A Glasgow-i klímacsúcson a Volvo is aláírt, ennek értelmében 2035-re a nagyobb piacokon nem lehet hagyományos autókat árulni, 2040-re ezt globálissá kell tenni
Őszinte kijelentéssel mutatott rá az elektromos autók egyik gyenge pontjára a Volvo. Az már az első villanyautók megjelenésekor nyilvánvalóvá vált, hogy csak annyira zöldek a kipufogó nélküli modellek, mint amennyire a beléjük tankolt áram, azaz nem mindegy hogy szén- vagy szélerőműből érkezik az “amper”. Az autók gyártásáról viszont eddig kevés szó esett, a Volvo meglepő számmal rukkolt elő.
A legrosszabb esetben bő 100 ezer kilométer múlva lesz egálban egy hagyományos és egy elektromos autó szennyezése - ami persze nem rossz, mert ez azt is jelenti, hogy 100 ezer kilométer után a villanyautó mindenképp tisztább
A svéd gyártó nem is olyan régen mutatta be az első teljesen elektromos modelljét, az XC40 Recharge-ot. A modellt LCA (Life Cycle Assessment) elemzésnek is alávetették, ami megmutatja, hogy az adott termék a teljes élettartama alatt milyen hatást gyakorol a környezetre. Ebből kiderül, hogy a villanyautó már a startvonalnál komoly hátrányból indul. Az elektromos
C40 gyártása 70%-kal jobban szennyezi a környezetet mint egy “mezei” XC40 elkészítése. Azaz 10 villanyautó ökológiai lábnyomából 17 hagyományos négykerekűt lehetne legyártani. Ennek oka, hogy az akkumulátorok gyártása és a nagyobb nyersanyag-szükséglet több szén-dioxid kibocsátással jár.
Nem csak a technika, hanem a mennyiség is számít. Ha véget érne az autók számának folyamatos növekedése, azzal a ökológiai lábnyom is csökkenne
A teljes élettartam alatt viszont fordul a kocka. Az alternatív hajtású autók kezdeti hátrányukat az évek alatt képesek ledolgozni. A Volvo az áram forrásának függvényében három számítást tett közzé. Az elsőben az áram a megszokott eloszlásban érkezik a konnektorba, azaz nagyrészt nem megújuló forrásból származik. Ebben az esetben 110 ezer kilométert kell autózni ahhoz, hogy a villanyautó ledolgozza a gyártásnál keletkezett ökológiai hátrányát. A második felállás szerint az áram 30%-ban megújuló forrásból érkezik. Ilyenkor már elegendő 77 ezer kilométert autózni, és máris a villanyautó lesz a zöldebb. Az ideális állapot az, hogy ha 100%-ban zöld áramot tankolunk, ilyenkor 48 ezer kilométer múlva kerül egálba a kétféle hajtáslánc.
Ahogyan arról beszámoltunk, számos nagy gyártó ilyen-olyan indok miatt elzárkózott a szigorúbb környezetvédelmi célkitűzés aláírásától. Többek között a VW, a Renault, a BMW és a Toyota sem ragadott tollat
A Volvo ezzel nem azt állítja, hogy az elektromos autó zsákutca. Inkább a technológiai fejlődés szükségességére hívja fel a figyelmet, amivel csökkenthető az ökológiai lábnyom. A Volvo nem csak a környezetbarát forrásból származó áramban látja a megoldást, hanem a zöld acélban is, ami szintén csökkentené a gyártás nyomait.