Az Astra elődje a Kadett, amelynek első generációját jelenleg restaurált veteránként sem lehet kapni Magyarországon
A B és C kódjelű második és harmadik generáció is kizárólag hobbicélra létezik, a használható állapotban fennmaradt példányok teljesen kikoptak az utakról
Az elődök és az elnevezés
Bár az Astra név csak a '90-es években került be a köztudatba, a modellnek sokkal régebbre nyúlnak vissza a gyökerei. Az Astra ugyanis nem az F generációról indult, közvetlen elődje ugyanis a Kadett, amelynek "számozása" az A generációval kezdődött 1962-ben. Az első két modell kizárólag veteránautóként értelmezhető 2023-ban, a '70-es években megjelent C generáció az első Kadett modell, ami még úgy-ahogy megtalálható a hazai utakon. A Kadett D és E változatai is egyre fogynak azonban, ezeket is már inkább gyűjtői szemmel lehet érdemes megvenni, olcsó, napi használatos autónak semmiképp sem ajánlhatók. Ez elsősorban az ár-érték arányban alacsony kényelmi szintjüknek és az évjáratukból eredő, komoly rozsdásodási hajlamnak köszönhető. Fontos azonban megjegyezni, hogy befektetés terén jóval kisebb a piacuk, mint mondjuk az első és második Golfnak, mivel nincs akkora kultusz a típus mögött.
Az öt Kadett után a hatodikat azonban más néven kezdték el forgalmazni, az Opel angol testvérmárkájának, a Vauxhallnak köszönhetően.
Angliában ugyanis Astrának hívták a D és E Kadettet, amikor pedig a '90-es évek elején a General Motors egységesíteni szerette volna a több márkanéven árult típusok neveit, akkor a Kadett helyett az Astra mellett döntöttek.
A negyedik és az ötödik generációs Kadett már elérhető, mint olcsó, napi használatra szánt autó, ám ezekre sem éri meg így tekinteni
Az elődmodell használtpiaci jelenléte Magyarországon - bár 5 generációt tesz ki a típusnév - minimális. Az első generációból egyáltalán nincs is eladó a Használtautó.hu adatbázisában, míg a második Kadettből egy 6,85 és egy 9 millió forintért kínált, restaurált példány várja új tulajdonosát, egy teljes restaurálásra váró autót pedig 730 ezer forintért kínálnak. A C kódnevű harmadik generációból egy kérdéses állapotú példányt hirdetnek egymillió forint alatt, míg két szebb társáért 1,7 és 2,3 milliót kérnek. Ezeket az autókat kizárólag befektetői szemmel, hobbicélra, a gyári specifikációk ismeretében érdemes megvenni, és arra kell figyelni, minél eredetibb állapotban megőrzött, vagy olyanra felújított példányt válassz. Felújítandó autó esetén pedig mindenképp elsődleges a karosszéria állapota. A D és E Kadett még csak most kezd beleérni a klasszikus kategóriába, az előbbit akár már 500 és 600 ezer forint közt odaadják működőképes, ám nem túl vonzó állapotban, míg az utolsó Kadettből bőséges a 200 ezer forinttól 1,65 millió forintig terjedő kínálat. Ezzel azonban el is érkezünk a névváltáshoz, és cikkünk fő témájához, az Astrához.
Astra F (1992-2002)
Mindenki ismeri az eleinte Szentgotthárdon, majd Csehországban gyártott Opel formáját, nem véletlenül szerettük sajátunkként az első Astrát
Az első Astra 1992-ben nem csak a
"számozást" folytatta az F-től, hanem a műszakiságot is tovább vitte, a közvetlen elődnek egyaránt alapjául szolgáló T platform 2,52 méteres tengelytávolsága valamelyest rövidebb lett, ám még így is megfelelt a kor elvárásainak. Cikkünk szempontjából szerencsés, hogy éppen itt volt a névváltás, hiszen az F Astra az első olyan modell, amit még megérheti napi használatra megvenni. Mai szemmel nézve azonban még egy korrektül extrázott példány is puritán és olcsó hatást kelt, ám megfelelő motorral és korrekt állapotban még évekig szolgálhat kitartóan. Főleg igaz ez a következő generációval együtt forgalmazott Classic változatok miatt, amelyek kereken 10 évre tolták ki a modell életciklusát, így a legfiatalabb F Astrák még
"alig" 21 évesek. A csomagtartó változattól függően 360 és 500 liter közötti, ezzel lényegében a kor legpraktikusabb elérhető kompaktja.
A beltere logikus, bár egy kissé túl lekerekített, az anyagminőség nem rossz, inkább csak a szemnek furcsa a színvilág
És ha már a motoroknál tartunk, az F Astrát a 2002-ig gyártott Classic változatokkal együtt 28 féle erőforrással szerelték. Míg rozsdásodás szempontjából a későbbi példányokat érdemes keresni, addig a motorok terén pont hogy a régi technika a nyarő: a későbbi évjáratokban megjelenő Ecotec motorok állítólag jóval hajlamosabbak az olajfogyasztásra. Dízelfronton kétféle 1,7 literes erőforrás került az F Astrába, a népi legendák szerint az Isuzu féle TD a javallott választás. Sajnos veteránként még aligha tekint rá a hazai piac, esetleg egy öregebb, még
"szögletes tükrös", valamelyik erősebb motorral szerelt változat lehet jó erre a célra. Igazolja ezt a Használtautó.hu találati listája is, ahol 123 eladó F Astra bukkan fel érvényes műszakival. Ezek kérdéses állapotban már akár 100 ezer forintért hazavihetőek, ami még tovább rontja a szögletesebb, öregebb E Kadettek esélyeit a piacon. Ám ha nem szívni, hanem autózni akarsz, akkor legalább 200 ezer forintot el kell költeni a csúnyácska Astrák mezőnyében is. A korrekt állapot 270 ezer forintnál kezdődik, míg az igazán szép, akár leendő kiállítási autónak is elképzelhető példányok már 700 ezer forint környékén elkezdődnek, de kapható valóban érdekes, ám viseletes GSi is 1,2 millióért. A lista a konkrétan szalonállapotú F Astrákkal ér véget 3 millió forintnál. Fontos viszont megjegyezni, hogy a 123 találatból mindösszesen 16 autóban van működő klíma, ám szerencsére ezek is felfedezhetők az összes ársávban és állapotban, 200 ezertől másfél millió forintig.
Astra G (1998-2009)
Annak idején jóval modernebbnek hatott, a G Astra az elődjéhez képest
Lényegesen modernebb vonalakkal és technikával érkezett 1998-ban a G Astra, amelynél már valóban elsődlegessé válik a napi használat lehetősége. Az Astra második generációja ugyanis összességében egy sokkal modernebb hatású autó, amelyet szintén tovább gyártottak Classic II néven a szegényebb piacokra egészen 2009-ig. Mivel itt már teljesen kikerül a képből a hobbicél, ezért mindenképp érdemes foglalkozni az ezer féle karosszériaváltozattal a dobozos furgontól a szedánon, kombin és a három- illetve ötajtós ferdehátún át egészen a kupéig és kabrióig, lényegében minden formában elérhető ez a generáció is. Az ötajtós csomagtartója 370 literes, míg a kombi 480 literrel szolgál. Motorok terén szintén széles a kínálat, 20 feletti a különböző variációk száma, a benzineseknél továbbra is érdemes kerülni az Ecotec erőforrásokat, sajnos a korai évjáratoknál itt is jelen van az olajfogyasztás, mint lehetséges probléma. Mai szemmel felfoghatatlanul gyenge továbbá az 1,2 literes alapmotor, főleg a kombi változatban, ajánlott inkább az 1,4, illetve 1,6 literes benzineseket, vagy a dízelek bővülő kínálatát nézni, ha legalább minimális dinamikára számítasz.
A vetélytársakhoz hasonlítva maradi a műszerfaldizájn, de a funkcionalitás megvan
A választék szerencsére bőséges, 385 érvényes műszakis találatot dob fel a Használtautó.hu keresője, amelyből 324 példány klímás is. Melegen lefulladó 1,4 literesként, vagy vállaltan olajzabáló 1,2 literesként indul 250 ezer forintról a kínálat, a nem csak papíron működőképes autók pedig nagyjából 350 ezer forintnál kezdődnek. Érdemes a korai évjáratokat kerülni, hiszen nem sokkal az ezredforduló után váltott módszert a rozsdavédelem terén az Opel, így a 2002-ben elérkező frissítés után lényegesen jobban bírják a strapát a karosszériák. Az elfogadható állapot nagyjából 400 ezer forint környékétől reális, míg 700 ezer forint környékén már igazán szép, akár 2007-ben gyártott példányok is hazavihetők. Szerintem G Astrából árak terén ennél feljebb menni nem igazán éri meg, bár maga a kínálat egészen 1,5 millióig elmegy még 1,4 literes motorral is: ebből az árkategóriából legfeljebb a 2,2 literes motorral szerelt kupékat és kabriókat, illetve a turbós csúcsmodelleket van értelme elhozni.
Astra H (2004-2014)
Szögletesebb formával és érezhetően modernebb technikával lépett hatalmasat a H generáció
A legnagyobb lépés műszakiság és dizájn terén egyaránt a H generáció bemutatkozása 2004-ben, ez az első, mai szemmel is modern hatást keltő Astra. Érződik a modernebb és drágább mezőny felé mozdulás a karosszériaváltozatok számának mérsékelt csökkentésén, illetve az 1,2 literes alapmotor eltűnése is erre utal. A H Astra ötajtós ferdehátúként valamelyest kisebb az ötödik generációs Golfnál és a második Focusnál, ám ez senkit se riasszon vissza, bőven elég akár családi szemmel is a 380 literes csomagtartóval és a korrekt hátsó lábterével. Kombiként azonban mindenkire rálicitál a hosszabb tengelytávolságával és az 540 literes puttonyával. Motorok terén az 1,3 literes dízel kerülendő, ám ez sem feltétlenül a technika megbízhatatlansága miatt, inkább a gondatlan korábbi tulajokra való érzékenysége végett. Szintén érdemes figyelni az olajfogyasztás jeleire a benzineseknél, ám a hétköznapokban használhatóság szempontjából komoly mellényúlásra kicsi az esély. Szintén készült Classic néven egészen 2014-ig így ebből a generációból már a hazai átlagnál lényegesen fiatalabb autót is lehet találni, ráadásul aránylag olcsón.
Valóban modern belső tér, ami már tényleg minden szempontból felvette a versenyt a konkurensekkel
Az összes Astra generáció közül itt a legbőségesebb a hazai használtautó-kínálat, több mint 640 darabos választékkal. Kérdéses állapottal, 433 ezer kilométerrel az órájában is 400 ezer forint felett indul azonban a Használtautó.hu találati listája, így egyértelmű, hogy a minőségi ugrást meg is kell fizetni. A korrekt állapotot keresőknek 800 ezer forint környékén érdemes nézelődni, ám akiknek a futásteljesítmény és az évjárat is számít, már inkább a bűvös millió felett fogják megtalálni a választott H Astrát. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem csak az állapotra kell figyelni, hiszen hatalmas a szórás felszereltség terén is, ami nem feltétlenül látszik az árakon: érdemes elkerülni a teljesen fapados példányokat, jelenleg is megbújik nagyjából 30 klíma nélküli példány a Használtautó.hu kínálatában. Ezzel a generációval árak terén már a csillagos ég a határ: 2012-ben gyártott, 1,6 literes motorral szerelt, ám alig 100 ezer kilométert futott autókat például hirdetnek 2,4 millióért, ám ennyiért már kabrióból, vagy sportváltozatból is korrektet kapni. A kínálat legteteje egy szalonállapotú, 27 ezer kilométert futott Classic III a maga 3,2 milliós vételárával, ám ennyiért már az igazán vonzó, 240 lóerő feletti GTC modellek krémje is hazavihető.
Astra J (2009-2018)
Az első Astra, ami már kevésbé lett népautó Magyarországon
A gazdasági helyzetnek és az emelkedő áraknak köszönhetően az újonnan is elérhető népautó jellegét elkezdte levetni Astra a 2000-es évek végére: a J generációval már inkább a céges vásárlások maradtak meg, így a használtpiacon sem olyan népszerű a modell, mint az elődje. Ezt ráadásul - Classic változat híján - már nem is gyártották annyi ideig, mint a korábbi Astrákat, a 2009 és 2015 közt futott szériát már nem is igazán lehetett volna a következő generáció eladásainak kannibalizálása nélkül forgalmazni. Egyedül a GTC és a szedán változatok éltek 2018-ig, ezek ugyanis nem léteztek az utód választékában. A J generáció a másik hatalmas technikai lépése az Astrának, itt jelentek meg a fogyasztásra optimalizált turbómotorok, illetve itt árasztották el az egykoron kizárólag prémiumautókban elérhető funkciók a belteret. Méretek terén is nagyot nőtt ezzel a generációváltással a modell, a 2,68 méteres tengelytávhoz ötajtósként 370 literes csomagtartó jár, míg kombiként ismét eléri az 500 litert a puttony.
Ez már egy modernebb autó, ezt a műszerfal is ordítja
Az árak azonban nem csak újkorában léptek hatalmasat az előző generációhoz képest, az Astra J használtan is drága. A normál állapotban, műszakival 1,4 millióról induló kínálat 2 millió forint környékén ér be 200 ezer kilométer alá, ennél lényegesen olcsóbban kapni ugyanilyen idős Classicot a korábbi generációból. A magasabban extrázott, keveset futott példányok már a 3 milliót súrolják alulról, a kínálat teteje pedig a kései szedánoknak és GTC modelleknek köszönhetően a 4 milliót is átlépi.
Astra K (2015-2022)
Egyértelmű, hogy az előd dizájnjának szerves fejlődése a formaterv
A K generáció az eddig bemutatott Astrák evolúciójának utolsó nemzedéke, a General Motors ugyanis nem sokkal a 2015-ös bemutató után eladta az Opelt a franciáknak. A két karosszériaváltozatra redukálódott kínálat benzines fronton a korszellemhez alkalmazkodva szinte kizárólag turbómotorokkal volt elérhető. Az 1,0 literes, 1,2 literes és 1,4 literes háromhengeresek mellett azonban megmaradt az 1,4 és 1,6 literes négyhengeres is, ráadásul az 1,4 literes változatot szívóként is forgalmazták 100 lóerővel. Dízelként 2019-ig 1,6 literes négyhengeresekkel, utána pedig 1,5 literes háromhengeresekkel forgalmazták. Kombiváltozata a valaha volt legnagyobb Astra, 4,7 méter feletti teljes hossza ugyanis meghaladja a jelenlegi, Peugeot alapú utód azonos értékét, ám 540 literes csomagtartója és 2,66 méteres tengelytávolsága érezhetően alulmarad.
Beltere már modern technikával, de még lekerekített formákkal operál
Árak terén már 2,8 milliónál kezdődik a Használtautó.hu 280 autót számláló, magyar papíros, érvényes műszakis kínálata, összességében elmondható a találatokról, hogy sok köztük az épp most levetett cégautónak tűnő példány. Ennek ellenére az általános állapot korrekt, az évjárat és az extrázottság pedig a vételár növekedésével teljesen logikusan változik a kínálat mindösszesen 9300 kilométert futott, 2020 végén gyártott, 9,8 millióért hirdetett csúcsáig.
Astra L (2022-jelenleg)
A legfrissebb Astra a lemezek alatt már francia, ám ettől még gond nélkül folytatja az elődök által kitaposott utat
Így érkezünk el a jelenbe, a valaha volt legpraktikusabb és legésszerűbb Astráig, amit a franciák hoztak el a Stellantis zászlója alatt 2022-ben. A kategóriában szinte felfoghatatlanul tágas, 600 litert közelítő csomagtartóval és 2,73 méteres tengelytávval rendelkező kombi még meg sem érkezett a piacra, annyira új a modell, ám az 1,2 literes benzinesekkel és 1,5 literes, immáron ismét négyhengeres dízelekkel, valamint a rendhagyó, mégis Opeles formával a ferdehátú már bőven kapható. Ez 4,37 méteres teljes hosszal és 422 literes csomagtartóval rendelkezik.
Letisztultság és modern dizájn jellemzi a tágas belteret
Használt autóként nyilatkozni róla azonban aligha van értelme, a 34 példányból álló kínálat jelentős többsége szalonautó a Használtautó.hu oldalon, valódi használtként egyetlen, közepesen extrázott benzinest kínálnak 9,6 millióért. A 2,67 méteres tengelytávval rendelkező kompakt új autóként legolcsóbban 9,16 millióért vihető haza, ám ebben minden lehetséges kedvezmény, még az Opel finanszírozás engedménye is benne van. Kedvezmény nélkül az induló listaárak 10,46 és 13,36 millió forint között alakulnak a benzines és dízel változatok esetén, míg a konnektoros hibrid Astrára felszereltségi szinttől függően 16,1 és 16,9 millió közötti indulóárak érvényesek.
Az elődök közé a Stellantisnál még az 1936-tól gyártott, a későbbi szériától teljesen független modelleket is beleszámolták
Röviden tehát ez volt az Astrák összefoglalója, az elsőtől az utolsó generációig. A jól időzített névváltás miatt valamelyest egyszerűbb feladat
a nemrég megjelent, Golfokkal foglalkozó cikkhez képest a vásárlóközönség megnevezése, hiszen a korábbi, már csak veteránként értelmezhető generációk nem Astraként futottak. A Magyarországon gyártott F Astrával kezdve azonban a kultusz és a hobbicél háttérbe szorul, szinte kizárólag használati tárgyként érdemes ezekre a gépekre tekinteni. Így a filléres közlekedésre vágyóknak ajánlható egy rozsdamentes, lehetőleg olajfogyasztással nem küzdő F vagy G Astra, az átlagos magyar használt autók között nagyon vonzó áron elvegyülni vágyóknak egy kései H generációs lehet tökéletes megoldás, míg a modernebb, J és K generációkat inkább a magasabb költségvetéssel rendelkező családok engedhetik meg maguknak. Itt azonban értéktartás és a jelenlegi piaci helyzet miatt is inkább javasolnék egy első évjáratos, reálisan árazott K generációs kombit, ha belefér a keretbe, minthogy a legdrágább J Astrák közül válogasson valaki.
30 év technikai fejlődése egy képen, az összes Astra generáció formájában. Te melyiket választanád?
F és G Astrám volt (kombik), szerettem mindkettőt. A G meg is van még, mert a családban talált gazdára. Az F 1.6 16V volt, fogyasztott egy kis olajat, de leginkább azért, mert egyszer a márkaszervizben sikerült elcseszni. A G a Twinport motoros 1.4 16V, az egy nagyon kiváló konstrukció, soha nem evett egy gramm olajat sem, és a fogyasztása is vállalható volt. Cégesként sokat vezettem H Astrát. Azt nagyon nem szerettem. A motorral nem volt gond (1.6 16V 115 LE), de a belteret nem szerettem, évek alatt sem éreztem benne otthon magam. Az az index (amelyik nem ugrott be a helyére, hanem mindig középen maradt) pedig egyszerűen megszokhatatlan volt évekig. Van aki korábbi cikkekhez írta, hogy megszokta pár hét alatt, de az Opel éppen azért tért vissza a J sorozatban a hagyományos indexhez, mert nagyon sok negatív visszajelzést kapott a tulajdonosoktól.
Ha most kellene választanom, akkor a K sorozatból vennék egy kombit. Az új L sorozat túl drága (mint minden új autó mostanában), a K sorozatból pedig lehet fiatal keveset futott példányokat kapni, ahol jó az ár/érték arány.
Nyilván mindenki olyat vesz amire pénze van.
Gratulálok a cikkhez, szép összefoglaló. Kis kiegészítést tennék a G Astrás részhez: „ám itt már minden benzines változat Ecotec”. Erre egyszer nekem is külön hívták fel a figyelmemet, a G Astrában még elérhető a korábbi szériából maradt, egyébként a magyar rendőr F Astrákban is használatos X16SZR kódú 1.6 literes 8 szelepes (75LE) benzinmotor, ami nem ECOTEC. [url]https://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Astra_G[/url] Igaz, csak az 1998 és 2000 közötti évjáratokat szerelték ezzel az erőforrással. Viszont, abban az esetben, ha valaki egy megbízható motorral ellátott (számottevő olajfogyasztásra nem hajlamos), de már modernebb (pl. biztonságosabb) autót szeretne, alacsony áron, ésszerű választás lehet ez a verzió. Természetesen ez is el tud romlani, karbantartás hiányában ennek is megnövekedhet az olajfogyasztása, de a 8 szelepes Opel motorok egyszerűbbek és így általában megbízhatóbbak, mint a 16 szelepes és azon belül is ecotec jelzésű társaik.