A londoni taxik ellepik Ausztráliát és Új-Zélandot is
A londoni taxikat gyártó kínai cég világszerte üzletet csinál a brit főváros jellegzetességéből
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ahogy a Big Ben, úgy a tipikus fekete taxi is hozzátartozik Londonhoz. A kocsikat ma gyártó kínai cég persze exportálná a város jelképét.
A képen a ma futó, megszokott TX4-es. Gyártanak belőle civil változatot is, de az egykori brit gyarmatokon is taxiként szolgálna
London igazi, fekete és ránézésre hatvan év alatt mit sem változott taxijai eredetileg Austinok voltak, aztán az ezek utódjait gyártó LTI cégből lett a The London Taxi Company. Ez a cég már pár éve az amúgy a Volvót tulajdonló és talpra állító kínai Geely autógyár tulajdona, és azóta teljesen érthetően ezzel az egészen egyedi termékkel is megpróbálnak minél több hasznot húzni. A termék pedig bevált, hiszen hatalmas belteret, kis fordulókört és egyedi hangulatot is magáénak tudhat. Egy most megkötött szerződés értelmében a Geely a következő tíz évben legalább ezer ilyen kocsit fog átadni Ausztrália és Új-Zéland nagyvárosainak.
Az importjárművek az angliai Coventryből mennek majd a másik földrészre, de nem lesznek teljesen előzmény nélküliek, mert Perth városában már vagy száz szolgál közülük. A londoni taxi így egy kicsit veszít majd helyi érdekességjellegéből, de nem kell emiatt sírni. A Nagy-Britanniából behozott piros, emeletes és Budapesten városnéző busznak használt double-deckerek miatt sem tört ki a városkép hiszti. A már nem új TX4 varázsát az adja, hogy még mindig nagyon hasonlít a régi londoni taxikra. Modernebb utódja, a TX5 már hibrid hajtású.
Az teljesen lényegtelen, hogy honnan importálnak taxikat. Én az ausztrálok helyében Toyotát importálnék, de mindegy. A legtöbb országban vegyes a taxipark. Talán a németeknél a legegyformább, mert ott tíz taxiból tíz Mercedes.
Az a helyzet -fotókkal tudom igazolni- hogy már nem mindegyik londoni taxi fekete. Vannak színes matricákkal díszitett kocsik is, van sötétszürke, sőt láttam egyszer egy zöldtetejűt amelynek fehér betét volt az oldalán megtörni a monoton fekete színt. Sőt vannak mókásra pingált kocsik is.
Ime egy ilyen kocsi:
http://djboborjan.kepeslap.com/images/12493/londonitaxi.jpg
Valószínűleg ebben nagy szerepet játszik az, hogy az ausztrál autógyártás a végnapjait éli. A Toyota otthagyta a „down undert”, a Mitsubishi szintén, és a GM is megszünteti a Holden márkát. Gondolom, az auszi és új-zélandi taxik jó része Holden lehet, és ezután nem lesz utánpótlás belőle – kellett tehát egy új, egyben kellően jellegzetesen megoldást keresni, így került a képbe az LTI.
A régiek, ha jól tudom, Nissan-dízelekkel futottak. Vajon az új TX5-höz a hibrid-rendszert a Volvótól veszik át vagy a Geely-nek már van sajátja? A kínai autógyártókra nagy rálátásunk nincs, pedig nyilván ott sem pihen a mérnöki gárda.
[url]http://ranwhenparked.net/2015/10/26/news-englands-black-cab-goes-green-with-a-geely-designed-hybrid-drivetrain/[/url]