Hatalmas háttértörténet bújik meg a Swift mögött, sokkal komolyabb téma ez, mint négy generációt röviden bemutatni
A Suzuki Swift története felettébb érdekes, főleg hazánkban. A Swift ugyanis a világ bármely más részén eltérő modelleket jelölt egészen 2004-ig, amit pedig mi Swiftnek hívtunk, azt másutt nevezték másként. Később, az elnevezés egységesítése után is akadtak azonban érdekes pontok a típus fejlődésében, amelyekről megéri szót ejteni. További, ha úgy tetszik extra csavar a használtpiaci helyzet és a modell regionálisan változó megítélése, ami egyértelműen kiütközik az árak és a kínálat változatossága terén is. Ahogy tehát azt korábban már megtettük a
Golfokkal és az
Astrákkal, itt az ideje most is visszarepülni az időben, méghozzá egészen 1983-ig, amikor az első generációs Suzuki Cultus gyártása kezdődött.
Suzuki Cultus (1983-1998) A Swift, ami nem is Swift?
A klasszikus, magyar Swift őse ez a szögletes, aprócska japán autó, amely technikai téren sokkal közelebb áll a nálunk 2004-ig gyártott slágermodellhez, mint hinnéd
Kevesen tudják, de a Suzuki Swiftet is a General Motorsnak köszönhetjük. A modell ugyanis a japánok és az amerikaiak együttműködésének eredménye, ahol az autó karosszériájának alapjait a General Motors M-platformja adta, a motorokat pedig a Suzuki biztosította. Az így készült terméket olcsón, több márkanév alatt lehetett forgalmazni, drasztikusan lecsökkenő fejlesztési költségekkel. Ráadásul maga a technika sem volt drága: aprócska, háromajtós karosszériával, még kisebb, 993 köbcentis, háromhengeres szívómotorral és - ami mai szemmel a legmeglepőbb - laprugós hátsó futóművel mutatkozott be az eredetileg csak SA310 néven forgalmazott modell. Japánban végül a Cultus nevet kapta meg, de ahány régió, annyi egyéb elnevezéssel futott. A népszerű modell az évek során megszabadult a laprugóktól, a kínálat pedig egy hosszított tengelytávos ötajtós modellel és rengeteg, a könnyű karosszériában igen komoly teljesítményre képes motorral bővült, 1986-ban pedig egy látványos dizájnfrissítést is megért.
Ez már ismerősnek hat, ám ez is egy 1988-as, japán modell, és ezt sem Swiftnek hívják
Ennek az 1983-as platformnak a továbbfejlesztett változatát kapta meg a második generációs Suzuki Cultus is, amely ismét egy végletekig egyszerűsített, olcsó és elérhető autóként került a piacra 1988-ban. Lekerekített formájával kívül és belül is modernebbnek hatott, ám a lemezek alatt nem tudott sokkal többet az elődjénél. Elérhetőség és ár-érték arány terén viszont verhetetlen volt, ráadásul az előd nemzetközi sikerén felbuzdulva még több piacon és még több néven került forgalomba. Suzuki márkajellel Forsa II volt Ecuadorban, Esteem és Eleny néven futott Indonéziában, Margallaként árulták Pakisztánban és Lingyangként vált ismertté Kínában. Chevrolet Sprint, Swift és Forsa néven is létezett a karosszéria, de árulták Holden Barina, Geo Metro, Maruti 1000, Pontiac Firefly és Subaru Justy néven is.
Hogy mit keres itt egy Ignis? Hát azt, hogy ez viszont igazából egy Swift!
Még mielőtt rátérünk az itthon ismert Swiftre, azelőtt apró kitekintésként szót kell ejteni az Ignisről, ami amúgy a Cultus 2000-ben bemutatott, közvetlen utódja volt japánban, és - ha még nem lenne elég keszekusza az egész - eredetileg Swift néven forgalmazták. A nemzetközi piacon azonban ez a név már foglalt volt, így egyes régiókban Ignis néven jelent meg, majd amikor Amerikában felbukkant a modernebb külsejű, General Motors változata Chevrolet Cruze néven, akkor Magyarországon is átálltak ennek a gyártására, csak épp továbbra is Suzuki emblémával, amolyan modellfrissítés gyanánt. De ennyi bőven elég is volt a háttértörténetből, itt az idő rátérni a legendás modellre, és annak hazai vonatkozásaira.
Suzuki Swift (1993-2003) - a népautó tökéletes receptje
1993-ban érkezett el hozzánk az amúgy is olcsónak tervezett Cultus, Swift néven, ráadásul még lejjebb nyomta az árát a hazai összeszerelés
Amikor Esztergomban megnyílt a Suzuki gyár, szinte örömtáncot járt a nép: olcsó, elérhető, japán autót gyártottunk itthon, alig néhány évvel a rendszerváltás után. Akkoriban ráadásul még a közel 10 éves alapjai ellenére sem számított elavult technikának a könnyű és egyszerű Suzuki, nálunk pedig, ahol lényegében a négyütemű Trabantot váltotta az elérhető népautók trónján, egyenesen futurisztikus volt az áráért. Ám az évek múlásával a nyugati gyártók komoly előnyre tettek szert a Swifthez képest: méret, kényelem, kezelhetőség, biztonság és technika terén is mindenki lekörözte az Esztergomban is gyártott modellt, ami azonban csak még inkább a típus malmára hajtotta a vizet egyes piacokon.
Nálunk az ötajtós változat gyártása 2002-ben szűnt meg, 2003-ban pedig a szedán is követte, ám készletről még 2004-ben is hozzá lehetett jutni új autóként
Minden karosszériaváltozatban felismerhető hátulról is
A műszerfal elrendezése és anyag- illetve összeszerelési minősége is a távoli múltra emlékeztet
Az 1988-ban bemutatott, de részben még az 1983-as technikából dolgozó Cultus hazai, Swift változata ugyanis két frissítéssel és néhány új motorral egészen 2004-ig kapható maradt új autóként Magyarországon. Lényegében a második generációs Volkswagen Polo méreteivel és műszaki színvonalával szolgált, amikor a Volkswagen már a negyedik generációt gyártotta a konkurens modellből. Ám mindehhez reális árazás is társult, hiszen amíg az új Polóért legalább 2,85 millió forintot ott kellett hagyni a kereskedésben, addig a Swift kereken egy millióval olcsóbban, 1,85 millióról indult 2003-ban.
Az árérzékeny hazai piac vásárlói természetesen gond nélkül kötöttek kompromisszumot, és akár még évekig is vitték volna a "papír-Swiftet", ha forgalomban marad.
Minden bizonnyal gyártotta volna tovább az esztergomi üzem is nagyon szívesen, de az EU-csatlakozás olyan - egyébként teljesen jogos - követelményeket állított az új autók biztonságával és felszereltségével kapcsolatban, amelyeket ez a Swift a több mint 20 éves műszaki gyökereivel egyszerűen nem tudott teljesíteni. Ahol nem volt ilyen szabályozás, ott életben is maradt a modell, Kínában 2015-ig, Pakisztánban pedig 2016-ig gyártották a típust.
Így nézett ki a Swift megfelelője 2010 után Pakisztánban és Kínában, valószínűleg nálunk is ilyen lett volna, ha megéri a gyártósor a következő faceliftet
Újkorában is olcsó volt tehát, ráadásul egy életen át gyártották, így rengeteg ember szemében a
"pórnép" autója az első Swift, ami a használtpiaci árán is meglátszik. Éppen ezért ár-érték arányban most is verhetetlen, érvényes műszakival 328 találatot dob fel a Használtautó.hu keresője, amelyekből a legolcsóbbakat már 100 ezer forint alatt el lehet hozni. Bár elsőre csábító lehet egy működőképes, vizsgás autó a vizsga árának alig háromszorosáért, ezeket a hirdetések további szemrevételezése után mégsem ajánljuk, a legtöbb esetben korrodált küszöbökkel és padlólemezzel, javításra szoruló nyúlványokkal és egyéb problémák tömegével árulják őket. Ha egy ilyen autót valóban használható állapotra szeretnél helyrehozni, az jó eséllyel a félmillió forintot is meghaladó javítás lesz. Ennek fényében a 170 és 300 ezer forint közt mozgó, rozsdamentes karosszériával és korrekt esztétikai állapottal, de alacsony felszereltséggel árult változatok az igazi főnyeremények.
Az igazán szép állapotúakat, mai szemmel is értelmezhető extralistával párosítva 400 ezer forint környékén árulják.
A legdrágább eladó példányért jelenleg 890 ezer forintot kérnek, ez egy utolsó évjáratos, magasan extrázott, újszerű állapotú, igazoltan 39 ezer kilométer futott autó. Ezen generáció középső ársávját bátran ajánlom azoknak, akik az autózás abszolút minimumát keresik, fillérekért. Ez a technika ugyanis annyira egyszerű, hogy konkrétan nincs benne, ami elromoljon. Ha egy ilyen Swiftet rendeltetés szerűen használtak, megkapta a kötelező karbantartásokat és nincs elrozsdásodva a karosszériája, akkor akár még hosszú évekig is szolgálhat komoly hiba nélkül, ami akár kevesebb, mint 300 ezer forintért mindenképp jó üzlet. Motorok terén mindegyik változat megbízhatónak számít, nem kell megijedni az 1,0 literes háromhengerestől sem, hiszen maga az autó csak 775 kiló, a 89 lóerős, kései 1,3 literes változat már konkrétan rakétának érződik ilyen tömeg mellett. Fontos azonban, hogy a szedán és az ötajtós karosszéria tengelytávolsága, így utastere is lényegesen nagyobb a háromajtósénál, a rövid változat aligha értelmezhető 4 vagy 5 személy szállítására 2023-ban.
Suzuki Swift (2005-2010) - Kis lépés a Suzukinak, hatalmas lépés a magyaroknak?
Mintha két generáció kimaradt volna a magyarországi első és második Swift között: nem véletlenül tűnik így
Érthető tehát, hogy amikor a kőkorszaki, második generációs Cultust leváltotta a minden piacon, egységesen Swiftként árult, nálunk bakancsnak becézett típus első generációja, akkor szinte felfoghatatlan volt a szakadék a két autó közt minőségérzetben. Mintha két generáció kimaradt volna közülük, merthogy lényegében ez is történt: a Suzuki fejlesztései nem álltak meg a '80-as évek végén, csak a mi Swiftünk alapját képző Cultus modellel nem igazán foglalkoztak már. Ám mivel az újdonságot is Esztergomban gyártották, az árak ismét a konkurenseknél jóval alacsonyabban tudtak maradni. A Magyarországon újonnan 2,29 millió forintért bemutatkozó Swift sokkal modernebb utastér-tervezési elvek alapján, két évtizeddel modernebb biztonsági elvárások mentén, teljesen új, kifinomultabb motorokkal és egy fenomenális dizájnnal tört be a piacra. Ez a Swift nem csak a Suzukik közt, hanem a teljes korabeli kategóriájában egy kiemelkedő gép, ám ekkor már megvolt az a vásárlókör, aki a korszerűtlen és olcsó autó hírében álló előző generáció miatt kerülte a márkát.
A műszerfalon is nagyon látványos a fejlődés, ez már tényleg egy modern kisautó
Még ma is akadnak olyanok, akik a használtpiacon minden ok nélkül nézik levegőnek a modellt, pedig ha olcsó és nagyon korrekt autó kell a 15 év körüli ársávból, akkor konkrétan ott van mindenki orra előtt ez a Swift. Persze, továbbra sem a legolcsóbbak közt kell válogatni, de összességében elmondható, hogy levedlette a '80-as évek tervezési elveiből eredő, elporladó nyúlványokat, motorok terén pedig hasonlóan megbízható maradt. A kínálat már 600 ezer forint környékén elkezdődik, ám itt még találkozhatunk olajat fogyasztó motorokkal, rozsdásodással vagy jégkáros autóval is. Amíg az utóbbi valóban csak esztétikai hiba, így akár egy ár-érték arányban kiváló választás is lehet, addig a többit itt is inkább kerülni érdemes, drága is lehet a javítás, főleg ahhoz képest, hogy alig kerül többe egy jó állapotú Swift.
Az ideális ártartomány 800 ezer és egymillió forint között mozog, ennyiért már találni ígéretes állapotú, esztétika és extrák terén sem problémás példányt.
Motorok terén az 1,3 és 1,5 literes benzines erőforrások nem állnak rossz hírben. Az 1,3 literes dízel erőforrást a Fiat biztosította, ez a motor 1.3 Multijet néven ismert az olasz márkánál, de forgalmazták 1.3 CDTI néven is Opelekben. A kínálat igazán szép darabjai 1,2 millió forintnál kezdődnek, a legszebb, legújabb, legkevesebbet futott, nagyobb motoros, automataváltós és magasan extrázott példányokért azonban már akár 2 millió forint felett is elkérhetnek.
Suzuki Swift II (2010-2017) Az álcázás mestere?
Hasonló a dizájn, ám ez egy teljesen új, még modernebb autó
A hazai számozás szerint harmadik, nemzetközi értelemben pedig második Swift ugyanazt a formát és dizájnnyelvet vitte tovább, ám a hűtőrácsa, lámpái és összességében az ismertetőjegyei látványosan megnőttek. A hasonló látvány ellenére azonban ez egy teljesen új modell, 5 centivel megnövelt tengelytávolsággal és sokkal kifinomultabb megoldásokkal. Nyilván nem akkora lépés, mint az előző magyarországi generációváltás, ám ismét modernebb motorok és komolyabb biztonsági felszereltség érkezett, újkori alapára pedig 2,99 millió forint volt. A korábbi 1,3 literes motort a Splashben bemutatkozott, 1,2 literes erőforrás 94 lóerős, továbbfejlesztett verziója váltotta.
A műszerfalat sem bonyolították túl, megtartották az előző generáció főbb vonásait
Új autóként még népszerűnek számított, ám az ára már vészesen közeledett a konkurenciához, így elődjeinek abszolút dominanciáját már nem tudta megismételni a piacon. Ez a használtpiac kínálatán is látszik, mindössze 100 példányt hirdetnek jelenleg a Használtautó.hu oldalon. Ezek azonban már 1,7 millió forint környékén indulnak érvényes műszakival, jó állapotú motorral, és a kínálat legaljától megfelelő esztétikai állapotban.
Így már 2 millió forint környékén ki lehet fogni nagyon jó vételeket a korai évjáratokból.
Az igazán szép példányok valahol az újkori alapár környékén mozognak, ennyiből már magasan extrázott, szép és újabb, a 2013-as frissítés utáni Swiftet is lehet találni. A kínálat csúcsán azonban már nagyon látszik, hogy elszaladtak az árak, több ilyen autót is hirdetnek 4 millió forint környékén. A legdrágább, 1,2 literes motorral szerelt, 2013-as évjáratú, ám csak 39 ezer kilométert futott példányért 4,5 milliót kérnek.
Suzuki Swift III (2017-napjainkig) Ez bizony már nem a "Mi Autónk"
A jelenleg is futó Swift 2017 óta van a piacon
A jelenleg futó Swift már látványban is komoly lépés, technika terén pedig végképp. A Suzuki Heartect platformjára épült, így könnyebb az elődjénél, illetve még tovább nőtt a tengelytávolsága. Az alapmotor maradt a korábbi 1,2 literes, 90 lóerős erőforrás, de érkezett mellé egy 111 lóerős, 1,0 literes, háromhengeres turbómotor is, igaz, csak néhány évre a 2020-as frissítésig. Megszűnt viszont a dízel, helyette egy 12 voltos lágyhibrid opció került mindkét benzinmotor mellé a kínálatba. A frissítés óta az 1,2 literes motor már kizárólag a gyengébb, de 48 voltos lágyhibridként kapható, jelenleg az egyetlen motorja a Swiftnek, ha nem vesszük figyelembe
a külön modellként marketingelt Swift Sport 1,4 literes, szintén lágyhibrid turbómotorját. Fontosabb viszont, hogy már nem nálunk készül, hanem Japánból importáljuk, népszerűségét pedig a Vitara és S-Cross modellek házon belüli konkurenciája is rontja, egészen a megjelenése óta.
A mai Swiftek műszerfala hozza a modern kisautók felé támasztható elvárásokat
A Swift új alapára jelenleg Suzuki kedvezménnyel 6,13 millió forint, ám meglepő módon már használtként is jelen van a piacon a jelenlegi generáció, 58 találattal a Használtautó.hu kínálatában. Itt már szinte kizárólag újszerű autókat találni, így az árakat főként az évjárat, a futott kilométer és a felszereltség határozza meg, árak terén 4 millió és 7 millió forint közt érdemes gondolkozni.
Jól látszik, hogy mára már teljesen kikopott a népautó státuszból a Swift.
Mindez főként azért érdekes, mert nem lett rosszabb, sőt, ezerszer jobb lett ahhoz a modellhez képest, amit 2003-ban még úgy vittek a vevők, mint a cukrot. A piac árérzékenysége azonban továbbra is tényként kezelendő, így lényegében nincs már igazi népautó az új modellek között, ami a hazai autópark 15 év feletti átlagos életkorát elnézve egyáltalán nem meglepő. Így ha a címben felmerült kérdésre keressük a választ, akkor két opció is rendelkezésre áll, nézőponttól függően. Ha ugyanis mindig az aktuális új Swiftet vesszük alapul, akkor már lassan 10 éve nem nevezhető igazi népautónak a modell. Ha viszont arra fókuszálunk, hogy mi volt minden idők legnépszerűbb, újonnan vásárolt tömegmodellje, akkor az esztergomi első generáció számait aligha fogja bármi is megdönteni hazánkban: ebben az értelemben talán örökké a Swift marad Magyarország népautója.
Te melyik Swift mellett tennéd le a voksod 2023-ban?
„Ám mivel az újdonságot is Esztergomban gyártották, az árak ismét a konkurenseknél jóval alacsonyabban tudtak maradni.” Ezt a bakancs swiftről írta a kedves cikkíró. Nem tudom nála mit jelent a „jóval alacsonyabb”, de kb. 100e forint árelőnye volt egy Corsához vagy Grande Puntohoz képest. 3 típushibával, a nyelestengelycsapágy, az ABS kocka, és a check engine.
Az utolsó generációban pedig a kuplung típushibás, meg van sok apróság amire panaszkodnak a tulajdonosok. Az árak pedig itt is hasonlóképpen alakulnak, picit olcsóbb mint a konkurensek, de ár/érték arányban házon belül is van jobb vétel pl. a Vitara.
Nekem semmi problémám a 17-es Swifttel, pedig nagyon sok kilométert raktam bele. A kuplunghibás verzióból tudtommal Magyarországra nem nagyon jutott. A Corsa/Grande Punto semmivel nem adott többet a „bakancs” swiftnél, cserébe a Corsának még több hibája volt, drágább alkatrészekkel, a Fiatokról nem is beszélve. Ahogy a cikkíró is jelezte: az már nem az a Swift volt, hanem egy „rendes” autó. Egyébként a Vitara még a hibrid korszak előtti csak sima szívómotoros Swiftnek nem volt árkategóriában versenytársa, és nem mindenki akar indokolatlanul SUV-ot venni (engem pl konkrétan kiver a víz a városban állandóan egy személlyel járkáló, de amúgy a parkolóban el nem férő divatautóktól)
„A Corsa/Grande Punto semmivel nem adott többet a “bakancs” swiftnél””
Aha, csak sokkal igényesebb a belseje, meg 5 csillagos a töréstesztje. Meg nagyobb az egész autó és a csomagtartója is. És persze nyilván szubjektív, de szerintem a Punto a legszebb kisautó volt akkoriban. És azért pont ezt a két autót hoztam példaként, mert mindhárom autót lehetett kapni ugyanazzal a dízelmotorral, azzal meg szerintem pont egy árban voltak. Bár nem nagyon nézegettem, de gondolom egy Fabia vagy egy Clio sem volt lényegesen drágább a Swiftnél..
„A kuplunghibás verzióból tudtommal Magyarországra nem nagyon jutott.”
Majd nézz be azért facebookon a swift csoportba…
A Vitara jócskán drágább, és hiába nagyobb, de sok embernek teljesen felesleges akkora. Részemről direkt vettem Swiftet 2019-ben, akkor egy Vitara 40%-kal volt drágább, azt a pénzt pedig el tudtam költeni másra is, jellemzően 1-2 személlyel hajtom, városban. Hogy kuplunghibás? Lehet. Cserében nem ég úgy, mint a BMW dízelek. Amire maximum panaszkodhatnék, az csak annyi, hogy néha a kormányon nem reagál a hangerő le gombja, de ezt még valahogy túlélem. Más bajom még nem volt majd 4 év alatt, igaz, a kocsi szinte új.
a check engine az típushiba. wtf?