A szabályokat be kell tartani
Számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A jobbkéz-szabállyal kapcsolatban írt korábbi cikkünkhöz a rendőrség segítéségét is kértük - íme hát egy kis kiegészítés válaszok és közhelyek formájában.
Nos, annyira sok mindent nem tudtunk meg, de megígértük, hogy lesz folytatás, hát tessék. A kérdések:
- Magyarországon, illetve Budapesten a közlekedési balesetek kb. mekkora hányada vezethető vissza a jobbkezes utcákban, útkereszteződésekben az elsőbbség meg nem adására?
- Vajon hogy állunk a nemzetközi trendekhez képest?
- Tapasztalatuk vagy az esetleges statisztikák szerint mostanában több vagy kevesebb itthon az ilyen jellegű baleset?
- Tapasztalatuk és a statisztikák szerint miért nem adják meg a sofőrök az elsőbbséget?
- Nyilván halálos kimenetelű baleset is szokott emiatt előfordulni, de vélhetően a koccanás az általános. Lehet valamiféle átlagról beszélni?
- Milyen sérülés a gyakori, mekkora kár szokott keletkezni?
- Mit javasolnának az autóvezetőknek, hogyan lehetne csökkenteni a balesetveszélyt a jobbkezes kereszteződésekben?
- Talán egyre kevesebb a jobbkezes, jelzőtábla nélküli útkereszteződés – valóban így van?
- A jobbkéz-szabály jelentése: egyenrangú utak kereszteződésében a jobbról érkező járműveknek és a balról érkező villamosnak elsőbbsége van függetlenül attól, hogy milyen irányban akarnak továbbhaladni.
- Az ilyen kereszteződéseket közúti jelzőtáblával megjelölhetik (egyenrangú utak kereszteződése), de az esetek többségében nem jelölik ezeket. Ettől függetlenül a jobbkéz-szabály érvényes. Általános tapasztalat, ha az első kereszteződés jobbkezes, akkor számítani kell arra, hogy esetleg a többi is az lesz. Meg kell róla győződni.
- Főútvonalat kivéve gyakorlatilag minden "sarkon" meg kell győződni arról, hogy az adott kereszteződésben milyen forgalmi rend érvényesül, s annak megfelelően kell közlekedni. KRESZ 28. § (3): "Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének, és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."
- A nagyobb forgalmú utak esetében a kitáblázás sokat segít (tudható, hogy melyik a védett útvonal, és melyik az elsőbbségadásra kötelezett), de kertvárosi részeken és kisebb forgalmú utakon számítani lehet arra, hogy jobbkezes utcák lesznek. Lehet olyan helyzet is, hogy egyik kereszteződésben nekem kell elsőbbséget adnom, a másikban nekem adnak elsőbbséget.
- A rendőrség tapasztalatai szerint ilyen helyeken nem jellemző a személyi sérüléses baleset, inkább anyagi káros fordul elő. A helyismerettel rendelkezők ismerik a területet, aki pedig ott ismeretlen, az jobban figyel (és figyeljen!). Halálos eset - amely kimondottan a jobbkéz-szabály megsértése miatt következett volna be - nagyon ritka.
- A rendőrségi statisztikában a baleseti okok között "az elsőbbség meg nem adása" vagy a "kanyarodási szabályok megsértése" a 2. és a 3. helyen szerepel. Az első helyen a sebesség helytelen megválasztása áll.
- Javaslatunk a járművezetők felé: a közúti közlekedési szabályokat minden esetben be kell tartani!
A „jobbkezes-szabály” sehol sem veszélyes, legfeljebb a be nem tartása az. Ezért nem is kivédeni, hanem csak betartani kell(ene)! 🙂
A környék,ahol lakom,tele van jobbkezes utcákkal.Ha nekem van elsőbbségem,akkor is szoktam lassítani és benézni balra.Ha nem így tennék,tizenöt év alatt legalább harmincszor összetörhettem volna a kocsimat abban a boldog tudatban,hogy nekem volt elsőbbségem.Az a legszebb,amikor a szaki elsuhan előtted,mélyen rád néz és felemeli a kezét,hogy „bocs”.Persze, ha egy 6×6-os Ural-lal járnék,biztos más lenne a helyzet,akkor én mondanám a nagy reccs után,hogy „bocs” 🙂