A tíz legsikeresebb WRC autó

A WRC-k utolsó napja

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Holnaptól új kategória kerül a raliversenyzés csúcsára, de ma még a WRC-k uralkodnak. Utolsó napjukon kiválasztottuk a tíz legsikeresebb modellt.

10. Skoda Octavia WRC – nem nyert vb-futamot
A Skoda az egyik legrégebbi márka a ralisportban, amely 1999-ben jutott el odáig, hogy a sikeres kétkerékhajtású autói után a legnagyobb kategóriában, a WRC-k között debütált. A kis költségvetésből kifejlesztett Octavia WRC az első versenyén a mérnökök legnagyobb meglepetésére beindult, de az első gyorsaságiig nem jutott el. Később sokat javultak és a 2003-as modellek már egész jó autók voltak, amik a nemzeti bajnokságokban több sikert is elértek, ám a vb-n a nagyköltségvetésű gyári csapatok ellen nem tudták felvenni a versenyt. Legjobb eredményük a 2001-es Safari Ralin elért harmadik helyezés volt.
9. SEAT Córdoba WRC – nem nyert vb-futamot
A SEAT a Skodához hasonlóan az F2-es, kétliteres szívómotorral szerelt, kétkerékhajtású kategóriából lépett a WRC-k közé. A spanyol gyárnak nem sok tapasztalata volt a raliversenyzésben, de az F2-es Ibizákkal jól szerepeltek, így zöld utat kapott a WRC-programjuk is. A költségvetésük a Skoda felett állt, de a nagy gyári csapatokkal ők sem tudtak konkurálni. A Córdoba WRC-k 1998 és 2000 között szerepeltek a vb-n. Toni Gardemeister, Harri Rovanperä és Didier Auriol révén három dobogós helyezést is szereztek.

8. Ford Escort WRC – 2 vb-futamgyőzelem
A Ford Escort volt az egyetlen olyan WRC, amelyet a korábbi A8-as versenyautóból, az Escort Cosworth-ból alakítottak ki. A gyári csapat 97 és 98 között használta, mielőtt az Escortot leváltó modellt, a Focust piacra dobták volna. 1997-ben Carlos Sainz révén két győzelmet arattak vele, az Akropolisz és az Indonéz Ralin. 98-ra az autó egy kicsit elavulttá vált, de ekkor már a Focus WRC fejlesztésén dolgozott a gyár.
7. Peugeot 307 WRC – 3 vb-futamgyőzelem
Nagy várakozások előzték meg a Peugeot 307 WRC-t, amely az első és egyetlen WRC volt, amelyet coupé-cabriolet karosszériából alakítottak ki. Az autó a nagysikerű 206-os utódja volt, és az összes WRC között a legjobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezett. Mégsem tudta megismételni elődje sikereit. 2004 és 2005 között mindössze három vb-futamot nyert. Főleg a váltóval és az autó megbízhatóságával voltak elégedetlenek a versenyzők. A 2005-ös modell sokat fejlődött és 2006-ra talán sikerült volna újra a csúcsra juttatni a márkát, de ekkor a Peugeot váratlanul kiszállt a rali világbajnokságból.
6. Toyota Corolla WRC – 4 vb-futamgyőzelem
A technikai csalás miatt eltiltott Toyota-csapat a Corollával tért vissza a rali világbajnokságra 1997-ben. Egy évvel később Carlos Sainz révén két győzelmet arattak és az egyéni világbajnoki címet csak az utolsó verseny utolsó méterein veszítették el, amikor a spanyol versenyző Corollája meghibásodott. 1999-ben azonban sikerült megnyerniük a gyártók világbajnoki címét. Ezt követően a Toyota befejezte raliprogramját és a Formula–1-re váltott. Bár a Corolla mindössze négy vb-futamot nyert, a mai napig az egyik legnépszerűbb WRC, könnyű vezethetősége és erős motorja miatt még egy évtized múltán is sikeres volt a nemzeti bajnokságokban.
5. Peugeot 206 WRC – 24 vb-futamgyőzelem
Hatalmas szenzációt jelentett, amikor a Peugeot 1999-ben, 13 év után visszatért a ralipályákra. És nem is akárhogyan, hiszen már az első évükben kis híján vb-futamot nyertek. A második szezonjukban, 2000-ben pedig taroltak. Hat győzelmet arattak és mind az egyéni, mind a gyártók világbajnoki címét megszerezték. A gyár 2003-ig használta a 206 WRC-t, amely öt éves pályafutása alatt 24 világbajnoki futamot nyert, három gyári, és Marcus Grönholm révén két egyéni világbajnoki címet szerzett.
4. Citroën Xsara WRC – 32 vb-futamgyőzelem
Bár a Peugeot és a Citroën egyaránt a PSA-csoporthoz tartozik, a ralipályákon ádáz ellenfelek voltak. A francia bajnokságban a kétkerékhajtású kit carokkal versenyeztek egymással. A Peugeot 99-ben lépett a világbajnokságra a WRC-vel, ahova a Citroën is követni akarta, ám a PSA ezt nem engedte, így a Citroën Xsara WRC-t egy évvel tovább fejlesztették és még egy teljes tesztszezont húzott le a francia bajnokságban. A vb-n 2001-ben debütált, és a Korzika Ralin meg is szerezte első vb-futamgyőzelmét. 2003-ban már a Xsara jelentette a mércét, megnyerte a gyártók világbajnokságát, Sébastien Loeb pedig csak az utolsó futamon bukta el a világbajnoki címet. A Xsara WRC-t egészen 2006-ig használták a vb-n, ameddig három-három gyártó és egyéni vb-címet, valamint összesen 32 vb-futam győzelmet szerzett.
3. Subaru Impreza WRC – 35 vb-futamgyőzelem
Az egyik leghosszabban szolgáló WRC volt a Subaru Impreza, amely a kategória 97-es bevezetésétől fogva 2008-ig, amíg a Subaru ki nem szállt a vb-ről, szolgálta a japán gyártót. Bár a név maradt, a karosszéria többször is változott, kétajtósból négyajtós, majd csapott hátú ötajtós lett. 1997-ben megnyerte a gyártók világbajnokságát, 2001-ben Richard Burnsszel, 2003-ban pedig Petter Solberggel lett világbajnok. 97 és 2005 között összesen 35 vb-futamgyőzelmet aratott.
2. Citroën C4 WRC – 36 vb-futamgyőzelem
A Xsarához hasonlóan a C4 WRC is némi késéssel jelent meg a rali világbajnokságon. Eredetileg 2006-ban akarták bevetni, de akkor a Peugeot-val együtt a Citroën is kiszállt a rali vb-ről. Egy év szünet után azonban a költségek csökkentésével sikerült visszacsábítani őket. A kész C4-et csak le kellett porolniuk és már bevethető állapotban is volt. 2007 és 2010 között mindössze négy évig versenyeztek vele, amely idő alatt Sébastien Loeb mind a négy egyéni világbajnoki címet megnyerte, valamint három gyártó világbajnokságot nyert a Citroën, és összesen 36 vb-futam győzelmet szerzett. Ezzel a teljesítményével időarányosan tekintve minden idők legsikeresebb raliautója lett.
1. Ford Focus WRC – 44 vb-futamgyőzelem
Talán meglepő, hogy a Ford Focus lett a legsikeresebb WRC, és biztosan sokan vitába szállnak ezzel az állításunkkal, de a számok nem csalnak. A Focus nyerte a legtöbb vb-futamot, szám szerint 44-et. 1999-ben váltotta le az Escortot és a 2005-ös szezont leszámítva minden évben sikerült futamot nyernie. 2006-ban és 2007-ben megnyerte a gyártók világbajnokságát. Egyéni világbajnoki címet azonban sem Colin McRae, sem Marcus Grönholm, sem pedig Mikko Hirvonen nem tudott nyerni vele, bár mind a hárman közel voltak hozzá.
Gyártók világbajnokságát nyert WRC-k:
  1. Citroën C4 WRC 3
  2. Citroën Xsara WRC 3
  3. Peugeot 206 WRC 3
  4. Ford Focus WRC 2
  5. Toyota Corolla WRC 1
  6. Subaru Impreza WRC 1


Egyéni világbajnoki címet nyert WRC-k:
  1. Citroën C4 WRC 4
  2. Citroën Xsara WRC 3
  3. Subaru Impreza WRC 2
  4. Peugeot 206 WRC 2


Világbajnoki futamot nyert WRC-k:
  1. Ford Focus WRC 44
  2. Citroën C4 WRC 36
  3. Subaru Impreza WRC 35
  4. Citroën Xsara WRC 32
  5. Peugeot 206 WRC 24
  6. Toyota Corolla WRC 4
  7. Peugeot 307 WRC 3
  8. Ford Escort WRC 2


*A Mitsubishi 2001-ig a Lancer Evo A8-as változatával versenyzett a rali világbajnokságon, amelyet azonban nem a WRC-szabályok alapján homologizáltak, így ez az autó nem szerepelt a listánkon.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?