A Levegő Munkacsoport is örül a főpolgármester elszántságának
Ahogy
korábban mi is megírtuk, Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely ígéretet tett, hogy még idén a közgyűlés elé terjeszti a régi dízelmotorral felszerelt autók kitiltásának pontos dátumát. Erre az ígéretre azután került sor, hogy a Greenpeace Magyarország átnyújtott egy petíciót 45 ezer ember aláírásával, amelyben a dízelmotoros autók kitiltását követelik. A Levegő Munkacsoport a levelében helyesli, hogy még idén szeretné a főpolgármester véglegesíteni a céldátumot.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy már körülbelül 300 európai városban hoztak létre alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Emellett egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság nagy többsége, és a magyarok 76 százaléka ért egyet egy ilyen intézkedéssel.
Fokozatosan kellene bevezetni a korlátozást a Levegő Munkacsoport szerint, de ezt már jövőre el kellene kezdeni
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint 2022 júliusától kezdve több éven át, fokozatosan kellene bevezetni a korlátozást. Először a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területen. Az utolsó lépés pedig az lenne, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelek közlekedhessenek. Ugyanakkor a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól. Magyarország többi nagyvárosáról viszont nem tesz említést a Levegő Munkacsoport.
A javaslat lényegében azt jelenti, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelek nem közlekedhetnek Budapesten, majd 2 évvel később már a 11 évnél idősebbek sem
„
A kormány a Levegő Munkacsoportnak írt levelében már korábban megerősítette, hogy hasznosnak tartaná az alacsony kibocsátási övezetek bevezetését, sőt már 2013-ban részletes útmutatót tett közzé arról, hogy az önkormányzatok miként vezethetnek be ilyen övezeteket. Az intézkedés nagymértékben elősegítené a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének megvalósítását is, amely egyebek mellett kimondja: Nem leszünk Európa roncstemetője, a szennyező autók behozatalát szigorúan korlátozzuk” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Forrás: Levegő Munkacsoport