A nagy Logan körkép: Érdemes használt Daciát venni?

Megnéztük a modernkori Dacia szedán összes generációját! Vajon melyik a legjobb vétel 2024-ben?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

165 ezertől közel 5 millió forintig terjed a használtautó.hu oldalon a járóképes Dacia Logan kínálat. De vajon melyik generáció éri meg, illetve melyik változatnál mire kell figyelni? Megéri milliókat adni a használt Daciáért?? Íme a válaszok!

A Dacia komoly utat járt be azóta, hogy a Renault lényegében újjáélesztette hamvaiból a román autómárkát az ezredforduló után. Tagadhatatlan, hogy már az első Logan is hatalmas lépés volt a '60-as évek végétől egészen 2004-ig gyártott 1300-as platformhoz képest, ám a márka nem rekedt meg ezen a szinten. Minden új generációval lényegesen közelebb kerültek a nyugati színvonalhoz, ez viszont a használtpiaci árakon is meglátszik. Itt az ideje tehát, hogy belevessem magam a Használtautó.hu Dacia választékába: vajon melyik generáció a kínálat ár-érték bajnoka?
Hirdetés
Dacia Logan I (2004-2012) - Ha nem félek tőle, akkor nem éri meg az árát? Újonnan egy aránylag jó ár-érték arányt kínáló, tágas és az alapvető szükségleteket kielégítő autó volt a Dacia Logan első generációja, azonban nem szabad elfelejteni, hogy immáron 20 év telt el az említett modell megjelenése óta. Mindez még kevésbé kecsegtető, ha számításba vesszük, hogy az egyik drága részlet, amit a végtermék árának csökkentése érdekében "kifelejtett" a Renault, az a rozsdavédelem volt. Persze, ennek ellenére találni belőle olyat, amit még a mai napig sem evett meg a barna veszedelem, de erre az évek előrehaladtával egyre kisebb az esély. Éppen ezért, függetlenül attól, hogy mennyi az autó ára, illetve hogy mit állít az eladó, az autó alját látnia kell egy karosszérialakatosnak vásárlás előtt.
Hirdetés
Ez leginkább a kínálat aljából szemezgetve létfontosságú, hiszen egy alig 200 ezer forintért vásárolt autó névre írása, adója és biztosítása nagyjából még egyszer ekkora költség, és ha ilyen összegekért a nevedre veszel egy autót, ami néhány hónap múlva komoly és drága hibákkal bukik meg a műszaki vizsgán, akkor attól megszabadulni még további húzós tízezrekbe fog kerülni, hiszen a bontós sem fogja ingyen átvenni, ha nem tud belőle mit kiárulni.

Ha tehát nem akarsz súlyos százezreket kiadni és rengeteget idegeskedni azért, hogy a végén még mindig ne legyen autód, akkor a kínálat aljából ne vegyél ilyen Daciát, 500 ezer forintig egyetlen olyan hirdetést sem találtam a Használtautó.hu rendszerében a cikk szerkesztésekor, amit nyugodt szívvel mernék ajánlani.

Ha ezekre az autókra nem költesz el további százezreket a hirdetések és a központi nyilvántartás fotói alapján, akkor bizony nem fognak átmenni a műszaki vizsgán. Valamivel magasabb áron már lehet kifogni korrekt autókat, de nem szabad elhinni mindent, amit az eladó állít, az autó állapotának valós, független felmérése itt is kulcskérdés. A rozsdamentesnek hirdetett, első generációs Dacia Logan példányok esetében is nélkülözhetetlen, hogy meggyőződj a karosszéria állapotáról, ezeknek ugyanis az egekben az ára: bőven egymillió forint felett is hirdetnek ilyen autókat, esetenként teljesen fapados, Access felszereltséggel, vagy akár a régebbi, frissítés előtti évjáratokból, gyakran utasoldali légzsák nélkül. Itt merül fel a kérdés, hogy megéri-e egyáltalán ennyiért egy valóban nulla biztonsággal és kényelmi színvonallal rendelkező, felpumpált Renault Thaliáért ennyi pénzt kiadni? Sajnos az észszerű válasz, hogy nem éri meg, ennyiért ezerszer jobb, és hasonlóan megbízható autókat lehet kapni, amelyek bár valószínűleg néhány évvel öregebbek lesznek, nagyobb kényelemben és biztonságban, illetve jóval tovább szolgálhatják a családot.
Hirdetés
Dacia Logan II (2012-2021) - használtan is ár-érték bajnok? Bár a külső formaterv még a második generációnál is kissé esetlen maradt, a 2012-ben bemutatott Logan beltere hatalmasat lépett előre anyagminőség, kényelem, és úgy összességében vállalhatóság terén. Az árak azonban nem nőttek, ami még komolyabb érdem annak fényében, hogy 2004 és 2012 között jelentős volt az infláció: az átlagkeresetet és a konkurencia árait megnézve lényegesen olcsóbb volt a megjelenésekor ez a generáció, mint az elődmodell a saját mezőnyében. Ráadásul itt már a korrózióvédelem is megjelent, ami újabb komoly előrelépés, bár inkább már a használtpiacon. De vajon mekkora a lépés árak terén, 2024-ben? A fenti képen látható hirdetés egy 2013-as, alapmotoros, fapados kiadás a második generációból, ami számomra még klíma és villanyablak nélkül is ezerszer jobb vételnek tűnik, mint az első Logan kínálatának legdrágább példányai. Amíg ugyanis az elődmodell esetében főleg az állapot a mérvadó, addig a második Logan generáció példányai mind korrekt állapotúnak tűnnek, és inkább a felszereltség, valamint az évjárat és a futásteljesítmény határozza meg a vételárukat. Szerintem aki olcsó autót vesz, annak első sorban a megbízható, kiforrott technikára, az adott autó műszaki állapotára, illetve arra kell koncentrálnia, hogy ez az állapot hosszú távon meg is maradjon. Ezen szempontok alapján pedig sokkal hosszabb távra lehet tervezni a szürke lökhárítós, extrák nélküli Logan II-vel, mint a 6 évvel öregebb, drága problémákra hajlamos, ám jobban extrázott vetélytársával. De mi a helyzet akkor, ha az extrák terén sem szeretnénk leadni az elvárásokból? Ekkor már jobban zsebbe kell nyúlni, ám a lehetőségek fényében aligha akad az ehhez hasonló Logan példányoknál jobb vétel. Itt már érdemes beszélni a motorokról is, mert amíg az előző generációnál minden benzines erőforrás faék egyszerű volt, a korai 1.5 dCi motorok típusproblémáinak végtelen lajstromát pedig már mindenki ismeri, addig a második generációnál már akadnak komoly különbségek a várható költségek terén. Bár lényegesen erősebb és modernebb motor például a 0.9 tCe az 1,2 literes, négyhengeres szívónál, illetve megbízhatóság terén is meglepően kevés rosszat hallani róla, ennek ellenére én inkább a gyengébb, de egyszerűbb, turbófeltöltő nélküli változatot keresném, mert ha mégis baj lesz a 900 köbcentis turbóssal, az bizony zsebbenyúlós tétel. Itt már a dízel erőforrás is az átdolgozott, megbízhatóbb változat, ám én inkább továbbra is maradnék a turbó nélküli benzinesnél a kevesebb hibalehetőség miatt. Mivel az olcsóbb, alacsonyabban felszerelt, de már klímás Logan II példányok sem futottak kimondottan sokat a Használtautó.hu jelenlegi kínálatában, ezért nem gondolnám, hogy lényegesen magasabbra kellene emelni az elvárásokat ezen a téren. Amire szerintem ebben a kivételes esetben inkább megéri költeni, az nem más, mint az évjárat. Hiszen amíg 1,8 millióért a legidősebb autók közül válogathatunk korrekt, alacsonyan felszerelt, de már klímás és elöl villanyablakos példányokat, a szintén idősebb, de jobban felszerelt és kevesebbet futott autókért pedig akár 2,6 milliót is elkérnek, 2,39 milliónál már akár 2020-as, tehát mindösszesen 4 éves, szintén klímás és elöl elektromos ablakos Logan II-be is ülhetnénk. Ennek fényében még sokkolóbb a néhány bekezdéssel feljebb látható, utasoldali légzsák nélküli, korrózióra hajlamos, 2007-es Logan I hirdetése 1,25 millióért.
Hirdetés

Dacia Logan III (2021-jelenleg) - kincs, ami nincs A Logan csúcsa egyértelműen a harmadik generáció, amelyet jelenleg is gyártanak, ám Magyarországon hiába keresnétek a Dacia weboldalán, vagy a szalonokban. A jelenleg nem elérhető modell pedig még a nagyjából 6 millió forint környékén keresendő indulóárával sem lenne egy rossz vétel, így érdemes megnézni, hátha találunk belőle használtként. Ahogy az várható is volt: aki vásárolt ilyet újonnan az (még) nem akarja eladni. Éppen ezért a Használtautó.hu egyetlen jelenlegi találata egy Romániából származó, gyári LPG-s példány, amelyet 4,75 millióért kínálnak. Ez viszont nagyjából akkora ugrás, amellyel már aligha lehet olcsó autónak nevezni a Logant, 1 év korkülönbséggel bőven több, mint kétszer annyiba fog kerülni névre írva, mint a néhány bekezdéssel feljebb szemléltetésként használt, 2,39 milliós alternatívája. Összegezve tehát az első Logan nem igazán állta ki az idő próbáját, és hiába a kedvező ár, illetve az elpusztíthatatlan motorok, ha eközben az autók nagy része alól már elporladt a karosszéria, a maradékot pedig - tisztelet a kivételnek - szürreálisan magas áron kínálják az eladók. A harmadik, jelenleg is gyártott generáció gyakorlatilag nem létezik itthon, így ezzel kapcsolatban általános következtetéseket aligha lehet levonni. Így amiről még érdemes beszélni, az a 2012 és 2021 között gyártott, második Logan. Ez viszont lehet nagyon jó vétel, már persze abban az esetben, ha valaki egy egyszerű, megbízható, klímás, de ezen kívül alacsonyan extrázott autót keres, hosszú távra. Ezekkel a paraméterekkel ugyanis aligha tudnék jobb ajánlatot mondani 2 millió forint alatt.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.01.15. at 11:54
    Permalink

    Az I- es Loganból van eladó rozsdamentes is.A technika egyszerű es tartós,fillerekből karban tartható.Utastér méretben szerintem nagyobb ,mint a II- es.Ár értekben még mindig verhetetlen ,de én se adnék 5-600 ezernél tőbbet egy jó állapotúért.A többi generáció meg erősen túlárazott,ahogy az új Sandero is.

    • 2024.01.15. at 16:31
      Permalink

      Szerintem gyenge,főleg 3 felnőttel es országúton,autópályán.Az elözés felejtős,egy emelkedő kín szenvedés.Az 1,4 – esnek is,nemhogy annak.Tudom,mert 1.4- es van a családban.Az 5,5 l meg tojastalpú cipőben országúton max 2 felnőttel.A fizikat nem lehet megcafolni.

  • 2024.01.15. at 18:22
    Permalink

    A harmadik generációs Logan műszaki adatai, amit Kornèl a cikk mondanivalójának alátámasztása miatt bemásolt, nem jók (teljesítmèny, tömegadatok). A 0,9 tce motor a gèpkönyvbe beírt műszaki adatait (teljesítmèny, lóerő) maradéktalanul tudja. Termèszetesen az 1,4 Dacia Loganba szerelt Renault motor teljesítmènyleadását nem ismerem, hiszen nincs a családban. Viszont a 0,9 tce-vel töltött közel 75000 km után kijelenthetem, hogy sem a megengedett sebessèg feletti autópályázás, sem a parton felfelè több szemèllyel, megpakolva törtènő közlekedès sem okoz neki ès a vezetőjènek kínszenvedèst.

    • 2024.01.16. at 09:41
      Permalink

      Kedves Róbert!

      A harmadik generációs Loganról tudtommal csak egy használtautó.hu hirdetésben szerepel teljesítményadat, ahol a hirdető írta el az általa hirdetett autó adatait. Ezzel sajnos együtt kell élni az ilyen cikkeknél, a hirdetők meglepően gyakran tévesztenek. Máshol most gyors ellenőrzéssel sem látok ilyen adatot. Ha nem erre gondolsz, és elkerülte a figyelmem egy elírás a szövegben, akkor kérlek jelezd, hol van, hogy mielőbb javítani tudjam. Köszönöm.

Vélemény, hozzászólás?