Már itthon is rendelhető az új Aygo X
Szerencsére a Toyotának fontos az A-szegmens, tehát a miniautók kategóriája, annak ellenére, hogy most nem ez a legdivatosabb szekció, miközben tombol a SUV-láz. Viszont a Toyota kézenfekvő megoldást kínál. Az Aygo új generációja követi a divatot, konkrétan egy SUV-nak néz ki, még egy X-et is kapott a neve után, ami természetesen a cross szóra utal. Erről pedig valószínűleg a világ minden táján a terepezés jut az emberek eszébe, abból meg eleve a szabadidő-autókra asszociálnak, miközben legtöbbjük nem is nevezhető igazi terepjárónak. Furcsa világot élünk, ugye? Lényeg a lényeg, hogy sokaknak tökéletesen ideális egy miniautó az életvitelükhöz, már csak az hiányzik, hogy nagyobbnak, komolyabbnak tűnjön. Legalábbis a trendekből ez olvasható ki, ezért az Aygo X is megkomolyodott.
Az X hivatalosan annyit tesz: Cross. Szóval nyugodtan kiejthető így is az autó teljes neve
„
Az A-szegmens nagyon fontos számunkra. Nem csupán azért, mert sok új vásárlót hozott a Toyota számára, hanem azért is, hogy beteljesíthessük a küldetésünket, és mindenki számára a megfelelő mobilitási megoldást tudjuk nyújtani” - tette tisztába a dolgokat Andrea Carlucci, a Toyota Motor Europe termékekért és marketingért felelős alelnöke.
Európából Európának - mondhatjuk ezt bátran az Aygóról, hiszen a franciaországi Nizzában található fejlesztőközpontban rajzolták az új csöppséget. Az Aygo X Prologue tanulmányautó pozitív fogadtatása után aztán a projekt átkerült a Belgiumban található Toyota Motor Europe Styling részlegéhez, ahol a koncepcióból sorozatérett modellé vált az A-szegmens legújabb képviselője. És tényleg egy vidám törpe lett. Szó szerint megfűszerezik a stílusát a színek, ugyanis a színválasztékban fűszernövényekről mintáztak néhány tételt. Ezek a boróka, a chili, a gyömbér és a kardamom, ráadásul kéttónusú fényezés is kérhető, ebben az esetben a tető mindig fekete. Még akkor is, ha elhúzható, ugyanis "harmonika" vászontetővel is rendelhető az új Aygo X.
Összehasonlításképp: az első túlnyúlás 72 milliméterrel rövidebb, mint a Yarisnál
Az autó egyébként a TNGA-B platformra épül, amelyre a Yaris aktuális generációja is. Ám módosították a padlólemez hátsó részét, amely így kisebb lett, miközben rövidebb első és hátsó túlnyúlást kapott. Azért az elődjénél így is nagyobb, egészen pontosan 3,7 méter hosszú, tehát 235 milliméterrel nyúlánkabb, míg a tengelytáv 9 centiméterrel nőtt. Ugyanakkor a rövidség nagyon előnyös az Aygo X életterében, a városokban, hiszen még a legszűkebb utcákban is könnyű vele manőverezni. Fordulóköre 4,7 méteres sugarú, ami az egyik legjobb érték a kategóriában.
Hiába pici, látványos autó lett az Aygo X
Szélessége 125 milliméterrel nőtt, most 1740 milliméter. Ennek eredményeképp az első ülések 2 centivel távolabb kerültek egymástól, így 45 milliméterrel nőtt a válltér. A csomagtértől viszont nem szabad sokat várni, de azért dicséretes a 231 literes alapméret, ami több mint 60 literes növekedést jelent az elődhöz képest. Magassága 5 centiméterrel nőtt 1525 milliméterre, az úgynevezett Pagoda tetőkialakításnak köszönhetően pedig a fejtér is tágas. De nem lenne igazi crossover, ha a futóművén nem emeltek volna. A leköszönő típushoz képest 11 milliméterrel növelték a hasmagasságát (146 mm lett), így bent a vezető üléspozíciója 55 milliméterrel került magasabbra.
Kerekded formák teszik hangulatossá a műszerfalat
Vidámság köszön vissza az utastérben is, a kerek formák igazán látványossá teszik a műszerfalat, a karosszéria színére fényezett díszbetétek pedig oldják a szürke hangulatot. Az anyagok kopogósak, hozzák a kategória átlagát, a minőségérzet azért egyáltalán nem rossz. A bőrkormány fogása nagyon jó, a kényelmes üléspozíció gyorsan megtalálható. Ugyanakkor hátul inkább csak gyerekek férnek el fészkelődés nélkül, ráadásul a hátsó ajtók sem nyílnak elég nagyra, nem sokkal könnyebb ki-be kászálódni, mintha háromajtós lenne.
Hátulra nehéz bekászálódni, de elöl tényleg kényelmes
A csomagtér az ülések lehajtásával lesz 829 literes
Visszatérve a műszerfalhoz: a középkonzolon 7 vagy 9 colos érintőképernyő kaphat helyet felszereltségtől függően, amelyen a Toyota legújabb multimédiás rendszere fut, illetve a MyT alkalmazással az okostelefonokon is kapcsolatba léphet az autóval a tulaj, aki megnézheti többek között az üzemanyagszintet vagy épp a vezetési adatokat. Magasabb szinteken felhő alapú navigációt is kínál, de az okostelefonos alkalmazásokon keresztül is lehet térképet tükrözni a kijelzőre.
A gyári navi nem állt a helyzet magaslatán. Késve reagált és sokszor pontatlanul, rossz helyre "képzelte" az autót. Ám ez lehet csak egyedi hiba volt, egy teszt során majd kiderítjük
Egyelőre a benzines, háromhengeres motoron kívül nem tervez más hajtásláncot a Toyota az Aygóhoz, méghozzá azért nem, hogy elérhető árszinten tudja tartani. Ebből az egységből 72 lóerőt és 93 Nm forgatónyomatékot csalogattak elő. Előbbit 6000-es, utóbbit 4000-es fordulaton adja le, amiből már sejthető, hogy a lendületes haladáshoz bizony forgatni kell. Bár a városban ez szinte fel sem tűnik, országúton is inkább csak egy-egy előzésnél. Autópályán viszont hangosan üvölt már a motor, de nem is oda való az Aygo X. Mindenképp városi "harcos", ezáltal a fokozatmentes CVT váltóval a legkényelmesebb, ám az ötfokozatú manuálisba sem tudnék belekötni. Szépen, passzentosan mozog a kar a kulisszában, nem különösebben fárasztó a használata. Fogyasztásáról csak a fedélzeti kijelző adatai alapján kaphattunk képet, ami nem szentírás, de mindkét váltóval kerek 5 liter körül alakult vegyes használatban.
Csinosak a 18 colos könnyűfém felnik
Vezetése is meglepően mókás, a rövid tengelytávval még a virslikerekeken is csurran-cseppen egy kis gokartos hatás. Ám a legfontosabb, hogy tényleg könnyű manőverezni vele a városi „terepen”. Rendelhető 18 colos könnyűfém felnikkel is az autó, ám a tükörsima Barcelona környéki utakon még nem tapasztalhattuk meg, hogy mennyire ronthatnak a menetkényelmen, avagy mekkora zöttyenéssel reagál úthibákra.
Jól mutatna rajta a Prologue tanulmányautó egybefüggő fényszórója, de így legalább marad feladat a ráncfelvarrásra is
Fontos még megjegyezni, hogy alapfelszerelés a Toyota T-Mate csomag (a Safety Sense leszármazottja), ugyanis a Toyotánál azt vallják - nagyon helyesen - hogy a biztonság nem lehet opció, annak alapból járnia kell. És ez a csomag bizony elég gazdag, ám az autó alapára sem szerény. Ugyanakkor napjainkban mégis a legkedvezőbb árkategóriában indul a 4 780 000 forintos alapárával. A közvetlen konkurenseknél ez egy kicsit magasabb, viszont a technika is frissebb. Már rendelhető is az új Aygo X, sőt már 200 darabot el is adtak, ám az értékesítési terv idénre 1000 darab.