A Toyota már élesben teszteli a hidrogén-kamionok hajtásláncát

Los Angeles és Long Beach közt állnak munkába az új hidrogén üzemanyagcellás kamion prototípusok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amíg Japánban a Toyota és a Hino az alapoktól kizárólag hidrogén üzemanyagcellásra tervezett kamionját teszteli, Amerikában egy hagyományos nehéz teherautókba építhető hajtáslánc közúti próbája indul.

Bár a dízel kamionok teljes értékű helyettesítéséről az alacsonyabb hatótávolságnak köszönhetően még nem beszélhetünk, bizonyos felhasználási területeken teljes mértékben kiválthatnák a jelenleg üzembe helyezett prototípusok a kipufogós konkurenciát. A teljes, 36 tonnás terhelés mellett 480 kilométerre képesek, amelyet könnyen meghaladhatnak egy nap alatt az államokat átszelő kamionok, de a legnagyobb környezetszennyezéssel járó iparterületeken még erre a hatótávra sincs feltétlenül szükség. Ilyen helyszínek például Los Angeles és Long Beach kikötői, ahol a legnagyobb reális távolság mindössze 20 kilométer, a mozgatásra szoruló áru mennyiségének hála mégis elengedhetetlen a folyamatos kamionforgalom. Ezekkel a prototípusokkal nem csak a két kikötő közötti forgalom oldható meg, hanem akár a kikötőből a Los Angeles-i és annak közvetlen környezetében található gyárak és cégek áruellátása is.
Hirdetés
A hajtásláncot úgy tervezték, hogy a lehető legtöbb jelenleg dízelüzemben sorozatgyártott amerikai kamionba beépíthető legyen; a jelen prototípusok Kenworth T680-asok szerkezetébe kerültek. A hidrogéntárolókat a vezetőfülke mögé szerelték, a hat tartály együttes befogadóképessége nem változott a korábbi prototípusokhoz képest, annak ellenére, hogy lényegesen kevesebb helyet foglalnak. Az egyik további új fejlesztés, hogy a rendszerben az elektromotorok teljesítményigénye és a cellacsomag teljesítmény-leadása közötti különbséget lítiumion szerkezetű akkumulátor egyenlíti ki.
Hirdetés
„Ezek a prototípusok komoly előrelépést jelentenek a teljesen károsanyag-kibocsátás nélküli nehéz teherautók és kamionok sorozatgyártásának irányába.” – fűzte hozzá Andrew Lund, a Toyota Motor North America kutató és fejlesztőközpontjának vezető mérnöke. „Már első prototípusaink is bebizonyították, hogy az üzemanyagcellás hajtás tökéletesen alkalmas a nehézüzemi napi áruszállításra. Legújabb kamionjaink már a sorozatgyártás előkészítését szem előtt tartva születtek, ugyanakkor lehetővé teszik számunkra, hogy a tiszta technológia további alkalmazásait is kutassuk és fejlesszük" Miközben az új, tiszta üzemű kamionok teljesítik a napi feladataikat, a fejlesztőknek lehetősége nyílik megfigyelni a működésüket, valamint még a sorozatgyártás előtt kiszűrni a hajtáslánc esetleges hibáit. Mindez a Toyota Environmental Challenge 2050 program részeként valósul meg. A program célja, hogy 2050-re teljesen megszűnjön a márka járműveinek, üzemeinek és kereskedelmi hálózatának környezeti CO2-kibocsátása.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?