőd, csak pár fa bánja. de most komolyan.