A rendőrség adatai nem feltétlenül támasztják alá, de a kutatásban résztvevők szerint a kerékpárosok a legkevésbé szabálykövetőek (fotó: Magyar Közút)
1000 fő részvételével végzett reprezentatív kutatást a Közlekedéstudományi Egyesültet, amelyben elsősorban a magyar közlekedési kultúráról kérdezték a résztvevőket. "Nulladik" lépésként arról érdeklődtek, hogy mennyire kíváncsiak a mindennapi hírekre a témával kapcsolatban, az eredmény pedig nem meglepő, hiszen leginkább azok követik az aktualitásokat, akik rendelkeznek jogosítvánnyal és rendszeresen autóznak. 85 százalék szerint a közlekedési kultúra és a biztonság kéz a kézben jár, véleményük szerint minél jobban odafigyelnek a forgalom résztvevői egymásra, annál kisebb a balesetveszély.
A közösségi közlekedés sofőrjei a legkulturáltabban közlekedők a megkérdezettek szerint
Elsősorban arról kérdezték a résztvevőket, hogy közlekedési eszközökre bontva szerintük kik közlekednek a legkulturáltabban. Ebből az aspektusból messze a közösségi közlekedés gépkocsivezetői végeztek az élen, ugyanis a megkérdezettek egy ötös skálán átlagosan 4-esre értékelték a hivatásos sofőröket. Mögöttük az utasok szerepelnek 3,4-es átlaggal, és csak utánuk a személygépkocsi vezetők. A gyalogosok még éppen elérték a közepes átlagot (3,1), a legrosszabb véleménnyel pedig egyértelműen a motorosokról és a kerékpárosokról voltak a kitöltők, hiszen előbbi 2,9-es, míg utóbb 2,8-as átlagot kapott. Érdekesség, hogy a 2017-es kutatás óta a biciklisek megítélése romlott a legtöbbet, 0,5 pontot, ezzel szemben egyedül a közösségi közlekedés gépkocsivezetői tudtak javítani, mindössze 0,1-et. Ezentúl a saját közlekedési moráljukról is megkérdezték a résztvevőket, akik messze felülpozicionálták magukat a fent említettekhez képest, ugyanis átlagosan 4,3 pontot adtak saját maguknak, ez pedig 0,2 ponttal magasabb a 2017-es eredményhez képest.
(Forrás: Közlekedéstudományi Egyesület / Kreszváltozás.hu)
Ha már nem csak a kulturált közlekedés, de a szabálykövetés is szóba kerül, akkor egységesen rosszabb véleménnyel voltak mindenkiről a megkérdezettek. Igaz, a lista nem rendeződött át, az élen továbbra is a közösségi közlekedés gépkocsivezetői szerepelnek, míg a sor végét a kerékpárosok zárják - szemlézi a kutatás eredményét a Kreszváltozás.hu.
(Forrás: Közlekedéstudományi Egyesület / Kreszváltozás.hu)
Érdekesség, hogy a rendőrség statisztikái egész mást mondanak. A legfrissebb, márciusi összesítés szerint 2024-ben a közúti balesetek 70 százalékáért a személyautósokat terheli felelősség, és csak utánuk következnek holtversenyben 8-8 százalékkal a terhergépjármű vezetők és a kerékpárosok. A gyalogosokat csupán 5 százalékban hozták ki vétkesként, a motorosok (a segédmotoros kerékpárokkal együtt) mindössze 4 százalékért felelnek. A hatóság adatai viszont megerősítik az autóbuszvezetők pozitív megítélését, hiszen márciusig a balesetek 1 százalékáért vonták őket felelősségre. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy az egyes közlekedési eszközök száma messze nem egyforma az utakon, így a statisztika torzíthat ezen.
A rendőrségi statisztika szerint százalékos lebontásban több balesetet okoznak az autósok, mint a kerékpárosok vagy épp a motorosok, igaz jóval többen is vannak (fotó: Police.hu)
Idén először a Közlekedéstudományi Egyesület azt is megkérdezte, hogy a kitöltők szerint mi számít kockázatos magatartási formának. A listán szereplő 11 felvetésből 8 is 90 pont fölött végzett a 100-ból, az élen a bódult állapotban történő vezetés szerepel. Mindössze 2 ponttal lemaradva a mobilozás, de az alkoholos befolyásoltság is ott van a dobogón. A legkevésbé kockázatosnak a kihangosítóval való telefonálást ítélték, de a gyorshajtás és a biztonsági öv hiánya is "mindössze" 80 százalékot ért el.
(Forrás: Közlekedéstudományi Egyesület / Kreszváltozás.hu)
10+ éves történeteket nem szeretnék felhozni, pedig lenne miket…
Tegnapi show: mellékutcában nyanya teker az úttest menetirány szerinti középvonalától balra egy méterrel. „Legalább” amikor érzékelte, hogy jövök, méltóztatott elengedni. Igaz nem a megengedett 50-nel, hanem mindössze 20-25Km/h-val érkeztem.
Nekem mindent szabad versenybiciklis barom lakott területen kívül rendszeresen nem jobbra tartva az autóúton közlekedik, úgy, hogy párhuzamosan fut mellette a kiépített kerékpárút.
Vénasszony körülnézés nélkül a macisajtnál: rádudáltam, mire felháborodik, a válasz meg az, hogy neki van elsőbbsége, mert ő bizony biciklivel van…
Ez egy vidéki megyeszékhely, de gondolom falun és BP-n sem jobb a helyzet, „csak” más módon ön és közveszélyesek a drótszamarat hajtók…