Pont mint a vasfüggöny idején, a "nyugati" autó hiány- és luxuscikk egyben
Mélyen a zsebébe kell nyúlni annak az orosz autóvásárlónak, aki új vagy újszerű nyugati autóra vágyik. A szankciók miatt az Oroszországon belüli autógyártás csak a Ladára korlátozódik, a külföldi cégek bezárták üzemeiket, az importot felfüggesztették. A kínálat hiányát a saját bőrükön is érzik a vevők, a kevés még elérhető új európai gyártmány ára az egekig emelkedett, magával rántva a használt négykerekűek értékét.
A vevőknek nincs sok választási lehetőségük, ha új autóra vágynak, a Lada mellett csak a kínaiak kínálnak ilyen járműveket. A tavalyi év legkeresettebb modellje a kissé elavult Granta lett
Az új autókra költött összeg tavaly 52 százalékkal csökkent, ez 20,4 milliárd dollárt jelent, a vevők inkább az olcsóbb használt modelleket választották. A forgalomba helyezett új autók száma 59%-ot csökkent 2022-ben, a Szovjetunió összeomlása óta soha ennél kevesebb autót nem helyeztek még forgalomba. Az új és használt autókra költött összeg még úgy is csökkent 15%-ot, hogy közben 14%-ot emelkedtek az árak. A vevők 2021-ben 55%-ban vásároltak használt járművet, ez a szám 75%-ra kúszott fel 2022-ben.
Feltámadt a Moszkvics, de már semmi köze az orosz autóiparhoz, az ismerős név mögött egy átemblémázott kínai modell bújik meg
Egy neve elhallgatását kérő orosz férfi decemberben vásárolt egy használt Skoda Octaviát, átszámítva körülbelül 12 millió forintért, ugyanez a modell 2021-ben csupán 7 millió forintot ért. Aki mégis egy új Octaviára voksol, az jelen pillanatban közel 17 millió forintnyi rubelt kénytelen a kasszában hagyni, ahogy az orosz úr forgalmazott, ma az új nyugati autó jelenti az abszolút luxust Oroszországban.
Csak januárban majdnem 18000 db Lada talált gazdára (ahogy ezt megszokhattuk már 1975óta) Uaz is a 6.helyen végzett ahogy szokott lenni… (Lada 1972óta első az eladási listán 1975óta torony magasan első ?)
Én is néztem az adatokat, ez a 18.000 kb a teljes orosz piac fele, gyakorlatilag nincs olyan gyártó aki több autót adott volna el mint tavaly (még az újonnan érkező kinaik sem). Bővülés csak piaci részesedésben érezhető. Nemhogy a kínaiaké a „konc”, az üres fazék alját nyalogatják, és nem csak a szankciókban részt vevő (szinte a világ összes releváns, európai, japán és koreai) autógyártó, de a kínaiak se jártak jól.
18,000 szintén a fele annak amit áltagban 2021-ben értékesített a Lada.
És ebből nem derül ki hogy ezek milyen Ladákról van szó, és itt nemcsak a modell, de az alapvető felszereltségek hiánya.
A januári 32.000 darabos orosz autópiac jóval kevesebb, mint a házibolond Csalfa által lenézett belga piac (39.000), csak náluk rendszerint a BMW a legnépszerűbb márka nem a komcsi időkbe visszakatapultált Lada. És a februári szerintem még durvább lesz, 3 ismerős is vett új autót csak a közvetlen környezetemben.
Az orosz piaci eltörpül még a lengyel mellett is, amely eléggé csórónak számít Európában, negyed akkora lakossággal mint Oroszország. Bár nehéz megmodnani honnan mentek többen a „haldokló nyugatra”, a lengyeleket hazaival egyenlő felételekkel várják, a besorozás elől menekülő oroszok meg oda futnak ahol épp beengedik őket (Grúziában pl elég furán festenek).
Áprilistól szeptemberig nem gyártottak Ladát. Nagyjából 18000db-ból 11905db volt Granta (a közép felszereltségből fogyott a legtöbb, abban van klíma is) többi Niva,Niva Travel. Hát igen régebben éves szinten 350-430ezer db fogyott Ladából Oroszországban. Tavaj eladott új autó oroszoknál cirka 670ezer db. Amúgy a kínai Haval és a Geely(ha minden igaz jól írtam) is tudta növelni eladásait 40-43%-al.
Ford,VW, Toyota stb. csak 800-1200db adtak el januárban de hát ezt mindenki tudja hogy nem lesz ez így sokáig a burzsujok nem fogják nézni ölbetett kézzel hogy „X” milliós bevételektől esnek el! Ha burkoltan is de vissza fognak gyűrűzni az orosz piacra!
Hát nem tudom Belgiumi havi 39000db új autó/hónap az egy évben (majdnem) fél millió autó egy nem egészen 12milló fős országban és csak új akkor a használtakról nem beszéltünk hát nem tudom kicsit hihetetlen. Vagy ha tényleg így van akkor valószínűleg 1 max 2évente vesznek új autót ami azért valljuk be elég nagy pazarlás.
Az viszont elfelejtettem írni de most pótolom hogy a Granta új ára:775900 rubel,Niva Legend (a szokásos Niva) 821900 rubel. 1rubel=4,75ft tehát egy új Granta: nagyjából 3,7 millió ft Niva pár 10ezerrel drágább. Szóval nem tudom hogy miért terjesztették hogy egy új Lada Oroszországban ft-ban átszámolva 7-8millió ft…
A tavalyi 670.000-ben benne volt egy teljes negyedév normális menetben (bár ez a kifejezés nehezen értelmezhető az oroszoknál), mivel az első szankciók márciusban érkeztek (pl a Toyota gyár is akkor állt le).
A Geely és a Haval sem biztos hogy jobban jár mert a fizetés ott most aligha lesz szokványos. Jelenleg a Rubel (megint) nem konvertibilis. Aki egy kicsit idősebb az érti mit jelent ez (talán te is emlékszel rá).
A Ford, VW, Toyota és társai remekül megvoltak a keleti blokk nélkül. Mi annál nagyobbat szoptunk a Ladákkal, Skodákkal és Trabantokkal, és kőkorszaki számítógépekkel (COCOM lista rémlik?).
39,000 darab elég gyenge év Belgiumban, pár éve sokkal több kelt el. 2019 előtt évi 550.000 új autó kelt el (néha 520, néha 580.000). Ezek többsége cégautó, vagyis dolgozók kapják dologi juttatásként családi használatra. Első helyen a BMW, Mercedes harmadik, Audi ötödik.
A használtautó-importra inkább a környék oldtimerei jellemzőek, a 25 éves szabály miatt jó áron halászhatták le a németek és franciák youngtimereit, pont amikor a legolcsóbbak. Eszméletlen oldtimer-rendezvényeket láttam Belgiumban,.
Az újabb autók tekintetében a belga piac inkább lead. Ilyen a haldokló nyugat… 🙂
…méghogy nincs szüksége a Ford,VW, Toyota stb… a közép keleti országokra,oroszországra????? Hát dehogynem!! Akkor szerinted miért terlyeszkedtek kb 30éve ezekben az országokban? Ha annyira nem volt szükségük oroszországra miért építettek gyárakat ott? Miért keztdték árusítani ott őket? Miért kellett tönkretenni a (szinte az összes) ex KGST-s autógyárat (meg persze mindent…) ? Azért hogy teret nyerjenek ezek a burzsulyok!! Mondom oroszokhoz is vissza fog táncolni mind az összes!
Oroszországban nem számolják bele a céges autókat az eladási listákba az mind magán személy veszi? céges ott az külön kategória…
„Dolgozók kapják dologi juttatásként…” Persze aztán felébredtél majd egy:bolti eladó, varrónő,kőműves, villanyszerelő stb… kap juttatásként (forintban átszámolva) több 10milliós autót… Persze majd pont a burzsulyok fognak osztogatni csak úgy Mercedest,Audit stb… Holott köztudott dolog nyugaton meg az egész euban a munkás ember csak egy eszköz…? De ha éltél volna a 70-80-as években akkor tudnád hogy miért mondom ezt?
Mondjuk a korábban 7 milliós céges felszereltségű Octavia ma Magyarországon is belekerül ha nem is 17, de 12-14 millióba, s éppenséggel ugyanúgy nem rendelhető, mint Oroszországban, szóval azért nagyon nem kell elvonatkoztatni térben és időben ezen hiány megértéséhez. A felárból 2-3 milliót magyaráz a kereskedelmi bonyolító, importőr (nepper) és vám díja, de még mindig marad másik 7 millió amit a VW szankciófüggetlenül keres meg autónként.
Ennek majd az lesz a vége hogy szinte senki (főleg magánszemély) nem fog venni új autót. Majd az lesz mint Kubában hogy az autók átlag „életkora” 62év…
„éppenséggel ugyanúgy nem rendelhető”
Mindez annak ellenére van így, hogy az orosz piacra nem szállítanak.
Lesz itt még kedvezményeső, mikor beáll a piac (beállt).
A különbség jelentős része árfolyam. A 2019-es 320ról a 2022-es 420-ra elég nagy, közel 30%-os a különbség.
Erre jön rá az hogy sok gyártó leépítette az olcsóbb belépő változatokat (pl a Volvonál megszűntek a kéziváltós változatok és a belépő dízelek).
A vételárban a legnagyobb tétel rendszerint az opciók listája (főleg a prémiummodelleknél). Nemrég volt nálam egy V60-as „alapmotorral” (egy igencsak erős (163 lóerőre visszafogott csúcsteljesítményű, de mindenhol jól húzó) mild-hibrid 7 sebességes automatával), és alapvető dolgok hiányoztak még a mostani autómhoz képest is (szövetülés, nem automata a reflektor), amellett hogy a kombi maga is egy nagy hiányosság az SUV-hez képest.
Ez a kombi szerintem úgy 20%-kal drágább most mint amennyiért 2015-ben kaptam volna. 2015, azaz 8 éve. Megnézve egy infláció kalkulátort, 27%-kal számol így lényegesen nem lett drágább közel 10 év alatt.
Ugyanakkor megszoktam hogy az autók fejlődésével csak akkor fizetek többet egy autóért ha az többet is tud, és ez most megfordult.
Szerencsére szabad verseny van, és akkor is ha a többség emel, valaki előbb utóbb beadja a derekát és rendes áron fog autót adni.
Olyan egyszerűen nincs hogy a rátesznek sok milliós hasznot. Valaki úgyis engedni fog.
zold
Most sz.ptuk be rendesen…
Látod hogy nem tudsz te semmit ? 5évet a Ladára kellett várni Trabant,Zastava,Dacia 1 évet…? Meg milyen megfizethetetlenek te szerencsétlen? Szinte mindenki sima egyszerű szakmunkások (mi is) kapásból kettőre fizettünk be (2db Ladára) aminek 50%-t be kellett fizetni tehát magyarán egy autót kifizettél kp.-ban. Jaaa és nem nyakkendős burzsulyok voltunk hanem fater kőműves én meg mezőgépszerelő?
Milyen segédmunkásról beszélsz amikor tanult szakmák azok te szerencsétlen? Majd megtudod ha pár év múlva a nyakkendődben üldögélhetsz a diófa tetején a galambokkal mert nem lesz aki megcsinálja a tetőt a falat a villanyt stb…
„Normális képzett szakemerekről beszéltem”??? Amikről te beszélsz az pont nem az? azok a dolgozni nem akaró azon agyaló hogy a masikat hogy lehet kihasználni,átb@szni mert dolgozni lusta burzsulyok! Hát igen kibújt a szög a zsákból… Ezért vagy ellene a régi rendszernek mert pont az ilyen embereket üldözték? (jogosan ?)
Amúgy pontosan külön választják Oroszországban van a magán és van az állami+céges megrendelés? szokás szerint ezt sem tudtad?
Te milyen párhuzamos valóságban élsz? ” kapásból kettőre fizettünk be (2db Ladára) ”
Hát persze, mintha ez akkor úgy működött volna. Ott helyben rád küldték volna a fekete lefüggönyözött autót. Két ingatlanod se lehetett hát még egy ilyen hiánycikked. Amellett hogy az emberek többségének megfizethetően vágyálom volt egy Lada vagy Dacia.
Az emberek többsége vidéken a kerékpár-vonatkombóra volt utalva. A szakmunkások se voltak valami jól eleresztve akkoriban, 3 gyerekkel is maradt a kerékpár/vonat. Értelmiségi ismerősök három gyerekkel is kispolákkal tolták.
Nem tudom hogy honnan van ez a kamunosztalgiád, mindenki sokkal rosszabbul élt mint most. Legfeljebb akkor nem lógtál ki lefelé proliként, mert másokat nem hagytak érvényesülni
Az egyetlen kivétel ha valaki maszek volt, de az olyan megtűrt dolog volt mint most a pornóipar.
Mindig lesz aki megcsinálja a szakunkát, pláne a segédmunkát. Mindig lesz aki az alján marad és ha nem akkor importálnak, mert erre a legkönnyebb embert találni.
Ahogy mindenki gyarapodik, a nyugati társadalmak millió számra hoztak be bevándorlókat arra a munkára amit ők nem akartak elvégezni.
Azt ugye te sem akarod bemesélni hogy te aktívan tettél azért hogy „melós” maradj? Én többször országos szinten kerültem be a legjobb x ember közé amikor beverekedtem magam valami jobb egyetemre vagy épp egy állásra.
„tanult kőműves” ez a nap vicce. Neked hány embert kellett lenyomnod ahhoz hogy melós maradj? Merthogy nálunk az általános iskolai osztály azon negyede ment ment szakközépbe aki lusta volt tovább tanulni, és azon negyede ment szakunkásképzőbe aki hülye is volt hozzá. A többiek gimibe mentek és többségük tovább is tanult. A zsúfolt gimis osztály 3/4-es tovább tanult, és mind jobban járt mintha marad a langymeleg trágyában. Mert a maradék munkára mindig van jelentkező külföldről. Az átkos pont azért volt trágyadomb mert a lusta senkikre építették.
Szóval nem kell tartani attól hogy a xar munkára nem akad ember. Ha bemész egy belga márkaszervízbe a tőzsgyökeres belga a recepción fog ülni a monitor előtt, a szervízben meg olaszok, portugálok, arabok, lengyelek dolgoznak. Ha bemész egy kórházba éjszakai ügyeletre nem sok született belga orvost, nővért vagy ápolót fogsz látni, utóbbiak a kényelmes nappali rendelésen várják a betegeket.
És ezek az afrikai, kelet-európai emberek még mindig örülnek annak amit kapnak Belgiumban.
A németek benyelték fél kelet Európát, bárki aki egy csepp német vért igazolt már kapta is az állampolgárságot. Erdély, Lengyelország, Ukrajna, Baltikum, meg persze a teljes NDK, simán megemésztették mert a gazdaság folyamatosan erősödött. És közben még arra is volt felesleges kapacitás hogy nekünk is legyen iparunk. Normális, versenyképes. Nem csak a lebutított ruszki léptékkel piacképes ipar.
@brit1980: neked olyan szinten korlátolt a felfogásod amiről azt gondoltam az agymosott munkásőrökkel kihalt. „burzsulyok” baxki… Még az átkosban is lejött hogy mennyire bexoptuk, amikor összekerültél a Balaton partján a csóró németekkel akik röhögve fizették ki a Mercedesüket. Nem a „tőkések”, az egyszerű német alkalmazottak.
Tönkre tenni a KGST-t? Te teljesen meghülyültél? Azokat a xarokat amire 5 évet kellett várni és még így is megfizethetetlenek voltak az átkosban? Komolyan a Skoda Favoritot meg a Samarát hiányolod?
„Oroszországban nem számolják bele a céges autókat az eladási listákba az mind magán személy veszi? céges ott az külön kategória…”
Ezt a marhaságot honnan veszed? Minden piacon van személyautó és kisteherautó piac. Ennyi. Senki sem fog külön számolni egy 318d kombit mert a cégétől kapta és nem maga hitelezte. Attól még ugyanúgy magán használatra szolgál. A TC próbált ilyen kretén ideologizált cikkekel magyarázni, hogy a vevők igazából Toyotát szeretnének, aztán kiderült hogy a céges autók között a legprivátabb autók vezetik a listát, mint a V70 meg az Audi A7.
„bolti eladó, varrónő, kőműves, villanyszerelő „. Na jó tisztázzuk, nem segédmunkásokról beszéltem, hanem normális képzett munkavállalókról.
Amire te gondolsz arra ott vannak az első generációs bevándorlók, akik még mindig sokkal jobb fizetést és elbánást kapnak mint otthon. Ezért nőtt a „haldokló” nyugati ország lakossága egy millióval 20 év alatt, míg fogyott egy hasonló lakosságú de annál nagyobb arcú kelet európai országé fél millióval.
A belga minimálbér közel 700.000 forint. Egy diplomás átlagfizetés kétmillió. Havonta, csak hogy tisztázzuk. Ehhez jönnek még a nyalánkságok mint a céges autó. Nem Suzuki, hanem Passat, 3008 esetleg 318d kombi. Nem a tulajnak, nem a cégvezetőnek. Még csak nem is a menedzsernek. Az átlagos nyakkendős tanult munkavállalónak. Egy gyors gugli alapján közel dupla annyian tanultak tovább a fiatalok között ott, mint nálunk. Mindezt úgy hogy a lakosság legalább harmada bevándorló hátterű, legyen az olasz, afrikai vagy kelet-európai.
Amit itt levázolsz tulajdonképpen az az amit öregapád mesélt az 50 évekek és a 60-as évek elejéről?
Úgy látszik faterodék azt már nem mesélték el hogy a 60-as közepétől már másképpen működtek a dolgok ? Rengetegen csinálták (mi is) hogy kettő Ladára fizettünk be! Sőt voltak olyanok is akik erre voltak ráállva hogy megrendelte az új autót utána eladta mert jóval dragàbb volt 1-2-3éves autó mint az új?Figyelj én éltem abban az időben nem csak mende-mondákra támaszkodok mint te?
Egyébként a mai napig megvan az egyik 1200 Lada ami megmaradt mert 3év mulva megkaptuk?
Ha mindenkinek bicikli jutott főleg vidéken ??? na ez megint az 50-es évek kisfiam?? Szerinted akkor hogy került Magyarországra az a sok Lada,Skoda, Trabant, Wartburg,stb…? Ufók hozták?? Hiszen a 2000-es években még mindig azon nyavajogtak hogy még mindig rengeteg KGST-S autó rója az utakat.?
Nem tudom hogy honnan veszed (vagyis sejtem…) ez a kamu dumát hogy mindenki rosszabul élt. Nézd meg milyen hazak épültek a 70es évek végén meg a 80as években? és mind olyan ember tudott házat építeni aki kétkezi munkából élt? Az tény és való hogy az „értelmiségi” burzsulyok el voltak nyomva (nagyon helyesen!)
Mi az hogy szegénységben éltünk?? Több volt a fizetésem mint a Tsz elnöknek te szerencsétlen!? Ráadásul 5 évente járt vagyonjegy (tudom hogy nem tudod hogy mi az) Röviden annyi hogy a nyereségből kaptunk bizonyos%-ot meg „részvényt”? Most pl.:Audi gyár igazgatója 16(!) milliót keres/hó aki mondjuk a soron van meg max.400 ezret… Most akkor miért nem keres többet egy soron dolgozó munkás mint az igazgató, miért nem jár 5évente részvény,miért nem jár a dolgozóknak a nyereségből bizonyos%?? Mert minden a kizsákmányoló burzsulyoké… Tényleg jobb ez a világ… Mindenki szegény volt… Igen szegény volt aki lusta volt DOLGOZNI! Nekünk is volt 100db hízó 6-7 hízó bika 60hús nyúl? Elmondom neked hogy 4bika ára annyi volt mint amibe került egy új Lada (nem Trabant, Wartburg, Skoda ?) és tudod mennyi idő kellett hogy felneveljük a bikákat? Nem tudod mert azt sem tudod hogy mi az ? Akkor még ott voltak a nyulak meg a hízók+volt munkahelyünk!!! Na ezt (is) tönkretette ez a mocskos burzsuly világ!! Falun szinte mindenkinek volt valami állata! De aki lusta volt annak szenvedés volt az biztos! Most meg az él meg aki még nézni is lusta!
Na figyelj, az 50-es években konkrétan éheztek az emberek. Ezt a vidéki szüleim elég plasztikusan körbe írták mert ők akkor voltak fiatalok. És tudod mi volt ennek az oka? Hogy ti annyit kerestetek mint egy TSZ vezető. Egy normális cégnél nem véletlenül fizetnek 100szor vagy ezerszer többet a vezetőnek, mert ha ő elkúrja ti is el fogjátok.
És valszeg akkor sem dolgoztatok hanem ügyeskedtetek ahogy a Ladákkal is. Mert az a 2101-es Zsiga akkor egy vagyon volt, kb annyira reális mintha most kipengetnéd két Passat árát csak úgy…
Igen nekem is van kőműves családtagom. És felépített egy családi házat az átkosban. Tudod miből? akkora OTP hitelből ami 90 után elvitte volna a házat. És nem is álmodhatott autóról.
Na figyelj 50-es években az egész Európa éhezett a nemrég befejezett világháború végett? Neked a szüleid 50-években voltak fiatalok én meg a 60-as években születtem ? úgyhogy én éltem és dolgoztam abban a rendszerben is nem csak a mende-mondákra támaszkodok… Te total kevered a kapitalizmus felfogást a szocialista felfogással! Akkoriban (90előtt) szinte mindenhol többet keresett egy munkás a vezetőnél,fater is többet keresett kőművesként az igazgatónál… Mert sokkal jobban meg volt becsülve a munkás ember! Nem ügyeskedtünk dolgoztunk, állatokat etettünk. Mai világban van az ha nem okoskodsz versz át valakit akkor éhenhalsz…
Akkor az 1200 (pontosabban 21013-as) Lada 1983-ban 11200ft volt havi kereset 5000ft körül? 30000ezret adtak egy hízó bikáért ami kb.:14hónap alatt felnőtt nekünk mindig volt 6-7db de nem csak nekünk faluban szinte mindenkinek (aki nem volt lusta…)
Még egyszer mondom szerinted honnan került Magyarországra az a sok Lada Skoda Trabant Wartburg stb… Mi is azért fizettünk be 2db-ra mert úgy voltunk vele hogy mire megjön tönkremegy a másik. Meg szinte mindenki így volt vele!
Jön megint hogy kevered szezont a fazonnal ! Hitelt ház építésre is csak akkor adtak amikor már az aljzat betonozás megvolt+a főfalak? akkor abszolút nem vagyis nehezen adtak hitelt (többek között az ideológia végett is…?) Nem úgy mint a kapitalizmusban hogy azt dukmálják hogy még a kenyér vásárláshoz is hitelt vegyél fel! Akkor nem volt olyan mint volt az elmúlt években hogy 0%ra kihozhatsz új autót amibe mondjuk sokan bele is buktak?
Kapitalizmusban van az hogy a igazgató,vezető az az isten munkás ember meg csak egy eszköz pl:mint egy kalapács…
Bocs elírtam nem 11200 hanem 112000ft volt
Meg még annyit hogy akkor nem csak fizetés volt mint manapság (mondjuk most már azt sem akarják odaadni…) Hanem minden 5év után járt vagyonjegy (olyasmi mint mostanában a részvény) tulajdonképpen kaptál a nyereségből annyi %-ot amennyi vagyonjegyed volt a (első 5 év után kb:1,5havi fizetést) Volt tejelő tehenészet a Tszben 3 havonta (tehát negyed évente) volt tejpénz ami kb 1/4havi fizetés volt? Akkor ugye ott volt (otthon!) nekünk is a 100db hizódisznó,6-7db hizóbika,60db húsnyúl… Milyen okoskodásról beszélsz?? Aki nem volt lusta abban az időben az sokkal jobban megélt mint most!!
Ponosan a háztályi állattartást (is mint sok mindent) tönkretett ez a f@sza kapitalizmus… Menny el dolgozni éhbérért napi 12órába! Miért nem adnak a burzsulyok a munkásoknak 5ledozott év utan részvényt mint 90előtt?? Miért nem adnak a nyereségből X%-??? Azért hogy minnél többet tudjon harácsolni a munkás embert meg semmibe veszik!!
A burzsuly meg a komcsi , szépen elbeszéltek egymás mellett!
Az igazságot így nem fogjátok megtalálni.
De, jó fizetéshez vagy könnyű munkához jutni nem kell magas végzettség!
Ez így van, de általában igaz, a diplomás állás mindig jobban fizet. És pár sportolótól eltekintve a jól fizető nem diplomás állások esetében is a tudást fizetik meg (pl vállalkozol és saját pénzedet kockáztatod).