Jóval feltűnőbbé vált a Dacia emblémája
Már nem teljesen újdonság a Dacia új arculata, hiszen korábban
mi is megmutattuk, hogy mi várható, aztán szépen megérkeztek a hazai márkakereskedésekbe is a frissített modellek, ám kipróbálni most tudtuk először az új modelleket. Ráadásul mindjárt a magas felszereltségű Extreme példányokat, amelyek megjelenésükben is a kaland ígéretét hordozzák. Ráadásul kellemes meglepetésként az erősebb Spring is felbukkant, amit Bécs utcáin nyúztunk.
Az egész flotta megkapta az új arcot
Érdemes picit visszaemlékezni, hogy milyenek voltak a Daciák mondjuk 15 évvel ezelőtt. Végiglépkedve gondolatban az elmúlt éveken, tisztán kirajzolódik, ahogy egyre menőbbé vált a márka. Ügyesen meglovagolta a SUV-mániát a Dusterrel, amelynek év végén valószínűleg bemutatják a következő generációját, de a nagyobb családokra is gondolnak a hétüléses Joggerrel, és ott van még a hagyományos ferdehátú, a Sandero, valamint egy tökéletesen célzott villanymini a Spring. A Logant azért hagytam le a listáról, mert nem tette tiszteletét a menetpróbán, de a többiek mind megmutatták magukat azzal a bizonyos Extreme felszereltséggel, ami lényegében az egész rendezvény apropójának is tekinthető.
Hátulról is csinosak az új Daciák
Na, de miért tolják annyira ennek az Extreme felszereltségnek a szekerét? Nos, azért, mert az adatok alapján a Dacia vásárlóközönségének 70 százaléka magasabb felszereltséggel vásárolja az autókat. Ha pedig lúd, akkor legyen kövér, a Dacia megcsinálta a fent nevezett típusok zászlóshajóit az Extreme modellek képében. A Sandero Stepway és a Jogger esetében a csúcsfelszereltség a jelenlegi Essential és Expression kivitelek fölött helyezkedik el. A Duster esetében pedig az Essential, Expression és Journey után következik, ráadásul bármelyik motorral összepasszítható. Viszont a 65 lóerős Spring csak és kizárólag ezzel a felszereltséggel elérhető.
A legtöbb Dacia vásárló magasabb felszereltséggel választja az autóját
Mitől különlegesek?
Az Extreme felszereltség mind a négy modellben egyedi dizájnelemeket tartalmaz, amelyek a szabadban végzett kikapcsolódásra utalnak. Ezek olyan jellegzetes elemek, amelyek az egész modellcsaládban működnek:
Új karosszéria színek: a „cédrus zöld” a Sandero Stepway, a Duster és a Jogger vásárlók számára elérhető
A „pala kék, vagy költőibben „szikla kék” a Spring vásárlók kiváltsága
Réz tükörházak és ugyanilyen színű díszek a keréktárcsák középrészén
Rézbarna márkanév hátul (új betűtípussal)
Személyes kedvenceim a "topográfiai" díszbetétek és matricák, amelyek térképeken látható kontúrvonalakra utalnak. Ezek a vonalak mutatják a szintkülönbségeket például a túrázók számára, az autókon persze csak szimpla látványelemek többek között a B-oszlopokon, vagy épp az oldalsó koptatócsíkokon
Fényes fekete könnyűfém felnik, a Sandero Stepway és a Jogger modelleken 16 colos, a Dustereken 17 colos méretben
Bent egy új burkolat (MicroCloud) jelent meg, a puha tapintású, bársonyszerű szövet, ami könnyen tisztítható. A Sandero Stepway és a Jogger műszerfalán, valamint a Duster ajtópaneljein és ülésein is ezt a szövetet alkalmazzák
A topográfiai díszítőelemek az ajtóküszöbökön, valamint az első és hátsó gumi padlószőnyegein is megjelennek, beleértve a harmadik sort is a Jogger esetében. Emellett rézbarna dekorelemek az ajtópaneleken és a szellőzőnyílások kontúrjain, valamint Dacia logó dombornyomással az első üléseken.
A motorizáltság a már megszokott egységekből áll, a Duster természetesen összkerékhajtással is rendelhető. Viszont a fronthajtású Sandero Stepway és Jogger az Extreme felszereltséggel egy „terepmódot” is kapott, ami lényegében a menetstabilizáló és a kipörgésgátló programjának módosításával alkalmazkodik a csúszós felületekhez, vagy épp mély sárhoz, hogy ne akadjon el az autó.
A fronthajtású változatokhoz is jár egy "terepjáró mód"
Ám a Joggerhez még egy nagy durranást tartogatott a Dacia, ami a Sleep Pack nevet kapta, amit mi leginkább táborozó csomagnak fordítanánk. Hiszen egy olyan fa dobozról van szó, ami az autó csomagterében kaphat helyet és néhány perc alatt egy ágy nyitható ki belőle. Ez 190 cm hosszú, 130 cm széles kinyitva, és marad még 60 centiméternyi hely is felfelé a tetőig. Amikor pedig nyitva van a kétszemélyes ágyikó, akkor a doboza 220 literes tárolóhelyként funkcionálhat. A csomag tömege 50 kilogramm, és ki is szerelhető, ha épp nincs szükség rá, illetve utólag is megvásárolható 1790 euróért, ami jelenlegi árfolyamon körülbelül 660 ezer forint, egy új Jogger rendelésekor viszont csak 1490 euró, tehát kb. 550 ezer forint a felára. Emellett az összes ablakra kérhető sötétítő függöny, valamint a Jogger hátsó részéhez csatlakoztatható kültéri sátor, amely tágasabb szállást biztosít a csillagos ég alatt táborozni vágyóknak.
Ágy alakítható ki a Jogger utasterében
Rendelhető autóhoz csatlakoztatható sátor is
Végül néhány szót az erősebb Spring is megérdemel, amit az ügyfelek visszajelzései alapján izmosítottak. Európa 3. legkelendőbb villanyautója (a magánvásárlók körében), most már 65 lóerős változatban is elérhető. Az erősebb villanymotorral a 0-50-es sprint 3,9 másodpercre javult, ami 1,9 másodperccel jobb, mint a 45 lovas értéke. A 80-120-as gyorsulás pedig 13,5 másodpercre javult a korábbi 26 másodperc helyett. Habár előbbi a lényegesebb, hiszen a Spring kifejezetten egy városi villanyautó. Végsebessége sem éri el az autópálya tempót, mert 125 km/h-nál nagyobb sebességre nem képes, viszont a 220 kilométeres hatótávolsága városban akár 305 kilométer is lehet. Sajnos a villanyautókra jellemzően ez sem olcsómulatság, a hazai alapára 9,8 millió forint. Viszont Bécs utcáin és a város körüli szerpentineken hajtva feltűnt, hogy javult a kormányzása, ami azt jelenti, hogy pontosabbá vált, illetve valóban fürgébb az erősebb változat. Mindenképp kellemesebb vezetni a 45 lóerősnél, bár célszerszámként az is tökéletesen megállja a helyét.
A Spring átlagos használója 31 km-t tesz meg 26 km/h sebességgel. Közülük 75% otthon tölti az autót, 66% pedig otthoni konnektoron
A 65 lovas Spring Extreme alapára 9 799 000 forint
Láttam élőben, de ez a márkajelzés túl fehér.