A munka hőse: közel ötvenéves a Ford Transit
Öt plusz kettő régi Ford Transit generációval emlékezünk meg a Ford kisáruszállítójáról
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén jött a legújabb, s a Ford Transit mindig a munka hőse volt. A kis cukiból csőrös, majd elsőkerekes lett, praktikuma etalon.
A német Taunus Transit és a brit Thames 400E voltak a Transit elődei. Előbbitől kapta a nevét, utóbbi a valódi elődmodell
Az első Transit nevet viselő furgon még nem is volt igazi Transit. 1953-ban jelent meg a Ford FK 1000 nevű van (mint Ford Köln, egytonnás kapacitással) a kortárs Taunus motorjával. Ezt a kisáruszállítót nevezték 1961-től Ford Taunus Transitnak, 1965-ig gyártották kicsi, cuki formájával. Ez a változat a későbbiekkel ellentétben nem angol, hanem kölni német fejlesztés volt. A mi Transitunk nevét innen kapta, de igazi őse az angol Fordnál gyártott Thames 400E volt.
Az első Transit 1965 és 1978 között készült, természetesen volt platós is
Csaknem ötven éve, 1965-ben mutatkozott be a valódi első generáció, 60 fokos hengerszögű V4-es benzinmotorokkal, amik a korabeli Caprikat is hajtották. Dízelből először egy Perkins motort kínáltak, majd a saját, 2.4-es négyhengeres York motort. A dízelek csőrös, hosszabb orrészébe bizonyos piacokon még egy V6-os háromliterest is bepasszítottak. Ahogy a T2-es VW Transporter a tolóajtajával a német terroristák, úgy a csőrös Transit az angol betörők kedvence lett.
Transit Supervan 1971-ből. A fura szerzet a maga módján potens volt, a legendás Ford GT40 sportkocsi alapjaira építették a bódét és annak V8-as 400 lóerő körüli motorjával állítólag a 240-et is vitte. Nyilván nem kanyarban
Kettes széria néven, de a korábbival azonos alapokon érkezett 1978-ban az újabb modell. Ezen már kockalámpák és modernebb részletek szerepeltek fő stíluselemként, a motortérben meg a kornak megfelelő újabb erőforrások vették át a korábbiak helyét. A nagy váltás 1986-ban jött el, ekkor mutatták be a felénk legismertebb hármas Transitot, ami több módosítással egészen 2000-ig készült. Ezt a korábbinál jóval áramvonalasabb orráról és döntött szélvédőjéről lehet megismerni.
A kettes Transit egy erős rácfelvarrás. Motorjait is kicserélték és a külseje is korszerűbb
A harmadik generációtól, azaz 1992-óta az összes verzió független első kerékfelfüggesztéssel készült, és itt jelentek meg először a lényegesebb kényelmi és biztonsági extrák is. Nem volt kevésbé fontos a négyes széria sem, ott vezették be az elsőkerékhajtásos változatokat, amelyek a könnyebb terhek szállításához kínáltak alternatívát, nagyobb raktérméret és alacsonyabb padlómagasság mellett. 2006-tól mostanáig gyártották a valójában inkább ráncfelvarrásnak tekinthető ötös generációt, amit idéntől ismét egy teljesen új modell követ. A Transit sorozat jövőre ünnepli félévszázados fennállását a vadiúj hatodik generációval, amit már mi is kipróbáltunk.
A hármas generáció elárasztotta a hazai utakat és ma is velünk van, ahogy a 2000 és 2006 közötti négyes is. A négyesben jelent meg az elsőkerékhajtás, amit az ötös vitt tovább. Ez a generáció is inkább csak frissítés volt, az új platform csak az idén bemutatott hatossal érkezett meg