Együtt az összes Mustang-generáció, a kevésbé népszerű nemzedékek pedig a hátsó sorba szorultak. De vajon van értelme a megkülönböztetésnek?
Magyarországon a Mustangokról alkotott kép az emberek fejében kissé zavaros, rengetegen említik egy lapon a legkomolyabb izomautókkal, ami egyrészt érthető is lehet, másrészt egy igencsak téves képet eredményez, főleg ami a régebbi, illetve a kisebb motorral szerelt modellek megítélését illeti. A Mustang ugyanis eredetileg egy fiataloknak célzott, sportos küllemű kupé volt, a saját korát és földrajzi elhelyezkedését tekintve visszafogottabb teljesítményadatokkal. Mára viszont már minden generáció elérhető Magyarországon, ha máshogy nem, akkor használt, vagy épp veterán autóként, így érdemes lehet végigmenni a generációkon, és megnézni, hogy melyik példány kinek lehet megfelelő a használtpiacon.
Legenda született: íme a Mustangok első nemzedéke (1964-1973)
Eredetileg egy olcsó és egyszerű sportos kupénak szánták. A "pony car" kategória népszerűségének egyik megalapozója, bár néhány hónappal lemaradt arról, hogy az első ilyen modell legyen
Az eredeti Mustang egy akkoriban viszonylag szokatlan modellbevezetéssel 1964 első felében érkezett a piacra, ám papíron mindegyik korai autó az 1965-ös modellévhez tartozott. Az első példány már a hivatalos leleplezés előtt egy kanadai kereskedő kínálatába került, egy ikonikus, fehér példány pedig még 1964-ben az aktuális James Bond filmben jelent meg termékelhelyezés gyanánt. Hogy kellően olcsó és a fiatalok számára is vonzó lehessen a modell, a Mustang rengeteg műszaki megoldása és alkatrésze a korabeli Ford Falcon és Fairlane modellekkel osztozott.
A beltér is végtelenül egyszerű, a Ford olcsóbb modelljeivel azonos megoldást kapott
Az eredeti motorkínálat sem volt túl vérpezsdítő a soros, hathengeres, 2,8 literes, 105 lóerős alapmotorral, ám a frissítések előtti csúcs-V8 már valóban erősnek számított a maga 275 lóerejével. Az első Mustang végül egy komoly külső átformálás után 1973-ban vonult nyugdíjba. A frissítés utáni legerősebb motor pedig már 380 lóerővel büszkélkedhetett, ám itt is akadtak olyan évek, amikor meglepően gyenge, mindösszesen 98 lóerős alapmotorral is árulták a modellt.
A '70-es évek elején új arccal és nagyobb méretekkel élt tovább az első generáció
Jelenleg veteránautóként egyértelműen fénykorát éli az első generáció, még a legolcsóbb, muzeális minősítés nélküli példány is 10 millió forint felett indul, a kínálat teteje pedig közel 30 millióért vihető haza. Erősen alulreprezentáltak viszont itthon a soros, hathengeres motorral ellátott példányok, jelenleg mindösszesen egy darab, 101 lóerős Mustangot hirdetnek ezzel a motorral 16 millió forintért. Érdekes, hogy a komolyabb, 1970-es frissítés utáni, tehát a szélesebb, új dizájnnal rendelkező példányok egyáltalán nincsenek jelen a Használtautó.hu Mustang-kínálatában.
Az olajválság szülte második generáció (1974-1978)
Közel sem annyira izgalmas formaterv, ám nem ez a legnagyobb probléma a második generációval
A legendás formát végül 1973-ban hagyta el teljesen a Ford, ekkor érkezett ugyanis a következő évtized olcsóbb autóira hasonlító, ráadásul méretben is kisebb második generáció a Ford Pinto alapjain. Az eladások jelentősen lecsökkentek, ám még így is egy sikeres modellnek nevezhető a Mustang II, amelynek az alapmotorja a korabeli olajválságra reagálva egy 2,3 literes, soros négyhengeres, Lima-motorként ismert benzines volt, mindösszesen 88 lóerővel. A 70-es évek gazdasági helyzetére és keresletére reagálva a csúcs-erőforrás, az 5,0 literes V8 is csak 139 lóerővel büszkélkedhetett, a kettő között pedig egy 105 lóerős V6 foglalt helyet.
A beltér is visszafogottabb, nem a nyers erő, sokkal inkább egy kellemes utazóautó jut az ember eszébe róla
Érthető okokból veteránként jóval kisebb a presztízse is a második generációnak: tagadhatatlan, hogy nem tudott felérni az elődmodell áttörő sikeréhez. Jóval kevesebbet is gyártottak belőle, ám nem csak ezért hódíthat egy ilyen példány a ritkaságával Magyarországon. Az első generáció köré épült kultusz ugyanis egyáltalán nem karolta fel az 1974 és 1978 között gyártott szériát, így konkrétan egyetlen példányt sem kínálnak jelenleg a Használtautó.hu oldalon.
A legolcsóbb veterán Mustang, avagy a harmadik generáció (1979-1993)
Ez már egy frissítés utáni példány a harmadik generációból, ám egyértelműen ezt ismerik többen
Alig 5 évvel később, 1979-ben már érkezett is az utód, méghozzá a Ford Fox platformján, innen ered a népszerű
"Foxbody" elnevezés is. Ráadásul 14 évig maradt gyártásban, ami egy meglehetősen hosszú élettartam az autóiparban. Ezzel a generációval az eredeti Mustanghoz képest minden hasonlóság elveszett, az elegáns íveket a '80-as évek elejére jellemző szögletesség váltotta. Motorkínálat terén megmaradt a Lima, sőt, még egy turbót is kapott, hogy 131 lóerőre gyarapodjon a teljesítménye. Akadt viszont 3,3 literes sorhatos és 2,8, illetve 3,8 literes V6 is a kínálatban. A csúcsot a 4,2 literes, illetve 4,9 literes V8 erőforrások jelentették, 120 és 139 lóerővel.
Akárcsak kívül, a beltér is a '80-as évek tipikus jegyeit, tehát a lekerekített szélű szögletességet és az olcsóbb hatású műanyagokat kapta
Érthető okokból ez a Mustang is fehér holló Magyarországon, ám a rendszerváltáskor is ez a generáció futott, illetve az azt követő másfél-két évtizedben bezuhanó árak miatt használtan is népszerű volt. Forgalomban így a mai napig jóval gyakrabban látni, mint a második generációt. Nem meglepetés tehát, hogy amíg a közvetlen elődből egyetlen példányt sem hirdetnek, addig a szögletes Mustangból egy példányt mégis találni a Használtautó.hu kínálatában. Igaz, ez is a négyhengeres Lima erőforrás injektoros változatát rejti a géptető alatt, ám az ára a korrektnek tűnő állapot ellenére is mindösszesen 1,99 millió forint.
Japán hatás? Mit tud a negyedik nemzedék? (1994-2004)
A negyedik generáció szakított a sarkos formavilággal
Megérkezett a '90-es évek, visszatértek a kerek formák, és szerencsére nyugdíjba vonult a Lima sornégy is. A szögletes előd egyes stílusjegyeit és padlólemezét is megtartó, ám minden téren jelentősen továbbfejlesztett negyedik generáció. A motortérben végre a 147 lóerős alapmotor is egy 3,8 literes Essex V6, a csúcs pedig eleinte 5,0 literes, később 5,8 literes, végül pedig 4,6 literes V8, 218 és 390 lóerő között szétszórt teljesítményértékekkel.
Később, a New Edge formanyelv tervezői mégis a vonalzóhoz nyúltak
A közvélemény komoly előrelépésként élte meg az 1999-es "New Edge" stílusú frissítést, ami szögletesebb, modernebb formát hozott az ezredfordulóra. A Ford már itt látványosan elkezdett kísérletezni a retro stílusjegyekkel, az első Mustang generáció egyes részleteinek modernizált visszatapsolásával, amit a vásárlóközönség is örömmel fogadott. A beltér tipikus '90-es évek, megjelentek a tapintásjavító bevonattal kezelt műanyagok és a szivacsos, puhább anyagok, illetve a külsőhöz hasonlóan lekerekített formák. A négyküllős kormánykerék az akkori modernitást, míg a szimmetrikus műszerfal-sziluett az első generáció hagyatékát hozta. A végeredmény pedig legalább annyira korlenyomatnak tekinthető, mint a harmadik generáció szögletessége.
Visszatért a szimmetrikus műszerfal, ám egy jóval kerekebb formában
Éppen ezért nem meglepő, hogy ebből a generációból már találni bőséggel a Használtautó.hu oldalát böngészve is, ráadásul ha ár-érték szempontból vizsgáljuk a dolgot, akkor egyértelműen ez a Mustang-éra szolgál a legjobb ajánlatokkal. A kínálat ugyanis már 1,74 milliónál indul, ráadásul érvényes műszakival, ám az egyetlen jelenleg elérhető V8 változatnak itt is megkérik az árát, hiszen 5,1 millióra tartják.
A retro Mustang és a visszatérő siker az 5. generációval (2005-2014)
Az ötödik generáció megpendítette a retro húrokat, ezzel újra felrajzolta a Mustangot a menőség térképére
A negyedik Mustang népszerű visszautalásain felbuzdulva betört a retro-láz a Ford tervezőrészlegére, és teljesen új alapokon úgy döntöttek, hogy visszahozzák a múltat. Mivel a koncepcióautókat is átütő siker fogadta, a sorozatgyártott termék is megtartotta a múltidéző külsőt. A motorkínálat eleinte 4,0 literes, illetve 4,6 literes V6-ból, valamint 5,4 literes V8-ból állt, makd később egy 3,6 literes V6, illetve egy 5,0 és egy 5,8 literes V8 erőforrással bővült. Így a legerősebb gyári Mustang ebből a generációból 444 lóerővel büszkélkedhetett, de már az alapmodellek is átlépték a 200 lóerős álomhatárt.
Balra a frissített, 2010 utáni, jobbra pedig még a ráncfelvarrást megelőző orr-rész látható
2010-ben érkezett a frissítés, amely megpróbált valamelyest elvonatkoztatni az eredeti dizájntól, ám még véletlenül sem annyira, hogy a rajongók elfelejtsék az eredeti Mustang-látszatot. A beltérben is visszatért a retro, megmaradt a szimmetrikus sziluett, továbbá nagy, robusztus műszerek, kezelőszervek lepték el a műszerfalat.
A műszerfalon minden nagy, látványos és erőt, illetve nosztalgiát sugároz
A nagy népszerűségnek azonban ára is van, főleg a használtpiacon. Az előző generációt keresve mindösszesen 8 találatból válogathattunk a Használtautó.hu kínálatában, itt azonban nem kevesebb, mint 48 példány keresi új tulajdonosát. Az árak is nagyot lépnek viszont: a legkisebb motorral is ki kell perkálni közel 4,4 milliót a legolcsóbb, jelenleg elérhető példányért, a kínálat tetejét pedig 16,4 milliónál kell keresni, ha a Shelby modelleket leszámítjuk, amelyek 30 milliónál tetőznek.
A bevált recept alapján készült 6. generáció (2015-2023)
Egyenes ágon fejlődött a Mustang ezzel a generációváltással
A 2015-ben bemutatott 6. generációs Mustang már kezd eltávolodni az eredeti dizájntól, és mer valóban modern látványelemeket használni, ami egyszerre kedvez a retro-stílust visszasíróknak és a modern autók szerelmeseinek. A beltér is modernebb a közvetlen elődmodellnél, az utolsó szériában már teljes méretű digitális műszeregység kapott helyet, igaz még mindig a két klasszikus, analóg óra keretével álcázva. Alapmotor terén itt azonban visszatért a Ford a gyökerekhez a 2,3 literes, soros, négyhengeres erőforrással, ami meglepő módon komoly negatív érzelmeket váltott ki a rajongókból. A 314 lóerős Ecoboost Mustang azonban legalább annyira
"igazi Mustang", mint a legelső, mindösszesen 101 lóerős, szintén soros benzinmotorral rendelkező példányok. Szerencsére a csúcson megmaradt az 5,0 literes V8, amely immáron akár 460 lóerős is lehetett, a két véglet közé pedig bizonyos piacokon a 3,6 literes V6 is rendelhető volt, ami amúgy 10 lóerővel gyengébb a sokak által szidott Ecoboostnál.
A mai szemmel is modern műszerfal még mindig viseli a régi jegyeket
A használtpiaci árak itt már teljesen másként viselkednek, mint a korábbi generációknál, tekintve, hogy a hazai értékítélet alapján új autókról beszélünk. A kevés kirívó esetet figyelmen kívül hagyva szinte teljesen az évjárat, a felszereltség és a motor mérete határozza meg az irányárat, a legolcsóbb hatodik generációs Mustangok így már 7,8 millióért elérhetők a 314 lóerős Ecoboost motorokkal. A gyengébb,
"de legalább V6" erőforrással 8,6 millióról indul a kínálat, a legolcsóbb V8 pedig 9 millióért kelleti magát. 24 milliónál ér véget a kínálat az 5,0 literes erőforrással, ám a Shelby GT500 változatok az akár 760 lóerős, 5,2 literes motorral egészen 70 millióig érnek.
A Mustang napjainkban: már a hetedik generációt árulják
Nem voltak köönnyű helyzetben a formatervezők a hatodik generáció után
Így érkezünk el a jelenkori Mustangig, amely annyira kevés ideje jelent meg, hogy használt autóként aligha lenne értelme beszélni róla. Az új indulóára jelenleg 24,12 millió, ám ez nem a 2,3 literes Ecoboost motorral értendő, hanem rögtön az 5,0 literes V8 erőforrással. Hamarosan érkezik róla a menetpróba tapasztalata is.
A hetedik generáció befeküdt a digitalizáció divatjának
Összegezve tehát a dolgot: a kommersz, de őszinte veterán-élményért, illetve az eredeti Mustang rajongóinak érthető okokból az első generáció ajánlható a jó öreg V8 motorral, ám ha kicsit különc szeretnél lenni, akkor megérheti elgondolkozni a soros benzinmotorral szerelt változaton, vagy mondjuk kivárni, amíg megjelenik a hazai piacon egy '70 és '78 között gyártott, más küllemű példány. A különcködők kedvence lehet a harmadik generáció is, amelynek manapság már kezd kultusza lenni. Ezeknél a modelleknél kimondottan figyelni kell a rozsdára, illetve a motor állapota is mindenképp megér egy szakértői átvizsgálást vásárlás előtt, mivel az alkatrészellátás finoman fogalmazva sem az igazi hozzájuk Magyarországon. Ha egy modernebb Mustang-élményre vágysz, de nincs komoly anyagi kereted a dologra, akkor az ár-érték bajnok negyedik generációt tudom ajánlani, itt is érdemes a korrózióra figyelni, ám az alkatrészellátás már valamivel jobb, így a műszaki problémák már közel sem annyira megoldhatatlanok.
Nem csak a V8 modellekből áll a Mustang, megérheti a kisebb motoros modellekkel is kísérletezni
Az ötödik generációtól felfelé pedig igazából minden esetben nagyon hasonló termékkel van dolgunk, illetve az autók korából és felhasználási módjából kifolyólag aligha kell komoly korrózióra, vagy lehetetlen alkatrész-problémákra számítani. Ezen modern Mustangok közül lényegében ízlés, preferenciák és anyagi korlátok alapján érdemes választani, ám az átvizsgálás itt is komoly segítség lehet a helyes döntésben. Neked melyik az abszolút kedvenced, illetve ha tehetnéd, melyikből vennél egyet otthonra? Várjuk a válaszokat a kommentmezőben!
Minden generációnak megvan a maga célközönsége a használtpiacon is. Te melyik körbe tartozol?
Hékás, a Mach-e, mint szintén ízig-vérig Mustang, hol marad? Követeljük őt is a sorba, bizony! 😀
…huss…plotty…platty…huss…pletty… (tojás- és paradicsomzápor)
Na de emberek, kérem, higgadjunk le! Őrizzük meg a hidegvérünket! Mi ez a felháborodás!? 😀