A méret a lényeg, avagy valóban kell a nagy kerék?

Érdemes-e az eredeti gyári méretet nagyobbra vagy kisebbre cserélni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A motorok lökettérfogatának és hengerszámának lebutításával ellentétben a mai autók alá egyre nagyobb kerekek kerülnek. Vajon jó ez nekünk?


Tavaly már egy kétrészes cikksorozatban megvizsgáltuk azt, hogy nem feltétlenül haladnak jó irányba manapság az autóipari fejlesztések. Legjobb példaként itt van a downsizing, ami miatt egyre kisebb lökettérfogatú és hengerszámú motorok kerülnek beépítésre. A teljesítmény ugyanakkor nő, felöltő is kerül a blokkra, ami érzékeny szerkezet, ezért az autó használata nagyobb odafigyelést igényel. Egyértelmű, hogy ez a trend nem a tartósságot szolgálja, van olyan gyártó, aki ki is mondta, hogy az 1,0 literes háromhengeres turbósuk 150.000 km-t bír ki garantáltan, hogy utána milyen meghibásodások jöhetnek elő, abba inkább jobb nem belegondolni.
Hirdetés

A motorokkal nincs mit tenni, van viszont egy másik kevésbé egészséges irányvonal, ami ellen viszont tudunk lépni. Az is megfigyelhető, hogy manapság az autók mérete mind külsőleg, mind pedig belsőleg nő. Utóbbi nem is gond, hiszen ma már egy kompakt is akkora helyet kínál, mint korábban egy középkategóriás. Emellett a kerekek méretét is egyre nagyobbra szabják a gyártók. Igaz, hogy jól és vagányan mutat, de több dologra is hátrányosan hat.

Az elsőt mindenki meg fogja érezni, amint elérkezik a téli gumi vásárlás, vagy az első gumikopásból adódó csere ideje. A nagyobb kerék bizony komoly felár. A szélességbeli különbségeknél is van eltérés, ez azonban kevésbé nagymértékű, mint az átmérőbeli eltérés. Egy prémium abroncsot nézve egy 205/60 R16-os gumi 26 000 Ft-ba kerül, míg egy 205/55 R17-es már 38 000 Ft-ot kóstál. 46 százalék plusz pénz, 4 abroncsnál már 48 000 Ft különbség. Ha nagyon sportosak vagyunk, akkor akár két collal nagyobbat is bevállalunk, ekkor már 45 ezer forint felett alakul a 215/45 R18-as abroncs. Az eredeti 16-oshoz képest ez már 73 százalékkal nagyobb, a teljes szettnél 76 ezer forint felár. Azaz, ha két collal nagyobb gumit szeretnénk, akkor egy garnitúra helyett közel már csak egy felet vehetünk ugyanabból a pénzből.

Megjegyzem, hogy ez a méret csupán egy kompakt kategóriás autóé, a luxus SUV-oknál viszont 20 col vagy annál nagyobb méretekkel is találkozunk, a szélességről nem is beszélve. Nem véletlen, hogy vannak olyanok, akik nem áldoznak téli gumira, mivel az már nem fér bele a büdzsébe. Pontosabban bele kellene, de közel fél milliót kiadni egy garnitúra gumiért már nekik is húzós tétel ezek szerint. Ha már SUV-nál járunk, akkor

egy 30 centi széles és 21-22 colos kerék egyébként akkora tömeget képvisel, hogy a gumiszervizekben már két ember kellene ahhoz, hogy megemelje.

A munkavédelmi szabályokat így sokszor kénytelenek megszegni a műhelyben dolgozók, köszönhetően a "méret a lényeg" trendnek.

De térjünk vissza a kompaktokhoz, és evezzünk más vizekre. Lehet, hogy sokakat nem hat meg a komoly felár, nekik minden áron nagy kerék kell. Oké. A kinézet valóban ott van, a komfortot viszont keresztül lehet húzni. Rossz úton hihetetlen sokat tud rontani, ha két collal eltérünk a gyári mérettől. Saját bőrömön tapasztaltam meg, amikor néhány éve az akkori G Astrámra 15-ös helyett 17-es, 3 centivel szélesebb kereket tetettem. A komfort mellett a gyorsulás és a lassulás is rosszabb lett. A nagy tömegű kereket nyilván nehezebb felgyorsítani, amikor pedig lendületben van, akkor nehezebb lelassítani. Emellett még a fogyasztás is megnőtt, sőt a centrírozást sem sikerült tökéletesen elvégezni, hiszen teljesen megváltozott a futóműgeometria. Végül egy szezon után visszaálltam a 15-ös gyári méretre. Saját hülyeségem miatt szívtam vele, mert úgy gondoltam, hogy az 1.6-os Astrának kell a tuning. Ma már azt mondom, hogy nem véletlenül gyári méret a gyári méret, attól nagyban eltérni nem jó.

Mégis a mai őrült trendnek köszönhetően a gyártók is kínálnák bőszen két collal (16 helyett 18-as) nagyobb kerekeket, még egy Opel Adamra is, ami alapvetően egy miniautó. De ugyanez mondható el a magasabb kategóriákban is. Legutóbb másodszor is sikerült megjárnom, igaz itt már jogosan lehet okolni a gyáriakat. A japán autóknál jól megszokott, hogy csomagban lehet csak kérni az extrákat, így a számomra megfelelő Mazda3-hoz alapból járt a 18-as kerék. Ezzel lényegében esélytelen, hogy visszabutítsuk 16-osra, csak ha utólag veszünk rá kisebb felnit. Télre sikerült beszerezni egy 16-os kereket, egy szezon után pedig úgy voltam, hogy a 18-as kerék kényelmetlen a pesti utakon, így vettem négy 16-os nyári gumit, a télieket ledobtam a felniről és most végre a gyári alap 16-os, 205/60-as gumikon autózok. Ég és föld a kettő. Sokkal kezesebb, komfortosabb vele az autó, nem véletlenül ez a gyári mérete. A külső megjelenése picit gagyibb lett, de nekem többet ér a kényelemes utazás, mint néhánnyal több, az autóra csodálkozó szempár.

A tanulság tehát, hogy ne akarjunk feltétlenül nagyobb kereket, még akkor sem, ha azt a gyári extralistán látjuk feltüntetve. Sokszor viszont nincs kiút, kötelezően nagy kerék jár a magasabb ellátmányhoz. Ilyenkor már akár új korában érdemes levenni a nagy kereket, hiszen nullkilométeresen lényegesen jobb áron lehet megválni tőle, mintha 5000 km után jönnénk rá, hogy ez bizony túl kemény, le kellene cserélni. Egy ilyen váltásból akár még pluszban is kiszállhatunk, hiszen a nagyobb felni és gumi többe kerül, drágábban lehet eladni, mint amennyiért a kisebbet beszereztük.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

41 thoughts on “A méret a lényeg, avagy valóban kell a nagy kerék?

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Jó akkor nézzük a kérést. Van egy kiskocsi közepes teljesítménnyel és épeszű vezetővel. (Az eleve gyárilag engedett gumit fog feltenni.) Van egy sportkocsi amit a félcédulás vezetője a jobb száguldás reményében jól feltunningol.. Nos melyikkel fognak előbb célba érni és melyikkel a kórházba?

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Minden autó kézikönyvében benne vannak az ajánlott méretek. Ezeket a gyártó, azaz a tervezők ajánlják. A kinézet helyett a műszakilag tökéletes megoldást kell nézni. Ha benne ülsz akkor teljesen mindegy mekkora és milyen kinézetű kerék van alattad, de veszélyes helyzetben kurvára nem mindegy, hogy ez jó-e, vagy balesetveszélyes.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    A gyártó által engedett legkisebb felnin az engedetten szélesebb (peresebb) gumi jobb. Az úttartás és fékhatás miatt. A kátyúk? Istenem, meg kell próbálni, hogy kikerülje az ember, vagy menjen arra kerülő úton.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Így van, csatlakozom, az alsó kocsin is úgy látom robbantott gumi van.Azt hogy, hogy nyeklik kifelé nem sikerült a mechanizmusát kitalálnom.Azt hiszem mind 1 is ezek őrültek, show-ra jó csak több ilyen közlekedik is, most ez a robbantott gumi dívik.
    Valaki írhatna egy értekezést, hogy az ilyen keréknek milyen tulajdonságai vannak az úton, kanyarban stb…
    Érdekelne!

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    én azonnal bezúzatnám a kocsit és a jogsit / forgalmit amelyik barom olyan méretet tesz fel.

    [url]https://pbs.twimg.com/media/Ca7VLPqVIAEyl16.jpg[/url]

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    🙂 jó a humorod Üdv! a jó kérdés a jó helyen:))
    nekem bogáron („71) 165/35 17van:)))
    Tisztelt cikkíró az alapvető hibáját a szövegbe simán elrejtette: a +3cm! na az volt a hiba, nem a 2 zoll:)

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Az én vasam alatt 275/60R15 van (kombi személykocsi), a magyar utakra való tekintettel eszembe sem jutott nagyobb felnivel megajándékozni a gépet, pedig még a 22″-os is lazán elférne alatta, kint némelyik eszetlen a 28-as felnit is bátran használja a paripáján. A kanyarokat nem 120-szal veszem be, de ha rám jön az öt perc egy piros lámpánál állva játszva elmozdítom oldalra a seggét 🙂
    És ha már a füstölésről is szó esett, a 15-ös gumikat olcsóbban meg lehet venni, a 22-eseket sajnálnám 😀

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    A rugó egyik oldalán a karosszéria „ül”. Minden, ami a rugókhoz, a rugók másik oldalához csatlakozik, tehát a tengelyek, féltengelyek, fék, a felni és a gumik együttes tömege a rugózatlan tömeg.
    Fellép a tehetetlenségi nyomaték is, de ez nem számottevő tényező. Amennyi hátránya van ebből a szempontból a nagyobb átmérőjű keréknek, annyi előnye is! A két tényező kioltja egymást, esetek túlnyomó többségében. 🙂
    Igaz, egy 15″-os és 17″-os felni között van 2″-os „erőkar” differencia, amit a nyomatéknál figyelembe kell venni, de a fellépő erőhatások nagyságát és összességét alapul véve ezekben nem tényező.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Szerintem ez a hatalmas felniméret mánia abnormális hülyeség, olyan mint a makkoscipő, vagy a trapézgatya, vagy a buffalo bakancs. Reméljük idővel megjön az emberek esze. Nem tudom miért akar mindenki pályaversenyző lenni a közutakon ezekkel a vékony gumikkal……

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Nekem anno egy úriember azt mondta, amikor mókolni próbáltam (más gumi, más felni, stb.), hogy nálam okosabb emberek tervezték, és hosszú tesztek alapján lőtték be arra, amivel kiadták.
    Ugyanígy, ha nagyobb felnit, vele együtt peresebb gumit használok, nem csak a hajtásláncot, hanem a fékrendszert is túlterhelem a gyárilag „belőtt” értékekhez képest.
    Persze, akinek futja, meg menőzni akar a „csodautakon”, annak nosza, hajrá! Részemről maradok a kényelemnél.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Nyáron 315/35/R20 van a gépen de soha nem csíptem el a gumit, vagy törtem meg a felnit annak ellenére, hogy iszonyatosan rossz utakon járok vele nap mint nap és akármennyire is figyel az ember ha jönnek szembe sokszor elkerülhetetlen, hogy elkapjak egy jókora tankcsapdát!
    Egy ilyen R20-as nyár után bizony a fűtőműben kell cserélni ezt azt (gömbcsuklók, kutyacsontok, lengőkar stb.)
    Télen is megy az autó szinte ugyan annyit mint nyáron, ugyan azokon az utaknak csúfolt szőnyegbombázott ösvényeken csak R17-el és érdekes a téli szezon végén nem kopog, nem üt semmi a futóműben.
    Magyar utakra hülyeség a nagykerék!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Kisebb kerekekkel könnyebben lehet bekormányozni a parkolóba. Egyszerűen jobb. Célszerű az adott kocsihoz használható legkisebb felnit választani. Ha egy kocsihoz van 14, 15 és 16 colos én alapból is 14-est vállalnám. Lehet, hogy a nagyobb jobban mutat, de az a lényeg, hogy a kocsi jól fusson és irányítható legyen.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    [i]„Az acel tarcsa mindig konnyebb lesz mint a „konnyufem felni”. :)”[/i]
    Emiatt mondtam, hogy sok. 🙂
    [i]„Kemelen Fungikusz talalt maganak megint uj profilnevet?”[/i]
    Igen. 🙂

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    A 11.5kg a 15-os felnin nem sok, inkabb atlagosnak mondanam. A 14es acekerekre szerelt gumi suly 10kg koorul van, szoval a 15-os 11.5-el teljesen atlagos. Persze ettol meg lehetne konnybb is. Az acel tarcsa mindig konnyebb lesz mint a „konnyufem felni”. 🙂 Presze kivetel erositi a szabalyt, de telleg onnyu alupapucsok dragak, nem fogsz veluk talakozni. Kemelen Fungikusz talalt maganak megint uj profilnevet?

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    igen, utólag láttam csak….átszaladtam rajta, de nem figyeltem 🙂

    más : egyébként, hamár mazda 3, összedobtam egyet ( a felnit csak jellegre kell nézni, 19-es aez amúgy, nehéz, 200le+ minima, ültetés közepes 35mm kb.)

    [url]http://kepfeltoltes.hu/160331/maz3-aez_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/url]

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    a gyárak csak a drágább sport modelleknél használnak könnyebb felniket. egyébként alapmodelleknél a legolcsóbb vackokkal adják ki. az a 11.5kg egy 15-nek az szégyen. Jó 19×8.5-esek vannak olyan súlyban általában (40-50k / db) a kovácsolt 19-esek 9,6kg körül mozognak (300-400k / db)

    a másik amit sokan elfelejtenek, hogy a GUMI maga is 8 és 10 kg között van átlagosan (ballonosnál is), amit nem tudsz csökkenteni és rohadt sok.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Az Audi A2 gyári alufelni súlya 165/65 R15 -ös abronccsal, 11,5 kg. Ugyanezzel az abronccsal (gyári) acélfelni esetén 9,7 kg-ra csökken a súly. 🙂

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Hát igen, akik 120-szal veszik a derékszögű kanyarokat azoknak biztos kell a nagy felni.
    Ismét jót röhögtem. 😀
    A legtöbb balféknek teljesen mindegy, hogy milyen felni van az autóján, mert a közelébe sem kerül, hogy gondja legyen a kisebbel. Vagy ha igen, akkor a nagyobbal is az lenne. 🙂

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    remélem itt sportosnak nem a 70 lovas asztrákat meg swifteket tartják az emberek…..mert az már rég sajnálatos lenne. azokra nem kell nagykerék (ettől függetlenül plusz 1 méret simán mehet a gyárihoz képest ezeknél is, a könnyebb márkákból). 200 lónál kezdődik a sportos kompakt (140-150 ha kisbódé) pl. Ott pedig egy 8-9 kg-os kerék kb 0.1-0.2 seccel vesz vissza a 7 másodperces gyorsulásból. Valóban rettenetes különbség a 7.1 sec a 7.0-hoz képest, főleg, hogy a legtöbb bénakacsa normálisan sem tud váltani, ott meg már plusz 1-1.5 sec elmegy azonnal 😀

    Még 1x mondom az értetlenebbek kedvéért, nagy kerékből is van könnyű !!!!!! nyilván nem olyan könnyű, mint egy 14 collos kis csúnya játékkerék, de 19-20collos 8-9J-s 21-20lbs (9kg) körül (ez egy olcsóbb, 17×7-es súlya) , advan,weds,buddy stb és újabban a különböző kovácsoltak (morr,hre stb) ja hogy ezek nem olcsók főleg a kovácsoltak 😀 , hát igen a minőségnek ára van. De vannak közepes árban is könnyebb kerekek (amik 200 ló körül nem sok vizet zavarnak). Sokszor még a drágábbak sem könnyebbek egyébként, szóval a felni téma több és sok utánanézést igényel, minthogy csak így kibüffentsük, h ami nagy az vacak. sosem raknám vissza a /40-es gumimat ballonosra, egyszerűen hánynom kell a a „komfortos” hajókázástól és lassú reakcióktól 😀 persze van helyette nyomvályú (ez tapasztalatlanabbak kezében életveszély! és kátyufelütés tavasszal (ez olcsóbb felniknél para csak), ha nem figyelsz…de cserébe agilisebb,közvetlenebb,biztonságosabb (nagyobb sebességnél is) és ezerszer jobban néz ki.
    Vicces lenne egyébként egy AMG A45 16-os trakikerekekkell :D:D::D:D:D:D

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Minél nagyobb a kerék átmérője annál komfortosabb, viszont minél szélesebb valóban annál jobban megtalálja a nyomvályúkat és a hibáknál is nagyobbat dob.
    Csak a buta, de gazdag emberek tesznek egy terepjáróra szuper(!) peres gumit.
    És valóban a nagyobb kereket nem csak előre kell gyorsítani, hanem forgatni is kell, tehát nagyobb a tehetetelensége. Továbbá úgymond rugózatlan tömeg, tehát a szélsőségeket érdemes kerülni.
    Azért biztonságot ad a manővernél ha nem virsligumi van a kocsi alatt.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    nalam gyözött az outfit es a sportossag. majd ha 80eves leszek, meg roki akkor teszek fel traktorkereket. aki figyel az utra nem erheti meglepetés peresselsem…. föleg, ha jo felnitvalaszt. az astran pont egydögnehéz dezent an ugy latom. vannak olcsobb es konnyu/erösfelnik csak kutakodni kell kicsit. nem. minden vackot megvenni azonnal.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Azért pár dolog ide illene megjegyezni, ha szeretnénk korrektek is maradni… nekem a téli 225/50 R16 ami nagyon ballonos talán kicsit kényelmes de kanyarban én nagyon nem szeretem, a nyári 225/45 R17 ami hivatalosan a megengedett legnagyobb kombináció a kocsihoz, elég jól néz már ki és elég stabil is vele a kocsi és elfogadhatóan fut. Használtam 225/40 R18-at hátul 255/35 R18-al, ami meglepő mód nem sokkal volt rosszabb kényelemre, viszont már dögnehéz volt és megfogta az autót, ettől függetlenül a derékszögű kanyarokat is kényelmesen lehetett vele 120 környékén abszolválni, mondjuk asszimetrikus sportgumik voltak fent. Mondhatjuk hogy dögösen is nézett ki, de egy ilyen cikknél én inkább arról írtam volna, hogy hogy viselkedik egy autón a két collal nagyobb kerek, sportgumi… amúgy meg az utak szarok és kész, angliában minden kocsin 18-19 collos kerék van, mondhatnánk, hogy ott nem fagy szét az út és nem kell annyit kátyúzni ami még igaz is lenne, de itthon sem ez a legnagyobb bajom, hanem hogy 2-5 cm mély nyomvályúk vannak minden úton, és ez a nagy kerék rákfenéje (de ezek szerint lehet csak nekem mert a cikkírónak fel sem tűnt, mivel elfelejtette megemlíteni a cikkben)… mivel a kerék oldalfal csökken ha növelem a felni átmérőjét, igy a gumi sokkal feszesebb lesz a felnin és az egész kerék jobban tart, nyilván ettől jobb kanyarban, így a legkevésbé sem akar alkalmazkodni a szar utakhoz, a nyomvályú úgy ahogy van vezeti az autót arra amerre megy, így folyamatosan ellen kell tartani, korrigálni kell… igazából nem a kényelmetlen rugózás, hanem az egyenesfutás látja a kárát a nagyobb felninek, sajnos ez nem jön ki a cikkből! Viszont van pár pillanat mikor minden pénzt megér ez a jó tapadás (nem ár mondjuk hozzá egy jó futómű sem)… azt meg mindenki döntse el maga, hogy a zavaró egyenesfutás és az orgazmusközeli kanyarvétel egyensúlyából neki mekkora kerékre van szüksége… aki meg eleve utálja a kanyarokat nyugodtan tegyen fel 14-15 collos kerekeket, azt hiszem ennyi a lénye a nagy kerékcikknek, mondjuk ez pont kimaradt belőle 🙂

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Meg kell jegyezni, a lefelé váltás nem mindig működik. Ha „csomagban” kapjuk a nagyobb kerekeket, lehet nagyobb teljesítményű a motorunk is, amihez esetleg nagyobb átmérőjű fékek tartoznak, amikkel már esetleg nem kompatibilis a kisebb felni.

    Ezt leszámítva egyetértek a cikkíróval, a szittya utakra egyszerűen nem való a peres gumi.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    Szerintem a gyárak is úgy lövik be, hogy az alapfelni a komfort felé megy el, az egyel nagyobb feláras a kompromisszum, afelett pedig a sportosság oltárán áldoz be.

    Amikor a 16-os Alfáról a 15ös S40-esre váltottam sírni tudtam volna az elején, annyira suta lett, hiába a dicsért Focus futómű.

    A bálna sem volt annyira stabil a 16′-oson, mint amit a futómű tudott volna. És egyik sem ralizásra kellett.

    Szeritnem a jó kompromisszum még mindig az egyel nagyobb felni. Most az van (18’os 235ös) és elégedett vagyok vele minden szempontból.

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    A kerek kiegyensulyozasanak semmi koze amerethez. A futomugeometrianak se,mivel a felni + gumi atmero valtomeretu gumi hasznalata eseten szinte valtozatlan. A geometriA akkor szokott megvaltozni, amijor a futomuben pl rovidebb rugot,de valtozatlan hosszusagu lengokart,mas osszekito elemeket hagyun

  • 2017.10.28. at 06:42
    Permalink

    A kerek kiegyensulyozasanak semmi koze amerethez. A futomugeometrianak se,mivel a felni + gumi atmero valtomeretu gumi hasznalata eseten szinte valtozatlan. A geometriA akkor szokott megvaltozni, amijor a futomuben pl rovidebb rugot,de valtozatlan hosszusagu lengokart,mas osszekito elemeket hagyunk.

Vélemény, hozzászólás?