Az első cseppfolyós földgázzal üzemelő autószállító teherhajó, a Siem Confucius
Sokan hozzák fel a (jogos) kritikát, hogy villanymotorokkal hajtani az autókat messze nem elég a környezetbarát mobilitás megvalósításához, hiszen az autók teljes életciklusát és ökológiai lábnyomát kell figyelembe venni. Ebbe beletartozik a modellek tervezéséhez használt épületek energiafelhasználásától a kocsik végső lebontásának környezeti hatásáig minden, amire szükség van a jármű létrejöttéhez, használatához és forgalomból való kivonásához. Az autógyártók természetesen tisztában vannak ezzel, és különféle módokon igyekeznek semlegesíteni a környezetre káros tevékenységük hatását.
Többek között erdőtelepítéssel is ellentételezni lehet az autógyártók üvegházhatású gázkibocsátását
A Volkswagen is ilyen célkitűzést állított maga elé, 2050-re a teljes vállalatcsoport szénsemlegessé szeretne válni. Ezt persze érdekes, elsőre talán kevésbé egyértelmű módokon is el lehet érni: a cég (és mellesleg a szabályozói környezet) szerint lehetetlen lenne minden járművét, gyárát, irodáját és beszállítóját kizárólag megújuló energiaforrásból táplálni - a szénsemlegesség elve éppen ezért lehetővé tesz ennél praktikusabb megoldásokat is. A lényeg, hogy a gyártás és egyéb tevékenységek során kibocsátott szén-dioxid mennyiségét ellensúlyozzák úgynevezett karbon-ellentételező tevékenységekkel. Ezek csökkentik a légkörben található szén-dioxid mennyiségét különböző projektekkel, például erdőtelepítéssel, hatékonyabb háztartási eszközök terjesztésével, vagy a nem megújuló energiaforrások zöldre cserélésével - a Volkswagennek pedig csupán finanszíroznia kell egy sor hasonló kezdeményezést, és máris ellentételezve van a kibocsátása. Ideális esetben nem csak nullára hozzák ki a nettó emissziót, hanem negatívra, azaz az előző évekhez képest kevesebbre.
A teljes Volkswagen-csoport szénsemlegessé szeretne válni 2050-re
A szigorú célok eléréséhez viszont minden eszközre szükség van, így közvetlen módon, házon belül is dekarbonizál a Volkswagen. Legújabb projektjük a világ első, földgázzal üzemelő autószállító hajója. A cégcsoport 11 óriás autószállítóval rendelkezik, évente több ezer fuvar során majdnem 3 millió járművet szállítanak a bolygó szinte minden pontjára. Ezekből kettőt zöldítenek most, az első földgázos hajó, a Siem Confucius már munkába is állt Emden és Veracruz között, a Siem Aristotle pedig hamarosan követi. A Siem Confucius 200 m-es hosszával, 38 méteres szélességével és 13 emeletnyi rakodóterével igazi batár, meghajtásáról 12.600 kW-os, közvetlen befecskendezéses motorok gondoskodnak, a kipufogógázok kezeléséről pedig a szintén a Volkswagenhez tartozó MAN cég Energy Solutions divíziójának eszközei. Az üzemanyag cseppfolyós földgáz, melyet kettő darab 1800 m
3-es tartályban tárolnak a hajón - ezzel egyetlen tankolással el lehet jutni a legtávolabbi úticélokig is, de igény szerint egyébként biogázzal vagy e-gázzal is üzemelhet a hajó. Gazdaságos üzemmódban 16,5 csomóval (kb 30,6 km/h-val) szállítja a fémszörny az akár 4800 Volkswagen járművet, melyek között méretes haszongépjárművek is akadnak. A dízelmotoros autószállítókhoz képest a Siem Confucius 25%-kal kevesebb szén-dioxidot, 30%-kal kevesebb nitrogén-oxidot és 60%-kal kevesebb kormot pöfögtet, a kéndioxid-kibocsátást pedig teljesen mellőzi.