A nagy nap: ma 75 éves a Toyota

Háromnegyed évszázados a Toyota - szövőszéktől az autóig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szövőszékgyártással kezdte, autógyártóként lett világelső a Toyota. 75 év alatt több mint 200 millió autót adott el a japán cég, mely 1937. november 3-án lett bejegyezve autógyártóként.

Kiichiro Toyoda pontosan 75 évvel ezelőtt, 1937. november 3-án jegyeztette be a Toyota Motor Corporation, mára óriássá fejlődött autógyártó céget, melynek első gyára, a "Koromo Plant" 1938-ban kezdte meg a termelést. A korábban automatizált szövőszékével brillírozó cég sikerének első kulcsa volt, hogy a második világháború vége után azonnal kis-, illetve miniautók gyártására állt rá. Ezen kívül persze számos újítást, a "Just-in-Time", raktározás nélküli beszállítást vagy a szerelősor bármelyik, hibát észlelő munkás általi megállíthatóságát is elsőként vezetett be a Toyota, mely már 1953-ban a "jó ötletek, jó termékek" szlogennel reklámozta magát.

1957-ben a Toyota Crown az első japán autóként került forgalomba az Egyesült Államokban, 1967-re pedig a Toyota a harmadik legnépszerűbb importmárka lett az Államokban, s mindössze további 8 esztendő kellett ahhoz, hogy 1975-ben már a legnépszerűbb legyen - ma csupán az USA-ban 14 gyárban termel a Toyota. Az európai piac fontosságát és potenciálját ugyanekkor fedezte fel a Toyota, s sorra alapította meg nyugat-európai kirendeltségeit, 1964 óta Brüsszelben székel a Toyota Motor Europe, azaz a márka európai központja. Az első európai gyár 1972-ben Portugáliában nyílt, ahol Corollákat szereltek össze.
Hirdetés
[kepallojobb=382676]A nyolcvanas években még a raliban is remekelt a Toyota[/kepallojobb]
A hetvenes évek végén Brüsszelből Kölnbe terjeszkedő márkaközpont által létrejött a Toyota Motorsport GmbH, melynek köszönhetőn 1983 és 1986 között tarolhatott a Celica Twincam Turbo. Az eladási sikerek után 1987-ben már fejlesztőközpontot is nyitott Brüsszelben a Toyota, mely innentől kezdve a modellek formatervébe is beleszólhatott.
1989-ben alapult a Toyota prémiummárkája, a Lexus, mely első modelljét, az LS 400-ast az 1990-es Detroiti Autószalonon mutatta be. Miként arról nemrég beszámoltunk, 20 évvel ezelőtt indult a Toyota angol gyártása a Carina E-vel, 5 évvel később pedig nem csak a Toyota, az autózás jelentős mérföldköve érkezett el a Prius 1997-es bemutatásával - több mint 4 millió eladott hibridjével a Toyota azóta is piacvezető. 2000-ben Év Autója címet nyert a Yaris, mely kisautóját 2001 óta Franciaországban építi a Toyota. 2005-ben újabb európai gyárat nyitott a PSA-csoporttal, ahol egy gyártósoron készül a Toyota AYGO, a Citroën C1 és a Peugeot 107.
Ma a Toyota 30 országban rendelkezik saját kirendeltséggel, 14 alkatrész- és 11 autólogisztikai központjával a világ mintegy 56 országát látja el, s eddig eladott 200 millió autójából állítólag mintegy 13 millió ma is üzemben van. Talán még fontosabb szám, hogy az egykori szövőszékgyárból mára 300 ezer embert foglalkoztató, s az elmúlt 75 évben 200 millió autót gyártott, egyes években a világ legtöbb autóját értékesítő óriás lett, így bizony, jelentős nap volt az 75 évvel ezelőtti, 1937. november 3.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?