A szabályt bármikor alkalmazhatják, magyarán büntethetnek
Újabb fölösleges parkolási retorzió
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olvasónk évek óta szabálytalanul parkolt, most viszont meg is büntették. Dühítő, forgalmatlan helyen felháborító, mégsem támadható.
Tegnapelőtt kaptunk egy levelet Szombathelyről, hogy fizessünk be harmincezret, mert tiltott helyen parkoltunk. Egy szomszéd szerint múlt vasárnap kirajzottak a rendőrök az utcánkba, mindenkinek szóltak, hogy vigyék el az autókat, mert büntetni fognak. Valószínűleg éppen nem voltunk otthon, így nekünk nem tudtak szólni, a miénket lefényképezték.
Azóta azt látom, hogy mindenki nagy lelki nyugalommal parkol ugyanott, ahol eddig, tehát ők valószínűleg nem kaptak semmiféle büntetést. Most elfojtva magamban az elemi felháborodás hangját - hiszen nyilvánvalóan egy különadóról van szó, mert a rendőrségnek is bevételt kell felmutatnia - az kérdezem, hogy ilyen létezik-e? Létezik-e, hogy egy szabályt évek után kezdenek el hirtelen alkalmazni, nem a Nagykörúton, nem az Andrássyn, hanem a mi világvégi utcánkban? Hivatkozhatok-e nyilvánvaló aránytalanságra, célzatosságra?"
Inkább örüljön, hogy évekig nem büntették meg, amiért meg kellett volna! Ez nem szívatás, ez lenne a normális. Ami korábban történt, nevezhetnénk elnéző nagyvonalúságnak is.
Nagyon találó, nagyon jó írás!
De hát sajnos meg kell érten, hogy a cél nem a szabályok betartása, hanem a pénzszerzés.
Tegnap este fél 8-kor nekiindultunk párommal Siófokról haza Budapestre. Anyósomékkal beszéltünk délután kb. 3kor, hogy reggel láttak egy balesetet Fehérvárnál, de azt már biztosan „eltakarították”. Erre alig hagyjuk el a 71-es elágazást, a 85-ös km-nél váratlanul satufék és mindenki megáll. Közben persze folyamatosan ment a rádió, és a mobilommal is megnéztem az autopalya.hu-t. De ott is csak egy reggeli baleset volt kiírva. Gondolom már mindenki számára ismeretes, hogy ez az esti(!) dugó még mindig a reggeli baleset miatt volt. Emberek tollasoztak az úttesten, annyira se előre se hátra. Persze már a rádió bemondta, hogy ne induljunk el, inkább a balatoniak maradjanak még egy éjszakát… Na de kérem, a magyar rendőrség nincs felkészülve arra, hogy ilyen esetekben már a strandokon, vagy ne adj isten a balatoni felhajtókon ott álljon egy hangosbemondó és közölje a tényeket? Mart az autópályán már hiába mondják be addigra semerre nem tud menni az ember. Na de hogy visszakanyarodjunk a retorziókhoz.
Mit tud ilyenkor csinálni az ember? Természetesen szabálytalanul, de halad a leállósávba. Legalábbis addig amíg az is beáll. Hát egy ideig én is inkább maradtam egyhelyben és csak néztem a leállóban elsuhanó autósokat. Aztán egyszer csak megjelent ám az audis autópálya rendőr és pont mellettünk megállt és elkezdte szedni a pénzt. Komolyan! Ekkora szemétséget! Tudom, most lesztek sokan akik kárörvendtek, hogy végre elkapták őket, de engem sosem zavart ha ment valaki a leállóban. Bevallom, mihelyt egy kicsit elcsorogtunk a helyről én is áthajtottam, hogy a polgárdi lehajtóig eljussak, onnan aztán vissza a 7-esen, a 71-es felé kertek alatt Várpalotára és a 8-ason Fehérvárra beérve ismét az M7-esre vissza.
Szóval meg kell mindannyiunknak értenie. A szabályokat azért nem tartatják be sokáig, mert utána lehet kaszálni a büntetésekkel.
Személy szerint undorítónak és felháborítónak tartom, hogy egy reggel balesetet nem tudnak eltakarítani estig, pláne, hogy a balatoni hazautazok száma nem csekély ilyenkor. És engem nem érdekel, hogy sav folyt ki a tartályból, vagy atombombát vitt, oldják meg a lehet legnagyobb erőket bevetve. Ezért fizetjük az autópályadíjat! Ehelyett nem adnak megfelelő tájékoztatást és még a rendőrséget is kivezénylik, hogy akkor itt az idő a kaszálásra.
Azért nekem egy szerény kérdésem lenne, ahol alapvetően 70-80cm a járda ott megbüntetik az autóst, akkor is ha az úttesten parkol a szegélykő mellett, tehát a járdát egyáltalán nem foglalja el?
Csak mert ott sincs 1.5 es járda.
Ezekkel a szabályozásokkal én azonnal egyet fogok érteni, ha a feltételeket a közlekedésre parkolásra és a gyalogosoknak is megteremtik.
Hogy értve legyek én a gyalogosokat is megértem, de azért gondolkozzunk már egy kicsit bemegyek a városba vagy akárhova elmegyek autóval, utána nem elég, hogy fizetek a parkolásért de hajtogassam össze a kocsit és tegyem a zsebembe?
Vagy mit csináljak vele?
Lehet ezt csinálni feszegetni az autósok béketűrését, csak értsük, már meg, ha eladják az autókat nem lesz bevétele az államnak (nincs autó nem kell benzin gázolaj etc., nincs parkolási díj, nincs baleseti adó, nincs kötelező biztosítás, etc.etc..) A tömegközlekedés meg katasztrófa.
A kompromisszum készség ami hiányzik ebből az országból……
Nem, persze igazatok van, én is azért írtam, hogy a kreszben benne van, tehát büntethetnek.
Írásomban arra próbáltam reflektálni, hogy
1. vannak helyek, ahol eleve lehetetlen úgy parkolni, hogy a járdán maradjon másfél méter és az úttesten is maradjon hely a forgalomhoz. Hangsúlyozom, hogy szabályos táblával jelölt srég parkolásról beszélek.
2. A tolatásos balesetemet azért hoztam fel, mert ha még a rendőrnek is az a válasza, hogy tudom-e mennyien tolatnak Pesten – az a kresz úgy mond szerintük le van nagyjából tojva – akkor gondolhatjátok, hogy eddig hány ilyen és ehhez hasonló dolog fölött hunytak szemet. Szerintem ilyen ez a parkolás is. Azaz valami felettes kiadta, hogy mától ezt büntetjük és kész.
3. Visszakanyarodva a balesetemhez, azért nincs igaza Kis Miskának, mert a rendőr is erre hivatkozott, hogy ő is egyszer civilben kihajtott az út széléről való parkoló állásból egy másik vele azonos irányba haladó autó elé, aki belé ment, és őt büntették meg. A két eset azonban azért nem ugyanaz és erre hivatkoztam a bíróság előtt is, hogy a kresz egyik alapszabálya, hogy úgy kell résztvenni a közúti forgalomban, hogy azt kell feltételezni, hogy mindenki szabályosan közlekedik. Én tolatva srégen álltam ki, tehát az én kötelességem az, hogy a látóteremben jobbra srégen ne legyen senki, de alapvetően a mögöttem levő forgalmat kell figyelnem, hiszen nekik van elsőbbségük. Arra nem kell számítanom, hogy amikor a kocsim orra is már elhagyta a parkolót, de még nem egyenesedett ki az autóm, akkor 30-cal belémtolat valaki.
Az illető az a típus volt, aki megpróbált parkolót keresni, de amikor nem talált 30 méterrel később, akkor eszébe jutott, hogy az út elején volt egy hely és mivel tudta, hogy egyirányú és csak addig van esélye odáig visszatolatni, ha nagy sebességgel tolat, ezért így is tett. Nem kell mondanom, hogy milyen hirtelen tűnt fel a semmiből, ilyen sebességű tolatásnál. A bíróság elfogadta, hogy erre az eseményre nem készülhettem fel. A tanúim pedig állították, hogy látták milyen messziről, nagy sebességgel tolatott.
„hogy mostanában olyasmikért büntetnek, amiket – bár a kresz szerint eddig is tilos volt – főleg nagyvárosokban eddig elnéztek. Így az embernek olyan érzése van, hogy direkt engedik, hogy az autósok hadd menjenek egy kicsit gyorsabban, parkoljanak a járdán, ahol tilos, parkoljanak 5 m-en belül a kereszteződéstől, ahol egyébként tilos, majd miután már mindenki ezt csinálja, lehet szedni a pénzt.”
Attól, hogy eddig nem büntettek, még szabálytalan volt a dolog. Miért kellene először csak figyelmeztetni? Aki oda állt, volt jogsija, tehát tudta (remélhetőleg), hogy szabálytalan. Az nem indok, hogy eddig se büntettek.
Amúgy meg a posztban leírt esetben a posztoló szerint is úgy állt meg, hogy abszolút nem lehetett elmenni a járdán mellette, azért ez nem magyarázható azzal, hogy ez a szokás.
Ja és a leírás szerint, akit tudtak előre figyelmeztettek, tehát még ez is megtörtént.
Nincs igazad:)
A leírt példáidban tényleg úgy van ahogy mondod, de egyirányú utcában nem jön szembe semmi (kivéve, ha ezt tábla engedélyezi, vagy megkülönbözető jelzést használ, amit meg hallanod kell). És mivel úgy van a szabály, hogy minden olyan esetben, amire számítanod kell, az egyirányú utcában, ha nincs tábla, hogy szembe biciklizhetnek, és nem szirénázik borzasztó hangosan senki, akkor nem kell számítanod szembe forgalomra.
Amúgy ennek a poszthoz semmi köze:)
Ha nem te lettél a hunyó a tolatásos balhéban az inkább szerencse. Mivel a forgalomba te csatlakoztál be, neked kellett volna megbizonyosodnod arról, hogy ezt megteheted. Őt max megbírságolják a tolatásért, de az ütközésért neked kellett volna felelned. Az ugyanis nem mentség, hogy a másik irányból nem jöhet semmi, igenis jöhet. Akár szabályosan is – mentő, rendőr, tűzoltó, üzemzavar elhárító stb.
Megtörtént eset: lakópark, behajtás csak célforgalom részére – illető tolat ki a parkolóból, mire valaki elviszi a lökhárítóját (szabálytalanul hajtott be), de a felelősségét nem ismeri el, sőt, biztatja is a „sértettet”, hogy hívjon rendőrt. Eredmény: közlekedési bírság a behajtásért, a balesetet azonban az ott lakó okozta, mert nem nézett szét.
A másik szabálytalankodása ugyanis nem mentesít a sajátunk alól.
Szintén megtörtént, totálcaron fent van a cikk: Passat CC a buszsávban haladó furgon elé fordult. Gondolta simán a furgon a hunyó, pedig nem. A buszsávban közlekedőnek elsőbbsége volt akkor is, ha szabálytalanul haladt ott! Szóval a Passatos cascójára ment a buli… Ahogy írták, ha ott valaki cigánykerekezik, annak is elsőbbsége van.
Hát gabesz, annyiban vitatkoznék veled, hogy kész tény, én is a falra mászok tőle, hogy mostanában olyasmikért büntetnek, amiket – bár a kresz szerint eddig is tilos volt – főleg nagyvárosokban eddig elnéztek. Így az embernek olyan érzése van, hogy direkt engedik, hogy az autósok hadd menjenek egy kicsit gyorsabban, parkoljanak a járdán, ahol tilos, parkoljanak 5 m-en belül a kereszteződéstől, ahol egyébként tilos, majd miután már mindenki ezt csinálja, lehet szedni a pénzt.
A fent leírt eset egyébként velem, ill. a mellettem parkoló autóssal is megtörtént a héten, mégpedig a VII. Alsóerdősoron. Megmondom őszintén én sem néztem sosem ilyen szigorúan a felfestést, de persze mivel féltem az autómat a gyerek biciklijeitől, ezért igyekeztem mindig nem nagyon belógni a járdára. A mellettem parkoló azonban pórul árt.
Tudok azonban olyan utcákat mondani, pl. II. Ezredes utca, de a Villányi útról az összes kisutca ilyen, ahol a srégen félig a járdára – szabályosan – parkoló autók miatt, ha betartják a másfél métert akkor az utcán (egyirányú forgalom) már nem lehet vagy csak igen nehezen elhaladni. Mérgelődök is néha, amikor arra járok.
Ráadásul azért vagyok mérges, mert tényleg a kresz kimondja ezeket a szabályokat, de szerintem jogosan várhatná el az ember, hogy ha évekig szemet hunytak ezek fölött, akkor mondjuk fél évig csak figyelmeztessenek.
Kb. 6 évvel ezelőtt az út széli parkolásból való kitolatásom során belém tolatott – úgy 30 méteres nagysebességű tolatásának végén – egy autó a XIII. Szabolcs utcában. Az ürge nem ismerte el a hibáját, egy taxis és egy járókelő is odajött hozzám, hogy tanúsítják, hogy 30-t tolatott (egyirányú utcában). Meglepetésemre a kiérkező rendőröknek amikor idéztem a kresz-ből, hogy „egyirányú utcában, vasúti átkelő, körforgalomban, hídon tolatni tilos, kivéve az út szélén történő parkoláshoz”, csak annyit feleltek: „Tudja maga mennyien tolatnak Budapesten?” (No comment)
A rendőr meg megadta a mobil számát, hogy ha elzárul az ügyem, akkor hívjam fel, hogy tanuljon az ügyből. Azóta is őrzöm a számát. Persze az ügy lezárult és természetesen semmilyen bírságot nem kaptam, szemben a másikkal.
„A környéken már kikristályosodott megoldás szerint mindenki a járdán áll, mert az úttesten csak ebben az esetben lehetséges a kétirányú forgalom, ami egyébként elenyésző, negyedóránként egy kocsi.”
Ha negyedóránként megy el 1 autó, akkor miért is nem lehet simán az úton állni? Az a pár autó csak ki tudná kerülni:)
„Most elfojtva magamban az elemi felháborodás hangját − hiszen nyilvánvalóan egy különadóról van szó, mert a rendőrségnek is bevételt kell felmutatnia − az kérdezem, hogy ilyen létezik-e?”
Nyilvánvalóan különadó! Nem is te vagy a hülye, aki tudta, hogy szabálytalan, de attól még megcsinálta, majd most sír! Légy úriember, és fizesd ki a büntetésed, amit jogosan kaptál!