A pápamobilok nyomában
A katolikus egyház vezetőjét igen különleges autókkal tisztelték meg. Vessünk rájuk egy pillantást!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
1930-ban a pápának is, mint az összes többi államfőnek, kijárt már egy négykerekű, amely a kényelmét és a biztonságát szolgálta. No de nézzük is meg, milyen autókat használt a mindenkori Szentatya!
VI. Pál pápának eredetileg szintén a csillagos márkától, egy 600 Landaulet jutott. 1964-es amerikai látogatása során viszont a Lehmann Peterson duó által átalakított Lincoln Continental limuzinnal járta be a térséget. Az autó karrierje ám itt nem fejeződött be, hiszen az Apollo űrprogram prezentációs járművévé vált, így többek között még Neil Armstrong is koptatta az üléseit.
1982-ben őszentsége Spanyolországba is ellátogatott, és a sokak által a futball otthonának nevezett országban a Camp Nou és a Santiago Bernabeu stadionokat is meg szerette volna tekinteni. Azonban az ekkor szolgálatában álló üvegezett Mercedes G-osztály nem fért volna be a futball-szentélyek kapuján. A spanyolok gond nélkül orvosolták a problémát és legyártották részére a Fiat Panda alapú SEAT Marbella Pápamobilt.
Az előbb említett üvegkupolával ellátott Mercedes G-osztály védte az egyházfőt, amikor 1981-ben merénylet áldozata lett. Ezek után biztosra kellett menni, tehát a képen látható Range Rovert már golyóálló üveggel látták el a Nagy-Britanniába tett látogatása során.
Az 1985-ös pápamobil szinte meglepő módon egy újabb Mercedes volt, méghozzá egy 500 SEL, amelyet egy kicsit még jobban megnyújtottak, és a hátsó üléssor helyére csupán egyetlen ülőalkalmatosságot helyeztek. Az autó tetejére pedig egy golyóálló üveget szereltek fel, amely James Bond DB5-ös Aston Martinján is megállná a helyét.
1986-ban a franciáknak is adódott alkalma, hogy megmutassák mit, tudnak, ha pápamobilt kell építeniük. A végeredmény egy szinte bombabiztos Renault Espace lett. Habár első pillantásra nem az a tipikus menekülőautó kinézete volt a Renault-nak, de az üvegei ellenálltak a golyóknak és még a kerekeit sem lehetett használhatatlanná tenni, így támadás estén teljes lelki nyugalomban lehetett folytatni az utat.
Meglehetősen szellősre tervezték az ezredforduló előtt egy évvel használt Cadillac De Ville Parade Phaeton-t. Az autó fejlesztése több mint egy éven át tartott. Szolgálata után pedig Amerika egyik legnevesebb autós múzeumában a Petersen Automotive Museum-ban állították ki.
XVI. Benedek pápát is egy ikonikus G Merci szolgálta, amelyet biztonságtechnikailag szintén nem gondoltak túl. Ellenben kicsit hajtásláncilag átalakították, hogy az araszolást is jól bírja, amikor tömegek veszik körül a pápát.
Manapság - örömünkre vagy bánatunkra -, szinte nem létezik autós cikk anélkül, hogy az elektromos autózás szóba ne kerüljön. Így utolsó pápamobilként, a jövő előtt tisztelegve ejtsünk szót a teljesen elektromos 2012-es Renault Kangoo ZE-ről, melyet a francia autógyár a pápa Castel Gandolfo-i nyári rezidenciája körüli utakra tervezett. Minden jel arra utal, hogy őszentsége is igen megkedvelte az elektromos hajtást, hiszen a Kangoo ZE-t mindmáig használja.
A cikkhez forrásként a Motor 1 német kiadásának "Die Evolution des Papamobils im Überblick" anyaga szolgált.
Jó cikk, köszi!
A Peugeot muzumban is parkolt egy Pápamobil (egy 504-es elég spártai kabinnal): http://egzostive.com/peugeot-museum-2018-en/