A semlegesség tökéletessége – SEAT Ateca
SEAT Ateca 1.4 Eco TSI DSG Style Wave teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A SEAT első SUV-jaként az Atecának nagy feladata van. Meggyőzni a jelenleg elég népszerű szegmens közönségét arról, hogy újoncként ő a legjobb.
Kivártak. Egészen addig, amíg a legtöbb gyártó meglovagolta az egyre csak növekvő SUV szegmens hullámait, majd bedobták az Atecát. A SEAT-nál biztosra mentek, Volkswagen alapokra nem is lehet másképpen, kiforrott technikára nehéz rosszat építeni. Az Ateca is a Volkswagen-konszern legtöbb autója alatt megtalálható MQB építőkészletre készült, a jól ismert hajtáslánc konfigurációkkal együtt. Lelövöm a poént, csalódnunk nem kellett. Habár találkoztunk vele a nemzetközi és a hazai bemutatón is, így jól ismerjük már, azért mégiscsak a teszthét alatt mutatkozik be teljes egészében egy új autó. Valóban megismertük az Ateca új arcát, azon kívül, hogy tud erős és látványos is lenni.
Egyszerű. Formájában kivetnivalót talán senki nem találhat. Az éles vonalaknak köszönhetően határozott és komoly kiállású autó, kicsit audis, kicsit volkswagenes. Igazából, ez a SEAT, nem lehet túl feltűnő, de túl egyszerű sem. Sehol egy megkérdőjelezhető részlet, vagy furán kanyarodó ív. Ilyen egy SUV, és kész, sem kupét, sem diszkógömböt nem akartak belőle csinálni. Ugyanakkor vannak villantós részletei, mint például az első fényszórók nappali menetfényei, amik irányjelzéskor a teljes rajzolatukban sárgán villognak. Az ajtó alá világított körberajzolt Ateca is kedves, ritkán látható apróság. Szolidan műanyagozták körbe, ettől kicsit morcos a külső, de nem hiteti el velünk, hogy ő bizony terepjáró. Igaz, kérhető hozzá elektronikusan vezérelt összkerékhajtás - ami ügyesen is dolgozik – viszont most automataváltóval és fronthajtással kaptuk, így tud igazán kényelmes szabadidő-autó lenni.
Lehengerlő. Az 1.4 TSI, bocsánat, már Eco TSI remek választás, 150 lóerő bőven elég az Ateca mozgatására, se több, se kevesebb nem kell bele. Hogy miért Eco? Ha úgy érzi, hogy éppen nincs szükség mind a négy hengerre, kettőt egyszerűen lekapcsol, így tud városban is 7 liter környékén fogyasztani. Ráadásul automataváltóval, ami a már jól ismert 7 fokozatú duplakuplungos DSG. Olyan finoman és gyorsan váltogatja el a fokozatokat, hogy észre sem venni, csak a fordulatszámmérő ugrálása a feltűnő. Az első fokozatot például épp csak meglódításra használja, egy méteren belül kapcsolja a kettest. A motor hangjából sem jut be túl sok, csöndes a turbós benzines, pörgetve is csupán kis morgást hallani. A váltófülek a kormány mögött teljesen fölöslegesek, nem éreztem sportolásra kényszert, és nem hinném, hogy bárki is fog.
Erőltetés nélkül. Csöndes, finoman irányítható, könnyed autó az Ateca. Úgy csinálja, amire tervezték, hogy közben semmiféle ingert nem akar ránk erőltetni, se jót, se rosszat. Reggel beülünk, elindulunk a munkahelyre, családosok akár útba ejtik az iskolát, majd délután ugyanez visszafelé, és közben semmi különös nem történik. Van, aki erre vágyik egy autóban, ebben biztos vagyok. Ők imádni fogják, hogy a sávtartó lényegében egész úton elterelgeti az Atecát a célig, majd ott magától beparkol, akár merőlegesen is. Figyelni kell azért a sávtartóra és nem is engedhetjük el a kormányt, de ha van egy kevés felfestés, akkor a munka egy részét rábízhatjuk. Olyannyira sávban tart, hogy még indexelés mellett sem enged át feltétlenül elsőre, ilyenkor valószínűleg még közel vagyunk egy autóhoz, határozottan taszít visszafelé.
A középső gyerek. Ügyeltek arra, hogy ne lehessen olyan gazdagon ellátni, mint egy Tiguant, de így is minden jóval fel lehet szerelni. Hasonlóan a külsőhöz, minden egy kicsit egyszerűbb, egy kicsit gyengébbnek tűnő, mint a Volkswagenekben, viszont valamivel több kellemes tapintású anyaggal találkozunk benne, mint egy Skodában. Az ülések kemény tömésűek, ettől még ridegebbnek hat a beltér, amire az élére vágott formák csak rájátszanak. Könnyű kényelmes pozíciót találni, hátul pedig hatalmas a lábtér, leghátul bőséges a csomagtartó (510 liter). Nagy a tér, a feláras, nyitható panorámatetőnek köszönhetően még nagyobbnak is érződik, kár, hogy kicsit sokat zajonganak a tetőborítások, főleg a hátsó részen. Ennél több hibát viszont nem tudok neki felróni. A központi multimédiás fejegység is Volkswagen-konszernesen remek, kicsit egyszerű a grafika és tehetünk ki érthetetlen Sport mérőket is, de attól még nem lesz sportos az Ateca.
Ügyesen lőtték be az árát. Pont 5 millió forint alatt már hozzá lehet jutni, viszont ezen a szinten finoman szólva is pőre Atecát kapunk, lemezfelnivel. Kicsit följebb érdemes nézelődni, tesztautónk a Style Wave szinten bőven 9 millió fölötti árcédulát visel. Egy Tiguan - amiben lényegében ugyanezeket az extrákat kaphatjuk meg, ugyanezzel a technikával – bő egymillióval drágább. Az Ateca ennyiért rendkívül jó hajtásláncot, általános körülmények között használható futóművet, pihentető vezetést és utazást kínál. Anyukák, hétvégi sofőrök autója az Ateca, de az Alcantara üléshuzatért mindenki irigyelni fogja őket.
Egyszerű. Formájában kivetnivalót talán senki nem találhat. Az éles vonalaknak köszönhetően határozott és komoly kiállású autó, kicsit audis, kicsit volkswagenes. Igazából, ez a SEAT, nem lehet túl feltűnő, de túl egyszerű sem. Sehol egy megkérdőjelezhető részlet, vagy furán kanyarodó ív. Ilyen egy SUV, és kész, sem kupét, sem diszkógömböt nem akartak belőle csinálni. Ugyanakkor vannak villantós részletei, mint például az első fényszórók nappali menetfényei, amik irányjelzéskor a teljes rajzolatukban sárgán villognak. Az ajtó alá világított körberajzolt Ateca is kedves, ritkán látható apróság. Szolidan műanyagozták körbe, ettől kicsit morcos a külső, de nem hiteti el velünk, hogy ő bizony terepjáró. Igaz, kérhető hozzá elektronikusan vezérelt összkerékhajtás - ami ügyesen is dolgozik – viszont most automataváltóval és fronthajtással kaptuk, így tud igazán kényelmes szabadidő-autó lenni.
Lehengerlő. Az 1.4 TSI, bocsánat, már Eco TSI remek választás, 150 lóerő bőven elég az Ateca mozgatására, se több, se kevesebb nem kell bele. Hogy miért Eco? Ha úgy érzi, hogy éppen nincs szükség mind a négy hengerre, kettőt egyszerűen lekapcsol, így tud városban is 7 liter környékén fogyasztani. Ráadásul automataváltóval, ami a már jól ismert 7 fokozatú duplakuplungos DSG. Olyan finoman és gyorsan váltogatja el a fokozatokat, hogy észre sem venni, csak a fordulatszámmérő ugrálása a feltűnő. Az első fokozatot például épp csak meglódításra használja, egy méteren belül kapcsolja a kettest. A motor hangjából sem jut be túl sok, csöndes a turbós benzines, pörgetve is csupán kis morgást hallani. A váltófülek a kormány mögött teljesen fölöslegesek, nem éreztem sportolásra kényszert, és nem hinném, hogy bárki is fog.
Erőltetés nélkül. Csöndes, finoman irányítható, könnyed autó az Ateca. Úgy csinálja, amire tervezték, hogy közben semmiféle ingert nem akar ránk erőltetni, se jót, se rosszat. Reggel beülünk, elindulunk a munkahelyre, családosok akár útba ejtik az iskolát, majd délután ugyanez visszafelé, és közben semmi különös nem történik. Van, aki erre vágyik egy autóban, ebben biztos vagyok. Ők imádni fogják, hogy a sávtartó lényegében egész úton elterelgeti az Atecát a célig, majd ott magától beparkol, akár merőlegesen is. Figyelni kell azért a sávtartóra és nem is engedhetjük el a kormányt, de ha van egy kevés felfestés, akkor a munka egy részét rábízhatjuk. Olyannyira sávban tart, hogy még indexelés mellett sem enged át feltétlenül elsőre, ilyenkor valószínűleg még közel vagyunk egy autóhoz, határozottan taszít visszafelé.
A középső gyerek. Ügyeltek arra, hogy ne lehessen olyan gazdagon ellátni, mint egy Tiguant, de így is minden jóval fel lehet szerelni. Hasonlóan a külsőhöz, minden egy kicsit egyszerűbb, egy kicsit gyengébbnek tűnő, mint a Volkswagenekben, viszont valamivel több kellemes tapintású anyaggal találkozunk benne, mint egy Skodában. Az ülések kemény tömésűek, ettől még ridegebbnek hat a beltér, amire az élére vágott formák csak rájátszanak. Könnyű kényelmes pozíciót találni, hátul pedig hatalmas a lábtér, leghátul bőséges a csomagtartó (510 liter). Nagy a tér, a feláras, nyitható panorámatetőnek köszönhetően még nagyobbnak is érződik, kár, hogy kicsit sokat zajonganak a tetőborítások, főleg a hátsó részen. Ennél több hibát viszont nem tudok neki felróni. A központi multimédiás fejegység is Volkswagen-konszernesen remek, kicsit egyszerű a grafika és tehetünk ki érthetetlen Sport mérőket is, de attól még nem lesz sportos az Ateca.
Ügyesen lőtték be az árát. Pont 5 millió forint alatt már hozzá lehet jutni, viszont ezen a szinten finoman szólva is pőre Atecát kapunk, lemezfelnivel. Kicsit följebb érdemes nézelődni, tesztautónk a Style Wave szinten bőven 9 millió fölötti árcédulát visel. Egy Tiguan - amiben lényegében ugyanezeket az extrákat kaphatjuk meg, ugyanezzel a technikával – bő egymillióval drágább. Az Ateca ennyiért rendkívül jó hajtásláncot, általános körülmények között használható futóművet, pihentető vezetést és utazást kínál. Anyukák, hétvégi sofőrök autója az Ateca, de az Alcantara üléshuzatért mindenki irigyelni fogja őket.
Árak
Tesztmodell alapára
7 225 260 Ft (2016.12.12.)
Tesztautó ára
9 212 370 Ft (2016.12.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
Végsebesség:
198 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4363 mm
Szélesség:
1841 mm
Magasság:
1601 mm
Saját tömeg:
1289 kg
Össztömeg:
1910 kg
Terhelhetőség:
621 kg
Tengelytáv:
2630 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
510 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
950-1000 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
660-920 mm
Csomagtér hossza:
900 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1105 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzines
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú duplakuplungos automata
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
198 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
CO2-kibocsátás:
126 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Az újságíróknak szánt autókat szinte mindig fullra tömik extrákkal. A kereskedések által rendeltek sem alapváltozatok. Mindezt azért, hogy elcsábítsák a vevőket.
A józan, tényleg szükséges dolgokra nagyon kevesen gondolnak autóvásárláskor. (Volt régen valami körkérdés, amiben kimutatták, szívesebben rendelnek az emberek alufelnit az új autóra, mint bármilyen biztonsági extrát….)
Először is, nagyon anyagias vagy, ha a szegényt csak arra tudod érteni.
Másodszor: ki tapsolt? VW-konszern szerinted unalmas autókat gyárt, és most tőlük megy a tervező. Máshol nem találtak jobbat???
Harmadszor, látszik (nem először), hogy nincsenek már igazi érveid, ilyenkor elkezded a másikat becézgetni. Azt is mondtam már egy ilyen után, hogy becézgesd azt, ami egyidős veled, engem ne, én sem teszem, nem is tettem soha. (Azt már csak mellékesen, hogy a Wikipédia meg egyéb hasonló adathalmaz mellett az internetes beszélgetésekről is illene olvasgatnod, méghozzá pont az illemről…)
Egyszer jó lenne már látni egy alapfelszereltségű modellt, mert így nincs fogalmunk dupla pénz nélkül mit kapunk. Ilyet miért nem raknak ide??? Tök ugyan az a hátsó lámpa mint a skodánál…nyilván meg az összes alkatrész is…talán jobb választás a minimál áron…persze ha nincs ilyen teszt alany honnan tudjuk. Amúgy a leírás szinte csak a formával foglalkozik, nulllllla a teszt maga.
A világ 5. legnagyobb autógyártójára sok mindent lehet mondani, de azt semmiképpen, hogy “szegény”:)
Te komolyan tapsolsz ahhoz, hogy 2016-ban egy autó úgy néz ki, mint a saját ük-ük-ükapja??? Tomikának ettől termelődik a boldogsághormon?:)
Azért az nem véletlen ám, hogy nem az anyacégtől szerződtették a tervezőt, hanem egy olyan leányvállalatától, amelyiknél (egyelőre még) nem uralkodott el a Linien Und Ecken-formaterv, hanem még ismerik azt a fogalmat, hogy design:)
Becsengettek a homokozóba!!! Gyerekek gyorsan gyorsan!!!Nincs min röhögnöm :-DDDDD
Ne törd már össze szegény tulok lelki világát.
Szegény Hyundai! Éppen a VW-től szerződtettek egy dizájnert…
[url]http://www.autonavigator.hu/autosvilag_hirei/az_ex-bugatti_dizajnert_szerzodtette_a_genesis_az_uj_luxus_hyundai-ok_tervezesehez-18298[/url]
Ez egy kifejezetten csunya auto, eloben aranytalan, ormotlan tulnyulasokkal es elnagyolt reszletekkel. Egy ix35 merfoldekkel szebb es nagyobb egyeniseg.
“…az Atecának nagy feladata van. Meggyőzni a jelenleg elég népszerű szegmens közönségét arról, hogy újoncként ő a legjobb.”
Röhög a vakbelem:)))
Tom Cruise ikonikus filmje jutott most az eszembe. Igen, igen, a Mission Impossible:)))
Élőben még nem láttam, de az adatokat nézve a tengelytávot nagyobbnak gondoltam – és ami érdekes, a Tiguané még ennél is kisebb.