Vad tekintet, hosszúra nyújtott orr, kéttónusú 18 colos felnik - egészen sportautó-szerű, csak aztán rájössz hogy amúgy egy SUV
Szigorúra rajzolt első fényszórói természetesen LED-esek, hűtőmaszkja közepén pedig a SEAT stilizált "S" betűje helyett a Cupra logó kapott helyet
Ezt az autót a szükség szülte, a Cupra Formentor ugyanis az első olyan autója a márkának, amiből nincs SEAT változat. A Cupra Leonból, meg a Cupra Atecából éppen ezért csak az erősek vannak: a 300 vagy 310 lovas 2 literes TSI-k, meg a 245 lóerős konnektorosok. Ez amolyan
"Ha gyengébbet akarsz, vegyél SEAT-ot" mentalitás, ami amúgy teljesen rendben is van. Csak aztán ott van ez a Formentor, amiből nem volt SEAT, úgyhogy meg kellett belőle csinálni a belépő változatokat az 1,5 literes TSI és a 150 lovas TDI formájában. Ezek közül az előbbi járt nálam teszten, és úgy döntöttem, hogy
két kérdésre kell megkeresnem a választ: egyrészt, hogy Cupra marad-e fele annyi lóerővel is a Formentor, másrészt pedig hogy tud-e sportos lenni az 1.5 TSI, ami a Golf kombiban lágyhibridként az egyik legsemlegesebb, legnyugodtabb és legtakarékosabb benzinmotor volt, amit valaha próbáltam.
Oldalról a kupésan lecsapott farrész ellenére is jól látszik, hogy akad benne hely bőven, a Formentor egyáltalán nem kicsi autó, és ezt nem is titkolja
Az utastér méretei is igazolják a külső arányait, elöl és hátul is tágas a Formentor
Mindkét kérdésemre gyorsan kiderült a válasz, gyakorlatilag az első elindulásnál tisztázta magát a Formentor. Az teljesen egyértelmű volt kívül-belül már csak ránézésre is, hogy ez egy VW termék, de stílusra jóval vadabb és kreatívabb, vezetési élményre pedig feszesebb volt annál, a jó értelemben. A Formentor az első olyan SUV, ahol nem éreztem, hogy a futóműve bánta volna az emelést, mert kanyarban is stabil maradt az autó, és még véletlenül sem vált billegőssé. A 18 colos felnik is pont jók méretben, kinézetre és komfortra is remekül eltalálták őket, szerintem nem kell rá nagyobb. Az autónak szinte minden részlete erősebb motorra van tervezve, ezért biztonságosabban lehet vele játszani, nyugodtan be lehet dobálni a kanyarokba. Tényleg mást ad, mint amit egy SEAT-tól vagy Volkswagentől várna az ember, érezhetően egy sportos autó, így minden gond nélkül kijelenthetem, nem a motor teszi a Cuprát.
Motorterébe látványosan férne nagyobb erőforrás is, kipufogóvégei viszont teljes mértékben kamuból vannak, az igazi végdob a kocsi alatt bújik meg
Ellenben fordítva már jóval észrevehetőbbek a változások: hogy a kis motor ne rontson a sportosságon, a hajtásláncot elég szépen át kellett hangolni, legalábbis ez a Formentor azt mutatja. Sose jöttem volna rá segítség nélkül, hogy ez egy 1,5 literes TSI motor, olyan jól álcázza magát a sokkal hirtelenebb váltóval és a motorhang megjelenésével.
Egy kicsit még kéri is, hogy nyomd neki, de még egészséges mértékben: figyeltek rá, hogy lehessen vele szabályosan közlekedni.
Mindez a fogyasztásán is meglátszik, amíg a Golf reális használat mellett 5-6 literrel eljár, addig a Formentor inkább 7-8 litert fog kérni, csak városban használva pedig - ha a lábad az autóval összhangban a dinamikus indulásokat preferálja - akkor könnyen kijöhet a 10 liter is. Az autó egyébként tudja a rajtprogramot is, főleg ekkor tud érzésre nagyon jót menni, csak aztán a hirtelennek tűnő elindulásból felocsúdva és az órára pillantva kiderül, hogy még mindig nem érte el a százat a 150 lovas TSI. Hétköznapi értelemben viszont tényleg elég sportos ez is, amolyan átlagemberek Cuprája, ha úgy tetszik.
A műszerfal nappal is szép, de éjjel mutat igazán jól, a szélvédő alatt meghúzódó LED fénycsík tökéletes pilótafülke-érzést kölcsönöz a kabinnak, mindez amúgy a Leonból lehet ismerős
Az ülések kényelmesek, az infotainment rendszer és a klíma is jól kezelhető, a váltó pedig DSG-sen gyors és egyértelmű
Csomagtartója jól kombinálható, és praktikusabb, mint a többi Formentor változaté, a Golfot, a Leont és az A3-at is felülmúlja ezen a téren
Beltere tágas, nem csak magasabbnak, de nagyobbnak is érződik egy átlagos kompaktnál. Az ülések kényelmesek, az anyagok pedig egységesen hozzák a Volkswagen-minőséget. Külön kiemelném, hogy jól látni a motorháztetőt a vezetőülésből, ezzel is érezteti az autó, hogy ő egy sportosabb valami. Csomagtartója mégis családbarát a maga 450 literével, ami amúgy 30 literrel nagyobb, mint az összkerekes változatoké, és több mint 100 literrel nagyobb a plug-in verziónál. Ismét egy jó pont az átlagembereknek, ebben a Formentorban van a legtöbb hely pakolni, a hab a tortán pedig, hogy még szabvány konnektor is került hátra.
Hátulról is mutatós, innen a csapott hátsó ablak miatt kevésbé látszik méretesnek, ellenben ebből a szögből a legmagasabb
Hátra is LED lámpatestek kerültek, amelyek a csomagtartó leghangsúlyosabb élén végigfutó fénycsíknak hála össze is érnek, alatta kapott helyet a Cupra logó és felirat
De ha ez tényleg az átlagemberé lenne, akkor minden sarkon kettőnek kéne állnia, ez viszont nincs így. Az autó legnagyobb problémája szerintem a viszonylag alacsony kereslet mellett a családon belüli konkurencia. Ha ugyanis valaki egy "igazi Cuprát" akar, akkor ott a 300 lovas Cupra Leon mindössze 2,5 millióval drágábban, ha pedig egy 1,5 literes TSI-t valami másban, akkor rengeteg egyéb Volkswagen-termék közül választhat a 11-13 milliós ársávban, ahol felszereltségtől függően a kismotoros Cupra is mozog. Ennek ellenére érthető, hogy kellett egy belépő modell a Formentornak is, és azt is elfogadom, hogy nem akartak egy újabb SEAT modellt csinálni abból, amit a legelejétől kezdve úgy hirdetnek, hogy nem egy SEAT. Szerintem sikerült a lehető legtöbbet kihozni a feladatból, főleg, mert tud olyat, amit semmi más.
Jól látszik, hogy az eleje alacsonyabbnak hat, mint a hátulja, ennek ellenére ezzel sem kell gondolkoznod, hogy fel tudsz-e állni a szegélyre, ahhoz bőven elég magas
A Formentor sokkal különlegesebb a többi, hasonló árkategóriájú Volkswagen-terméknél. Annyira egyedire sikerült, hogy az utcán senki sem tudta, mi is ez pontosan, sokan még úgy is rákérdeztek, hogy nagy betűkkel az oldalára volt írva. A tesztautó ugyanis egyenesen a Cupra Roadshow-járól jött, így a sejtelmes sötétzöld színét narancssárga matricázás dobta fel. Nem tudom, hogy a fotókon mennyire megy át, de élőben a jó értelemben olyan volt, mintha most szökött volna valamelyik ezredforduló utáni Need for Speedből. A kismotoros Formentornak szerintem pont ez a különlegessége adja a létjogosultságát, sokan vannak ugyanis, akiknek elég a stílus és a sportos megjelenés egy közepesen erős motorral kombinálva. Ha pedig az erőre is szükséged van, akkor ott a
Formentor VZ, ami egy sokkal erősebb, sokkal játékosabb valami.
Menet közben is gyönyörű, ekkor talán még sportosabban néz ki, mint álltában, ám sajnos éppen ekkor derül ki, hogy nem megy olyan jól, mint amit sokan elvárnának tőle
Értékelés
Pozitív
Stílus, formavilág, ügyes rajt, feszes futómű, kényelmes beltér
Negatív
Többet mutat, mint amit tud
Árak
Tesztmodell alapára
11 437 530 Ft (2021.08.18.)
Tesztautó ára
14 016 900 Ft (2021.08.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5500-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.90 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6-7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
910-1010 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
455 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1010 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1210 mm
Csomagtér magassága:
440 mm
Csomagtér hossza:
1020 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1815 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
810 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5500-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.90 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6-7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8 l/100km