A repülőgép részének nézték a McLaren szárnyát
Majdnem a reptéren maradt az új fejlesztés
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Formula–1-es autók négyezer alkatrészének fele megváltozik a szezon folyamán, az új elemek azonban néha a repülőgépen maradnak.
Egy Formula–1-es autó 4000-4500 alkatrészből áll, amelyeknek nagyjából a fele változik meg szezon közben. Ez tehát minimum kétezer új alkatrészt jelent, de ha csak abból indulunk ki, hogy hányféle első szárnyat alkalmaznak a csapatok egy szezonon belül, akkor nem nehéz feltételezni, hogy akár háromezer új alkatrészt is készíthetnek a mérnökök egy idény alatt.
Ennek a fejlesztési versenynek köszönhető, hogy időről időre megváltozik az erősorrend a Formula–1-ben. Erre talán a legjobb példa a tavalyi szezon, amikor az éve elején a Brawn GP utcahossznyi előnyre tett szert. Az ellenfelek azonban gyorsan összekapták magukat és a Brit Nagydíjtól fordult a kocka. Onnantól már a Brawn mérnökök loholtak a többi csapat után.
Az idén is jól látható volt, többek között a Ferrari és McLaren teljesítményingadozásán, hogy mikor vetettek be sikeres alkatrészeket. Bár a Renault javulása nem olyan látványos, csapatvezetője, Eric Boullier szerint a jelenlegi autójuk körönként 1,7 másodperccel gyorsabb, mint amivel a szezont elkezdték. Ez azt jelenti, hogy ha a Renault a jelenlegi technikát az év elején birtokolta volna, simán nyerték volna a versenyeket.
Az új alkatrészek bevetése az európai versenyeken a legegyszerűbb, hiszen ott akár a csapat kamionjaiban is elszállíthatók, de például a Red Bullnál többször is előfordult, hogy már kipakoltak a nagydíj helyszínén, amikor befutott még egy csomag a legfrissebb fejlesztésekkel.
Az alkatrészek tengerentúlra történő szállítása már egy kicsit bonyolultabb dolog. Legalábbis azt gondolnánk, hogy valami űrtechnikát vetnek be a csapatok. Pedig nem. A legegyszerűbb módját választják: feladják kézipoggyászként.
Aki már szállt át az amszterdami repülőtéren, az tudja, hogy ez milyen kockázattal jár (nem ritkán a csomagokat meg sem kísérlik az új járatra felrakni, csak egy későbbi géppel küldik el).
„Amikor leszálltunk a gépről, egyszerűen nem találták a csomagunkat” – mesélte Jonathan Neale, a McLaren-csapat igazgatója. „Több órán keresztül vártunk. Nagy nehezen előkerült egy csomag, de azon Adrian Newey (a Red Bull mérnökének) a neve szerepelt. Végül kiderült, annyira gondosan voltak becsomagolva a szárnyak, hogy a személyzet azt hitte, hogy a repülőgép része, és nem pakolták ki. Nem mondom, hogy nem idegeskedtünk egy kicsit, de végül megoldódott a helyzet, és sikeresen használtuk a szárnyakat a kocsikon.”