A világ első interjúja a Mitsubishi Colt CS fantáziaautó tervezőjével

Interjú Farkas Gáborral, a virtuális Colt CS tervezőjével

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Gyerekkori kötődés ihlette a virtuális Colt CS tervezőjét. Sportos kompakttá tenné a most inkább praktikumával próbálkozó Coltot.

Miért pont Mitsubishi és miért pont Colt? Volt esetleg valamilyen korábbi kötődésed a modellhez?
Mondjuk inkább úgy, hogy van. Jelenleg egy Colt CA-val járok, de nem ez az első Mitsubishim. Volt Colt CZ3 és Galant EA is a sorban. A dolog majd’ 20 évvel ezelőttre nyúlik vissza. Amikor 1992-ben kijött a Colt CA, teljesen „rácuppantam”. Akkor, 11 évesen, emlékszem, hogy minden lehetőséget megragadtam, hogy beszerezzem a gyári prospektusokat, ami azért anno, internet nélkül nem volt egyszerű. De jól elszórakoztam vele. Nyilván mindenből kettő kellett: egy a polcra az archívumba, egy a falra.
Szóval a Colt CA régi nagy szerelem. A maga idejében szerintem az egyik legvagányabb kompakt volt. Mai viszonylatban talán az Alfa Mitóhoz merészelném hasonlítani. Technikailag is nagyon rendben volt, számomra a Mitsubishi egyik legsikerültebb széles rétegek számára is elérhető autója. A mostani Coltom megszerzése is komoly feladat volt, de szerencsére sikerült találnom egy nagyon megőrzött, szép példányt. Ha jobban belegondolok, vehetnék valamivel fiatalabb vagy nagyobb, esetleg praktikusabb autót, de nekem ez kell. Ezt a formát szeretem.
Hol tanultad a formatervezést? Esetleg voltak már korábbi autóterveid is?
Abszolút autodidakta módon. 7 évesen a fejembe vettem, hogy autótervező leszek. Aztán persze a realitásérzékem fejlődésével fordított arányban alakult a lelkesedésem. Az asztalfióknak továbbra is rajzolgattam, majd szépen lassan áttértem a számítógépes tervezésre. Lassú folyamat volt, mert a tanulás, később meg a munka mindig eléfurakodott... Később a hvtm.hu-ra kezdtem alkotni "mongra" nickkel. 131 képem ott is megtalálható, azok nagyrészt képmanipuláló szoftverek eredményei, 3 dimenzióban eddig nemigen „publikáltam”. Próbálkoztam persze formatervező szakra felvételizni, de ezzel nem jártam sikerrel sajnos. Így végül is kitértem a pályáról, és teljesen másból élek. Nem kevésbé kreatív és kihívásokkal teli, de azért a reklámszakma alma messzire esett az autóipari designer fától.
Szerinted is Seat Ibiza SC-s a fara?
Az Ibiza SC eszembe sem jutott, egészen addig, amíg nem sikerült megállnom egy pirosnál mögötte. Akkor azért én is a fejemhez kaptam. Szerencsére csak totál hátulról sejlik fel a hasonlóság. Kaptam már „Audi A1-ezést” is rendesen. Ebben az a vicc, hogy azóta mondogattam, az A1 teljesen oldalról nézve kiköpött Colt CA, mióta metroproject quattróként először láttam. Én a CA-ra építettem, így a hasonlóság a Concept CS és az A1 között részemről magyarázott. Csak visszafelé. Az Ibiza SC meg tényleg véletlen. Egyébként pont a már emlegetett modellek, és talán a háromajtós Minik konkurenseként tudnám elképzelni a CS-t, csak tényleg némi igényességet kellene belevinni az anyaghasználat terén is.
Milyen a fogadtatása a Colt CS-nek, reagált már rá valamit a Mitsubishi? Esetleg más autógyárak, tervező-stúdiók megkerestek? Milyen célok reálisak ezzel a tervvel?
A Mitsubishi Concept CS képei, videói szépen bejárták a világot néhány nap alatt. Felkerült designportálokra, szinte minden ország legalább egy jelentős autós online lapja leközölt cikket/képet/videót a témában. A Mitsubishi ez idáig hallgat. De mivel a Mitsubishi Motors Europe Information Managament (MMEIM) részlegét arra hozták létre, hogy Mitsubishi infókat gyűjtsön a neten, és mivel „volt arcom” követni őket a Twitteren a Concept CS Twitter csatornájával, illetve a Google mostanra 145.000 db organikus találatából (több mint a Mitsubishi Concept RA-ra keresve) biztosan találkoztak eggyel, jó okom van feltételezni, hogy már tudnak róla. Az más kérdés, hogy – reklámszakemberként abszolút meg is értem – a jó előre kidolgozott modellstratégia, a jogi kérdések, a büdzsék leosztása, a meglévő piackutatási eredmények alapján szőnyeg alá söprik a CS létezésének tényét az MMC-nél.
Az egyébként meglepett, hogy a nagy, nemzetközi szaklapoknál, ahol ezt viszonylag könnyebb megvalósítani, egyetlen újságírónak sem jutott eszébe, hogy megkeressen hivatalos forrást és véleményt kérjen. Annak biztosan lett volna hír- és újdonságértéke. Én biztosan megtettem volna.
Ami számomra most érdekes, hogy „kivittük” a CS-t a Facebookra. Érdekes tanulmány követni az életútját, kutatgatni, hogy milyen célcsoport gyűlt össze, milyen bejegyzésekre reagálnak, miket írnak. Rengetegen Mitsubishi terméknek gondolják, annak ellenére, hogy több helyen is egyértelműsítve van, hogy nem az. Már a gyártás időpontjáról, a piacra lépésről és az értékesítési helyekről tárgyalgatnak. Sajnos egyre kisebb hévvel. Pedig titokban reménykedtem, hogy majd a közösség ereje emeli a hírharsonák hangerejét, de nem úgy fest most. Viszont a tetszésnyilvánítások (nem csak a Facebookon) szinte egytől egyig extrémek, emocionálisak. A negatív kritika már jelentősen kevesebb, és érzelmektől mentes. Úgy érzem, ennek alapján kijelenthető, a Concept CS tetszési indexe igen magas.
Célok? Természetesen örülnék, ha legalább tanulmányautóként megtapogathatnám valamelyik motorshow-n, de nem építek légvárakat, abból már kinőttem. Na jó, nem biztos...
Örülök, hogy a világ szereti az autót, jól esik olvasni, hogy sokan gyártásban szeretnék látni, de – egyelőre legalábbis – úgy tűnik, meg kell elégednem ennyivel. Nekik meg a vággyal, mivel autó egyelőre nincs, csak a virtuális térben.
A formaterv elkészítésekor ügyeltél műszaki paraméterekre is vagy kizárólag a formára koncentráltál?
Abszolút mértékben ügyeltem rájuk! Az ajtók kivágásával pl. rengeteget foglalkoztam, hogy a préselési szintek (pl. zárnyelv mélyítés) megfelelő helyen legyenek, az ajtó illeszkedjen a karosszériába, a tömítések fedjék a lemezeket stb. A középső padlómerevítés méretét, a küszöbök szélességét, az ülések méreteit mind leellenőriztem a CA-n, és persze jócskán vastagítottam a teherviselő elemeket, mivel ma már magasabbak a biztonsági mércék. Ügyeltem az ajtók hosszára, hogy hozzák a háromajtós átlagot, hiszen be is kell jutni valahogyan hátra, de szűk parkolóhelyen is ki kell tudni nyitni őket. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy oldalanként egy ajtóval ez mindig kínos kérdés. A modellezéskor még a véglegesítés előtt ellenőriztem, hogy két 187 cm magas „embersablon” elfér-e egymás mögött. A hátsó utas fejtetője már-már a plafonnal barátkozott, de ennél a magasságnál a mai autók többsége is megadja magát hátsó fejtér tekintetében. A méreteket is behatároltam, hogy ne idióta arányú autó szülessen, ill. be kellett férnie a saját méretkategóriájába.

4018x1715x1466 mm külméretekhez 2664 mm tengelytáv társul, a csomagtér alaphelyzetben nagyjából 250-280 literes (legalábbis egy 240 liter űrtartalmú téglatest fér el odabent, és még maradnak kitöltetlen helyek).

Egyedül a kerekekkel szálltam el kicsit, de hát valahol mégiscsak koncepciókra jellemző látványelemeket is alkalmazni kellett: 225/30 R 20 méreten gurul(na).
Ha a Mitsubishi ráharap a tervedre, mikorra várható belőle szériagyártású modell? Esetleg reméled-e azt, hogy csak egy-egy elem megjelenik egy jövőbeli Colton? Természetesen jó lenne viszontlátni az utcán/a garázsban, de a már említett, a márkák által jó előre kidolgozott tervek miatt reálisan kell gondolkozni erről a kérdésről. Ha mégis ráharapnak, szerintem 2 év még biztosan. A Colt váltásra érett, de esélyes, hogy megvan már a design, amit nem egyszerű újrahúzni. A Civicnél is kb. 1,5 éve röppentek fel a hírek, hogy a Honda dobta az elfogadott designt, emiatt csúszik a gyártás, és mostanában láthattuk az első fotókat az újdonságról. A felniket látom a legesélyesebbnek a megvalósulásra. Az online közönség nagyon „kajálja” őket, ráadásul a nagy három gyémántos emblémát formázó keréktárcsák több Mitsubishi modellen is elsüthetőek lennének. Azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy utángyártott darabként guruljanak utcára.
Annyi biztos, egyelőre semmilyen hivatalos forrásból származó visszajelzés nem érkezett, de akár a nagy hallgatás is tekinthető jó előjelnek. Tegyük fel, hogy tudnak róla a Mitsubishinél, és érdekli őket. Gondoljuk végig, melyek lennének a következő lépések az ő helyükben. Már a terv elkérésénél a szerzői jogi ügyeket tisztázni kell, kész javaslattal/ajánlattal kell előállni a félreértések elkerülése végett. Illetve én még valószínűleg pár hetet várnék, hogy elcsendesedik-e a vihar, vagy nagyrészt fennmarad. Majd végeznék egy gyors felmérést a vásárlóim között, ami persze már lehetne akár tanulmányautós megvalósítási fázis. Egy koncepcióautót „összeütni” nem nagy ügy. A Mazda Shinari is néhány hét alatt, kézzel készült, és még működik is. Egy formatanulmány esetében az idő és a költségek is csökkennek. A fentiek értelmében feltételezem, egy ilyen megkeresés sem 1-2 héten belül zajlik le, még várjunk a konkrét válasszal!
Már most kijelenthető, hogy a Concept CS internetes körútja folyamán szerzett felhasználói feedbackek alapján egyértelmű, hogy a vásárlók sokkal inkább örülnének egy klasszikus, háromajtós, sportos fellépésű Coltnak, mint a jelenlegi, a szemükben lélektelen és túlzottan is praktikus verziónak. Ez tény, ezt át kell gondolnia a Mitsubishinek is! Főleg, hogy megbízhatónak tartott forrásból tudom, a Colt célcsoportjának több mint fele még Magyarországon is a 25-45 férfiak közül kerül ki, pedig a mi országunkban azért sok mindent befogunk családi igavonónak a pénztárcánk vastagságától függően.

Milyen autót tervezel a Colt CS után?
A Facebookon felmerült a Galant EA, mint a jet-fighter design nyelv ihletőjének utódlása. A Concept ZT nem győzte meg a rajongókat. Tegyük hozzá, szerintem is inkább a Sigma/Diamante utódjának illene be. Elgondolkoztam rajta, a fejemben már meg is vannak a vonalak, ütős darab lenne! Viszont nem szeretnék egyelőre „bekavarni” a Colt CS-nek, ha már ilyen szépen elindult a világhír útján, és egyelőre kapacitásom sincs rá. Biztos, hogy az EA szellemi utódja lesz majd, így a névadásnál is azt a sort folytathatja. De még sok minden bizonytalan.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “A világ első interjúja a Mitsubishi Colt CS fantáziaautó tervezőjével

  • 2017.10.31. at 21:28
    Permalink

    Én őszintén kívánok nagyon sok sikert Farkas Gábornak!Bőven megérdemelné,hogy a Mitsubishi egyik formatervezője lehessen.A jelenlegi Colt eléggé lagymatag,és nem is fogy belőle túl sok.

  • 2017.10.31. at 21:28
    Permalink

    Szep kis auto. En is jobban orulnek egy ilyen Coltnak.
    Egy ilyen autora pl lehetne epiteni egy S2000 vagy egy WRC programot. Igaz, hogy a Lancerrel ott vannak a rallyban, dehat pont ezt a kategoriat eroltetik ott is mostanaban.
    En orulnek neki. 🙂
    Gabor! Tervezz hozza egy WRC kit-et, hogy megadd a lokest. 😀

Vélemény, hozzászólás?