A VW új dízelmotorjai képesek akár 100%-ban biohulladékból származó gázolajjal üzemelni
Ha egy mondatban halljuk meg a Volkswagent és a dízelmotort, legtöbbünknek azonnal a még mai napig is következményekkel és megújuló perekkel járó dízelbotrány jut eszünkbe. Tény, hogy nem is volt szép húzás a wolfsburgiak turpissága a tesztpadon, de azóta új vezetés került a cég élére. Nem érdemes tehát azonnal elítélni a dízelmotort a múlt hibái miatt, jól teszi az a dolgát, pláne, ha a korábbi generációkhoz képest tovább is van fejlesztve. A Volkswagen gázolajos erőforrásait nem csak tisztára akarja mosni a botrány után, de a klímasemlegessé válásuk egyik fontos eszközeként tekintenek rájuk.
Az idén júniustól a gyártósorokról legördült erőforrások közül a gyár szerint minden négyhengeres dízelmotor képes paraffinos gázolajjal üzemelni, az európai EN 15940 szabvány szerint. Minden típusú dízel üzemanyagban van valamennyi paraffin, de nagyobb mennyiséget a biodízelekben találunk. A biodízel viszont nem feltétlenül környezetbarát, hiszen az üzemanyag előállításához termesztették az alapanyag kinyeréséhez szükséges növényeket. Sokkal zöldebb, ha már olyan növényekből nyerik ki az olajat, amit ettől a céltól függetlenül termesztettek, aminek nagyobb része más helyen került felhasználásra, például a mezőgazdaságban. Itt tehát a hulladékká vált növénymaradványokból nyerik ki az olajat, ami duplán hasznos: egyrészt a növénymaradványokkal egyébként is kellene valamit kezdeni, másrészt nincs szükség további termőföld felhasználására, lefoglalására kifejezetten az üzemanyag-gyártás miatt.
A régebbi dízelmotorok nem működnek HVO-val, de a ma kapható gázolajok is tartalmaznak biodízelt, azokat örömmel elfogyasztják
A növényekből hidrogénezett olajat készítenek, a HVO-t, ami az egyik legelterjedtebb paraffinos gázolaj, de A.R.E dízel és NEXTBTL márkaneveken is futnak növényi hulladékból előállított dízelek. Ezek önmagukban is beletankolhatók a Volkswagen dízelmotorjaiba, de a hulladékból kinyert dízelt adalékként használó üzemanyagok (például a Shell V-Power vagy az OMW MaxxMotion) is jelentős mennyiségű természeti erőforrást takarítanak meg, az üzemanyag teljes életciklusára vetített károsanyag-kibocsátás csökkentése mellett. Ezek egyébként nyilván nem csak a Volkswagen dízelblokkjaiba tankolhatók, minden régebbi típusú gázolajos is nyugodtan fogyaszthatja. Amint viszont jobban elterjednek majd az olyan gázolajok a töltőállomásokon, mint a HVO (a következő 10 évben akár 20-30% is lehet a részarányuk), a Volkswagen autói felkészülten várják majd a környezetbarátabb tüzelőanyag égetését. Ezekkel egy hagyományos dízelmotorhoz képest akár 70-95%-kal kevesebb is lehet a károsanyag-kibocsátás, ez pedig fontos lépés lenne, hogy a márka éves flottájára vetítve elérje a 2018-hoz képest 40%-kal alacsonyabb emissziót 2030-ra. Ebben persze nagy szerepet játszanak majd a villanyautóik is, amik az étvized végére az eladásaik 70%-át tehetik majd ki, de jó látni, hogy nem csak elengedni nem hajlandók a belsőégésű motorokat, de még tovább is fejlesztik a környezetvédelem érdekében.