A balesetelkerülő rendszerek egy új generációjának a szériaérett prototípusa található ebben a Lexusban (Fotó: Youtube.com/US Auto Industry)
Az észak-amerikai központtal működő Luminar Technologies tavaly novemberben bejelentette, hogy megkezdik fejlett lidar szenzor-technológiájuk sorozatgyártású személyautókba történő beépítését. Ez a lépés nem csak a vállalat, de az egész autóipar szempontjából fontos mérföldkőnek számít. A tíz évvel ezelőtt alapított Luminar ezzel megerősítette pozícióját, mint a lézeres képalkotó, észlelő és távolságmérő (laser imaging, detection, and ranging; innen jön a lidar elnevezés) technológiák egyik legnagyobb globális szakértője. Hasonló megoldásokat több évtizede alkalmaznak széles körben a legváltozatosabb ipari és tudományos területeken, elsősorban nagyfelbontású térképek létrehozására, objektumok háromdimenziós makettjének megalkotására. Az autóipar korán felismerte, hogy a környezetéről kivételesen részletgazdag képet készítő lidar nélkülözhetetlen az önvezető járművek biztonságos üzemeltetéséhez. A rendszer nagy helyigénye, fajlagosan csekély hatótávolsága és magas költségei azonban egészen mostanáig akadályt jelentettek a gyakorlati alkalmazásban.
Ez a kis "doboz" a csoda forrása az autó tetején (Fotó: Luminartech.com)
A Luminar azzal ért el áttörést, hogy a kezdetektől fogva a hagyományostól merőben eltérő megoldásokat alkalmazott; az ezek megvalósításához szükséges berendezéseket pedig saját maguk tervezték, fejlesztették és gyártották. Lézeres radarjuk a szokásosnál nagyobb hullámhosszon működik, az információk beolvasásához pedig nem a berendezést forgatja el, hanem két tengely mentén billenthető tükröket alkalmaz. A rendszer úgy pásztázza végig környezetét, ahogy a régi, úgynevezett
"képcsöves" vagy
katódsugárcsöves kijelzők és televíziók a képet kirajzolták, másodpercenként több ezerszer futtatva végig a teljes vizsgált területen a koncentrált fénysugarat. A vállalat az alapítását követő öt évben teljesen észrevétlenül működött, 2017-ben már előrehaladott prototípussal léptek színre. Az autóiparból a Toyota-csoport elsőként ismerte fel a Luminar egyedi technológiájában rejlő lehetőségeket, és lépett együttműködésre a céggel; az autógyártó full hibrid járműveinek nagyfeszültségű elektromos architektúrája létfontosságú volt a lidar működtetéséhez, további fejlesztéséhez. Nem véletlen, hogy a Luminar bemutatóin – így az idén januárban Las Vegasban, a CES szórakoztató elektronikai kiállítás keretében is – rendszerint Lexus szabadidőjárműbe telepítve demonstrálják az Iris névre keresztelt rendszer képességeit a cég.
Ezt "látja" az autó lidar rendszere, ebből kell beazonosítania a lehetséges veszélyforrásokat (Fotó: Luminartech.com)
A Luminar Iris minden komponense kiemelkedő jellemzőkkel bír, ezek együtt pedig valóban nagyságrendekkel fejlettebb képességekkel vértezik fel a rendszert. A korai prototípusokkal összehasonlítva jól látható, mennyivel kompaktabb a mai, szériaérett technológia, mint a kezdet kezdetén volt. Az 1550 nanométeres hullámhosszon sugárzó lézer pulzusenergiája egymilliószorosa az iparágban elterjedt 905 nanométeres rendszerekének, ami a világ legérzékenyebb detektorával társítva rendkívüli hatótávolságot tesz lehetővé. A vízszintesen 120, függőlegesen 28 fokos tartományban pásztázó rendszer egyszerre biztosít részletgazdag képet (négyzetfokonként 300 képpont) és gyors képfrissítést. A Luminar Iris teljesen fényhiányos környezetben is akár 250 méterről észleli a sötét tárgyakat – például egy úton heverő gumiabroncsot –; ugyanígy nem jelent számára akadályt a szemből érkező járművek vakító fénye. Jobb reflektivitású, világos tárgyak esetén a „látótávolság” eléri a 600 métert.
A Tesla kamera alapú rendszerével összemérve elég egyértelmű, hogy kié a győzelem (Fotó: Youtube.com/US Auto Industry)
Mindez azt jelenti, hogy a Luminar Iris alapú vezetőtámogató (autonóm vészfékező) rendszereknek 105 km/óra sebességnél hét másodpercük van meghozni a megfelelő döntést, míg a hagyományos ADAS rendszereknek egyetlen másodperc alatt kell reagálniuk, hogy hatékonyan elkerüljék a veszélyhelyzetet. A technológia hatékonyan képes észlelni és azonosítani a környezetében található akadályokat, objektumokat, tereptárgyakat, ami a bőséges időtartalékkal együtt lehetővé teszi a jármű biztonsági rendszerei számára, hogy a legbiztonságosabb balesetmegelőző manővert válasszák. A különbséget a 2023-as CES szakkiállítás látogatói személyesen is megtapasztalhatták: olyan szituációban, ahol a hagyományos vezetőtámogató rendszerek tehetetlenek voltak, a Luminar Iris technológiával felszerelt Lexus RX hibrid szabadidőjármű a nagy hibahatárral végrehajtott, hirtelen fékezés helyett kontrolláltan, magabiztosan állt meg, akár manőverezés közben is. Ez az alábbi videón is megfigyelhető, érdemes végignézni.
Forrás: Smarter Média