Jól mutat a frissen épült luxuslakópark előtt: könnyű elfelejteni, hogy ezzel ide nem lakni, hanem melózni jönnek majd
Alapárasak a LED fényszórók, illetve minden olyan extra, ami eltávolíthatatlan része a Volkswagen villanyautó-csomagjának
Az ID. Buzz dobozos furgon változata akaratlanul is Meghan Trainor
"Made You Look" című slágerét juttatja eszembe. Nem csak a múltidéző hangszerelés modern, Tik-Tok kompatibilis stílusba öntése miatt, hanem azért is, mert az ID.Buzz minden személyautós csicsája, kétszínű fényezése és hatalmas alufelnijei nélkül, a legcsupaszabb munkásautó formájában is vonzza a csodáló tekinteteket: mindenki megkívánja. Ez viszont egy melósfurgonnak nem csak óriási szó, de még hatalmasabb elvárás. Nehéz kérdés, hogy sikerül-e felérnie az ősök hagyatékához és a felhasználók elképzeléseihez, a válaszadáshoz pedig először tényszerűen meg kell nézni, hogy mivel is van dolgunk.
4,71 méter hosszú és 2,99 méter a tengelytávolsága, ám amíg ez az elektromos személyautóknál kimondottan előnyös, itt még akár hátrány is lehet
A teljes hossz és a tengelytáv csak két adat, ám ami sokkal fontosabb, hogy az utastér elhelyezkedése az első kerekekhez képest egy átlagos Volkswagen villanyautóval azonos. Így lényegében a busz-szerű orr kialakítása teljes egészében dizájnfogás, egyszerűen előbbre vitték a szélvédőt és megszüntették a klasszikus
"motorháztetős" formát, a felette elhelyezkedő üres légtér pedig így nem az autón kívülre, hanem az utastérbe került. Ez határozza meg a műszerfalat is, hiszen lényegében egy teljes gépháztető hosszúságúra kellett nyújtani, ezen kívül azonban ugyanazt az alapvető csomagot kapjuk, ami bármelyik másik ID. termékben is jár.
A műszerfal elrendezése a többi Volkswagen villanyautóból lehet ismerős
A legfontosabb részlet a kormányoszloppal együtt mozgó, 5,3 colos digitális műszeregység és az érintőcsúszkákkal kiegészített központi kijelző
Próbálták tárolókkal kitölteni az üres teret, ám ezzel sem lehet mindent elrejteni
A sofőrülésbe huppanva ismerős környezetbe kerülünk, minden forma és kezelőszerv hozza a gyártó elektromos modelljeinek egyen-stílusát. Mindez néhol olyan jól sikerül az ID. Buzz belterének, hogy fel sem tűnik, ha néhány részlet a megszokottnak csak összezsugorított, lecsökkentett változata. Ilyen például az infotainment kijelzője, ami az ID.4 és ID.5 modellekben 12 colos, itt viszont csak 10 col jutott alapáron. Funkcionalitása terén azonban a nagyobb rendszer minden aprósága feloldható, ha utólag kifizeti a felhasználó, ami rengeteg, egyéb funkcióra is igaz. Minden fizikai eszköz benne van például az autóban a tempomat és egyes vezetéssegítő rendszerek aktiválásához, természetesen a szoftveren kívül, így a bekapcsológombot megnyomva a képernyő egyszerűen arról tájékoztat, hogy ebben a járműben az adott gombhoz nincs hozzárendelve funkció. Szerencsére mivel rengeteg tech-extra így működik az ID. Buzzban, ezért a feláruk sem olyan húzós, illetve jó részük utólag is aktiválható az autóhoz.
Az alapáras szövetülések is korrekt anyagokból készültek, akár három felnőttnek is jut elég hely az ID. Buzzban
A lábteret is a háromszemélyes kialakításhoz optimalizálták, de a dizájnra még így is adtak
Bár ez a konkrét autó egy igen alacsonyan extrázott példány, még így sem tud azonban annyira puritán lenni, hogy ne vegyük észre a kiemelkedő színvonalat a lemezek alatt: a kormányérzet és a kezelhetőség személyautós, a sofőrülés rövid és hosszú utakra egyránt kényelmes, a stílus pedig nem csak kívül, de belül is kárpótol szinte minden hiányosságért.
Hátul is megmarad a modern, eltúlzott méretű részletekkel operáló dizájn
A kétszárnyú ajtók is felárasak, zsanérjaik hatalmasak, ám jól mennek az autó látványelemeihez
A raktér csak 3,9 köbméteres, így egy kategóriával kisebb, mint amire a legtöbben számítanak a modell formája láttán
A raktér nem a legnagyobb: bár a 3,9 köbméter nem hangzik kicsinek, a jelenlegi Transporter legkisebb változata is 5,8 köbméteres. Így az ID. Buzz a külleme ellenére egy kategóriával lejjebb rúg labdába, a Caddy Maxi 3,7 köbméteréhez jóval közelebb áll. A hosszúságuk láttán talán meglepő, de még az első három, farmotoros Transporter generáció is egytől egyig nagyobb, legalább 4,8 köbméteres raktérrel rendelkezett, mivel a sofőr nem az első kerekek mögött foglalt helyet, hanem azok tetején, így szinte a teljes tengelytávolság a csomagoknak jutott.
Ennek ellenére jogos a kérdés, hogy egy városi áruszállításra szánt kisfurgonnak kell-e egyáltalán a 4 köbméter feletti raktér?
Ha ugyanis a Transporter helyett a Caddy Maxi elektromos alternatívájaként tekintünk az ID. Buzz használati értékére, akkor máris minden téren felülmúlja a praktikumával és a kényelmével. Ráadásul megannyi villany-vetélytársával ellentétben a töltőkábeleknek is kialakított tároló jutott, így nem kell őket kerülgetni rakodás közben. Hasznos infó lehet még, hogy tolóajtó ezen a konkrét autón kizárólag a jobb oldalra jutott, ám 344 ezer extra forintért a bal oldalra is kérhető, további nagyjából 700 ezer forintos felárárért pedig már elektromosan is nyílnak a raktér oldalai.
A töltőkábelt a jobb oldali tolóajtó alatt rejtették el a Volkswagen mérnökei
És ha már az
"elektromos alternatíva" fogalom, illetve a töltőkábelek is szóba kerültek, akkor ezen a téren is érdemes mélyebben belemenni a témába, főleg, hogy ez emeli ki igazán a tömegből az ID. Buzzt. Amit vállal, azt ugyanis tökéletesen hozza, még autópályán is a 300 kilométert közelíti a hatótávolsága, a városban pedig kényelmesen megvan a WLTP szerinti 402 és 425 kilométer közötti érték. Éppen ezért a téli fűtés, vagy épp a nyári klíma sem zárja ki a komplett városi futárkörök nem csak emissziótól, de kompromisszumoktól is mentes elvégzéséből. Ennek a magyarázata a 82 kilowattórás akkucsomag, ami hatalmas lépés a konkurensek sokszor csak 50-60 kilowattórás kapacitásához képest. Mindehhez ráadásul a gyártó személyautóinak technológiai előnyéből is profitál: 10 százalékról, 175 kilowattos töltéssel akár 30 perc alatt képes 80 százalékra telítődni.
Hiába van hátul a motor és a hajtás is, előre nem jutott extra csomagtartó
A motorja is rengeteg közös vonást tartogat a példaképével, annak ellenére, hogy egyetlen alkatrészen sem osztoznak. Inkább az elv az azonos, hiszen mindkettő a Volkswagen korabeli személyautó-platformjának motorjára épül, amely hátul helyezkedik el és a hátsó kerekeket hajtja. Esetünkben ez egy 204 lóerőt és 310 newtonmétert felmutató erőforrást jelent, ami 10,2 másodperces gyorsulási értéket és elektronikusan leszabályzott, 145 km/órás végsebességet jelent a gyakorlatban. Mindezt természetesen a villanyautók azonnal elérhető nyomatékával, váltástól és reakcióidő-késéstől mentes módján.
Ugyan a tesztautón fekete, téli gumis alufelniszettet láthatunk, ezzel a kerékkel jelenleg nem kapható a modell: a dísztárcsás alapfelnin kívül 19, illetve 20 colos, kéttónusú opciók közül lehet választani
Akárhonnan is nézzük tehát, az ID. Buzz és az eredeti Volkswagen Type 2 furgon valóban rengeteg hasonló vonással rendelkezik. Ám amit nem szabad elfelejteni, hogy milyen céllal lettek ezek a gépek olyanok, amilyenek. Az eredeti furgon ugyanis azért épült személyautó alapokra, hogy olcsó és takarékos legyen, illetve mert a relatíve hosszú, mégis rövid tengelytávval rendelkező bogár platformon a hosszú első túlnyúlás miatt megoldható volt a sofőrt a kerekek fölé ültetni, így maximalizálva a rakteret. Ezzel szemben az ID. Buzz a Volkswagen jelenlegi legdrágább személyautó-platformján osztozik többek között az ID.4 és ID.5 modellekkel, így nem meglepő módon az ára sem épp a legbarátibb.
Továbbá a villanyautó-platform előnyeinek kihasználása helyett annyira másolták az eredeti furgon stílusát, hogy ezért konkrétan a praktikum terén hoztak komoly áldozatokat.
Ez okozza a már említett, a sofőr látóterébe kinyúló, a jelzőlámpákat kitakaró tetőlemezt, a hatalmas, kihasználatlan teret a műszerfal előtt, az autó hosszához képest kicsi rakteret, illetve ami a legfontosabb: a bruttó 25 millió forint feletti alapárat. Színre fújt lökhárítóval és alig néhány extrával azonban inkább már a bruttó 30 milliót közelíti a konkrét tesztautó, de ha valóban minden funkcióra és kütyüre igényt tartunk, akkor könnyedén elérhetjük akár a 35 milliót is. Természetesen céges szemmel nézve már barátibbak ezek az árak nettó 20, 23 és 27 milliónál.
A forma és a dizájn tehát a régmúltat idézi, ám ugyanaz a recept a modern technika alapanyagaiból megvalósítva teljesen más végeredményt hoz
Félreértés ne essék, ettől még továbbra sem lesz rossz az ID. Buzz, vezetési élmény és stílus terén épp az ellenkezője, talán a legjobb, legszemélyautósabb modell a kategóriájában. Ráadásul még így, szürke munkásfurgonként is mindenki megbámulja, mindenki tudja, hogy mi ez, így akár céges szintű imázsépítésre is alkalmas lehet. Egyértelműen sokkal többet tud adni a konkurenseinél, ennek fényében egyáltalán nem lehet belekötni az árába. Ám ezek az előnyök inkább személyautó formában fontos szempontok a vásárlásnál, haszonjárműként viszont két kérdés is felmerül: vajon ez a fajta felhasználás során is kiütközik-e ez a differencia, illetve ha igen, akkor fogja-e mindez érdekelni a cégvezetőket, vagy nemes egyszerűséggel csak megveszik majd a legolcsóbb konkurenst helyette a melósnak?
Annyira jó, hogy az talán már kicsit sok is ebbe a járműkategóriába: vajon megéri a felárát erre a felhasználásra?
Árak
Tesztmodell alapára
25 372 060 Ft (2023.04.03.)
Tesztautó ára
28 798 520 Ft (2023.04.03.)
majd 30-40 millió, 2.5t és 300km hatótáv is nehezen van meg..nagyon megéri, ezt a hülyeséget..