Apró volt, de jó terepképességekkel rendelkezett a Type 998
Megdöbbentő, mennyit változik a világ néhány évtized alatt. 1962-ben a Skoda annak a Csehszlovák államnak az utasításai szerint termelt, amely a Varsói Szerződés által a Szovjetunió befolyása alatt állt a hidegháború éveiben, és a kapitalista nyugat elleni harcra készítették a Type 998 Agromobilt - ma pedig a Volkswagen, a kapitalista nyugat egyik legjelentősebb vállalatának részeként maximalizálják a profitot. Több mint fél évszázada még AZNP néven volt ismert a mai Skoda, ami eredetileg ipari eszközöket gyártott, ám ekkor már több évtizede volt, hogy felvásárolták a Laurin & Klement autógyártó műhelyt, amire ma az autóipari Skoda történelmének részeként tekintünk. Mind az L&K, mind az AZNP foglalkozott mezőgazdasági gépek előállításával, így amikor a szocialista tervgazdaság megkérte a vállalatot, hogy tervezzenek egy erdőben, földeken használható kompakt járművet, ami a földfelszíni bányászatban és nem mellesleg katonai műveletekben is alkalmazható volt, a Skoda (AZNP) a Type 998-cal teljesítette a kérést.
Az AZNP gyártotta, de az orrán már a Skoda név díszelgett
1961-ben indult az Agromobil becenévvel ellátott jármű fejlesztése, ami a ČZ nevű vállalat fegyvereket, bicikliket és motorokat gyártó részlegével együttműködve történt. Az AZNP gyártási kapacitásai teljes mértékben ki voltak használva, így a ČZ-nél indult volna a későbbi termelés, de a terveket az AZNP készítette, és három prototípust is legyártottak saját üzemükben, Mladá Boleslavban. Az Agromobilt nem szépségversenyre tervezték, az elsődleges szempont a funkcionalitás volt - mindössze 3 és fél méter hosszú lett a jármű 1,7 méteres szélességgel és 1,9 méteres tengelytávval (összehasonlításképp: egy mai Fiat 500 hasonló hosszúságú és szélességű, de még annak is nagyobb a tengelytávja). A rakodótér majdnem 4 köbméternyi rakománynak adott helyet, valamint két padot is lehetett hozzá rögzíteni, így a csöppség az első ülésekkel együtt akár 10 főt is szállíthatott.
Hasznos volt a lehajtható szélvédő
Az Agromobilt nem csupán kompakt méretei tették sokoldalúvá, hanem az előrehajtható szélvédő is, ami által 2 méterről kevesebb, mint másfél méterre csökkent a jármű magassága, így sűrű erdei utakon is megállta a helyét, szükség szerint pedig repülőn is könnyebben lehetett szállítani. Hasmagassága 29 cm volt, ami teljesen megpakolt állapotban is csupán 23 cm-re csökkent, megközelítési és elhagyási szöge pedig 45º-os volt. Terepképességeit tovább növelték a négy kerék saját, egymástól különálló felfüggesztései.
Szépnek nem nevezhető, de nem is ez volt a lényege
Az apró harckocsit/teherautót a Skoda 1202 kombi 1,2 literes, vízhűtéses négyhengerese hajtotta, ami a 45 lóerős teljesítménnyel nem tette gyorsulási bajnokká az Agromobilt (vagy az 1202-t), de 89 km/h-s végsebességet el tudott érni, ami bőven elegendő egy ilyen jellegű járműnek. Alapvetően a hátsó kerekeket hajtotta a középre, az első két utas közé beépített erőforrás, ám szükség szerint az első tengelyre is lehetett nyomatékot küldeni. Csupán 936 kg-ot nyomott a szerkezet, és majdnem ugyanennyi rakományt még el is bírt. A prototípusok majdnem 30.000 km-es tesztelése során kifejezetten jól teljesített az Agromobil, még az akkoriban elterjedt GAZ 69-et is túlszárnyalta terepképességei alapján.
Középre, az utasok közé került a négyhengeres motor
A központilag irányított csehszlovák gazdaság azonban végül nem tartotta szükségesnek az apró teherautót, így a 13 prototípuson kívül több nem készült - ezekből egy a
Skoda Múzeumban van kiállítva. Rövid ideig azonban mégis a társadalom szolgálatába állt, ugyanis az 1965-ben bemutatott
Ha ezernyi klarinét című musical "autós üldözési" jelenetében a katonaság két Agromobillal eredt egy dezertáló után.