Nem a néhány látható kosz, hanem a szinte láthatatlan, az eredetileg fehér pollenszűrőt feketévé színező porréteg gátolja a szellőzőrendszer helyes működését
Múlt heti
cikkünk kapcsán több észrevétel is érkezett és mi is tudjuk, szabályszerű szellőző-rendszer kezeléssel is maradhat pára az ablakon. Lássuk a legjellemezőbb hiba-okokat. Amíg hideg a motor, addig nem fúj meleget a szellőzőrendszer, az ablakra irányított levegő nem fogja fűteni, legfeljebb csak szárítani az üveget. Nagy hidegben, annak érdekében, hogy a rendszer ne jegesedjen el, előfordulhat, hogy a légkondicionáló is csak üzem-meleg motornál indul be. Onnantól azonban hibátlanul mennie kellene a párátlanításnak, ha mégsem, akkor az eltömődött pollenszűrő a legvalószínűbb hibaok. A 15-30 ezer kilométerenként, de legfeljebb kétévente cserélendő utastéri légszűrő-betét eltömődve blokkolja a bejövő levegő útját. A poros helyen, például földúton vagy Budapest belvárosában sokat autózóknak ajánlatos a gyári előírásnál gyakrabban cserélniük a betétet, mely jellemzően vagy a műszerfal mögött vagy a tűzfal másik oldalán található. A cseréhez legfeljebb egy csavarhúzóra lehet szükség, a dolog legfeljebb negyed órás munkával általában otthon is gond nélkül megejthető. Az elhasználódott pollenszűrőre fekete színe utal, az új fehér, a még használható legfeljebb szürke színű lehet.
Kezelési könyvből könnyű kikeresni, hogy hol található a pollenszűrő. Legtöbbször a műszerfal tövében vagy motorház tűzfal felőli oldalán
Ha a pollenszűrő rendben van és a párásodás továbbra is túlzott, a szellőzőrendszer másik végét, azaz a levegő kivezető-nyílását kell megvizsgálni. Utóbbi a régebbi típusokon (például kocka-Ladákon) jól láthatóan a hátsó tetőoszlopba került, manapság általában a hátsó lökhárító alatt van, legtöbbször egy fekete műanyag csappantyút kell keresni, ez ugyanis csak kifelé engedi a levegőt. Akár falevél, akár a bejutó por, vagy sár is eltömítheti. Az ellenőrzés nem a legegyszerűbb, ugyanis sok esetben trükkös a lökhárító leszerelése.
Újonnan fehér, legfeljebb világosszürke színű a pollenszűrő
A párátlanítás nem csak az elégtelen légcsere, hanem a túl sok bejutó nedvességtől is lehet gyenge, idősebb autóknál az ajtók és az ablakok gumitömítése is beengedheti a vizet, mely aztán a padlószőnyegben megülve, onnan párologva az ablakokon csapódhat le. A nedvesség persze az utasok cipőjével is bejuthat, sőt, ha teli az utastér, az utasok is hamar belehelhetik az egész autót, ilyen, „teltházas” utazás után, száraz, napos idődben érdemes szellőztetni az utasteret, ha másként nem megy, résnyire lehúzott ablakkal. Ha például átázott síruhával, vagy csupán nedves kabáttal ülünk többen az autóba, a szellőztetőrendszernek az ablakok lehúzásával is segíteni kell a párátlanításban.
Kedves Oszy! Egy Toyota szerelő, vagy egy márkafanatikus biztosan tudja a választ, mi csak tippelni tudunk: a hátsó lökhárító alatt, az oldalfalon egy műanyag csappantyúval lezárva.
Kedves Autónavigátorok!
Az én ’98-as Avensisemben (sedan) hol van az a levegőkivezető nyílás? Nem mintha annyira párásodna belülről, de kíváncsivá tettek! 🙂 Önök csaj jártasabbak ebben! 😉
Köszönöm!