Az első látványterv a SEAT 2025-ben érkező villanyminijéről
194 millió euró, azaz bő 71 milliárd forint. Ekkora összegről azt hihetnénk, egy nagyobb befektetés egy új gyárba, de tévednénk: ennyi volt a SEAT adózás utáni vesztesége 2020-ban. A tény viszont, hogy ez nem rengette meg alapjaiban a vállalatot, annak bizonyítéka, hogy a spanyolok (és persze a Volkswagen-csoport) kellő tartalékkal rendelkeznek, a negatív eredmény csak az átmeneti vírushelyzetnek köszönhető, nem pedig a kínált autók iránti hosszútávon csökkent kereslet miatt. A SEAT tehát újra profitábilis lesz, legalábbis ez a cél 2021-re. Ehhez nagyban hozzájárul majd a CUPRA idén érkező villanyautója, a Born is, illetve a Formentor konnektoros hibrid verziója - ezek menthetik meg a céget a csúnya bírságoktól, amikre csak tavaly 95 milliárd forintnak megfelelő összeget költöttek (SEAT alatt itt a SEAT S.A.-t értjük, a SEAT és a különálló CUPRA márkák közös holdingcégét: bár utóbbi önálló brand, a kibocsátási adatokba együtt számítanak bele az anyavállalat égisze alatt).
Csúnya 2020 után ambiciózus évek elé néz a SEAT és a CUPRA
A CUPRA-nak azért jól sikerült az év, eladások alapján 11%-kal nőttek 2019-hez képest, és idén sem akarnak megállni: dupláznák az értékesített autók számát. Jön idén a Born, de már a láthatáron van a második villanymodell: a már korábban bemutatott, a Formentornál nagyobb méretű Tavascan SUV koncepcióautó sorozatgyártású változata 2024-ben érkezhet. Előtte viszont szeretnének Ausztráliában és a régiójában is megjelenni, az ottani fiatalos piaci igényeket tökéletesen ki tudnák elégíteni, mint egy valóban fiatal márka.
Gyártásba kerül a teljesen elektromos Tavascan SUV
Ne feledkezzünk el azonban a SEAT-ról sem, természetesen ők sem maradnak ki a villanyautó-lázból. A Volksagen up!/Skoda Citigo alteregó Miivel már kipróbálták magukat a zéró emissziós kategóriában, de azért az egy alapvetően belsőégésű erőforrással fejlesztett modell kísérleti átalakítása volt akkumulátorossá. Érdekes módon első valódi, önálló villanyautójuknál sem térnének el a szegmenstől, ugyanis a következő zöld SEAT egy városi miniautó lesz. 2025-ben érkezhet, és elvileg Spanyolországban fejlesztik és gyártják majd. A CUPRA Born a Volkswagen ID.3 platformjára épülhet, miniautó kategóriában viszont nincs modern alapja a Volkswagen-csoportnak - a SEAT ambíciói szerint Spanyolországban fejlesztenék ki ezt a platformot, amit aztán a csoport további márkái is használhatnak. A martorelli gyárat évi 500.000 villanyautó gyártására készítenék fel, illetve a Dél-Európában egyedülálló kutatás-fejlesztési központjukat környezetbarát autók fejlesztésére szakosítanák. Mindehhez az Európai Unió és a spanyol kormány támogatását kérik - hogy pénzben, vagy egyéb módokon, az nem derült ki. Wayne Griffiths vezérigazgató így nyilatkozott: "
70 éve mi tettük kerekekre Spanyolországot. A célunk most az, hogy elektromos kerekekre tegyük az országot." Addig azonban még frissítik jelenlegi modelljeiket is, a már
fotózott Arona ráncfelvarrásán kívül az Ibiza is csinosodik idén.