A lítium-oxigén akkumulátoroké lehet a jövő

A belsőégésű motorok hatótávját is elérhetik az elektromos autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Cambridge-i Egyetem tudósai lítium-oxigén akkumulátor fejlesztésén dolgoznak, mellyel jelentősen lehet növelni az elektromos autók hatótávját.


A mai elektromos autózás egyik legfőbb hátránya, hogy az az e-autók kicsi hatótávjuk. Emellett lényegesen magas az árfekvésük, és az akkuk feltöltése is időt vesz igénybe. Megváltást jelenthet minderre a Cambridge-i Egyetemen végzett kutatás, amely során lítium-oxigén akkumulátorok fejlesztésén dolgoznak.
Hirdetés

Az új technológia a mostani lítium-ionos akkukhoz képest tízszer nagyobb energiasűrűséget tesz lehetővé. Ennek köszönhetően a hatótávolság egy mai hagyományos autóénak felelhet majd meg. További előnyökkel is jár az új technika: tömege és ára is mintegy ötöde lesz a most futókhoz képest. A kutatók elmondása alapján nincs még okunk a nagy örömre, ugyanis várhatóan 10 év szükséges ahhoz, hogy a tömeggyártás elinduljon.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

24 thoughts on “A lítium-oxigén akkumulátoroké lehet a jövő

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Vigyázz a betonhülyeségeiddel mivel fel leszel trancsírozva mint egy fasírt, s giga pofára eséssel fogsz a padlóra zuhanni. Eközben a „mester” föléd hajolva az izgalomtól kimeredve élvezettel fogja nézni, ahogy vérző törött orrodat törülgeted, s a csata során kivert fogaidat számolgatod… . 😀
    Javaslom neked a saját virtuális egészséged érdekében, hogy vonulj vissza, s ismerd el hogy igaza van! 🙂

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Bocs mester, akkor a szeparátor drága én értettem félre mivel te „elektrolit szeparátor”-t írtál ami persze gigantikus hülyeség vessző nélkül. Maradjunk akkor a szeparátornál, ami tényleg annyira drága, hogy már a hagyományos zselés akksikban is volt és itt is teljesen ugyanaz. Akárhova csűröd csavarod, régen is több milliós tétel volt egy elfogadható kapacitású Li akksi és most is az. Mert akkorát zuhant az ára. kac-kac 😀

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Olvasás, szövegértelmezés továbbra sem megy. Szerinted elektrolitot írtam?

    [i]„technológia pedig kicsit sem lett olcsóbb a tömegtermeléssel.”[/i]

    Annyira nem, hogy 2008 óta negyedére estek a nagy formátumú litium alapú akkumulátorok árai egységnyi energiasűsűrégre vetítve.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Az elektrolit tudomásom szerint nem olyan drága dolog, egyik fajtája sem a sok közül. De, még ha az is lenne, akkor is az a fajta lenne drága ami a lítiummal a legjobb hatást tudja kifejteni, ebből következik, hogy közvetve vagy közvetlenül de az Li akku drága. Egyébként 2005 óta közel 6hatszorosára ugrott az Li ára, a technológia pedig kicsit sem lett olcsóbb a tömegtermeléssel. Legalábbis felhasználói szinten… Kereslet-kínálat 🙂

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Miért kellene kiváltani? Az indító akkumulátoroknak nagyon más tulajdonságokkal kell rendelkezniük mint egy hibrid vagy elektromos jármű meghajtó akkumulátorainak.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Ha idén minden hónapban felmerült volna egy ilyen – mint ahogyan nem merült fel – akkor is csak 10 ilyet tudnál mutatnod, hol a többi? Arról nem is beszélve. hogy egyet sem mutattál. 😉

    Szó nincs róla, hogy 10 éve ugyanazokat az akkukat használná mindenki. Fogalmad sincs róla milyen hülyeségeket hordasz össze.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Ha az autóipari nagy formátumú akkumulátorokról beszélünk, akkor a kis sorozatú gyártásból adódik a legnagyobb árhatás. Ezen felül az elektrolit szeparátor elég nagy súllyal esik latba mindenhol.
    A fogyasztói elektronikai akkumulátoroknál meg messze a kobalt a legdrágább alapanyag a felhasználtak közül.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Évtizedek óta terjed már a litium akku de ott tartunk, hogy egy vacak ólom-sav indító akkut se tudunk gazdaságosan kiváltani vele. Nyilván most megtalálták a szent grált. Úgy legyen, csak elég elmosolyogtató 🙂

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Akkor sorold fel az ezt megelőző idei huszonegyet!

    Ráadásul a hírnek csak kevés köze van 2015-höz, a lítium-levegő (itt lítium-oxigén) akkumulátorok ötlete már elég régi, a kutatásuk meg kb. 5 éve a hírben szerplőnél sokkal komolyabb helyeken is ( Toyota, IBM ) zajlik.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Még véletlenül sem. A lítium soha nem volt eddig szűk keresztmetszet – se mennyiségben se árban -, és a jövőben sem lesz az.

    [i]„Ezt az anyagot kellene lehetőleg valami biológiailag lebomló CO2 semleges anyaggal helyettesíteni.”[/i]

    „Remek” ötlet, így legalább megszabadulhatnánk az lítiumban levő rendeteg CO2-től igaz? 🙂

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Edison – állítólag – 2 ezer kísérletet végzett, amire feltalálta az izzót, és vele párhuzamosan még legalább másik 10-20 kutató foglalkozott a témával. Szóval vannak még lehetőségek.
    Én továbbra is azt mondom, hogy nem a hatótáv a legnagyobb probléma, hanem a töltési idő. Az majdnem mindegy, hogy 400 vagy 600 km-t tud menni egy töltéssel, az az érdekes, hogy aztán újra tölteni (nem 80%-ra, hanem 100%-ra) 10-15 perc alatt, vagy csak órák alatt lehet. És persze az is, hogy hol?

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Tiz ev mulva biztos, hogy egesz mas lesz az egesz elektromos autozas es az aksik kapacitasa is noni fog visoznt az mar mas kerdes, hogy milyen teknologival es milyen mertekben fog ez novekedni (ez a mostani csak egy volt a sok otlet kozul)

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Na igen, a lítium szűk keresztmetszet. És az így gyártott autókkal ellentétben nem is túl környezetbarát! Ezt az anyagot kellene lehetőleg valami biológiailag lebomló CO2 semleges anyaggal helyettesíteni. Amíg erre nincsenek ötletek addig nyomkodják a torkunkon a 15-20 éves (vagy ki tudja, még régebbi?) technológiákat kicsit felturbózva és dobálóznak az ilyen „10 év múlva minden más lesz” típusú nagy mondatokkal! Szánalmasan lassan kezd fejlődni ez az iparág.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    ja, a li nem tizede mennyiségileg…szal az olcsóság is érdekes 😀 elmentettem egy jó akksit (ötletet), amit 2016-ra ígértek..ígérnek, de nem találtam meg, qva élet. duplázásról van szó kb szerintem már az is elég nagy áttörés lenne…még az újra felhasználást kellene megoldani azt kész. a gyorstöltéssel (80%) már használható lenne a technológia…mondjuk 15-20 perc alatt 600 km-re való nafta az jó.

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    Kb ja. Bátor számok ezek, majdnem mint a grafén féle világmegváltó híreknél. Legyen igaz, de az árát akkor sem értem, eddig is a lítium volt drága, az meg ebben is van bőven :d

  • 2017.10.28. at 11:41
    Permalink

    nagyjából becslés ez a 10x-es szorzó…nincs ebből kész kb semmi, csak egy laboros kis tesztakksi, csak minden évre kell egy ilyen hír. 10 év múlva…óriási 😀 addigra pont ott fogunk egyébként is tartani, jó hogy nem 20-at mondotak ott az egyetemen (ennyi erővel kb annyi is lehetne am), akkor sokan kiábrándultak volna.

Vélemény, hozzászólás?