Toyota hidrogén üzemanyagcellás hajtás egy Kenworth kamionban - ilyen prototípusok kezdik meg a kaliforniai tesztüzemet
Bár a dízel kamionok teljes értékű helyettesítéséről az alacsonyabb hatótávolságnak köszönhetően még nem beszélhetünk, bizonyos felhasználási területeken teljes mértékben kiválthatnák a jelenleg üzembe helyezett prototípusok a kipufogós konkurenciát. A teljes, 36 tonnás terhelés mellett 480 kilométerre képesek, amelyet könnyen meghaladhatnak egy nap alatt az államokat átszelő kamionok, de a legnagyobb környezetszennyezéssel járó iparterületeken még erre a hatótávra sincs feltétlenül szükség.
Sokak számára rejtély, miért néznek ki ennyire másképp az amerikai kamionok: az európai raktárak és iparterületek kisebb kamionokra vannak tervezve, így hiába praktikusabb és kényelmesebb a "nyújtott orrú" amerikai szabvány, a bevezetéséhez szinte minden cégnek komoly átalakításokat kellene végeznie a telephelyén az átállás előtt, ami miatt az üzemanyagcellás változat sem érkezhetne jelen formájában Európába
Ilyen helyszínek például Los Angeles és Long Beach kikötői, ahol a legnagyobb reális távolság mindössze 20 kilométer, a mozgatásra szoruló áru mennyiségének hála mégis elengedhetetlen a folyamatos kamionforgalom. Ezekkel a prototípusokkal nem csak a két kikötő közötti forgalom oldható meg, hanem akár a kikötőből a Los Angeles-i és annak közvetlen környezetében található gyárak és cégek áruellátása is.
A matricázásnak hála jól látható, hogy itt bizony új technológia dolgozik a lemezek alatt
A hajtásláncot úgy tervezték, hogy a lehető legtöbb jelenleg dízelüzemben sorozatgyártott amerikai kamionba beépíthető legyen; a jelen prototípusok Kenworth T680-asok szerkezetébe kerültek. A hidrogéntárolókat a vezetőfülke mögé szerelték, a hat tartály együttes befogadóképessége nem változott a korábbi prototípusokhoz képest, annak ellenére, hogy lényegesen kevesebb helyet foglalnak. Az egyik további új fejlesztés, hogy a rendszerben az elektromotorok teljesítményigénye és a cellacsomag teljesítmény-leadása közötti különbséget lítiumion szerkezetű akkumulátor egyenlíti ki.
„Ezek a prototípusok komoly előrelépést jelentenek a teljesen károsanyag-kibocsátás nélküli nehéz teherautók és kamionok sorozatgyártásának irányába.” – fűzte hozzá Andrew Lund, a Toyota Motor North America kutató és fejlesztőközpontjának vezető mérnöke.
„Már első prototípusaink is bebizonyították, hogy az üzemanyagcellás hajtás tökéletesen alkalmas a nehézüzemi napi áruszállításra. Legújabb kamionjaink már a sorozatgyártás előkészítését szem előtt tartva születtek, ugyanakkor lehetővé teszik számunkra, hogy a tiszta technológia további alkalmazásait is kutassuk és fejlesszük"
A kikötőkben jelenleg dolgozó nehéz teherautók elektromos üzeművé alakításával a kikötőkben dolgozó és a környéken lakó emberek életkörülményei is jelentősen javulnak
Miközben az új, tiszta üzemű kamionok teljesítik a napi feladataikat, a fejlesztőknek lehetősége nyílik megfigyelni a működésüket, valamint még a sorozatgyártás előtt kiszűrni a hajtáslánc esetleges hibáit. Mindez a Toyota Environmental Challenge 2050 program részeként valósul meg. A program célja, hogy 2050-re teljesen megszűnjön a márka járműveinek, üzemeinek és kereskedelmi hálózatának környezeti CO
2-kibocsátása.