A szintetikus üzemanyagokban bízik a Lamborghini, ez lehet a hagyományos motorok túlélésének a kulcsa
Az Európai Bizottság nem sok időt adna a hagyományos motoroknak, a javaslatuk szerint 2030-ra 55%-kal csökkenteni kell az autók szén-dioxid kibocsátást 2021-hez viszonyítva, továbbá 2035-től az EU-ban nem lehetne belső égésű motorral szerelt új autót forgalmazni. Ezt több autógyártó is ellenezi, közülük a Lamborghini az egyik leghangosabb szereplő.
A mesterséges benzin a Porsche fantáziáját is izgatja, ők sem szeretnének csak elektromos autókat kínálni
Az olasz cég vezérigazgatója a német
Welt am Sonntag lapnak kifejtette, hogy szeretnék, ha a következő évtizedben is készíthetnének benzinmotorokat, ám a trendek nem efelé mutatnak. A Lamborghini jelenleg azt kutatja, hogy a hibrid modellek után melyik következő lépcsőfokra kell fellépni annak érdekében, hogy a dugattyús motorok életben maradhassanak. Több más gyártóval együtt a Lamborghini is a mesterségesen előállított üzemanyagban látja a megoldást, de mi is ez pontosan?
A globális eladások jelentős részét a sima benzinmotoros autók teszik ki, Európában 2035-ben tilthatják be a forgalmazásukat
A benzin és a gázolaj is a szénhidrogének közé tartozik, így a nevéből már sejthető, hogy mi is kell az előállításhoz. A szén-dioxidot a levegőből vonják ki, így az előállítás folyamán csökken a légkör CO
2 tartalma, majd az üzemanyag elégetése után ugyanez a mennyiség visszakerül a levegőbe. A hidrogént a vízbontásból nyerik, a két anyag együtt több folyamaton keresztülhaladva válik üzemanyaggá. Papíron jól hangzik, ám akad némi probléma. Az üzemanyag előállítása több energiát igényel annál, mint ami a végtermékből kinyerhető. A folyamat során több olyan lépcsőfok is akad, ahol érdemes lenne megállni. A vízbontás után a hidrogén üzemanyagcellás autókban felhasználható, nem lenne szükség további lépésekre, illetve egy későbbi folyamat során metánnal megegyező gáz keletkezik a szén-dioxid és a hidrogén elegyéből, amit ugyancsak autókba lehetne tankolni.
A mesterséges üzemanyag előállítása egyelőre drága és energiaigényes folyamat
Mindezek ellenére a Lamborghini sem zárkózik el az elektromos autóktól, az első ilyen modell érkezése 2028-ra várható. Hogy meddig sikerül életben tartani a benzines Lamborghiniket, az még a jövő zenéje, de akár az a forgatókönyv sem elképzelhetetlen, hogy a szintetikus üzemanyag a jövő luxusterméke lesz, amit a Lamborghini-tulajdonosok egy része biztosan megfizetne.