Tökéletesen álcázták az ID.3 alapokat. Vagyis majdnem tökéletesen
Újra és újra elmélázok azon, vajon lehet-e valóban sportos egy villanyautó? Mindezt úgy, hogy volt már szerencsém például a Porsche Taycanhoz. Természetesen nagyon mély benyomást tett rám, egyből rá is vágnám, hogy persze a Taycan az egy sportautó. Erős, brutális tempóra képes, ügyesen mozog, ugyanakkor egyből átülhettem utána egy 911 Turbo R-be, és így már más lett a baba fekvése. Nagyon-nagyon, és most tényleg úgy értem, hogy NAGYON más egy villanyautó vezetése, amennyiben az élményhajhászás a cél. Egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy az utánunk jövő generáció majd attól lesz libabőrös, hogy mekkorát zümmög a „sokkilowattos” villanyautó, de úgy vélem, az én generációm valódi benzinvérű tagjai soha nem fognak olyan hevesen dobogó szívvel nézni egy villany sportautóra, mint egy olyanra, amelyben dugattyúk mozognak hengerekben. Ezért nincs könnyű dolga a Cuprának, ami bár fiatal márka - lényegében a villanyosodás küszöbén jött létre - de letett az asztalra már olyan csodákat, mint a megvadított SEAT Ateca, van belőle az izmosnál is izmosabb Formentor és sorolhatnám. Ezek után mit várunk tőle?
Az én generációm vérbeli autóbolondjainak már nem fog extázist okozni egy villany sportautó (tisztelet a kivételnek), de az utánunk jövőknek már lehet
Nagyon kíváncsi lennék, ki mit válaszolna az előbbi kérdésre, de lehet, hogy sokan nem egy Volkswagen ID. 3-at. Viszont a Cupra keze meg volt kötve, hát kihozták, amit csak lehetett a lehetőségekből. És a Born bizony ütős lett a maga módján. Sportautónak távolról sem nevezném, de egy divatdiktátornak már igen. Egyértelműen a formájával akar lenyűgözni, ami eléggé láptalaj, hiszen ízlések és pofonok különbözőek ugyebár, ám ügyesen ugrották meg a lécet. Az ID. 3-ság valójában csak oldalról fedezhető fel (amíg be nem ülünk). Teljesen átszabták az autó orrát és farát. Merész arcot rajzoltak neki, látványos légbeömlőkkel a lökhárítóban, de másfelé is tökéletesen alkalmazták a sportosságot hangsúlyozó stíluselemeket. A motorháztető domborítása, hátul a diffúzorhatású elem, de még a C-oszlopon a fekete díszbetét is segít sportosra hangolni a Born auráját. Emellé ott vannak még a rézszínű betétek, az eleve menő Cupra emblémák és az elképesztően látványos Aurora kék karosszéria (373 800 forintért), valamint az elképesztően látványos, 19 colos felnik (410 210 forintért), így kész is a valóban magával ragadó dizájn.
Innen nézve tagadhatatlanul ID.3
Bent is próbálták az ID.3-tól jól elkülöníteni a hangulatot a Cupra emblémás sportkormánnyal, a műszerfalon végigfutó díszbetéttel és a rézszínű elemek felbukkanásával. Külön kiemelném a világoskék üléshuzatokat, amelyeken apró kis bevágások sorakoznak szintén a réz csillogásával, igaz ez masszívan feláras, de elöl ezek már kimondottan „kagylóülések” 790 480 forintért. Egyébként, ha látszatra nem tűnne tágasnak, azért itt nem érheti szó a ház elejét. Hátul is kényelmes átlagos magasságú felnőttek számára, persze a csomagtér láttán senki nem fogja összecsapni a tenyereit, hogy „hű mekkora”. Természetesen a gyári adatok szerint alapból 385 literes csomagtérrel azért lehet mit kezdeni, főleg, hogy 1267 literesre bővíthető. Szóval az utastér egyetlen gyenge pontja az infotainment rendszer, illetve annak 12 colos érintőképernyője. Egyrészt túlbonyolították a menürendszert, amit amúgy el lehetne érni egyetlen bökéssel, ahhoz itt több kell, emellett lassan is reagál, de a legnagyobb bűn a képernyő alsó részének kivilágítatlan része, amin a hőmérsékletet lehet szabályozni, illetve a hangerőt. Persze utóbbit a kormánykerékről is lehet szerencsére, de a klímakezelés szintén kacifántos módon menüből működik, vagy a hőfok ezen a teljesen észszerűtlen, vékony csíkon.
Az infotainment rendszeren még van mit faragni
A kényelemre nem lehet panasz
A kábelek elrejthetők a padló alá
Menjünk is inkább a villanymotor irányába, ami egy 204 lóerős, 310 Nm-es egység. Ez egy szép szám, ezzel már simán lehet sportosan közlekedni. Gondolhatnánk. De egyszerűen nem olyan az autó viselkedése. És most nem foghatom a tömegre, mert az 1736 kg a villanyautók között egészen „könnyű”. Na jó, de mégis a tömegre kell fognom részben, mert a Born is ugyanazt csinálja, mint a többi villanyautó: leesik az ívről.
Hiába a kiváló tömegelosztás, az alacsony súlypont, egyszerűen kúszik le a kiválasztott ívről.
És nem úgy, hogy mondjuk az orra indul meg, vagy a fara (pedig hátsókerék-meghajtású), hanem az egész autó. Nem mondanám alulkormányzottnak, se túlkormányzottnak, mert teljesen random módon viselkedik, ami kicsit ijesztő is, hogy kiszámíthatatlan, melyik kanyarban hogyan reagál. Természetesen a téli gumiabroncsok sem voltak ideális társak már a korán érkező nyárias melegben, ez az egyébként vigyort fakasztó gyorsulásoknál is érződött, pedig, ha rendesen betapad, akkor 7,3 másodperc alatt százon van a Born. Összegezve városban ideális társ, teljesen más dimenzió a gyorsulásával, agilitásával, mint mindenki más (amíg kevés villanyautó közlekedik), de ha mókáznánk vele, akkor nem ez az igazi sportautó. Fogyasztásáról sem mondhatok mást, mint hogy értelemszerűen összhangban áll azzal, mennyire tiporjuk a villanypedált. Simán alakulhat 15 kWh/100 km alatt, a tesztátlag viszont körülbelül 16,9 kWh/100 km lett.
204 lóerő hajtja a hátsó kerekeket
Szóval ez egyfajta életstílus autó inkább, és tény, hogy a Cupra nem csak egy sportmárka akar lenni. Divattermékeket is fogalmaznak, táskákat, napszemüvegeket, később valószínűleg egyre szélesedik a paletta. Ebbe pedig tökéletesen illik a Born. Kiváló kifejezőeszköz urbánus életmódot folytató vásárlók számára, habár még többre is hivatott, hiszen papíron a WLTP szerinti hatótávolsága 358-425 kilométer között alakul az 58 kilowattórás akkupakkal. Az pedig biztos, hogy 350-et trükkök nélkül simán elment a kora tavaszi, de nyárihoz hasonlító időben. Töltési ideje pedig szintén a szokásos: otthoni hálózatról egy örökkévalóság (több mint egy nap szinte lemerültről maximumra), utcai oszlopról kb. 6 óra egy teljes töltés, 50 kW-os oszlopról pedig egy óra alatt majdnem teljesen feltöltődik.
Nem sokat változik a különböző üzemmódokban a viselkedése
Ára? Húzós. Nem az alap 16,5 millió, mert az már egy teljesen átlagos villanyautó ár. Inkább az, hogy az extrák pipálgatásával mennyire elszaladhat. A már említett tételek mellett a tesztautóban ott volt még többek között a Dynamic csomag. Majd’ el felejtettem, ez adaptív lengéscsillapítást ad, de a különböző üzemmódokat szintén jól elrejtették a menürendszerben, és oly nagy változást nem is idéznek elő, de állítólag hamarosan rendelhető lesz a megszokott módon, a kormánykerékre helyezett Cupra gombokkal is. Továbbá félmilliós csomaggal érkezik az adaptív tempomat, a holttérfigyelő, a tolatókamera és a táblafelismerő, néhány további kiegészítővel, valamint a MODE 3 töltőkábel (Type 2, 32A) sem alapáras. Így viszont már közelíti a 20 millió forintot a Born ára, amiből szerencsére lejöhet az 500 ezer forintos, a konfigurátorban alapból kínált kedvezmény.
Sötétben lenyűgözőek a fényei!
Értékelés
Pozitív
Extravagáns dizájn, sokkal izgalmasabb az alapjául szolgáló ID.3-nál
Negatív
Túlbonyolított infotainment rendszer
Árak
Tesztmodell alapára
16 534 130 Ft (2022.03.31.)
Tesztautó ára
19 471 640 Ft (2022.03.31.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1455 mm
Belmagasság elöl:
910-985 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
510-550 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1230 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1200 mm
Csomagtér magassága:
550-860 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
A FORMENTOR VAGÁNYSÁGÁHOZ KÉPEST IGEN LANGYOS KÜLSŐ ,AMIT A KÖZÉPRŐL INDULÓ BUTA ABLAKTÖRLŐK MÉG JOBBAN TETÉZNEK!!! KÁR ÉRTE!!!!
Egy sportautónál elsődleges szempont a formája miatt kialakuló must-have érzés. Ennél biztos, hogy ez teljes mértékben hiányzik. Hátulról olyan ronda mint egy Lanca. Belülről sem nagy durranás. Kis durranás se!
Aztán a mai világban mi az a 200 Le? Nem sportautó az biztos.
2 évvel ezelőtt egy benzines ha így nézett ki, akkor kb 6.5 millától indult volna a kínálat. Persze nem 200 Le-vel, de 120 környékétől, és a 200 Lőerőst is meg lehetett volna 8.5-től kaparintani. Ezzel szemben most ennek a duplája. Még egyszer leírom, mert döbbenetes: A DUPLÁJA!
És mi a legszomorúbb benne? Hogy ezt már el is fogadják az emberek, meg sem rökönyödnek rajta!
Számomra nincs olyan autó, ami megérne 16.5 millió forintot. Irreális.