A váratlan akadályokat is kikerüli a Nissan önvezető rendszere

A Nissanéhoz hasonló erőfeszítések teszik majd egyszer lehetővé a teljesen balesetmentes közlekedést

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A sávtartó rendszer ma már nem számít forradalmi technológiának, de ha egy autó kikerül egy szemből felénk guruló gumiabroncsot, az életeket menthet - többek között ilyen problémákra keres megoldást a Nissan.

Rohamosan fejlődtek a vezetést segítő, és az önvezetés felszínét kapirgáló technológiák az utóbbi években, ami egyrészt kényelmesebbé (például az adaptív tempomattal), de egyúttal biztonságosabbá is teheti az utazást (többek között a vészfékező rendszerekkel). Persze bőven van még fejlődési lehetőség, és a Nissan szeretne úttörő szerepet vállalni ezen a téren. Hosszú távú célkitűzésük, hogy egyszer egy 100%-ig balesetmentes közúti közlekedés valósuljon meg. Japánban ezért különböző szituációkat modelleznek virtuálisan és a valóságban is, amiket a rengeteg szenzorral (kamerákkal, LiDAR-ral) felszerelt tesztautójuk látványosan jól old meg.
Hirdetés
A Nissan fejlesztés alatt álló rendszerének alapvető technikája a kikerülő manőver. Ezt hirtelen, baleset elkerülése céljából, de akár előrelátóan, a lassabban haladó sávból a gyorsabban haladóba való áttérésre is alkalmazhatja a kocsi. Egyik tesztjükben például egy meggondolatlan sofőr kitolat a tesztautó sávjába, amit az ügyesen kikerül a másik sávba való áttéréssel. Rögtön utána az új sávban egy embert imitáló bábu "ugrik" ki a kocsi elé, ami kiszámítja, hogy még meg tud állni az ütközés előtt, így kikerülés helyett vészfékez. Egy másik tesztben autópálya-tempónál a tesztautó előtt haladó autó hirtelen sávot vált, ugyanis szembe gurul vele egy kóbor kerék. A Nissan ProPILOT új verziójával felszerelt autó azonnal érzékeli a felé közeledő veszélyt, elemzi méretét, formáját és irányát, majd ennek megfelelően vált sávot még az ütközés előtt. A leglátványosabb tesztjük talán az, amikor egy elszabadult tárgy, esetünkben egy energiaelnyelő hordó száguld, azaz egészen pontosan repül az autó felé, ráadásul nem is szembe, hanem részben oldalról. Az autó ennek a röppályáját is kiszámítja, és ha úgy ítéli, hogy saját útja keresztezi a hordóét, akkor sávot váltva ezt is kikerüli. Hogy ezek mennyire megbízhatóan működnek majd a valóságban, természetesen kérdéses, rengeteg tesztet kell még ehhez elvégezni. De ugyanez a technológia olyan egyszerűbb, és így megbízhatóbban kivitelezhető manőverekre is képes, mint például egy lehajtónál a külső sávban feltorlódott sor kikerülése, amit már jó előre érzékel a kocsi, így nem rántja el hirtelen a kormányt a baleset elkerülése miatt, csupán a jobb haladás érdekében vált sávot előrelátóan. Mindezek után már csak hab a tortán a parkolóházba, garázsba való teljesen önálló beállás. Remélhetőleg ezek közül minél több, és minél hamarabb megvalósul majd.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?