Teljesen szénszálas műanyagból készült a karosszéria
1961-ben mutatták be a francia autógyártás egyik ikonját, az azóta legendássá vált Renault 4-et. 1992-ig tartó pályafutása során több mint 100 országban talált 8 milliónál is több gazdára az apróság. A Renault 4 mindig is az átlagember remek kisautóját testesítette meg, elterjedtsége és használati értéke miatt egyszer farmerautónak nevezte a Renault-csoport korábbi vezetője, Pierre Dreyfus. Az elérhetőség és a mindennapi helyzetekben való helytállás tökéletes választássá tette számos fiatal vásárlónak, akiket a Renault 4 karaktere a vezetés élményének megtapasztalására ösztönzött. Ikonikussága miatt csatlakozott a modell születésének 60. évfordulóját ünneplő Renault-hoz a TheArsenal francia tervezőcsapat, akik szinte mindennel foglalkoznak, ami járművekhez köthető.
Nem csak a négy kerék, a négy propeller is jól áll a Renault 4-nek
Közös munkájuk, az AIR4 lényegében egy Renault 4, annak is L változatának modern interpretációja, egyesítve egy hatalmas drónnal. Négy propeller emeli a magasba a teljesen szénszálból készült retró karosszériát, mindegyikük egyenként 95 kilogrammnyi felhajtóerőt generál. Akár 700 m magasba is fel tud szökkenni a furcsa szerkezet, de nem teljesen függőlegesen, ehhez kicsit előre is kell haladnia (a maximális vertikális haladási irány 70 fok). Végsebessége 26 m/s, ami nagyjából 93,6 km/h-nak felel meg. Mindezt négy lítium-polimer akkumulátor teszi lehetővé, melyek összesen 90.000 mAh-s energiakapacitással szolgálnak. Összehasonlítani ezt az értéket az elektromos autóknál általában használt kWh-s mértékegységgel nem tudjuk, ahhoz ugyanis tudnunk kellene, milyen feszültségen dolgoznak az aksik, de az oksotelefonokban nagyjából 3-5000 mAh-s telepek szoktak lenni.
60 éve az átlagember autója volt - 60 év múlva az átlagember repülője is lehet?
A szénszálas karosszériában könnyen felismerhető a Renault 4, de a letisztult vonalakkal és a LED-es lámpákkal bebizonyítják a franciák, hogy ma is megállná a helyét az utakon (vagy a levegőben) egy ilyen stílusú jármű. Ajtók nincsenek, az egész karosszéria elöl rögzített, egyben kell előredönteni, hogy az utaskabinhoz hozzá lehessen férni. Belül viszont egy négyzetmilliméter sem emlékeztet már a Renault 4-re: egyszemélyes a jármű, kesztyűtartó helyett sisaktartó van, minden más helyett pedig semmi sincs - a tömegcsökkentés jegyében csak a legszükségesebbeket pakolták bele. Legalább hátra fért egy kis csomagtartó egy doboz formájában, bár esélyes, hogy az is tele van biztonsági felszerelésekkel. Azon lehet vitatkozni, autónak számít-e még ez így, hogy kerekei sincsenek, de az vitathatatlan, hogy méltó befejezése ez a Renault 4 jubileumát ünneplő évnek. Az AIR4 által pedig abba is bepillantást nyerhettünk, hogy néz majd ki egy új Renault 4 60 év múlva, ha addigra az utak mellett meghódítjuk a háztetők fölötti, a repülők alatti légteret is.
Belül nem kényeztetik el a sofőrt, azaz a pilótát