A szerencsét hozó tárgy – Renault Talisman teszt
Renault Talisman 1.6 dCi 130 Intens teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Renault dizájnfőnökétől már két éve tudtunk a "francia Passat" érkezéséről. A Laguna utódja egy tényleg nagyon kellemes kocsi lett.
Laguna helyett talizmán. Már jó két éve volt, hogy személyesen találkoztunk a Renault dizájnvezetőjével, Laurens van den Ackerrel. Van den Acker beszélt stílusról, márkaidentitásról és stratégiáról is. Ekkor került szóba a Laguna utódjának kérdése. Mivel elhagyták az ötajtós ferdehátú kialakítást, így az autó nevét is megváltoztatták. A Talisman, avagy a szerencsét hozó tárgy nevét mindenhol megértik, kiállása alapján rögtön lehet tudni hova és kinek szánják. A francia gyártó új, a korábbinál följebb pozicionált középkategóriás limuzinjával fejest ugrott a cégautók királykategóriájába.
Jé, Renault és nem csúnya! A Talismannal tehát kereken húsz év után tért vissza a Renault a lépcsős háthoz (1996-ban váltotta a lépcsőshátúként is létezett R21-et a Laguna). Az alapvetően konzervatív, háromdobozos felépítést ügyesen becsomagolták a francia gyár legújabb stílusában. Az orr ismerős más Renault-król, de mégis teljesen egyedi - volt amíg meg nem jelent a pont ugyanilyen Mégane. Jól mutat a kerekded orr, ami az előretolt első kerekekkel erősen hajaz a nagy konkurens Volkswagen Passatra. Ez mindenképp új a Laguna bután orrnehéz fazonja után. Aztán működik az ajtók aljánál besajtolt törésvonal, amivel szépen harmonizál az ablakkeret lágyan hullámzó krómozása is. Élőben jól mutat, ezt a járókelők tekintetéből tudtam lemérni.
Rokonok között, otthonosan. Ha a talismanos sofőr átbiccentene a piros lámpánál mellette álló Nissan Qashqaiba, X-Trailbe, vagy esetleg Pulsarba, akkor nem kell gárgyultnak, vagy túl barátságosnak nézni, hiszen autóik mind rokonok. A Renault-Nissan cégszövetség autói közül ezek és házon belül az Espace, a Kadjar és az új Mégane is a közös technikát, a CMF-CD platformot használja. Ettől az autó kívül-belül kellőképpen Renault forma és egyedi is. Az utastérben az Espace-ból ismert kezelőszervek és megoldások szerepelnek mindenhol, némi klasszikus, szedános vonással. A tesztautóban (mű)fabetét, meg állítható lábtámaszos, elektromos ülés nem volt, volt viszont masszázsfunkció és barna csíkozású és díszvarrású bőr-szövet ülés igen. El kellett teljen pár nap, mire jó helyet találtam a vezetőülésben, de onnantól hibátlan volt a komfort.
Minek több vasat belerakni? Hirtelen átgondolva nem is nagyon van másik középkategóriás, ami ne adna alapból többlengőkaros hátsó felfüggesztést. A Talismanba nem alapáron, de rendelhető a 4Control összkerékkormányzás. A külföldi menetpróbán naná, hogy csak ezzel és minden egyéb jóval felszerelt autót vezettünk, így a kollégákkal egyetemben élvezetesen vezethetőnek és kényelmesnek éreztük. Ez itt viszont kis hazánk, sok kátyúval és a céges flottákba rendelt középkategóriásokra kiszabható véges büdzsével. Emiatt duplán örültünk a nem csúcsfelszerelt és nem csúcsmotoros tesztautónak. Az eredmény meggyőző, hiszen adaptív futómű és összkerékkormányzás nélkül is jó az ívtartás és az Intens szinthez járó 17 colos könnyűfémfelnikkel a csillapítás is megfelelő. Jó fricska ez a legnagyobb konkurensnek, a Peugeot 508-asnak, amiben bár ott a sok vas a hátsó térlengőkarokban, mégsem fut elég finoman.
Nem kiemelkedő, de éppen elég jó. Nem érheti szó a Talisman fékeit, sem a kasztnija torziós merevségét. A futóműben érzésre lenne még tartalék, de a menetstabilizáló nagyon hamar beleszól a vadul vett szűk kanyaroknál. Persze nem élményautó ez, illetve máshogyan az. Elég bele a 130 lóerős és 320 Nm nyomatékú közepes dízelmotor, de én kifizetném a 490 ezer forint felárat az EDC duplakuplungos automataváltóért. Azzal még kényelmesebb, és akkor nem kell a kissé kelletlen, kissé nem ideillő kéziváltóval bíbelődni. A Multi-Sense rendszerrel személyre szabható a kormányrásegítés ereje és a motor karakterisztikája, illetve ezekhez a kényelmi funkciókat is hozzá lehet igazítani. A főműszer képe, a díszvilágítás, a klimatizálás ereje egyéni ízlés dolga, minden más viszont normál módban a legjobb, kivéve a kormányzást, ami a sport módon kívül már túl könnyű. Ehhez még választhatunk motorhangot is, de a műbrummogásnál sokkal jobban passzol ide a komfort mód, amivel valószerűtlenül, ha úgy tetszik, prémiumautósan halk a Talisman.
Pár suta részlet. Épp a csönd miatt tűnik majd fel, hogy még soft állásban is hangosan szelel a fűtés. A sokszínű hangulatvilágítás bár nagy poén, jól is néz ki, de amellett nem lehet elmenni, hogy a fénykibocsátó elem ott van a szemünk sarkában. Ha nem is vakít, de azért bezavar a perifériás látásba. Az erősen döntött szélvédő meg önmagában nem gond, az A-oszlop mögül is kilátni, de csak amíg tiszta az autó. Az ablaktörlő ugyanis a vezető oldalán meghagy egy pontosan nyolc centis koszcsíkot a szélvédő szélén, ami sokat vesz el a látótérből. Az R-Link fedélzeti rendszer jól kezelhető, igazi hibája nincs is, csak a körülötte lévő műanyag nagyon zavaróan gyűjti a port és az ujjlenyomatokat. A ventilátor érintőfelülete is ügyes. Csak az béna, hogy miután kikapcsoltuk a főképernyőt - mert például se navigálni, se zenét hallgatni nem akarunk - többé nem tudjuk, hány fokra van állítva a fűtés, illetve jó időben a hűtés. Hőfokot ez csak bekapcsolt kijelzővel mutat, pedig más márkák tudják ezt anélkül is. Hőfokállításkor pár másodpercre aktiválódhatna az LCD panel és mutathatná, hova tekergettük. Itt sajnos ilyen nincs.
Friss, ropogós, tízezresek. Ha felkeltette az érdeklődését a Talisman, akkor vegyük még azt is számításba, hogy nemsokára jön belőle egy sokkal praktikusabb és talán még csinosabb kombiváltozat is. Akit a forma nem annyira vesz le a lábáról, annak meg jöjjenek a számok. Az 1.6-os dCi kicsit sem finomkodva, sok városi használattal sem kért többet 6,2 liter gázolajnál. Egy nyugodt sofőr országúton - ő az ideális céges felső vezető - simán hozhatja az ígért négy liter körüli értékeket. Van még takarékosabb kivitel, ami egyben a legolcsóbb változat. A Talisman 1.5 dCi Zen listaára kereken 7,5 millió forint. Gourmandoknak meg ott a fullextrás Initiale Paris kivitel, az erősebb, 160 lovas 1.6-os dízellel és EDC váltóval szerelve valamivel 11 millió forint felett. Ezek az árak persze már nagyon nem az átlagember pénztárcájának valók, de a konkurensek java sem olcsóbb. A 9,7 milliós tesztautóba került adaptív tempomat, head-up display, fűthető kormánykerék, LED lámpa és még tolatókamera is. Ha megnézzük, hogy a konkurensek mit adnak ennyiért, akkor világos lesz, kiket is szólít meg ez a Renault.
A fotózáshoz biztosított helyszínt köszönjük a Budaörsi repülőtérnek.
Árak
Tesztmodell alapára
8 700 000 Ft (2016.03.09.)
Tesztautó ára
9 590 000 Ft (2016.03.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4849 mm
Szélesség:
1868 mm
Magasság:
1463 mm
Saját tömeg:
1505 kg
Össztömeg:
2030 kg
Terhelhetőség:
525 kg
Tengelytáv:
2808 mm
Karosszéria-kivitel:
szedán
Csomagtér:
608 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
940-1030 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1490 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1090 mm
Csomagtér magassága:
510 mm
Csomagtér hossza:
1200 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
930 mm
Raktérnyílás magassága:
450 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
CO2-kibocsátás:
102 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
A Renault Talismannal kapcsolatban annyit szeretnék hozzáfűzni (pénteki információ), hogy a középkonzol valóban szerencsétlen anyagválasztású érintőgombjait ujjlenyomatra már nem érzékeny felületre cserélik. A kombi már eleve így jön ki, a szedánnál is az új gyártások már így jönnek. Várhatóan fényes felület lesz, így az első széria ilyenforma ballépése korrekcióra kerül. A kombik első darabjai júniusban érkeznek, 300eFt a felárral a szedánhoz képest, a csúcsverzión már szériában láblengetős csomagtérnyitással.
A Renault Talismannal kapcsolatban annyit szeretnék hozzáfűzni (pénteki információ), hogy a középkonzol valóban szerencsétlen anyagválasztású érintőgombjait ujjlenyomatra már nem érzékeny felületre cserélik. A kombi már eleve így jön ki, a szedánnál is az új gyártások már így jönnek. Várhatóan fényes felület lesz, így az első széria ilyenforma ballépése korrekcióra kerül. A kombik első darabjai júniusban érkeznek, 300eFt a felárral a szedánhoz képest, a csúcsverzión már szériában láblengetős csomagtérnyitással.
Ritka randa…
[i]Egy passát 4 éves korára mennivel veszít kevesebbet mint egy francia kategória társa??[/i]
Kb. másfél millió forinttal három év alatt. Nagyjából ennyivel kisebb keretből enged választani franciát a legtöbb leasing cég, mivel kb. ennyivel veszít többet a három év alatt az értékéből a francia (pl. 508, C4 grand, stb.)
Senki sem ad ennyit egy Renaultért.
Amugy az autóra visszatérve szép autó lett a Talisman,de mint ahogy lejebb írtad a középkonzol valahogy nem lett az igazi. Legalább is nekem sem tetszik.
Semmi arogancia nem volt a kérdésemben,csupán az érdeklődésemet keltette fel a dolog. Az életbe sok emberrel találkozom akik ceszettül valják hogy a német autók sokkal értékálóbbak. Szoktam nekik mondani,eleve autónál értékállóságról beszélni butaság.
Kedves Ppgergő!
Azért, mert a lista elején francia autók vannak, még nem jelenti, hogy nagyobb az ár csökkenésük. Újonnan is kevesebbe kerülnek.
Szép napot!
Szerintem kisebb az értékcsökkenése egy Passatnak, mint egy Renaultnak, Magyarországon föleg túl van hypeolva.. 3-4 éves autókat kerestem, a lista elején a többnyire francia autók sorakoztak. Megnyugtatlak, nekem is franciám van lassan 7 éve, a következő valoszinüleg Fiat lesz, Passat nekem nagyon semmilyen autó, saját használatra nem vennék.
„francia értékcsökkenés veszem alapul” Egy passát 4 éves korára mennivel veszít kevesebbet mint egy francia kategória társa??
Szerencsétlen anyaghasználat miatt a középkonzol úgy néz ki, mintha lángost zabáltam volna vezetés közben.. A matt alapból elegánsabb, mint a zongoralakk, de ez nekem így kifejezetten nem tetszik. Kívülről szép autó, az ára miatt 4 évesen használtan esetleg be merném vállalni, ha a francia értékcsökkenés veszem alapul (nagyjából a harmadára esik ez eredetihez képest)
Ránézésre – a buta középkonzol kivételével – nagyon szép autó!
Köszönöm, javítottam.
Kedves Balázs! A műszaki adatoknál, az össztömegben sok lett a 0… Köszönöm a javíytást!