A BMW egyik nagy elektromos dobása az új iX, komoly összeget tesznek a bajorok is a villanyautók fejlesztésébe. De akkor miért nem írták alá az egyezményt? Mutatjuk!
A közelmúltban részletesen megvizsgáltuk, hogy mi történt Glasgow-ban, a klímacsúcson. Ha kíváncsi vagy az egész esemény legfontosabb részleteire, akkor
ide kattintva olvashatsz róla, most ennek egy érdekes mellékszálával foglalkozunk: Thomas Becker, a BMW fenntarthatóságért felelős vezetője a Dezeennek elárulta, hogy miért nem írták alá az egyezményt:
“Nem tudunk pontos dátumot vállalni, hogy mikor fejezzük be a hagyományos motorok gyártását, amíg a szegényebb országok nem veszik ki a részüket.”
Hozzátette: ez a folyamat Hollandiában és Norvégiában már befejezettnek tekinthető, így ott már a közeljövőben kizárólag villanyautókat fogunk forgalmazni. Azt viszont nem láthatjuk előre, hogy mondjuk Olaszország mikorra jut el idáig.
A két északi országban egyébként 7-9 töltő jut 1000 autóra, a Becker által említett Olaszországban ugyanez a szám 0,4. Becker szerint ennek főként politikai okai vannak:
"Ők addig fognak várni ezzel, amíg valaki neki nem áll pénzelni őket, hogy elvégezzék a dolgukat, maguktól nem fogják kiépíteni a szükséges infrastruktúrát. Nem tudjuk, hogy ez mikor következik be, így nem tudunk ezekre az országokra biztos dátumot mondani." A Mini és a Rolls-Royce márkákat egyébként már 2030-ra teljes mértékben villanyosítanák a bajorok, és a terveik közt szerepel, hogy eddigre minden második eladott járművük villanyautó legyen, tehát azt nem lehet mondani, hogy teljesen elzárkóznának a témától. Állításuk szerint az elmaradottabb országokban, ha csak villanyautókat forgalmaznának, azzal azt segítenék elő, hogy új helyett használt, de benzines autót válasszanak az emberek, ami a 11 éves európai autópark további öregedéséhez vezetne.
Az iX-be 10 perc alatt akár 150 kilométernyi áramot is tölthetünk, ám itthon igen kevés olyan töltő van, ami erre a töltési sebességre képes: mi sem állunk túl jól a töltési infrastruktúrával
És bár a példában Olaszországról van szó, de hogy hol tart ebben a "felzárkózásban" Magyarország? Pontos adataink nincsenek, de annyi biztos: igen messze a BMW elvárásaitól. Saját becslésem szerint körülbelül 1700-1800 autót lehet egyszerre, nyilvános töltőn tölteni Magyarországon, erre az itthon elérhető szolgáltatók adatbázisaiból (ha elérhető) és a vonatkozó villanyautós tematikájú írásokból következtettem.
Ha ezt, és a KSH személyautók számára vonatkozó adatát vesszük alapul, akkor Olaszországnál valamivel jobban állunk, 1000 autóra 0,45 töltő jut.
A másik említett szám az európai autópark 11 éves átlagos életkora, ennek a hazai állásáról mi is rendszeresen beszámolunk: Magyarországon átlagosan körülbelül 15 éve gyártott autókkal járunk. Így tehát lényegében a cikk elején felvetődő kérdésre a válasz is egyértelmű, mi is az elmaradottabb országok közé tartozunk ezen a téren, ezzel a BMW szerint hátráltatva a villanyhajtásra történő átállást.
Szóval akkor a BMW új büdzsé márkanévvel akar betörni a „szegényebb országokba”, hogy megszerezze a Suzuki, Fiat, Dacia piacait? S lehet találgatni, hogy azért példálóztak Olaszországgal, mert ez esetleg az Iso/Isetta amit belső égésű alapon képzelnek el? Mert másképp ez igazi se füle se farka nyilatkozat.
Mi van azokkal az országokkal, amik magasan fejlettek, de nagy részük ritkán lakott, és emiatt gyengén kiépített infrastruktúrával rendelkezik? Vagy pl. Ausztrália is „szegény ország” a „királyi” fricceknek? Miért látom már megint ebbe is bele a szokásos „übermensch” baromságaikat? Brrr…
Az elmúlt pár évben egy sor márka hagyta ott az Ausztrál piacot, köztük olyanok akik komoly nevet szereztek gyártóként is arrafelé (pl GM a Holdennel, a Mitsubishi a Sigma sorozattal).
Ha jól tudom, nekik is van valami stratégiájuk viszont ők „csak” 2035-re tiltanák ki az ICE motorokat.