Igencsak kedvező, 0,24-es légellenállási együtthatóval rendelkezik a Model 3, ennek és remek hajtáslánácának köszönhetően fogyasztása is szerény
Bár a Tesla Model 3 már 2016-ban bemutatkozott, s egy héten belül nem mellesleg 325 ezer megrendelést gyűjtött, eltartott egy ideig, mire valóban elérhető autó lett belőle. 2017-ben, az előgyártás elindításakor már több mint 450 ezer előrendeléssel rendelkezett a Tesla. A gyártás aztán 2018 második felére pörgött fel, azóta negyedévente nagyjából 60 ezer példányt tudnak kiszállítani, ami persze azt jelenti, hogy még mindig nem mindenki kapta meg Model 3-asát. A gyártás az erősebb verziókkal indult, tehát nem időrendben kezdték el kielégíteni a rendeléseket, pontosabban vannak olyan egyedi rendelések, amelyek még nem készültek el, míg raktárról ma már megdöbbentő gyorsan lehet hozzájutni egy-egy példányhoz, már amennyiben meg tudjuk fizetni a csúcsverziót. Hivatalos képviselet ugyanakkor egyelőre legközelebb Bécsben található. A most próbált, s a
Teslások.hu csapatától érkezett példány is onnan került az országba. Egy Longe Range AWD, azaz elöl-hátul hajtó, 351 lóerős összteljesítményű, 80 kWh bruttó, 75 kWh nettó kapacitású akkumulátoros verzióról van szó.
Élőben sokkalta szebb, mint a fotókon, ha eltávolodunk tőle a kulcsnak programozott telefonnal, bezárja magát és tükreit is. Az autó talán leginkább támadható pontja az ajtók csukódása, ami nem épp a legfinomabb
Itt 351 lóerős rendszerteljesítményt és 527 Nm azonnali nyomatékot kapunk, amivel 4,6 másodperc a 100 km/órára gyorsulás; 4,8 másodperceset saját mérés szerint, három felnőttel is tudott az autó. A végsebesség 233 km/óra, ezt persze nem próbáltuk. Az igazi szenzáció azonban a Model 3 döbbenetesen alacsony fogyasztása: a gyári vegyes érték 13,5 kWh/100 km, amiből a valóságban 15 kWh/100 km körüli átlag adódik, s 130 km/óra környékén, azaz autópályán is 18 kWh/100 km körüli értékkel lehet számolni. Utóbbi egyértelmű rekord, de a vegyes érték is olyan szintű, hogy az egy Peugeot iOnnak is becsületére válna. Közben a Model 3 egy 4,7 méter hosszú, 2,88 méteres tengelytávolságú prémium középkategóriás. Igen, ez méretben az Audi A4, a BMW 3-as, a Mercedes-Benz C-osztály vagy épp a Lexus IS méretosztálya. Ezeknél az idei első negyedévben már Európában is jobban fogyott a Tesla Model 3, ami egyben már az Európa kedvenc villanyautója címet is elhódította az idei évben. Különös kedvenc Norvégiában, Hollandiában és már Németországban is. Nyilvánvaló, hogy minél jobban támogatja egy ország a villanyautók terjedését, illetve minél inkább van rájuk fizetőképes kereslet, annál sikeresebb tud lenni.
Skandináv mintára, pontosabban annál is végletesebben letisztult a beltér, az óriási (15 colos) érintőkijelzőhöz vezető alagút tárolókat rejt. Megszokást igénylő, hogy szinte mindent a képernyőről kell vezérelni, de a menürendszer legalább naprakész
Nincs gond a helykínálattal, az ülések viszont adhatnának több tartást
Közben a Model 3 nem csak azzal tör az élre, hogy az eddigi leginkább megfizethető, egyben legszerényebb fogyasztású és kiemelkedő hatótávú Tesla, hanem azzal is, hogy a márkától eddig megszokott minőséget túl tudta nőni. Itt már nincsenek valahai Mercedes kapcsolók, mint a Model S-ben. Teljesen vállalhatók a kárpitok, még a prémium szegmensben is. A műszerfal sajátos, a lehető leginkább letisztult. Van egy óriási, 15 colos átmérőjű érintőkijelző a közepén, és ennyi. A kormánykerék pozíciója a rajta lévő tekerőgombokkal szabályozható, az ülésállítás mondjuk kapott dedikált gombokat, de persze az is elektromos. Ebből is látszik, hogy bár a Model 3 belseje minimalista dizájnú, de azért prémiumautós. Tudom, fotó alapján sokan fanyalognak, ám élőben kívül-belül sokkal meggyőzőbb a Model 3, mint fotókról.
Minden - is - a központi érintőkijelzőről vezérelhető
Az autóiparban ma látott legjobb képminőséget és Google Maps alapú, természetesen online kapcsolatos navigációt ad a középső érintőképernyő, ahonnan természetesen a klímától kezdve minden kezelhető, de ott még kandalló vagy YouTube videó is megjeleníthető - parkolás közben. A felhasználói élmény temérdek kényelmi funkcióval maximalizált. Például telefonunkat okoskulcsnak programozhatjuk. Azon túl, hogy közelségérzékelős a nyitás-zárás, applikációból vezérelhetjük a légkondicionálót, villogtathatunk, dudálhatunk az autóval, de még akár sebességlimitet is beállíthatunk PIN-kóddal, hogy ha például a gyerekünknek adjuk oda, ő ne tudjon egy bizonyos tempónál magasabbra gyorsítani.
Indítógomb nincs, ha beszálltunk, az autó indulásra kész, a menetirányválasztó pöccintésére indulhatunk
Elöl és hátul is van rekesz az ajtókban, az anyagminőség ezeken a helyeken sem rossz
Indítógomb sincs, ha bejutottunk az autóba, a továbbra is bajusz, de már saját és nem Mercedes kapcsolós irányváltóval indíthatjuk el előre- vagy hátrafelé az autót. A "gázreakció" azonnali, a tömegközéppont természetesen alacsony, a kormányzás elég precíz, bár a vaskos fogású kormánykerék kicsit megszokást igénylő. Elsőre kicsit tartottam a Model 3 - európai szemmel - jelentős, 1,85 méteres szélességétől, ám valójában ez még egészen élhető méret, pláne a tágas belsőhöz mérten. Ráadásul 11,8 méteres átmérőjű körön meg lehet vele fordulni. A 18 colos alufelnikkel olyan kényelmes a rugózás, hogy a hazai utakra senkinek sem ajánlanék nagyobbakat. Ez a konkrét Model 3 nagyon-nagyon élhetőnek tűnik. Hatótávja katalógusérték szerint 560 kilométer, de tulajdonosa szerint a gyakorlatban is elég könnyen hozható vele 500 kilométer, ha nem túl sokat gyorsulunk vele izomból.
A bal hátsó lámpánál találjuk a töltőcsatlakozót, aminek fedele telefonról is nyitható
A négyajtós far egyáltalán nem szerény, osztott támladöntéssel bővíthető, padlórekeszt is adó csomagteret rejt
Elöl a töltőkábelek külön tárolóban helyezhetők el
Tölthetősége vegyes, a 11 kW-os AC töltés lassabb, mint a Model S-é, DC töltőcsatlakozója azonban már CCS rendszerű, amin keresztül 145 kW-os egyenáramú töltést is képes fogadni, így fél óra alatt több mint 300 kilométeres hatótávot pumpálhatunk bele. Ez már teljesen élhető, a vételár a legtöbb embernek persze még mindig a látómezőn kívüli, de a prémiumkategóriából vásárlóknak már abszolút megfontolandó ajánlat egy Tesla a Model 3 által. A próbált Long Range AWD verzió 57 900 euróról startol a szomszédban, azaz bő 18,5 millió forint. A mi 27 százalékos áfánkkal persze már magasabb árral kell számolni. A jövő héten nyíló hazai Tesla
képviselet disztribútor például 20 millió forint feletti vételárral hirdeti az ilyen Model 3-asokat. Itt is igaz tehát, hogy a magánimport spórolást eredményezhet, szervizbe pedig egyelőre amúgy is Bécsbe kell járni. Igaz, ez nem túl nagy kényelmetlenség, ugyanis egyrészt nemigen kell, másrészt az "üzemanyag" még otthoni töltéssel is egészen olcsó, ráadásul egy jó napelemes rendszerrel akár ingyenes és megújuló forrású lehet. Másrészt óvatos vezetéssel akár oda-vissza is megjárhatjuk töltés nélkül az utat, bár nyilván az a kényelmesebb, ha beiktatunk egy köztes töltési pontot is, amiből ma már az M1 mentén is van.
100 kilométer üzemanyagköltsége otthoni, lakossági tarifával is 600 forint alatt marad
A Model 3-at látva - még ha ez itthonról kicsit nehezen felfogható is - érthető, hogy a villanyautós robbanás küszöbén állunk. Ha például a februári villanyautó-eladásokat nézzük, míg 2014-2018 között évről évre nagyjából 2-2 ezer példányos bővülést láttunk, az idei év második havában több mint 9000 példánnyal ugrottak meg a villanyautó-eladások, méghozzá úgy, hogy azok közel ötödét a top 10-es lista legdrágábbjának számító Tesla Model 3 adta. A próba után értjük, hogy miért. A Tesla nem csak villanyautókat, teljesen új világot hozott az autózásba, ilyenek az időnként érkező frissítések, extrák, amivel például
a Performance verziós Model 3 már 3,2 másodperc alatt képes 100 km/órára gyorsulni.
Legközelebb azzal érkezik hozzánk a Teslások.hu oldalt képviselő Attila, mi pedig ígérjük, azt is megmérjük, mit tud a valóságban, teli utastérrel és csupán a sofőrrel. Ha kíváncsi vagy videóban is a Tesla Model 3-ra,
YouTube csatornánkon megtalálod live tesztünket is.
Európa és az Egyesült Államok, sőt, összességében a világ kedvenc villanyautója is jelenleg
Cikkünkhöz a Teslások.hu csapata biztosította a Model 3-ast, cserébe egy linket kértek, ami a hazai reklámjog szigorú értelmezése szerint hirdetésnek számít. Cikkünket csupán ezért jelöltük hirdetésnek.
Műszaki adatok
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,6 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
szedán
Motor és váltó
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,6 s
OFF:
HAndras tegnap hogy behisztizett egy cikken 🙂 Elvből nem olvasom a V-t, én csak az esti portfólió/index cikket olvastam, számítok arra, lesz még pro/kontra a villanyautózással kapcsolatban
Az amúgy megvan, hogy a kormányinfón bejelentették, 3000 elektromos buszt szeretnénk vásárolni éveken belül?
ON:
Ha ezzel a modellel kezdi a Tesla anno, akkor most ott tartanánk, hogy 5 éven belül mindenki Teslával járna, mindenhol. Értem én, kellett a pénz pénzre.
Valaki tudná linkkelni ezt a bizonyos cikket? Akár az indexen is, ha már csak ott van?
Már megtaláltam a V-s cikket. Érdemes a kommenteket elolvasni…?
De csak akkor, ha van ideje az olvasónak. Annyi van.?
Azért olvasd el az elemzést is szerintem.
https://index.hu/gazdasag/2019/04/18/nem_is_annyira_kornyezetbarat_az_e-auto/
https://www.portfolio.hu/vallalatok/kimutattak-az-elektromos-autok-sem-kornyezetbaratabbak-a-tobbinel.321607.html
Mivel Münchenben van az elemzést elkövető IFO székhelye, akár készíthették volna autóipari megrendelésre is. Számomra kicsit olyan szájíze van, hogy a németek villanyautós lemaradását a környezet védelmére hivatkozva legitimálni lehessen (értsd: a jelenlegi technológia környezetbarátabb és a hazai munkahelyeket védi szemben a kínai import akkukból összerakott CO2 „termelő” elektromosokkal szemben)
Pár napos cikk, pont egybevág azzal, hogy a Toyota egy hónapja bejelentette, 2020-ra Kínában jön a C-HR-rel és csak 2021-re EU-ban. (Csak úgy mellékesen, addigra 60%-ra akarják növelni a hibrid részarányt új autóiknál, komoly partnerség a PSA-val elektromos kishaszonjárművek piacán, ilyesmik…)
https://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/a-toyota-tervei-alapjan-gyartanak-majd-elektromos-autot-a-kinaiak.321061.html
Olvastam én is, elég sok sebből vérzik… Hamarosan írok is róla.
Kíváncsian várom 🙂
Lassan ott tartunk majd, hogy bizonyos szinten majd jól lehagynak minket a kínaiak. Európa meg marad a középkorban.
Mint amikor a kínaiak már puskaport használtak, itt Európában még íjakkal lövöldöztek, meg lándzsákat hajigáltak.
Régebben nem szerettem a Vályit a TC-nél, most már néha-néha megnézem a tesztjeit. Pár hete teszteltek kínai SUVokat Dubaiban, 6-8 millió környékén meglepő autókat árulnak már kicsit elavult technológiával és baromi vicces nevekkel (elsősorban az E4-5 körüli meghajtás ne felel meg az EU-s előírásoknak, de a színház odabent megvan a digi kijelzőkkel és a bőr fotelekkel, egy SUVnál a jól hangolt futómű annyira meg nem kardinális kérdés szerintem), de ha ennyiért lehetne idehaza is kapni, lehet nem érdekelne a tíz literes fogyasztás sem, úgyis kapna egy LPG/CNG-t azonnal.
Viszont, ha a Toyota is elkezd EV-t gyártani, akkor szerintem az EU gyártóknak nem a Tesla hóditásától kell hogy tartsanak, hanem a szorgos kis kínai kezek által összerakott japán technológiától, mert egy EV esetén nem nagyon fognak tudni környezetvédelmi indokokat felhozni a forgalomba hozatal ellen (majd keresnek mást, kreatívak a lobbisták)
„ráadásul egy jó napelemes rendszerrel akár ingyenes és megújuló forrású lehet. ”
Persze ingyen…ingyen telepítik,nincs munkadíj a panel ingyen van…komolyan miért írsz ilyet?????..egy olyan napelemes rendszer ami valóban működik is 4-5 millió forint. Plusz az éves karbantartás etc .
Semmi sincs ingyen. Ez tény. Van megtérülési ideje. De egyre többen használják, nem egy ház van a környékünkön is, ahol a teljes tetőt befedték napelemmel. Egyszer én is elgondolkozom rajta, lehet, hogy jó beruházás lenne…
Utolsó dolog lenne amit egy ilyen autó mellé veszek az a napelemes tető. Teljese önbeskatulyázás, hogy én vagyok a zöld és környezettudatos szomszéd. Sőt, inkább vásárolnék pár köbméter barnaszenet – csak úgy – és az udvaron tárolnám a Tesla mellett, had lássa csak ország-világ, hogy nem azért van villamos autóm, mert egy cseppet is érdekelne a levegő minősége vagy hogy kipusztulnak-e a jegesmedvék. Hanem mikor egy ismerős az új bébi-Porschéval, Subaru WRX-szel vagy Mustanggal dicsekszik akkor előkapnám a 4 kerekűt és megmutatnám, hogy ezzel a technológiával még a Tescóba járós kocsi is állva hagyja az öreg dugattyús benzintemetőket.
De nem ám éltető napsugarakból meg hűsítő szellőből nyert energiával, hanem szén-, és nukleáris energiamixből, mert az férfias.
Éves karbantartás napelemes rendszernél? 🙂 A miénk messze nem volt 5 millió, és a ház teljes energiaszükségletét kiváltottuk vele. Igen, a fűtést is.
Igen, ez az amikor nem mindegy, hogy az mond véleményt aki használja, vagy az, aki legfeljebb messziről vagy sehigy sem látta. Tipikus tanulságos példa.
ilyenkor szokott jönni amikor elkérem a számlákat….ja először nettót mondanak…akkor utána jön,hogy ….néha rá kell segíteni…szóval kérlek pontosan írd már le hány kw-s és hány m2-n laktok…Éves szinten építek 15-20 házat….szóval várom a bruttó árat és a kivitelező céget…??
„Lakva lehet ki ismerni az embert!” az autót pedig „kipróbálva”. 3 éve próbáltam ki Freemont-ban egy Tesla S modellt, és teljesen megváltozott a korábbi véleményem a villanyautóról. Egyszerűen megható volt az érzés, amelyet addig soha nem éreztem, pedig 65-től folyamatosan vezetek.
Ma már a városkörnyéki, és vidéki lakosság számára sem elérhetetlen egy „házi naperőmű”
amely nagyon olcsóvá, környezetkímélővé teheti az autózást. Valamennyi autógyár palettáján már
megtalálható az elektromos modell. Arra vagyok kíváncsi, hogy ha beindulnak a sorozat gyártások is,
mi lesz Elon Musk válasza. Mert neki mindenre van meghökkentő reakciója!
Bocsi! Elfelejtettem kiegészíteni azzal, hogy a házi naperőműre is ugyan az a megállapításom, mint a
villanyautóra. Sokat olvastam róla, tanulmányoztam, majd építtettem, egy 3,5kw-os rendszert 1,6mill-ért. Azóta már megértettem a rendszer működését. A tervezéskor a cél, a ház +20% teljesítmény volt. 16db elem 3.éve teljesíti az elvárásnak megfelelően. Éves karbantartási költség: 0 Ft. Csak a félreértések elkerülése miatt. Tehát olcsó áram már van, de villanyautó még csak tervezés alatt. Remélem, hogy egyszer csak fölszállok erre az „igen gyorsan száguldó vonatra”.
🙂
5 mill. ból olyan napelemes rendszert tartasz fent, amelyből a két szomszéd energia-ellátását is fedezni tudod….(átlagos méretű háznál) másrészt fenntartási költség elég elenyésző (a legtöbb évben 0 ft (kereken)
Hasonló emberek tapasztalat nélkül hirdetik az igét, mint pl, biztos jó a hybrid prius, csak kár h 200000 előtt már cserélni kell az akut, van sok baj vele 😀 😀
tőled is várom a számlákat,képeket..bruttóba….túl sok itt az Andersen
Kifejtenéd, mi az a „bruttóba”?
Addig itt a friss ajánlatom :
4.4 kWp névleges teljesítményű HMKE napelem rendszer műszaki tartalom és szerződéses ár
16 db Canadian Solar CS6K-275 panel 498 327 Ft
Solar Edge SE 5K inverter 371 606 Ft
16 db SolarEdge optimalizáló + wifi 258 232 Ft
Ferde tetőre szerelt tartószerkezet 166 422 Ft
Teljeskörű tervezés, engedélyeztetés és ügyintézés 249 633 Ft
Kulcsra kész kivitelezés 277 369 Ft
Nettó: 1 821 589 Ft
Bruttó: 2 313 418 Ft
egyrészt köszönöm…(másrészt te ennyivel nem fűtesz ki egy 120 m2-s házat) ez csak villanyra elég…277369…nekem csak ez a tétel tűnik kamunak
Nem mondtam, hogy ezzel fűtök. 1060 m3 gáz fogyott 135 m2-en, ebben bent van 3 személyre a HMV készítés is, alacsony energiás háunk van. A fenti rendszer jóval nagyobb, mint amit a jelenlegi fogyasztásunk megkíván. A munkadíj annyi, a szomszédban ugyanekkora rendszert telepítettek, talán 3-4 embert láttam dolgozni, 1 nap alatt készen volt.
„ez csak villanyra elég…”
8000 Ft a havi villanyszámlánk, a fenti rendszer több, mint a duplájára van kalkulálva.
azért itt nagy okossság kell a napelem kiszámításához, és mivel tudvalévő, hogy nem 2 fillér…..nagyjából számolni 60nm-re tudok, fütésre napi 4-5kwh (továbbiakban kw), közepes gépesítéssel 6kw az áramfelvevő egységeknek és akkor nincs melegvíz fűtés még…ami megint nem 2kw/hó…szóval, nyugodtan össze lehet adni, hogy naponta télen mennyi a max és akkor a nap sem tűz annyira, több a felhő stb, hatékonyság csökken, napi 15-20kwt tudó rendszer (kislakás!) az mennyi lehet? Bárki ilyesmit kiszámolt már?
Illetve, ebben még nincs benne a trolikocsi töltés….. 😀 szerintetek egy 100kwhs akksi legalább egy esti 10%-os feltöltése (ami még mindig csak lfax 40-50km városba, 15-20km autópályán), mennyi kw lehet pluszba?
Hagyjuk az hülyeségeket, ez érdekesebb lehet. A fűtés 120nm-es háznál napi 8-10kw minimum lenne, plusz a kocsitöltést bele, napi stabil 40kwht tudó napelem kell. na az mennyi?
„szerintetek egy 100kwhs akksi legalább egy esti 10%-os feltöltése (ami még mindig csak lfax 40-50km városba, 15-20km autópályán), mennyi kw lehet pluszba?”
Évi 20 ezer kilométeres futással számolva (az több, mint amennyit átlagosan futnak az autók) napi 54 km jön ki, az 8 kWh a fenti kocsival. Te is ki tudod matekozni a többit.
Egyébként kocsira azt mondom, rettentően undorító az orra ennek a 3-asnak, a belsejétől meg okádni tudnék, de a performance 3.5 másodperce jópofa (a hang hiánya annyira nem zavar). Én azért még várok 20 évet, hogy fejlődjönek, ha már nem litium akksi lesz és negyed óra alatt beletölt 400km-et, illetve pályán 130-140,klíma,zene-vel eltud menni 300km-et minimum, akkor jó lesz ez, lehet 15-20 év múlva már talán lesz ilyen. Kinézetre az audik jobban bejönnek, etron gt.
„Én azért még várok 20 évet”
Addigra talán megtanulod a magyar nyelvet is, meg kinövöd a tévedést, hogy bárkit érdekelnek az akut gyomorpanaszaid. Ezzel a stílussal nem az autót minősíted, hanem saját magadat.
nagyon önérzetes kis trolifan latol vagy, ma is kihokiztad a teszlára a picinyedet? és a belsejétől még mindig okádok, akár tetszik az ilyen kis majmoknak, akár nem 😉 a frontra lesz biztos utólag vehető lökös talán, hogy ne legyen ilyen gagyi kinai froccsontott sz.r hatása.
Nem írtam, hogy nekem tetszik-e, mivel veled ellentétben tisztában vagyok azzal, hogy a dombon ülő vadászkutyát se érdekli.
Azon pedig hadd vihogjak, hogy majd 20 év múlva, meg ha lesz rá lökös… Kipufogót nem hiányolod? Kézi váltót? Utoljára az oviban volt ez téma az új csattogós lepke kapcsán, de az már régen volt, én már felnőttem azóta.
Tőlem hányhatsz napestig, csak arra céloztam, hogy ez egy autós oldal, nem a gasztroenterológia.
Én egy más jellegű de ide is kapcsolódó kérdésen gondolkodom:
Ha egy ilyen kijelzőjű autó (és ezt értem a ma kapható „modern” autók többségére) nekem jön és anyagi kárt esetleg egészségkárosodást okoz, védekezhet a sofőrje azzal ,hogy ő csak a rádiót állította át vagy a klímát figyelte és nem a telefonját babrálta? Mert szerintem ezek a kijelzők ugyan úgy elterelik a figyelmet mint a telefon! Én a kapcsolók híve vagyok. Oda pillantás vagy ikonok olvasása nélkül is megtalálta az ember és tudta kezelni akár sötétben is! Vagy csak én gondolkodom ómódian? (És akkor még nem is kérdeztem a jobbkormányos autók magyarországi forgalomba helyezését baleset megelőzési szempontból!?!)
Ez baromság. Ha valami akkor pont a Tesla felülete olyan hogy te viszonlag érzésre tudod kezeleni, főleg ha nem abban a percben ültél bele először.
Én már álltam félre nem egy tesztautóval mert alapvető dolgokat nem találtam, pl E60 rádióváltás, vagy XF ülésfűtés. Az 2015-ös XC60nál pedig bele sem mertem kezdeni annyira szokást igénylőnek tűnt (mint kidetrült nem is erőltette a volvo, a bevitel lényege a hangutasítás és az alfanumerikus billentyűzet, csak ehhez a fórumokra kellett ránéznem).
Eleve a szokást égénylő és a figyelem elterelő két külön tényező. Vannak rednszerek amelyek nagyon jól kezelhetőek, ha az ember kiismerte, vannak emlyek akkor sem. És van olyan ami első blikkre barátságos.
A Model S és X rendszere szerintem kifejezetten könnyen kezelhető első blikkre is. Végre egy OS amit nem az Android Settings menüjéről mintáztak (lásd mostani Volvo) hanem autós eszközöknél használt OS-ekről (lásd Tomtom), mert a nagy sima felületen van pár jól elkülöníthatő ikon.
Örülök ,hogy ilyen kulturált formában tudtál véleményt alkotni a kérdésemről! Szerintem rossz irányból közelíted meg a kérdést: Tök mindegy milyen jól felépített,logikus program futtatja az érintő felület grafikáját! Mindenféle képpen oda fogsz nézni mert nem tudod megkülönböztetni „vakon” érintő gombokat! Ha a kijelzőn egynél több opciót lehet választani (mert hát ez a lényege) vizuálisan kell pozicionálni az ujjad hegyét! És minden egyes képernyő váltáskor meg kell nézned mi történt,mik a lehetőségek!Sőt, ha „csuszkán” kell beállítani valamit még egyszer oda fogsz nézni,mert nincs fizikai visszajelzés hogy megtörtént-e a beállítás vagy sem!! És ez ugyan olyan veszélyes mint ha mobilt babrálnál. Mi a különbség? Gondolkozz…..