A Monza-szárny volt a titok nyitja
A Ferrari a szárnyának köszönhetően nyert
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az F-csatorna és a speciális Monza-szárny volt a kulcsa az Olasz Nagydíj sikerességének, a kettő kombinációjában pedig a Ferrari volt a legjobb.
Az Olasz Nagydíjnak otthont adó pálya az egyik legspeciálisabb a versenynaptárban, hiszen sok egyenes szakaszból, néhány sikánból és tulajdonképpen három kanyarból áll. A Formula–1-es autók átlagsebessége 250 km/h, a végsebességük pedig 350 körül van.
A hosszú egyenesekben elérhető nagyobb végsebesség miatt kisebb leszorítóerőt és vele párhuzamosan kisebb légellenállást kifejtő szárnyakkal operálnak a mérnökök, amivel viszont a kanyarokban adják fel az autók stabilitását.
Az idén bevetett F-csatorna elvileg erre a problémára ad választ, és körönként akár fél másodperc előnyt is jelenthetett Monzában, mégis több csapat, mint például a Mercedes vagy a Force India teljesen elhagyta, sőt, a rendszer kitalálója, a McLaren is csak Jenson Button autójába építette be a versenyre, Hamiltonéba nem.
Button meredekebb szárnyakkal, nagyobb leszorítóerővel állt rajthoz, ami a kanyarokban és féktávon jelentett előnyt. Az egyenesekben pedig az F-csatornával lehetett egy kicsit csökkenteni a légellenállást, de nem annyira, mintha valaki elhagyta volna a teljes F-csatornát és kisebb dőlésű szárnnyal állt volna rajthoz, mint Hamilton. Hogy a két megoldás közül melyik lett volna jobb, nem tudhattuk meg, mert Hamilton a verseny elején kiesett.
Azonban nem csak az F-csatorna használata, hanem a hátsó szárny kialakítása is kérdéses volt a versenyen. Monzában a szárnyakon ébredő leszorítóerő kb a negyede a monacói szárnyaknak. Sok csapat a gyors pályákra egyféle szárnyat fejleszt és azt használják több futamon. Ezt láthattuk a McLarennél és a Renault-nál is, amely csapatok a Spában használt szárnyaikat vitték Monzába.
A Ferrari viszont külön erre a versenyre fejlesztett egy hátsó szárnyat, sokkal keskenyebb F-csatornával, kisebb szárnnyal és teljesen sima vízszintes egységgel.
A szakértők szerint ennek köszönhetően voltak gyorsak az olasz autók. És ez lehetett a titka a Ferrari hirtelen formajavulásának.
A korábbi versenyeken domináló Red Bullokról már a verseny előtt tudni lehetett, hogy az ő aerodinamikai kialakításuknak nem kedvez Monza. A hátralévő pályák azonban már nem ilyen szélsőségesek, úgyhogy a soron következő Szingapúri Nagydíjon akár megint változhat az erősorrend.