A franciák jelenlegi dizájnja egyszerűen minden karosszériaformának jól áll, nem kivétel ez alól egy igazi, klasszikus kombi sem
Az új Peugeot emblémába rejtett radartömbbel és a már megszokott, látványos menetfénnyel nem kérdés, hogy a 308 kombinak is utánafordulnak az utcán
Az ötajtós változatok után végre kombiként is sikerült elcsípnünk a Peugeot újdonságát, a 308-ast. A nagyobb csomagtartó és a megnövelt tengelytávolság ráadásul a modell ár-érték arányban legjobb extrája, ezzel ugyanis egy átlagos kompaktból konkrétan családi autóvá növekszik a franciák népautója. Mindösszesen 350 ezer forint ugyanis a képeken is látható kombi változat felára, így pedig a már magában megsüvegelendő méretein túl rengeteg olyan praktikus extrát is kínál, amellyel egy-két SUV modellt is megszégyenít praktikum és használhatóság terén.
4,64 méteres hossza és 2,73 méteres tengelytávolsága konkrétan egy kategóriával feljebb is elmenne
1,85 méteres szélessége mellé 1,44 méteres magasság jár, szerencsére nem próbáltak meg crossoveres, terepkombis külsőt adni neki
A méreteinek egyetlen valódi hátránya, hogy már a városi manőverezhetőségén is érződik a hosszúsága, ám ez manapság már a legtöbb kompakt kombit érinti. A 308 azonban nagyobb az átlagnál, kategóriájában kizárólag a hamarosan érkező, platformtárs Opel Astra múlja felül méretek terén. Ez természetesen a beltérben is érződik, meglepően tágas és kényelmes mindkét sorban.
A beltér nem újdonság: modern, letisztult stílusa és szokatlan, ám ésszerű elrendezése egyértelműen a franciák sajátja
A műszerfal i-Cockpit alapú, 10 colos érintőképernyővel és ugyanekkora digitális műszeregységgel operál
Az elsőre aprónak tűnő, különleges formájú kormánykerék sem jelent problémát a használat során
A műszerfalat már ismerjük az utóbbi évek Peugeot modelljeiből. Az i-Cockpit elrendezéssel a francia mérnökök lényegében újra felfedezték a kereket, és szerintem bejött az ötletük. A digitális műszeregység ezerszer jobb helyre került a kormány felett, az üléspozíció elsőre szokatlan, ám garantálja, hogy szabályosan, közel derékszögű háttámlával állítsuk be az ülést, és ami a legfontosabb: gyorsan kényelmessé válik.
Az irányváltó is azonos az ötajtós változattal, itt is egyszerű és nagyszerű a megoldás
A beltér minden eleme ergonomikus
A központi érintőképernyő alatt az alapfelszereltség kivételével minden szinten egy második érintőképernyőt találunk, amelyen testre szabható gyorsgombokkal segíthetjük a manőverezést a rendszerben, alatta pedig fizikai gombok irányítanak a mindenki számára fontos menüpontokhoz, mint például a klímavezérlőhöz. Ezen a téren persze még jobb lett volna egy valódi gombokkal vezérelhető szellőztetőrendszer, de így is előrébb vagyunk, mintha külön keresni kellene a tapogatható csempék közt vezetés közben. Alatta vezeték nélküli telefontöltőt és egy egyszerű irányválasztót találunk a középkonzolon, ami ügyesen olvaszt bele a dizájnba még néhány USB csatlakozót, pohártartót és egy hatalmas tárolórekesszel rendelkező könyöklőt.
Elöl és hátul is rengeteg a hely, ráadásul a hátsó sor valamivel magasabbra is került, mint az első
A csomagtartó hatalmas, a kalaptartó is magasra került, mégis remekül kilátni hátra
A hátsó ülések támlái 60:40 arányban dönthetők le, ekkor sík raktérpadlót is kaphatunk
Egy sorral hátrébb jön az autó érdekessége, a meglepően magasra emelt második üléssor. A 308-ban ugyanis nagyjából 4-5 centivel magasabbra került ez a pad a megszokottnál, így könnyebb bekötni a gyereket, idősebb utasoknak sem probléma a beszállás és még így is bőven marad elég fejtér, lényegében mintha egy kisebb crossoverrel lenne dolgunk. Ráadásul így az alapesetben 608 literes csomagtartó is értelmes rekeszeket kapott a padlója alá, hiszen azt is magasabbra kellett emelni, hogy teljesen síkba dőlhessenek a hátsó ülések, amikor akár 1634 literesre bővítjük a puttonyt.
Komoly toldás ez hátul, ám egyáltalán nem néz ki esetlenül a modell, inkább elegáns, nagy autós külsőt kölcsönöznek neki az ötajtósnál szögletesebb, merészebb részletek
Mindez a hátsó lámpákon és a köztük elhelyezett légterelőn látszik igazán, a dizájn itt teljesen elkülönül az ötajtós változat látványvilágától
Egy ekkora autóba a legtöbben dízelmotort, vagy legalább valami nagyobb benzinest képzelnének el, ám ebben a konkrét modellben valami egészen más megközelítést találunk. A motortérben ugyanis egy viszonylag kicsi, 1,2 literes benzinmotor kapott helyet, amely ennek ellenére bőven elég a karosszéria dinamikus mozgatásához. Konkrétan dízeles érték ugyanis a már 1750-es fordulatszámnál megérkező, 230 newtonméteres forgatónyomaték, a 130 lóerő pedig lényegében csak akkor számít, ha bármiért el akarnánk forgatni a motort 5500-ig.
Meglepően alacsony fogyasztást produkál a dinamikájához képest
Erre a nyolcfokozatú automataváltó egyébként is csak nagyon agresszív odalépéskor hajlandó, inkább alacsony fordulatszámon, nyomatékból mozgatja az üresen 1291 kilogrammos, telepakolva pedig akár 1880 kilogrammos karosszériát. Így a fogyasztása sem magas, országúton 4,5 literre, autópályán 6,5 literre, városban pedig 7,5 literre jött ki az átlag 100 kilométeren, mindezt 130 lóerővel, ami már egyáltalán nem mondható gyengének.
A paneltelepen egyenesen kitűnik a tömegből, de még a kertvárosok egyre dráguló családi házai előtt is inkább prémium terméknek tűnik az extravagáns dizájnjával
Összességében tehát egy nagyon is ajánlható csomag ez, rengeteg vásárlónak lehet alternatíva a nagyobb méretosztályba tartozó autók, vagy akár a kisebb SUV és crossover modellek helyett is. A 308 kombiváltozatának indulóára ugyanis 10,83 millió, amelyben alapáras a LED fényszóró, a kétzónás digitklíma és a digitális műszeregység. A tesztautó Allure felszereltségi szintje már 12,78 milliónál kezdődik, ám hasonló felszereltséggel, méretekkel és praktikummal manapság alig kapni bármit a jelenlegi piacon. A látványos, Elixir piros fantázianevű fényezéssel és az első ülésfűtéssel a képeken látható végeredményért 13,18 millió forintot kell a szalonban hagyni.
13 millióért manapság már ritka az ilyen kényelmes és praktikus autó
Ez a végösszeg szerintem még mindig nem a világ vége, főleg akkor nem, ha a száraz adatok mellett a 308 kombi kényelmi szintjét, remekül kiegyensúlyozott futóművét, kiváló vezethetőségét és megannyi kellemes megoldását is figyelembe vesszük. Egyértelműen pozitív meglepetés volt tehát számomra a puttonyos 308, amelynek nem csak pakolni jó a nagy kufferjába, hanem büszkén is utazhatsz vele, hiszen mindenhol pozitív tekintetekkel fordulnak utána: elegáns, modern, nagy és tekintélyt parancsoló autó, akár a járdáról, akár a volán mögül nézzük.
Ésszerű keretek közt aligha kellhet ennél az autónál több öt személyre, ráadásul az érzelmekre is könnyedén hat
Értékelés
Pozitív
Kényelmes beltér, megemelt hátsó üléssor, látványos forma, jó fogyasztás, erős és nyomatékos motor, remek ár-érték arány
Negatív
Parkolásnál és manőverezésnél érezhető a hossza
Árak
Tesztmodell alapára
12 780 000 Ft (2023.03.27.)
Tesztautó ára
13 180 000 Ft (2023.03.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1190 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
400-500-810 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1880 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
710 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6.5 l/100km
Az a baj, hogy ha ilyen böhömre méretezik a kompakt kombikat azzal csak azt éreztetik, hogy mennyire hiányzik az eggyel kisebb (B-szegmens) méret, pl. egy 208 SW. De ezzel az erőltetett sportossággal is nehéz kibékülni – értem, hogy képeken jól mutat meg ennek a névnek, hogy 308 SW van mit kompenzálnia a 2007-ben megjelent kerekded formáktól duzzadó előd nyomdokaiban -, de beülve meg azon gyötrődik az ember, hogy miért nem tudták az övvonalat egy kicsivel lentebb húzni és nagyobb ablakokat berakni. Bár így profilból ránézve szerintem már eleve úgy tervezték, hogy majd jön egy Outdoor változat körbeműanyagozva, pár centivel megemelve.
Azt nem is említve, hogy a Peugeot SW modellek emblematikus panorámatetejét úgy látom már csak a GT felszereltségi szinten lehet egyáltalán rendelni, amivel végképp elvesztették az utolsó megkülönböztető jegyüket egy Astrához vagy Octaviához képest.
„amivel utazni sem szégyen”
Szerintem a cím szégyen… Már miért lenne szégyen akár kisautóval utazni? Ma már mindenkinek pironkodnia kellene, aki nem übermensch bömössel vagy hasonló nyersanyagpazarló túlkapásokkal utazik valahová?
‘Nagy kufferba jó pakolni, csak égő vele utazni’. Szerintem erre gondolt a szerző, senkinek eszébe nem jutott hogy kisautóval szégyen autózni. 🙂
Kedves Tamás!
A cím valóban nem a kisautókra, illetve azok tulajdonosaira reflektál, hanem a régi magyar szólásra, amit egy másik kommentelő már idézett. Továbbá ezen logika alapján, szó szerint értelmezve a címet épphogy a nagy autóval lenne szégyen utazni, amelynek a mai világban még kevesebb értelme lenne. Sőt, még a tesztben szereplő autó sem nevezhető kicsinek a „szerény” 4,64 méterével.