A Toyota közeljövőben érkező villanyautóinak előfutárai
A Toyota és a Lexus már az elsők között, az évezred elején bevezette a sorozatgyártású hibrid modelleket, amikor a legtöbb gyártó még bőszen fejlesztette a jelentős károsanyag-kibocsátású belső égésű motorokat (a Volkswagen még V10-est is csinált dízelből). Aztán mintha kicsit tovább ült volna a kelleténél a babérjain a japán márka, legtöbb riválisa minimum egy villanymodellel piacra lépett már, a Toyotánál viszont csak idén érkezik az első a bZ4X személyében. Ugyanez a helyzet a Lexusnál, ahol az eladások jelentős része elég régóta öntöltő hibridekből áll már, de konnektoros hibriddel és villanyautóval is csak idén jelentkeznek (az új NX és az UX elektromos kivitele).
A Toyota apró elektromos crossovere
Tovább azonban nem vár a japán konszern, ők is teljes gőzzel átállnak a zéró emissziós autókra: 2035-re Nyugat-Európában már csak ilyen járműveket értékesítenek (sőt, addigra már a globális gyártást is karbonsemlegessé teszik). Ehhez a célhoz több lépcsőfokon keresztül vezet az út, a Lexus esetében például már 2030-ra eltűnik mindenféle robbanómotor, ráadásul nem csak Nyugat-, hanem egész Európában, és még Amerikában és Kínában is. Az évtized végére a Lexus elektromos modelljeiből 1 millió eladással számolnak globális szinten.
Sorozatgyártásra késznek tűnik az RX-re hajazó RZ villany-SUV
Ugyanekkorra a Toyota 2,5 millióra szeretné növelni villanyautóinak eladásait, a jelenlegi nulláról. Ezen célszámok eléréséhez nyilván szükség van új modellekre, hiszen jelenleg egyik márkánál sincs nagy kínálat zéró emissziós járművekből: 2030-ra a Toyota és a Lexus 30 ilyen modellt mutat majd be. Ezen felül pedig ott lesznek még a hidrogénhajtású autóik is, melyekkel együtt Nyugat-Európában már 8 év múlva 50%-ra nő a nulla károsanyag-kibocsátású modellek értékesítési aránya. A Toyota esetében 4 újdonságról már tudunk is néhány információt: lesz egy kisméretű crossover, egy kompakt és egy nagyméretű SUV és egy középkategóriás szedán, melyek mind akkumulátoros elektromos hajtással érkeznek a közeljövőben. Addig is persze bevezetnek olyan, még a belsőégésű motorokra vonatkozó újdonságokat, mint a Corolla Cross SUV-ban debütáló ötödik generációs öntöltő hibrid rendszer.
Csak azért persze, mert villanyautókra váltanak, még nem kell aggódni, lesznek továbbra is sportautók
A Lexusnál a fent említett modelleken kívül számíthatunk még a nagyméretű RZ SUV-ra, ami kifejezetten villanyautókra tervezett platformon jön majd. A prémiummárka már 2025-ig 20 új modellel szeretne jelentkezni (ebben még nem csak villanyautók vannak), amivel nem mellesleg a tervek szerint meg is duplázzák európai eladásaikat. Összességében már a következő néhány évben 70%-ra növelné a két márka az öntöltő hibridek részarányát az értékesítésekben (ettől amúgy már a Toyota sincs messze, a Lexus pedig szinte csak hibrideket ad el), 10%-ra a konnektoros hibridekét, 10%-ra a villanyautókét és hidrogénes modellekét, és csupán a maradék 10%-on osztozna minden egyéb, elektromosítástól mentes autójuk. A zéró emissziós autók eladásainak növelését nem csupán a gyártási kapacitásaik jelentős fejlesztése teszi majd lehetővé, hanem a piacon egyedi, bipoláris nikkel-metál-hibrid szilárdtestes akkumulátorok bevezetése. Ezek egyrészt energiahatékonyabbak lesznek, másrészt az előállításuk is olcsóbb, az ebből fakadó árcsökkenésre pedig nagy szükség lesz: a mai drága villanyautókból bizony aligha adnának el annyit, mint amennyit szeretnének.
„robbanómotor” Hát, az eddig se nagyon volt a Toyotákban. Mégiscsak egy autós oldal ez, vagy mi…
„nikkel-metál-hibrid”
Jajj.