A turbókorszak küszöbéről – VW Passat 2.0 FSI

Volkswagen Passat 2.0 FSI Tiptronic Highline, 2005 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Akkora szedánt, mint a Volkswagen Passat ma már nehezen kapni szívómotorral, aki fél a turbótól, annak marad a használt. Hogy viseli az utolsó 2,0 literes szívó Passat az éveket?


A turbókorszak sokaknál betette a kaput, de most ennek van itt az ideje, ráadásul a Volkswagennél elég korán megérkezett. A próbált 6. generációs Passat kínálatában 2005-ben már megjelent a 2.0 TFSI turbós benzines motor, de ugyanekkor elérhető volt sima szívó is, közvetlen befecskendezéses FSI kivitelben is. Akkor még volt választás, hogy a beláthatatlan időre szóló turbó, vagy az éveket garantáltan jól viselő szívó mellett döntsön a megrendelő, ennek a világoskéknek első gazdája utóbbira voksolt. Nehéz nem lelőni a poént, de közel 12 évesen is csak az utastéri kopás miatt lehet rá panasz, ami tekintve, hogy első három évét egy autókölcsönzőben töltötte, nem kis teljesítmény.
A közel 180 ezer, vezetett szervizkönyvben igazolt kilométerek nagy részét már a második, már magántulajnál futotta, harmadik gazdájánál jelenleg két éve falja a kilométereket, nagyobbra váltás miatt viszont most megválna a Passattól, bár nehéz szívvel teszi. A 2005-ös Highline felszereltségű Passat ráadásul automataváltós és a szintén sokakból félelmet kiváltó DSG korszak előtti normál bolygóműves, 6 fokozatú Tiptronic. Megjelenésével némileg kilóg a Passat-tengerből, a metál világoskék nem volt éppen a leggyakrabban választott fényezés, amin azért meglátszanak az évek - főleg az autókölcsönzősek. Apró karcolások, levert fényezés az ajtók élein, de semmi egetverően komoly, és fényezve sem volt még egyik eleme sem, így mondhatjuk, hogy őszintén kacsint ránk hatalmas króm hűtőmaszkjával. Ami a belsőt illeti, szintén különleges. Mondhatjuk, hogy ritka, mivel nem sokan fizették ki anno a Highline szint feláras vajszínű belterét a faberakásokkal.

Tipikus volkswagenes kopásokból van rengeteg, a márka által előszeretettel használt puha festett bevonatú műanyag alkatrészek az idő során szépen lassan elkezdték levetni magukról ezt a réteget. Így például a fényszóró kapcsolója, az ajtóbehúzó és a belső kilincs környéke is viseltes, de ezt még megvédeni sem lehet, mivel több gombon inkább hólyagzik, mint kopik. Ezt leszámítva a világos kárpit remek hangulatot kölcsönöz a zordnak ismert Passat-belsőnek, az Alcantara betétes ülések jól viselik az időt, csak a kritikus pontokon színeződtek el. A hangulatról a motorosan billenthető és nyitható napfénytető, valamint a kopás- és karcolásmentes fabetétek gondoskodnak. Érdekes megoldás, hogy a fabetét még a műszerek közé is befurakszik, ott nekem kicsit sok a króm, a Passat-felirat is utólagosnak tűnik, de ilyenről itt szó sincs, egyedül a parkolóradar nem gyári.
Hirdetés

Furcsa módon vezetni már csak a beltér hangulata miatt is sokkal jobb érzés, mint egy fekete belterű bármilyen Volkswagent. A volán nekem a kényelmesnél egy picit nagyobb, persze ez is csak ízlés kérdése. Rajta a bőr már kifényesedett, kopásról szerencsére nem hallott, ahogy a szintén bőrözött váltógomb sem. Vezetés közben semmi különös élményt nem vált ki a sofőrből, ezt is várják sokan egy Passattól. Jön-megy, teszi a dolgát, a próbált példány világoskék színével még villantani is képes egy keveset. Többen viszont az erőt és a hátba vágó gyorsulást keresik egy Volkswagenben. Itt viszont szó sincs egy TDI mozdonyokat szégyenítő nyomatékáról, vagy a TFSI turbónyomásának érkezésekor ébredő erejéről, a kétliteres FSI szimplán egységesen jól megy.
150 lóereje nem tűnik soknak, épp elég, könnyedén mozgatja a Passatot. Halkan szól, nagy gázra hallani némi szívó süvítést, akár lendületes közlekedésre is alkalmas, a Tiptronic meg gondoskodik a kényelemről. A sportfokozat engedi sokáig pörögni, akár kézi üzemmódot is kapcsolhatunk, de van Auto Hold funkciója is, így várakozásnál nem kell állnunk a féken. Csak egy példa, ilyet a BMW a 3-ashoz a mai napig nem nyújt. A Passat futóművében érzek némi bizonytalanságot, talán ideje lesz új szilentek után nézni, de nem tragédia. Szépen fut, természetesen egyenesen, ahogy kell. A felnik kívülről csúnyán össze vannak karcolva, lehet a belvárosi kölcsönzős évek hagyatéka, de azok sajnos közelről nem mutatnak jól, viszont eredetiek. Az egy kicsit furcsa, hogy míg menetstabilizátort már szereltek bele, kipörgésgátlót viszont nem, így keményebb indulásnál kipörögnek az első kerekek.

A 6. generációs Passat kínálata igencsak bő a legnagyobb magyar használtautó kereső, a Használtautó.hu szerint. Szépen felszerelt példány is akad jó számmal, de ilyen világos és jó hangulatú példány csak kevés. Motorja jó eséllyel még sokáig problémamentes, jelenlegi tulaja 98-as benzinnel használja, a tankolások számolgatása alapján fogyasztása kedvezőbben alakul a gyári vegyes 8,9 literes átlagnál. Nem tökéletes, de a kopásokat leszámítva semmi komoly, egy mindennap jó hangulatot kínáló elegáns szedán azoknak, akik még maradnának inkább a hagyományos hajtásláncú autóknál.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    Ezzel és az 1.6 FSi-vel is az a legnagyobb probléma, hogy pont azt nem tudták, amire kitalálta a VW – nagyobb teljesítmény, ill. alacsonyabb fogyasztás. Ezek többet esznek, ráadásul ajánlás a 98-as benzin, nem úri hobbi hozzá.

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    Speciel ez a szívó benzines nem sikerült túl jól, német oldalak sem vannak lenyűgözve… Dinamikusan használva, már amennyire lehet ezt a kocsit, bőven benyel 10 litert….
    A kortársak ennél sokkal jobb szívó benyásakat alkottak, arról nem is beszélve ha megpakolod akkor az érdi emelkedő problémás lesz….
    A korai TSi-k sem álltak a helyzet magaslatán, azok közül a szervízek inkább az 1.8 2.0 tsi javasolják.

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    Hehe én is felnyerítettem, mikor azt olvastam, hogy benzinnel hűti a turbó lapátokat :D:D
    MR Kaller feltétlenül ért hozzá és meg is ossza a tudományt. Akkor hűlik benzintől a turbó mikor leszakad a kipufogó szelep, vagy nyitva felejti a vezérlés valamiért. De akkor se sokáig…

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    Én egyetlen egy autót ismerek csak (és nem is tudok többről) ahol a turbo benzint kaphat és az a Renault 5 Alpine Turbo a hőskorból, ahol a karburátoron át szívott keveréket sűrítették. (nem is lehetett jól megcsinálni, pedig egy rendes üzemanyagellátással egy vadállat motor, lásd a középmotoros R5Turbo, amiben a motor nagyjából ugyanaz) Az összes többinél csak levegő érintkezik a kompresszor oldal lapátjaival. Kipufogó oldalon sem adnak neki benzint, mert az pillanatok alatt begyullad főleg a forró turboban és szétolvasztja az egészet ahogy van. A katalizátorok haláláról nem is beszélve. (és akkor a környezetvédelmi normákat nem is firtattuk) Még hagyományos atmoszferikus motoroknál is gond, ha pl az egyik hengerben nem tökéletes az égés és benzin jut tovább a kipufogóba, a katalizátorok ott is nagy eséllyel elhaláloznak.

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    :D:Dédes istenem….nagyon vicces dolgokat írsz, sosem volt még turbós géped ez azért tisztán látszik, bár fórumokat olvasgatsz meg mórickát (ahogy látom), dehát az pont ezekre a vicces dolgokra elég, amiket itt összefirkálsz.

    egyelőre a “turbó” (tengely csapágyakra egyébként, olvass utána légy szíves, ez lesz a házi feladat) hűtésre OLAJ van kitalálva , nem benzin lol…hát az meg milyen vicces lenne (egyáltalán az ütem után, ahol ELÉG a benzin -és a turbó pont a tökéletesebb égés miatt is jó-, hogy jönne még ki benzin.lol úristen kötök egy kannát a kipuffogómra, hogy a “többlet” benyát visszatudjam dolgozni. sírok… 😀

    most jön az új opc opel egyébként, 1.6-os 300 lóval. Rengeteg lerohadt 2 ezres szívót láttam már, úgy beszélsz róluk, mint valami csodáról. Akár mennyire erőlködsz, ha a turbós benzinest gondozzák, az is kimegy a világból kis tulzással csak épp jóval erősebb és jobban autózható az autó tőle. Persze mai világunkban szeretnek sok mindent túltolni, így egy 1.0-ás szénnéhúzott turbós motorra pl. én is azt mondom, hogy már necces. De kisebb nyomáson, kis kasztniba, jó anyagminőségekkel és odafigyeléssel az is rengeteget elmehet…ez persze nem mindig jön össze és akkor jönnek az ilyen mórickás autódoktorok, hogy NA LÁM, HOGY SZÉTHULLIK A TURBÓ MOTOR! Megsúgom, millió egy sima szívó hullik szét mindemellett, úgy, hogy az jóval gyengébb :D:D ha minden teljesülne és a kereskedők és folyamatosan figyelmeztetnék a usereket, hogy ez nem a megszokott igénytelen szívó, akkor senki nem menne szervízbe.

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    Ez a kocsi pontosan úgy megy mint egy 125 le-s 1.4 tsi … viszont mikor az a motor már a kukában lesz egy szívó motor még mindig üzemképes…

    Szóval összegezzük adott egy 2.0 szívó motor ami annyit tud fogyasztásban és teljesítményben mint egy 1.4 turbós amin majd cserélheted a turbót 200.000 km enként… a benzines turbó előbb tönkremegy mint a diesel turbó !!
    Benzines turbónak jó 250-300 fokkal nagyobb hőterhelése mivel a kipufogó gázok is sokkal melegebbek mint a dieselnél… benzines turbó nagyobb fordulatszámon üzemel mivel a benzinmotor is jó 2000 fordulattal magasabb fordulatszámon szabályoz le ahová több levegőt kell szállítani …ha turbó benzinest jól meghajtod a turbó hűtésére a motor többlet üzemanyagot fog befecskendezni ” hasonlóan mint a dieselnél részecskeszűrő regenerációnál” . A lapátokról elpárolgott üzemanyag hűti a turbó lapátokat … ha akkor állítod le a kocsit mikor éppen hűtené a turbót akkor szépen az el nem égett többlet üzemanyag leszivárog a hengerfalon bele a motorolajba amit hígítani fog … pont mint a részecskeszűrős diselnél
    Akkor vajon melyik éri meg jobban ? Szopsz a turbócserével vagy csak benzint öntesz bele és mész ?
    Szóval tényleg sokkal faszább egy turbós benzin motor mint egy ugyanolyan teljesítményű szívó motor …” irónia”

  • 2017.10.27. at 22:01
    Permalink

    nem tudom miért is kellene félni a turbótól. nincs rajta turbó, de nem is megy normálisan ennyire egyszerű. kérdés mit akar az ember, menni vagy buszozni. 3-4 emberrel ez a passát már nem olyan fürge….de még 1 emberrel és fél tankkal is jóval elmarad már a katalógus adattól meg a fürgeségtől (és nem szeretnék belerondítani a dolgokban, de az fsi is elég rossz konstrukció….tessék csak guglizni). persze passátot nem raccsingolni vesz az ember, de azért jó, ha 3-4 emberrel, csomagokkal, tele tankkal könnyen letudható az előzés.

    szóval, a turbósra csak annyi, hogy figyelni kell és nyilván azért nem örökéletű szóval fel kell újítani bizonyos idő után. ezt kötelezőleg tudania kellene a kereskedőnek az ügyféllel, ez általában nem történik meg….így a sok idétlen azt hiszi, hogy tök jó erős, keveset fogyaszt és akkor ugyanúgy kezeli mint a megszokott szívót, holott egyáltalán nem úgy kellene bizonyos esetekben. Számomra a kereskedők mulasztanak ez ügyben, nem értem miért nem perelhetők.
    Ha a turbó megkap mindent és úgy használja az ember ahogy kell, akkor max 250-300 ezer körül kellene ránézetni…..és a szokásos olajcserekor azt is felújítani, ha muszáj, mert ugye ez sem szentírás, ha nincs meghajtva úgy a csiga.

Vélemény, hozzászólás?