A legjobb hot hatch: Renault Mégane RS pályateszt

Renault Mégane RS 2012 pályateszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már 265 lóerővel szaggatja az aszfaltot a frissített Mégane-család utcai sportváltozata. Kicsit sajnos drágább is lett, cserébe maradt olyan jó, mint volt, ez is nagy szó manapság.


A minap tartott nemzetközi bemutatón nem csak a modellfrissített Mégane-família polgári változataihoz volt szerencsénk, vezettük az RS-t, (a nyilvánvalóan szubjektív vélemény szerint, de...) minden hot hatchek legjobbikát is. Versenypályán, nyakló nélkül. Zavart bárkit is, hogy a kétliteres turbómotor tekintélyes ereje az első gumikat gyilkolta? Egyáltalán nem. Eléggé nem jó ez így. Rögtön a cikk címében leírtam a lényeget, ugyanakkor sommás véleményt is alkottam. Nyilván megvett a Renault, kilóra, ahogy az már csak lenni szokott, én, az elvtelen firkász pedig ész nélkül zengem a dicshimnuszt. De akkor is a Mégane RS a legjobb hot hatch. "Mindig" is az volt, s a facelifttel sem rontották el. Korábbi bizonyítéknak itt egy kis emlékeztető cikk és a kötelező videó - tavaly nyáron egy Trophy különkiadással pazar elsőkerekes körrekordot ért el a modell.
No, ugyanezt a kisfilmet nézegetjük a kollégákkal a Sevilla melletti Monteblanco versenypálya kantinjában frissítőt szopogatva, miután egy gyors, kielégítő meneten már túl is vagyunk. És a Mégane RS máris meggyőzött - lehet erősebb a Focus, lehet márkaimidzsben jobb és több a megannyi rivális, amikor ketyeg az óra, egyik sem nyomja le a Renault utcai aszfaltszaggatóját.
A program így festett: tökéletes, langymeleg idő némi szellővel, száraz pálya, sok-sok tesztautó, kevés önjelölt Prost. Vagy Senna. Beülsz a zseniális Recaro kagylóülésbe, kicsit vársz, hogy már attól is elborítson az adrenalin, igény szerint a sárga hajgumis (középállást mutató) kormány alól lapozgatva élesíted az RS monitort (köridőt vagy sprintet mér, turbónyomásról, olajhőfokról, valósidejű teljesítményadatokról, hossz- és keresztirányú gyorsulási értékekekről tudósít, gázpedál-érzékenységet is állít), már nagyon mennél. Majd az előző turnust a boxutcába visszahozva megjön a felvezető autó (Clio RS, dettó öröm és boldogság), elénk sorol, valaki integet, és hajrá. A cliós helyi menő rajzolja az íveket, aha, ilyesmit kéne majd nekünk is, köszi. Nem a teljes nyomvonalat használjuk, de így is klassz a pálya, akad dombtetős, olyan kanyar, ahova érkezve nem látod, merre tovább... A minimáltanulást követően boxutcába vissza, s rajt egyenként, három kör és levezető, ereszd el a hajam.
Renault Mégane RS 2012 technikai és méretadatok
motor típusa, hengerek/szelepek száma soros turbómotor, 4/16
lökettérfogat (cm3) 1998
furat x löket (mm) 82,7 x 93
teljesítmény (LE/perc) 265/5500
nyomaték (Nm) 360/3000-5000
végsebesség (km/h) 255
gyorsulás 0-100 km/h (mp) 6,0
vegyes fogyasztás (l/100 km) 8,2
CO2-kibocsátás 190
kormány fogasléces, elektromos szervo, fordulatok száma: 2,66
váltó kézi/6
felfüggesztés elöl/hátul pszeudo MacPherson négyszögletű alsó lengőkarral, független kormányelfordulási tengellyel/csatolt lengőkar
fék elöl/hátul 340 mm átmérőjű tárcsa, 4 dugattyús Brembo nyereg/290 mm átmérőjű tárcsa, egydugattyús
abroncs Sport/Cup 225/40 R18 Dunlop Sport Maxx TT/ 235/40 R18 Michelin Pilot Sport 2
karosszéria h/sz/m/tt (mm) 4299/1848/1435/2636
menetkész tömeg (kg) 1387

Startol az előttem toporzékoló, még eszembe jut, hogy többletként az elődhöz viszonyítva 15 LE és 20 Nm - Sport üzemmódban 265 lóerő és 360 Nm-es nyomaték áll rendelkezésre. Mit írt még a sajtóanyag? Hogy az áthangolással durvábban szól a nyitottabb kialakítású kipufogó. És tényleg, ezt azonnal konstatáltam: szívmelengető, egyszersmind kőkemény hangorkán tör elő a trapézvégből. Ami a gumikat és a sperrt illeti: tesztgépeinken nem Dunlop, nem is Michelin, hanem a régebbi Trophyn is alkalmazott Bridgestone abroncsok figyelnek, a részlegesen önzáró differenciálmű pedig ugye a Cup alváz sajátja. Az előző esti fejtágítón a gyári ember azt mondta, hogy a kifutó RS-szériából a 2010-es bemutatása óta eddig 12 500 darabot adtak el világszerte de most már rajtam a sor, támadás.
Hogy legyen némi fogalmam a különbségekről, a menetstabilizálót bekapcsolva hagyva gyorsítok az első kanyarig, abból kikecmeregve viszont tolom is át Sportba, ahol már engedékenyebb, kevésbé vasmarkú az elektronika. Azt nem mondom, hogy finoman bánok a gázpedállal, azonban óvatosan, a határokat messze nem feszegetve tudom le a nyitó karikákat. Négy-öt perc múlva arra eszmélek, hogy kockászászlót lengetnek, levezetés, visszahűtés, felidézés. Felidézése annak, hogy a Hungaroringénél valamivel hosszabb célegyenes végén ötödik teliről, közel 220 km/h-s tempóról volt az első féktáv, utána pedig a szűk és a nyújtott kanyarokban is hibátlanul viselkedett az autó. Fékei híresen strapabírók, most sem tapasztalt senki fáradást. A váltó karja még egy picit járhatna rövidebb utakon, de megvezetése pontos. A kormányt esetleg lehetne szidni, hogy nem lézerprecíz - szidja, aki akarja, szerintem szuper.
A gázreakció, a kigyorsítás, a tapadás, a rugalmasság és a hangulat telitalálat. Orrtolás, alulkormányzottság? Alig észrevehető. Versenypályán pár kört követően már van olyan érzése az embernek, hogy jól jönne még némi motorerő - egyenesben. A kanyartempó szédületes. Az ESP-t kiiktatva pont annyira mozog a feneke, amennyire kell, s ahogy élvezetes - béna bolondnak kell lenni ahhoz, hogy valamit nagyon elbaltázzon a wannabe Vettel.
Nem mértem köridőt, nem is mentem olyan hű, de veszedelmeset. Beültem ellenben egy versenyző kolléga mellé, hogy lássam, milyen is az, amikor tényleges támadás van az elsőtől az utolsó pillanatig rázókövestül, ideális ívestül, kegyetlenül mélyen fékezésestül, optimális kigyorsításostul. Értő kezekben persze még lehengerlőbb az RS, más kérdés, hogy übermerev karosszéria, betonkemény rugózás ide, isteni kagylóülés oda, anyós legyen a talpán, akinek nem kavarodik fel a gyomra a szervezetét érő inzultusok nyomán. Én is nyeltem hát néhány nagyot, megváltásként éltem meg, amikor visszaértünk a boxba, hogy aztán fertályórával később ismét vezethessem ezt a kiváló játékszert - pályán.
Listaár és néhány extra ára forintban
RS Luxe 7 990 000
Cup alváz részlegesen önzáró differenciálművel, piros Brembo féknyergekkel 480 000
Steev fényes fekete keréktárcsák piros díszítéssel 385 000
RS díszítésű köszöb, jelzés elöl és hátul, alumínium lábtámasz és pedálok 120 000
Fix panoráma üvegtető 225 000
RS Monitor 68 000
tolatókamera első-hátsó parkradarral 170 000
Recaro sportülések elöl fekete-sárga műbőr és szövet kárpitozással (ülésfűtéssel nem rendelhető) 315 000
Carminat TomTom navigációs rendszer 175 000
Bose prémium hangrendszer 110 000
Hirdetés

Közútra nem vittem ki, mert egyrészt minek, másrészt itthon úgyis rosszabbak az utak, s majd egy magyar tesztautóban megnézzük, milyenek vele a munkás hétköznapok. A fedélzeti számítógép 30 liter körüli fogyasztási értékén még mosolyogtam egyet, hiszen úgyis az üzemanyag a legkisebb költség, ha ilyen igénybevételnek van kitéve a kocsi. Az ár/érték arányban továbbra is kedvező, mindazonáltal a korábbinál drágább kocsi, a Mégane RS, a legjobb hot hatch.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?