A szlovák Panamera – Kia ProCeed menetpróba
Szívtiprásra készül a Kia a kompakt kombik között!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mentőövet dobott a Kia azok számára, akik beleszerelmesedtek a Porsche Panamera formájába, de nem engedhetik meg maguknak a kupéformájú luxuslimuzint vagy annak kombi változatát. A ProCeed ugyanis hasonló formavilággal csábít, elérhető áron.
Ott voltunk a Zsolnai Gyárban az első Kia ProCeed modellek megszületésénél, ám akkor csak álltában gyönyörködhettünk az autóban. Azonban a shooting brake láttán már dörzsültük a tenyerünket, és alig vártuk, hogy vezethessük is. Erre először a Barcelona környéki szerpentinek és egy zseniális versenypálya, a Parkmotor Castelloli aszfaltján volt alkalom.
Szerintem a képeken is látszik, hogy a forma telitalálat, bár élőben persze sokkal jobban átjön, főleg, hogy az autó „alacsonyságát” határozottabban érezni mellette állva.
Annak ellenére, hogy a csomagtartója kisebb, mint a kombié (csupán 30 literrel), valószínűleg nagyon sokan elgondolkodnak majd azon, hogy inkább a shooting brake-et válasszák a kombi helyett. Alaphelyzetben így is nagyobb teret kínál még néhány középkategóriás modellnél is. Az 594 liter nagyobb többek között az Opel Insignia, a Volvo V60 és a Ford Mondeo csomagterénél is, de természetesen a saját kategóriájában, a kompaktok között is legyőzi példának okáért az Opel Astra, a Renault Megane és a SEAT Leon kombiját, de a prémium kompaktnak számító, szintén shooting brake formájú Mercedes-Benz CLA-t is. Bár az utóbbival nem kíván versengeni a Kia, viszont saját bevallásuk szerint a kompaktok és a prémium kompaktok közé pozícionálják a ProCeedet.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4605 | 1800 | 1422 | 2650 | 594 |
Ha már a csomagtérrel kezdtem a gondolatmenetet, csukjuk le képzeletben és nézzük a külsejét. A formatervező részleg kiváló munkát végzett. A két hátsó lámpa között végigfutó fénycsík még nappal is látványos, az este sötétjében azonban még karakteresebb az autó hátulról nézve. A formák eleve határozottan megkülönböztetik a kombitól, de a középre ragasztott ProCeed felirat is megkülönbözteti testvéreitől. Emellett sajátos díszbetéteket kapott a lökhárító széleibe, illetve a diffúzorszerű betét is sokkal látványosabb a két kipufogóvéggel.
Oldalról órák hosszat elbírnám nézegetni, a tetővonal íve fantasztikus és aránylag szolid, fekete légterelőben végződik. Az összkép azonban nem lenne teljes a hátul, az ablakkeretben látható, cápauszonyra emlékeztető díszbetét nélkül. A ProCeed egyébként csak GT-Line és GT felszereltséggel kapható. A GT modelleken vörös díszlécet is kapnak a küszöbök, amelyek hangsúlyozzák, hogy a ProCeed szabad magassága alacsonyabb, mint a kombié. A GT és a GT Line között elöl látható némi különbség, és nem csak a GT felirat a hűtőrácson. Érdekes módon egyik változat sem kap ködfényszórót a lökhárítóba, viszont a GT-nél itt is apró vörös csík fut végig az alján, illetve a hűtőrács lamelláin is felfedezhető vörös fényezés, igaz ez csak közelről látszik.
Az utastérben a sportosságot hangsúlyozó stíluselemek különböztetik meg a ProCeedet a többi Ceed modelltől. Maga a műszerfal formailag nem tér el, azonban a ProCeed magasabb minőséget nyújt anyaghasználat terén. Rengeteg bőr és némi fém próbál exkluzivitást csempészni a hangulatba, ám valójában a lapított sportkormány és a kagylósított ülések jelentik a legsportosabb részleteket, a vörös varrással és a GT logókkal egyetemben.
A motorpaletta csupa turbós egységből áll. A belépő az egyliteres, háromhengeres T-GDI motor 120 lóerővel és 172 Nm forgatónyomatékkal. Ennél azért jobban illik az autó karakteréhez az új, négyhengeres, 1,4 literes T-GDI a maga 140 lóerejével és 242 Nm forgatónyomatékával. Ez a motor már kérhető a hatfokozatú manuális sebességváltó mellett a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós, automatizált (DCT) váltóval is, bár a menetpróba tapasztalatai alapján szerintem jobban illik hozzá a manuális. Kicsit erőtlennek tűnt az automatikus egységgel, pedig a 140 ló nem kevés hozzá, de rugalmasabban viselkedett, amikor magam intéztem a váltásokat.
1.0 T-GDi 120 LE | 1.4 T-GDI 140 LE | 1.6 T-GDi 204 LE | 1.6 CRDi 136 LE | ||
Emissziós norma | Euro 6d-TEMP | ||||
Hengerűrtartalom (cm3) | 998 | 1353 | 1591 | 1598 | |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 vagy automata/7 | |||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (6000) | 140 (6000) | 204 (6000) | 136 (4000) | |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 172 (1500-4000) | 242 (1500-3200) | 265 (1500-4500) | 320 (1500-3000) |
Az igazi azonban az 1,6 literes benzinmotor, 204 lóerővel és 265 Nm forgatónyomatékkal, ami szintén választható az automatizált váltóval is, ám ebben az esetben bármelyik váltó jó választás. Tökéletesen végzi a dolgát a DCT, amit a Parkmotor Castelloli versenypályán is kipróbálhattam. A 18 colos gumiabroncsokkal és a Michelin „keménykötésű” sportabroncsaival kimondottan élvezetes volt versenypályázni a ProCeeddel, a mindennapokra azonban bőven elég lehet a 17 colos könnyűfém felni is.
A futómű elemeit is a sportos stílushoz hangolták, a kormányművet szintén, így a hegyen kanyarogva is élvezet minden egyes forduló. Bár való igaz, hogy a pontos kormányzásért és az élvezetes kanyarvadászatért a városban fizetjük meg a vámot, ahol elég nagyokat huppan az úthibákon az autó.
Persze ezen egy kicsit lehet finomítani az üzemmódváltás lehetőségének köszönhetően. Normal vagy Sport mód áll rendelkezésre. Utóbbit választva felkeményedik a kormányzás és megváltoznak a gázreakciók, valamint a DCT váltó karakterisztikája is. Egy kis üröm az örömben, hogy autópályán az 1,6 literes motor zajos, illetve a gördülési zaj is jelentős, amennyiben nem szól mondjuk az extraként rendelhető JBL Premium hifi. A 136 lóerős, 320 Nm forgatónyomatékkal rendelkező 1,6 literes dízel szintén hangos szerkezet, persze ez már nem annyira meglepő, és amerre a világ halad, amúgy sem biztos, hogy húzómodell lesz belőle.Az erő mellé azért jól jönnek a vezető dolgát segítő megoldások és ebben is szépen teljesít a ProCeed. Többek között elérhető hozzá sávtartó, holttérfigyelő, intelligens sebességtartó, ami képes megállítani az autót, aztán van még hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, parkolósegéd, ütközésre figyelmeztető rendszer gyalogosfelismeréssel, és intelligens fényszórók is. Az alapváltozatban persze nincs minden benne, de már 6 649 000 forinttól elérhető az egyliteres motorral.
Az 1,4-es sem vészesen drágább 6 949 000 forintért, míg a dízelért 7 599 000 forintot kérnek, a legerősebb, csak GT felszereltséggel kapható 1,6 literes benzines alapára pedig 8 649 000 forint (és itt meg kell említenem, hogy a többi motorváltozat csak GT Line felszereltséggel kapható). Az automatizált váltóért minden esetben 500 ezer forintot kell hozzácsapni az árhoz, a metálfényezés pedig 140 ezer forint.
Színekből egyébként 10 választható és kikevertek egy új narancs árnyalatot is a Proceedhez. Végül érdemes még megemlíteni a hatalmas napfénytetőt is, ami 300 ezer forintos extra, de csak azoknak ajánlom, akik nem nőttek 190 centis magasságig, mert a fejtérből bizony lecsippent néhány centit. A hab a tortán pedig az, hogy a márkakereskedésekben már találkozhatsz is a ProCeeddel - a kombi és az ötajtós mellett!1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI | 1.6 CRDI | 1.6 T-GDI | |
GT-Line | 6 649 000 Ft | 6 949 000 Ft | 7 599 000 Ft | - |
GT | - | - | - | 8 649 000 Ft |
Pont olyan ronda a segge, mint egy Lancer Sportbacknek a sima Lancerhez képest.
Az ára annyi, amennyi sajnos, konkurensek is hasonló címkéket ragasztanak a szélvédőre.
Érdekes a forma. Egyelőre nem tudom eldönteni, hogy tetszik-e vagy sem, de inkább nem. Élőben kellene egy kicsit nézegetni, hogy az ember el tudja dönteni.