A Tesla lett a legeladottabb autómárka 2021-ben Norvégiában, a Model 3 volt a legnépszerűbb típus
Elérkezett a villanyautók ideje Norvégiában, jelentősen megelőzték eladások terén a kizárólag benzin- és dízelüzemű, valamint a hibrid és konnektoros hibrid vetélytársaikat is, ráadásul nem külön-külön, hanem együttvéve. 2021-ben a skandináv országban az eladások 65 százalékát a tisztán elektromos autók tették ki, ezen felül 22 százalék volt a konnektoros hibridek aránya. Ha ugyanezt a magyarországi terminológia szerint értelmezzük, akkor a Norvégiában eladott autók 87 százaléka kapna zöld rendszámot.
Nem csak a villanyautóknak fontos mérföldkő a 2021-es norvég statisztika, hanem a Teslának is, tavaly ugyanis a teljes norvég autópiac 11,5 százalékát tette ki az amerikai cég, ezzel a legnépszerűbb autómárka lett az országban. A Volkswagen legsikeresebb terméke ezen a piacon az ID.4 volt, a német gyártó a második helyre szorult vissza a 9,4 százalékos eredményével.
A norvég autópiac üzemanyag szerinti megoszlása 2011-től 2021-ig (Adatok: OFV, grafikon: Reuters)
Mindez viszont még közel sem a vége: Norvégiában a tervek szerint 2025-ben már tilos lesz belsőégésű motorral szerelt új autót eladni, a skandináv ország a világon elsőként lépi ezt meg. Ahhoz, hogy ez a váltás ne okozzon problémát, igyekeznek adókedvezményekkel és egyéb privilégiumokkal népszerűsíteni a villanyautózást, mint láthatjuk, sikerrel. Míg 2010-ben még csak 1 százalék volt a villanyautók részesedése a piacból, 2013-ra ez már 5 százalékra nőtt, 2016-ra átlépte a 15 százalékot, 2018-ra a 30-at, 2020-ra pedig már a bűvös 50-et is. Ha a tendencia folytatódik, akkor idén jó eséllyel 80 százalék feletti részesedésre számíthatunk.