A megállás tudománya – I. rész
Mi minden befolyásolja a féktávolságot autózás során?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Többrészes sorozatban vizsgálódunk egy kicsit az elkövetkező hetekben. Fényt derítünk arra, hogy mekkora úton tudunk megállni különböző tempókról eltérő útviszonyok mellett.
A téli-és nyárigumi-tesztjeink (a legfrissebb itt látható) során begyűjtött adatok jó alapot nyújtanak ahhoz, hogy fényt derítsünk arra, hogy a talaj-gumi közötti kapcsolat, a sebesség vagy az emberi tényező a leggyengébb láncszem a mindennapi közlekedés során. Még mielőtt belemerülünk az elemzésekbe és a számolgatásokba, fontos felidézni, hogy gumitesztjeink során mit és hogyan mértünk. A pontos összehasonlíthatóság érdekében egy-egy mérésnél mindig a táblázatban szereplő referenciasebesség (40, 60, 100, 120 km/h) fölé gyorsítottunk 10 km/órával. Példaképpen egy 120 km/óráról mért fékút során 130 km/óráról vészfékeztünk, hogy az autó már javában lassulva lépje át a 120 km/h kezdeti sebességet. Erre azért volt szükség, hogy kiküszöböljük az emberi reakció- és fékkésedelmi időt. A valóságban viszont ezek a tényezők mindannyiunknál jelen vannak. Éppen ezért első lépésként tisztázzuk: a közúton nem lehet megállni olyan távolságon, amelyeket mi mértünk, mivel a reakcióidő alatt megtett út nincs benne az általunk közölt értékekben.
Ha egészen pontos akarok lenni, akkor mi fékutakat mértünk, a mindennapi közlekedésben pedig féktávolságról beszélhetünk. A féktávolság nem más, mint a reakcióidő alatt megtett út + a fékút. Ezt bizonyára mindenki tudja, hiszen ez a KRESZ órákon is elhangzott. Az átlagos emberi reakcióidő 0,7-0,8 másodperc. Ez egyénenként eltér, valakinél picit rövidebb, másoknál pedig hosszabb. Jelentős befolyással bír a reakcióidőre a fáradtság, az alkohol, melyek természetesen növelik az értékét. Szintén nem mindegy, hogy hol közlekedünk. Városon belül éberebbek vagyunk, ezáltal jobb a reakció, mint pl. olyan autópályán, ahol már 1-1,5 órája tempomattal haladunk. Ekkor nyugodtabb, ellazultabb állapotban vezetünk, a reakcióidő pedig ezzel együtt megnőhet.
A reakcióidő fontosságát jól szemlélteti a mennyit számít 20 km/h példa. Vegyük azt az esetet, amikor városban 30 km/h-val haladunk és elénk szalad egy gyerek. Normál, 0,7 másodperces reakcióidővel, satuféket nyomva pont megállunk előtte. Kérdés: mennyivel ütjük el, ha ugyanitt 50 km/órával haladunk? A válasz sokak számára talán meglepő: 50 km/h-val, ugyanis már a reakcióidő alatt elérünk hozzá, nincs már idő és hely fékezni.
A reakcióidőnek tehát kiemelt szerepe van. A 0,7 másodperc rövid idő, ezt valóban csak fitten, odafigyelve érhetjük el. Idősebb sofőröknél, illetve a vezetés közben mobilt nyomkodóknál könnyen megugorhat egy vagy akár kettő másodperccel is a reakcióidő. Ekkor a féktávolság az alábbiak szerint alakul.
Városi, 50 km/h tempónál ideális esetben 19,6 méter alatt állunk meg. Ha egy másodpercre elbambulunk, akkor már 33,4 méter szükséges. Ha pl. mobilt nyomkodva csak 2 másodperccel később észlelünk, akkor pedig 47,3 méter kell a teljes megállásig. Utóbbi az ideális féktávolság közel 2,5-szerese.
Nézzük meg hogyan változik a féktávolság, ha 10, illetve 20%-kal csökken a lassulás mértéke. Ez bekövetkezhet amiatt, mert kopottabb vagy alapból rosszabb minőségű a gumink vagy a fékrendszer hatásossága ennyivel gyengébb.
Maradva az előbbi 50 km/h sebességnél a különbség nem olyan vészes. 10% lassuláscsökkenésnél 1 méterrel, míg 20%-osnál további 1,4, azaz összességében 2,4 méterrel nő a féktávolság. Jól látható tehát, hogy az emberi figyelmetlenség sokkal többet számít, mint egy pici technikai különbség a fékek vagy a gumik között. Természetesen a lassulás is radikálisan csökkenhet, például havas, jeges úton. Ennek a hatásait vizsgáljuk a következő részben a jövő héten.