Macskás vonások, akár a régi Pumán: ez is pontosan ugyanolyan cuki, mint anno az volt - annál méretre még mindig legalább dupla akkora
Az első és legfontosabb megjegyzésem, hogy ez a Puma jóval kisebbnek tűnik képről, mint amekkora a valóságban, ráadásul a macskaszerű vonások és a régi Puma emléke is aprócskának láttatja kontextus nélkül. Ennek ellenére ez egy igazi magasan ülős crossover, a kategória minden előnyével és hátrányával együtt. A hajtáslánca meglehetősen hirtelen, alig kell a gázhoz érni lámpától elinduláskor, és már bőg is az egyliteres, lágy hibrid rendszer nélküli EcoBoost turbómotor, a hétsebességes duplakuplungos automataváltó pedig csak szórja rá a fokozatokat, aztán már villog is a műszerfalon, hogy átléptük a városban megengedett 50-et.
Hátulról is van mit nézni, főleg ebben a vörös színben - mondjuk a kamuként két kipufogóvégnek tűnő krómdísz, vagy az indokolatlan tetőszpojler színtől függetlenül érdekes
Szerencsére sem ettől, sem az érthetetlen méretű (19") felnikre szerelt sportos gumitól nem lesz versenyautó, látványosan nem is állít magáról ilyesmit. Erre a legjobb bizonyíték az igen agresszív, mégis titokban működő biztonsági elektronikák hadserege. Először városban vezettem, ott csak simán minden érzéketlen volt, mégis maradt benne élményfaktor a jó futómű miatt. Az elektronikákat érintő felismerés is csak valamivel később, az országúton tört rám. Anélkül, hogy bármilyen vezetési segédet bekapcsoltam volna, egy sávváltáskor feltűnt, hogy jóval nehezebb megmozdítani a kormányt a megszokottnál. Először azt hittem, hogy a nagyobb sebesség miatt keményebb a szervó, de a következő kanyarban már megint vajpuha volt minden.
A Puma menet közben - azt hiszed, hogy csak te vezetsz, pedig ő is figyel mindent a háttérben, és ha úgy érzi, be is avatkozik
Értetlenül kerestem a megoldást, aztán egyszer csak feltűnt, hogy az autó a sávon belül mindig a tökéletes íven halad, és ehhez igazodik a kormány is.
Éjjel-nappal autózok, mégis kellett vagy két óra a Pumával, mire rájöttem, hogy ő is velem vezetett egész végig.
Ekkor kísérletezni kezdtem vele, és kiderült, hogy rossz utakon, kopott felfestésekkel is meglepően jól látja a követendő sávot, ráadásul közepesen éles kanyarokban is elfordul helyettem, semmilyen körülmények közt sem engedi leesni az útról az autót, bár azt követeli, hogy fogjam a kormányt, még akkor is, ha el sem engedtem. Ettől a ponttól kezdve tudtam: ezen a héten végig ketten vezetünk majd egyszerre, a Puma és én. Hogy ez pozitívum-e, azt mindenki döntse el magának, nekem nem volt vele problémám, meg sem próbáltam kikapcsolni, legtöbbször ugyanis egyetértettünk.
Minden kézre áll és kényelmes, ráadásul a legtöbb funkció három helyről (kormány, érintőképernyő, saját fizikai gomb) is kezelhető
Tovább billenti a mérleg nyelvét a kényelem felé a rengeteg extra. Ha nálam volt a kulcs, akkor az autó mindig nyitva várt, a csomagtartó nyitásához pedig elég volt a kipufogó környékén lengetni a lábamat. A bőrülések meglepően kényelmesek még úgy is, hogy én alapvetően szövetpárti vagyok. Nem gondoltam volna, hogy április közepén hasznát fogom venni a fűthető üléseknek és kormánykeréknek, de nem is hóesésben terveztem átvenni az autót, mégis úgy sikerült. A klíma és az infotainment rendszer egyébként gyors és jól érthető, ellenben a hangvezérlés sem angol, sem német nyelven nem nyerte el a tetszésem. Külön kiemelendő, hogy minden kezelhető az érintőképernyőről, de mindennek saját fizikai gombja is van, még az audiorendszer hangszínszabályzójának is. Ez utóbbira komoly szükség van, ugyanis a Bang & Olufsen hifi igényli az állítgatást. Félreértés ne essék, eszméletlenül tud szólni, jól beállítva az egyik legjobb hifi, amit ekkora méretosztályban kaphatsz. A veszte is épp ez: olyan erős például a mélyládája, hogy néha korrekció nélkül még a rádiós hírolvasó hangja is rázza a kasznit, rockzenénél pedig a magasabb tartományokból kell visszavenni, hacsak nem a mindent elnyomó cintányérzörej a fétised. Nagyobb térben jobban szólna.
Épphogy nincs a szélvédőig bőrözve a műszerfal: amit sohasem fogsz majd meg, még az is puha
Városban a legjobb vezetni a Pumát, de ebben a környezetben szinte lehetetlen a lökettérfogatának megfelelő fogyasztásra bírni. Egyedül Eco módban, üzemmeleg motorral lehet 7 liter alatt tartani az egyébként garantáltan 8 liter feletti átlagot. Ekkor persze elveszítjük a hirtelen gázreakciót, ami az autó legnagyobb élményfaktora. Autópályán és országúton már jobban hasonlít az egyliteresekre: 90 környékén, közepes gyorsításokkal az 5,5 sem lehetetlen, de ahogy emelkedik a sebesség, elszállnak a számok, szabálykövető pályázással például már 7-8 literre is lehet számítani. Vezetési módok tekintetében a normálon, a sporton és a már említett eco programon túl csúszós utakra és terepre szánt beállítás is választható.
A csomagtérpadló felső állásában nem látszik, hogy amúgy rengeteg hely van benne...
...de legalább nem is dől síkba az üléssor - alatta viszont ott a temérdek fennmaradó hely és a lefolyóval ellátott, mosható tároló a pótkerék helyén
Praktikum terén egy igen érdekes autó az új Puma. Amolyan kisméretű anyamobil, netán fiatalos tinédzserkocsi. Bevásárolni és a gyerekekért járni is tökéletes, ráadásul még vigyáz is a családra a sok-sok mindig éber elektronikával. Családbarátságát a két hátsó Isofix csatlakozó is segíti. Méreteinek és terepképességeinek hála nem jelent problémát a barátokkal kiruccanni egy hétvégére, akár a szabadba sem, bár felnőtteket szállítva a hátsó fejtér egyeseknek szűkös lehet. Csomagtartója kimondottan jól variálható, ráadásul a duplafenekű raktér alja egy lefolyóval ellátott műanyag tárolót is rejt, ami a gyakorlatban egy beépített húsosláda a pótkerék helyén. Mindemellett ránézésre kis cuki tud maradni, és egyes részleteiben meglepően hasonlít az ezredforduló környékén futott sportos Pumára, így egyeseknek még akár nosztalgiafaktorral is bírhat. Bár nem feltétlenül csajos autó, valahogy mégis inkább a lányismerőseim rajongtak érte, ráadásul ők tűntek a célközönségének.
ST line és Vignale együtt, viszont mindkettő csak a showműsor része: az autó fő célja, hogy nagyon menő legyen, és ezt tudja is
Az ellentmondásosan hangzó ST Line X Vignale felszereltsége miatt viszont ez a Puma nem csak egy akármilyen, "hétköznapi" anyamobil vagy fiatalos kisautó. Itt nincs szó a sportosság és a luxus harcáról, az alapok - mint például a praktikum és a kényelem - adottak, de ezen felül
látványosan egyetlen cél vezérelt mindent a megalkotásakor, hogy menő legyen, ez pedig sikerült is.
A pumát formáló kilépőfény, a hatalmas, kéttónusú felnik, a nagyhifi és a tetőablak mind-mind kizárólag azért vannak, hogy te ne csak egy legyél a sok közül, amikor ebből kiszállsz. Lehetsz anyuka, tinédzser, vagy akár idős úr is, ezzel biztosan te leszel a legmenőbb a környéken.
Mindenhol jól néz ki, de a fotókon is városi környezetben érzi magát igazán otthon a Puma
Értékelés
Pozitív
Stílus, anyagminőség, audiorendszer, sofőrsegéd funkciók, mosható rekesz a csomagtartó aljában, fürge motor, jó futómű
Negatív
Érzéketlen kormányzás, túl nagy felnik, magas vételár
Árak
Tesztmodell alapára
9 855 000 Ft (2021.04.22.)
Tesztautó ára
11 225 000 Ft (2021.04.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0-6,5 l/100km l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
crossover
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
890-990 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
370-630-770 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1505 mm
Raktérnyílás szélessége:
1005 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 1400 1/min-nél
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0-6,5 l/100km l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km l/100km
Vérlázító ezért a sokat fogyasztó, 3 hengeres ezres autóért ennyit kérni. 2 GL+-os vitara ára. Minőség, megbízhatóság terén meg a béka segge alatt van. Sajnos, a többi új autó ára is szemtelenül magas, de ez azért már fölb…ta az agyam.