A Škoda, amiben a legtöbb hulladék van?

A Škoda Enyaq iV a csehek eddigi legtöbb újrahasznosított anyagát tartalmazó modellje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autóipar jövőjét vetíti előre - remélhetőleg -, ahogy a Škoda minden eddiginél nagyobb arányban alkalmaz hulladékból kinyert nyersanyagokat az új Enyaq SUV-okhoz.

A fogyasztói társadalom egyik legkárosabb aspektusa a természet erőforrásainak ki- és elhasználása, amiből az autóipar is jó alaposan kiveszi a részét. Szerencsére egyre több gyártó ismeri fel, hogy az elhasznált alkatrészekre nem csak értéktelen szemétként, hanem újrahasznosítható hulladékként is lehet tekinteni. A Škoda példaértékűen demonstrálja, hogy lehetséges az autógyártás alapanyagainak legalább egy részét egy körforgásos folyamatba helyezni. A Škoda eddigi legtöbb újrahasznosított anyagot tartalmazó modellje az elektromos Enyaq iV SUV. A karosszérián több mint 13 kg-nyi újrahasznosított műanyag található: az aerodinamikailag optimalizált padlóburkolat akkumulátorok házából és lökhárítókból készül. Ennél még nagyobb tömeget képez az újrahasznosított fémek használata: az Enyaqban lévő acél 40%-a, valamint az alumínium 60%-a korábban más célokat szolgáló anyag volt. Sőt, még az oldalablakok is 20%-ban újrahasznosított üvegből készülnek. A lemezek alatt a hangszigetelő panelekhez pedig textilhulladékot használnak.
Hirdetés
A beltérben még inkább kézzel fogható a fenntartható gyártással előállított anyagok jelenléte. Az ülések huzatának poliészter része 60%-ban PET-palackokból készül, de a maradék is környezetbarát gyapjúból áll. Szintén műanyag flakonokat használnak a padlószőnyegekhez a csomagtartóban és az utastérben egyaránt. Ha pedig az EcoSuite beltéri csomagot választjuk, a jellegzetes és elegáns bőrhuzat barna színét mesterséges vegyszerek helyett az élelmiszeriparban elhasznált és feleslegessé vált olajfalevelek segítségével nyerik ki. A környezetbarátság mindezeken felül megjelenik persze az elektromos meghajtásnak köszönhető helyi emissziómentességben, de a Škoda gondol azokra a jogosan kritikus felvetésekre is, mi lesz a csökkent kapacitású, autóban már használhatatlan akkumulátorokkal. Már folyamatban van egy új rendszer kiépítése, melyben az Enyaq telepeit napelemek energiatárolásához lehet használni - sőt, az első Enyaq prototípusok akkumulátorai már most is segítenek kielégíteni négy európai Škoda-szalon energiaellátási igényeit, ez a szám pedig tovább fog növekedni, ahogy az Enyaqok öregszenek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?